Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

Djo
2 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Sätt brickan så som du såg den satt på andra sidan smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
2 februari 2017 ·

Djo skrev:
Sätt brickan så som du såg den satt på andra sidan smile

Har nog kommit på var den ska vara. Det ska sitta en bricka på var sida stötdämparen, nedre fästet. Detta så att själva bussningen i dämparen rör sig och  så att inte dämparen rör sig på bulten..

Såg ut som att den skulle vara längst ut på länkarmen, men det är en bult med fläns där så det behövs ju inte och enligt verkstadsmanualen ska ingen bricka vara där.
Bult märkt 8, sitter den på just nu så jag måste flytta den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-3d63a661130226e68ef8492b75fcdd70.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-15e0769d34c6c54ef0fafce74433a93b.jpg

Senast redigerat av Deception (2 februari 2017)

Djo
2 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Ja sitter stötdämparen sådär bör det vara bricka båda sidor smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
2 februari 2017 ·

Djo skrev:
Ja sitter stötdämparen sådär bör det vara bricka båda sidor smile

Du ser, problemet löst tongue
Nej men det känns rätt faktiskt.

Ska åka och fixa det ikväll.. Det tar ju längre tid att få av hjulen än att skifta plats på brickan så smile

Djo
2 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Inte lätt när det är svårt men det är lätt när det är lätt wink

Gör så du kommer bli bra det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
2 februari 2017 ·

Djo skrev:
Inte lätt när det är svårt men det är lätt när det är lätt wink

Gör så du kommer bli bra det smile

Blir bara så irriterad på mig själv, men var nog lite väl trött för att mecka igår egentligen tongue

Cupra_
2 februari 2017 ·

Nu sitter brickjävlarna på plats mellan hub och dämpare.


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-0078ebe72c68a9a4b7cb1cebdf7c54c6.jpg
Det blev rätt uppenbart att den skulle vara där. Utan den så gnider bussningen i stötdämparfästet mot en vass kant på huben och skadas med tiden. Däremot är/var den rätt svår att se under all skit så det var säkert därför jag missade den..

Så för att sammanfatta lite kan man säga att bak är relativt lätt att byta själv. Förutom att jag fick fixa bromsarna också..

Man behöver hylsor i lite udda storlekar (16, 18, 21), två domkrafter och sen skadar det inte med en tryckluftspicka.
Sen är det bara rocka loss.
Har man xenon som jag så måste man även lossa armen till nivåregleringen från länkarmen innan man lossar länkarmens bult, annars sliter man sönder armen.

Fram ska tydligen vara betydligt mer besvärliga, men den huvudvärken spar jag till lördag då jag ska upp 04:30 imorgon tongue

Senast redigerat av Deception (2 februari 2017)

Djo
2 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Alla kan vi göra/tänka fel ibland.

Fram borde ju vara enkelt k-stag lossa drivaxlarna bulta loss fjäderbenet böka ur och ditt med det nya smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
2 februari 2017 ·

Djo skrev:
Alla kan vi göra/tänka fel ibland.

Fram borde ju vara enkelt k-stag lossa drivaxlarna bulta loss fjäderbenet böka ur och ditt med det nya smile

Njae man ska inte behöva lossa drivaxeln alls vad jag förstått. Det ska räcka med att lossa spindellederna så ska det gå. Kan ju alltid klämma ihop fjädrarna också för mer spel uppåt..
Sen är det ABS-kablaget, slitagevarnaren,  k-stag som du sa och nivåregleringen till xenonet. 
I teorin är det inte så svårt och det mesta är i aluminium så det borde inte ha rostat allt för illa heller, men dämparna sitter ju klämda så det kan vara lite pill ändå.

De nya dämparna är 4cm kortare så återmonteringen är jag inte orolig för.
Får börja med att såga väck k-stag. Allt annat är lossat på redan men inte isärtaget då jag kan behöva flytta bilen..

Djo
3 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Lossa spindellederna hm är det någon sådan där rolig vw framvagns lösning på den där eller ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
3 februari 2017 ·

Djo skrev:
Lossa spindellederna hm är det någon sådan där rolig vw framvagns lösning på den där eller ?

