?

karrholm
25 december 2014 · 32 Inlägg

----

Senast redigerat av karrholm (25 januari 2015)

FLindgren
25 december 2014 · 5 089 Inlägg

Man kan ju ha heltidsjobb på en däckverkstad ocksåtongue

Och vad menar du med det sista. Hur mycket meck det är "utöver" att kränga däck på en däckverkstad eller hur mycket man meckar på fritiden??tongue

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Catoxxo
25 december 2014 · 324 Inlägg

Många däckverkstäder håller på med hjulinställningar också nuförtiden, men andra reparationer/service får väl de vanliga bilverkstäderna sköta.

Wicca
25 december 2014 · 886 Inlägg

När vi ändå är inne på frågan...

Det borde väl rimligtvis inte krävas någon vidare utbildning för att jobba på en däckverkstad?
Byta däck kan väl vem som helst göra och kränga och balansera däck är inte direkt raketforskning heller.

Eller är jag fördomsfull nu?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Mack Forum- och sitemoderator
25 december 2014 · 26 149 Inlägg

Wicca skrev:
När vi ändå är inne på frågan...

Det borde väl rimligtvis inte krävas någon vidare utbildning för att jobba på en däckverkstad?
Byta däck kan väl vem som helst göra och kränga och balansera däck är inte direkt raketforskning heller.

Eller är jag fördomsfull nu?

Med tanke på att man kan vara underkvalificerad att arbeta som "städare" så torde man också kunna vara detsamma som däckbytare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Evildan
25 december 2014 ·

Många däckverkstäder anställer personal tidbegränsat för just topparna vid vår & vinter.
Den ordinarie tillsvidareanställda personalen finns det beläggning för övriga tiden utav året.

Senast redigerat av Evildan (25 december 2014)

AntrE
25 december 2014 · 2 140 Inlägg

Att göra rätt då man balanserar däck är inte "bara". Alla kan titta på maskinen och klistra på vikter tills den visar 0 men krävs lite mer kunskap för att veta hur man slipper klistra hela fälgen full i vikter. Men ja många däckverkstäder erbjuder enklare servicar och hjulinställning.

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
andreas1
26 december 2014 · 1 020 Inlägg

Wicca skrev:
När vi ändå är inne på frågan...

Det borde väl rimligtvis inte krävas någon vidare utbildning för att jobba på en däckverkstad?
Byta däck kan väl vem som helst göra och kränga och balansera däck är inte direkt raketforskning heller.

Eller är jag fördomsfull nu?

Hmm vem som helst kan inte byta däck, därav många har skador på fälgar mm.
Sen är det inte bara byta däck,  finns lite lagar regler om vad som får användas var mm tex punkteringsfria får endast användas där du har däcktrycksövervakning mm.
Har sett folk som balanserat med centrumringarna kvar o satt vikter som tar ut varandra så lite koll bör man ha.

Senast redigerat av andreas1 (26 december 2014)

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Mack Forum- och sitemoderator
26 december 2014 · 26 149 Inlägg

andreas1 skrev:

Wicca skrev:
När vi ändå är inne på frågan...

Det borde väl rimligtvis inte krävas någon vidare utbildning för att jobba på en däckverkstad?
Byta däck kan väl vem som helst göra och kränga och balansera däck är inte direkt raketforskning heller.

Eller är jag fördomsfull nu?

Hmm vem som helst kan inte byta däck, därav många har skador på fälgar mm.
Sen är det inte bara byta däck,  finns lite lagar regler om vad som får användas var mm tex pungteringsfria får endast användas där du har däcktrycksövervakning mm.
Har sett folk som balanserat med centrumringarna kvar o satt vikter som tar ut varandra så lite koll bör man ha.

Ja, jag ser också helst att pungen inte är i vägen..
Förlåt..var bara tvungen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
andreas1
26 december 2014 · 1 020 Inlägg

Mack skrev:

andreas1 skrev:

Wicca skrev:
När vi ändå är inne på frågan...

Det borde väl rimligtvis inte krävas någon vidare utbildning för att jobba på en däckverkstad?
Byta däck kan väl vem som helst göra och kränga och balansera däck är inte direkt raketforskning heller.

Eller är jag fördomsfull nu?

Hmm vem som helst kan inte byta däck, därav många har skador på fälgar mm.
Sen är det inte bara byta däck,  finns lite lagar regler om vad som får användas var mm tex pungteringsfria får endast användas där du har däcktrycksövervakning mm.
Har sett folk som balanserat med centrumringarna kvar o satt vikter som tar ut varandra så lite koll bör man ha.

Ja, jag ser också helst att pungen inte är i vägen..
Förlåt..var bara tvungen.

Ha ha ja ibland går det lite väl fort när man skriver..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
FLindgren
26 december 2014 · 5 089 Inlägg

Jag har jobbat tio år som "däcknisse" och har egen verkstad nu.
Och nej vemsomhelst kan inte jobba som däckmontör.Eller ja vemsomhelst kan ju lära sig. Men inte många som kan göra det i ett bra tempo..
Du måste vara extremt stresstålig, bra fysik (från verkstad till verkstad förstås), ha bra kundkontakt och inte förstöra något... Och har du bara tänkt att jobba säsong så är det viktigt att man är snabb på att lära sig nya saker på kort tid.
Sen hur mycket meck det är utöver däcken är ju från verkstad till verkstad. Många har börjat med hjulinställning. Sen är det ju lastbilar och andra entreprenadmaskiner os.v.  Allt beror ju på vad däckverkstaden behöver dig för..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang