DavidH
7 mars 2015
· 104 Inlägg
Tja! Nu var det dags för en liten uppdate!
Jag har beställt och fått hem en del delar som ska bytas på bilen så som
Kamrem
Multirem
luftfilter
kupefilter
oljefilter
bromsbackar
Nya sommardäck
Och jag har även skaffat lite mer utrustning för att kunna fixa med bilen själv
Det jag har hunnit göra än så länge är att dra sladdar till slutsteg men slutsteget tror jag att jag har bränt eller nått pga dålig jordning först vilket jag nu åtgärdat men behöver skaffa ett nytt steg
Jag har också åtgärdat den glappande klockan som är ett vanligt fel på Mitsubishi Galant g8, jag fick hjälp av Robin (amoreex), stort tack, och det var precis som han sa att man behövde löda om 4 st lödningar till kontakten i klockan, det var ganska lätt ordnat men den sitter rätt hårt i sina klips så man får va bestämd men lite försiktig så man inte spräcker plasten på klockan när man ska få upp den, sen är det lätt att skruva isär och löda om.
Det är dom fyra inramade lödningarna som behöver lödas om.
Tada! Klockan funkar igen!!
Sen bytte jag kupefilter idag och det var på tiden såg det ut som och förutom renare fräshare luft så tycker jag även att fläkten låter lite mindre nu.
När tror ni det var bytt senast baserat på bilden?
Sen så har jag haft ett gnyende ljud ganska ofta som låter ifrån ratten inne i kupen som jag har gjort en tråd om här på garaget bla men inte fått nått svar än, det är också så att jag tycker den varit mer trögstyrd än någon av mina tidigare galanter och colt jag ägt.
Servovätskenivån var iaf under min nivån när jag köpte bilen så jag fylde på till max strecket men ljudet och den något tröga styrningen (inte trög om jag jämför med dom flesta andra bilar men med andra galanter) var kvar.
Jag har sökt och hitade lite olika möjligheter på det och började med det enklaste som funkat för en del på andra bilar nämligen lufta servon på halvhögt varv, så jag gjorde det igår, körde ut på en grusplan och av med locket till servon, i med friläge och 3000 varv och gjorde fulla rattutslag minst 10-20 ggr åt varje håll, kollade servovätskan som enligt vad jag läst då ev ska ha skunkit när luften åkt ur så man får fylla på den hadde istället höjts i nivå till drygt 1 cm över max och bubblade lite grann.
Nåja vad var resultatet av det då, jo vad jag har märkt sen dess så har det gnyende ljudet försvunnit men den är fortfarande trögare att styra än andra galanter jag haft. Så jag är rätt nöjd men jag gillar den där lättstyrdheten så om nån har nått tipps om vad det kan bero på så är jag intresserad.
Min kännsla som det brukar va på dom är att när man startar upp bilen så släpper ratten och blir nästan tyngdlös och går att styra med ett finger utan större problem medans denna är mer som dom flesta vanliga bilar jag kört.
Det var allt tills nästa gång!