Njae, exakt samma som på golf 5/6 och Audi A3.. Men lossar man spindellederna kan man flytta navet till sidan av länkarmen och på så vis trycka ned navet=mer utrymme..

Djo
3 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Deception skrev:

Djo skrev:
Lossa spindellederna hm är det någon sådan där rolig vw framvagns lösning på den där eller ?

Njae, exakt samma som på golf 5/6 och Audi A3.. Men lossar man spindellederna kan man flytta navet till sidan av länkarmen och på så vis trycka ned navet=mer utrymme..

Okej ja jag brukar lossa på drivaxeln knacka loss den sen kan man plocka ur fjäderbenet risken med att inte lossa drivaxlarna är att man kan dra isär drivknutarna.

lossar man drivaxlarna så dom är lösa så kan du vinkla ut navet från fjäderbenet så slipper man böka med spindellederna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
3 februari 2017 ·

Djo skrev:

Deception skrev:

Djo skrev:
Lossa spindellederna hm är det någon sådan där rolig vw framvagns lösning på den där eller ?

Njae, exakt samma som på golf 5/6 och Audi A3.. Men lossar man spindellederna kan man flytta navet till sidan av länkarmen och på så vis trycka ned navet=mer utrymme..

Okej ja jag brukar lossa på drivaxeln knacka loss den sen kan man plocka ur fjäderbenet risken med att inte lossa drivaxlarna är att man kan dra isär drivknutarna.

lossar man drivaxlarna så dom är lösa så kan du vinkla ut navet från fjäderbenet så slipper man böka med spindellederna.

Ja precis, medveten om den risken.. Får väl se lite mer hur jag gör när jag väl står där.. Det är ju samma delar som på många andra vag så har jag tur så har jag gott om spel, i annat fall får jag riva lite mer..

Senast redigerat av Deception (3 februari 2017)

Djo
3 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Deception skrev:

Djo skrev:

Deception skrev:

Njae, exakt samma som på golf 5/6 och Audi A3.. Men lossar man spindellederna kan man flytta navet till sidan av länkarmen och på så vis trycka ned navet=mer utrymme..

Okej ja jag brukar lossa på drivaxeln knacka loss den sen kan man plocka ur fjäderbenet risken med att inte lossa drivaxlarna är att man kan dra isär drivknutarna.

lossar man drivaxlarna så dom är lösa så kan du vinkla ut navet från fjäderbenet så slipper man böka med spindellederna.

Ja precis, medveten om den risken.. Får väl se lite mer hur jag gör när jag väl står där.. Det är ju samma delar som på många andra vag så har jag tur så har jag gott om spel, i annat fall får jag riva lite mer..

Okej ja det är mitt tips hursom det ändå krångliga om du gör som jag menar är k-staget och det vet du att du lär kapa bort hursom så smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
3 februari 2017 ·

Fick lite nya lampor idag som jag tänkte ha i positionslyktorna. Lite less på mina billiga led som börjat flimra..


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-cd4354c01379bca9263026528803d22e.jpg

Tobzter
3 februari 2017 · 3 145 Inlägg

Dom där va ja också sugna på men de vart aldrig av..hoppas dom lyser lite vitare wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cupra_
3 februari 2017 ·

Tobzter skrev:
Dom där va ja också sugna på men de vart aldrig av..hoppas dom lyser lite vitare wink

109 spänn för två på dyrmekonomen har man väl råd med wink Ja de lär ju inte lysa vitare än mina led, men förhoppningsvis blir man av med flimret i alla fall smile

Djo
3 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Provat Biltema LED har det i v70in funkat i snart ett år iallafall så nu lär dom gå sönder för att jag säger detta wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cupra_
3 februari 2017 ·

Djo skrev:
Provat Biltema LED har det i v70in funkat i snart ett år iallafall så nu lär dom gå sönder för att jag säger detta wink

Går ej, har canbus där.. Om nu inte biltema börjat sälja såna..

Djo
3 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Deception skrev:

Djo skrev:
Provat Biltema LED har det i v70in funkat i snart ett år iallafall så nu lär dom gå sönder för att jag säger detta wink

Går ej, har canbus där.. Om nu inte biltema börjat sälja såna..

Aha har dom trökat in canbus även där synd det då.

Nej tror inte dom har det faktiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang