Har alltid gillat R, och nu kom ett tillfälle att köpa en billigt, fast med knackande motor så fick bara lov att lägga fingrarna på den. Motor ska renoveras då en stake troligtvis är krökt. Sedan blir de en uppfräschning med polering och lite smått och gott bland nya delar. Såklart så kommer det även att kastas lite färg ;)
Och på måndag kommer mitt nya expansionskärl från LMR, RÄTT denna gång! Tror då att jag har allt som behövs, eventuellt nån packning som kan saknas.
Men i slutet av veckan väntar jag en uppstart!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
BlueScreeen skrev: Ja det närmar sig med stormsteg!
Och på måndag kommer mitt nya expansionskärl från LMR, RÄTT denna gång! Tror då att jag har allt som behövs, eventuellt nån packning som kan saknas.
Men i slutet av veckan väntar jag en uppstart!
Det ser vi alla fram emot! Kul också att du hade ett Simons monterat.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mack skrev: Det ser vi alla fram emot! Kul också att du hade ett Simons monterat.
Lär bara komma ihåg att filma det Ja det tyckte jag var en rolig överraskning!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Mack skrev: Det ser vi alla fram emot! Kul också att du hade ett Simons monterat.
Lär bara komma ihåg att filma det Ja det tyckte jag var en rolig överraskning!
Ja det hoppas jag du gör! Du hann inte höra hur det lät innan du påbörjade renoveringen?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jopp startade upp den under köpet och sedan hemma 2ggr, så den knackade kunde man säga! Under en av uppstartena hemma fick jag bara lov att åka en lite runda runt kvarteret på typ 3-400m för att se så den växlade ordentligt och att awd'n funkade och båda verkade funka bra! Testade dock bara så att den växlade till 2an. Så ska bli otroligt spännande att få testa köra den på riktigt sen!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Bara jag som tycker det var dags för en update nu??
Eftersom det är min tråd så får jag som jag vill och därmed blir det en update
Började dagen med att sätta oljetråget på plats. Samma tillvägagångssätt som vid demonteringen, alltså att ta spännband och dra servorören åt sidan. Sedan testade jag först med tråget utan packningen för att veta på ett ungefär hur jag ska få dit det, och det är inte så enkelt som man kan tro! Subframen sitter ju halvt ivägen i ett hörn, och i samma hörn sitter röret till oljesilen så lite tricks och piller så var det där! Dock höll jag inte på att få bort det sen för att lägga på packningen
Lade sedan på den flytande packningen. Stog i heynes att man kunde använda en skumgummiroller för att smeta ut packningen. Det fungerade inte nå vidare.. Packningen satte sig i rollern istället.. Så det blev till att ta ett rakblad och dra ut det med.
Tror det egentligen är för mycket, men hellre det än för lite!
Sen så var det på plats efter att ha skruvar i en miljon bultar kändes det som! Var även seriös och momentdrog dom med 20nM (tror det iaf va 20nM)
Satte sen dit det undre motorfästet. Passade inte med andra bulten i horisontella vinkeln.. Så fick ta min lilla slippenna och slipa ur en del till bulten gick i gängorna!
Satte även dit ett oljefilter i samma veva också! Kan va bra att ha har jag hört
Gamla vs nya, inluftsröret till databoxen.
Sedan var rören till oljefällan på plats! Även nedre bultarna till insuget på plats.
Sedan sitter det stiliga insuget på plats! Inte åtdraget dock då jag inte är säker på om jag glömt något därunder som gör att jag måste bort med det än. Men enligt vad mina påsar med skruvar säger så hittade jag inget som ska sitta under. De mesta skruvar som var kvar var till turbon och därikring
Det var dagens arbete det! Är ganska säker på att jag inte har nån packning mellan turbo och downpipe så det blir till att beställa en på Volvo imorn!
Är det något jag köpt som ni undrar pris på eller artnr, så är de bara skriva! Just delar till bilen som jag köpt har jag spart kvitton på!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
den flyttande packningen ska rollas mycket riktigt dock så är det ett helvete med en ny roller på Volvo ligger den rollern i en påse konstant blöt i flytande packning typ.
jaha, ja det förklarar att min Jula roller var värdelös Men knivblad tyckte jag funkade fint
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Blev en runda i garaget efter jobbet idag! Dock började det inte riktigt som planerat! Hade planer på att sätta dit turbon med resterande grejer idag, men det sket sig redan när jag skulle sätta fast oljereturen på turbon.. Packningar för FÖR stor! Sen var även packningen mellan grenrör och turbo fel.. Detta var då packningar från sotningssatsen jag hade. Så blev ett akutsamtal till Volvo, dom hade oljereturens packning i lager, men fick lov att beställa hem den mellan grenrör och turbo, så det hjälpte ju inte.. Menmen, bytte lite vakuumslangar istället och drog sladdarna till motorvärmarn och kupéuttaget! Lika bra att göra det medans det är lite mindre prylar ivägen iaf! hade gärna dragit strömkabel till slutsteg också, men där har jag ingen strömkabel, men det kommer jag åt relativt bra att göra sen ändå.
Tyckte spjällhuset såg lite skitigt ut förut så köpte en packning på Volvo. Började dagen med att göra rent det lite
Drog in kupévärmar kabeln i genomföringen på passagerarsidan, lite trångt att komma åt då det sitter nå rör ivägen, men det gick! Fick ha på lite olja på kabeln också för att den skulle glida lätt också.
För att komma åt kabeln från insidan lä handskfacken bort.
Denna lampa lär då ur, misstänkte att de fanns en skruv bakom men så var inte fallet. Kom dock ihåg att sätta igenom kontakten i hålen INNAN ni skruvar fast det igen sen Det gjorde inte jag, och fick pilla lite innan jag fick ut kontakten igen..
Sen lär denna "låda" bort, sitter 6torx skruvar
Sen ska underdelen bort och det är bara 2torx skruvar
Sen vika ner mattan
Sen skar jag upp hålet lite extra för att enklare få fram kabeln
Senast redigerat av BlueScreeen (28 april 2015)
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Djo skrev: Blir bra trevligt med motor kupévärmare
Japp! Skönt när de är kallt om inte annat Bilen kommer användas vintertid så därför fick de blir värmare i den. Har man awd ska den väll änvändas
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Har inte vart nån update de senaste dagarna och ni undrar säkert varför?? Men jag har inte dött eller gått under jorden!
Har jobbat för fullt med både bil och arbete!
I onsdags var jag till Volvo och hämtade ut packningarna till turbon, och fick även med mig en ny torkararm bak! För original armen är ju skitful!
Så blev en V40 arm istället!
På samma runda var jag även förbi Borlänge Motorrenovering och hämtade ut mina nya lyftare som jag beställt
Oljereturen sitter på turbon och de nya lyftarna i bakgrunden
Sen var turbon på plats! Efter en del krångel med oljereturen.. Packningen ville inte riktigt i hålet ordentligt så fick peta till den med skruvmejsel innan den satt där den skulle!
Nya vs gamla lyftare
Alla nya lyftare på plats
Kamaxlarna på plats
Lite kladd på ventilkåpan
Ventilkåpan på plats. Remmen är ditsatt för att hålla kamdreven still så jag kunde skruva loss dom och byta packboxarna
Ny rotor vs gammal
Lite rör till turbon på sin plats
Oljestickan på plats
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Sen tar vi update från torsdagen i ett eget inlägg, enklast så
Termostaten på plats med tillhörande kylarslangar
Slangen för inluften till turbon på plats, även en översikt hur motorutrymmet såg ut vid tillfället. Slangen från ic till gasspjället även på sin plats
Här fick jag lov att sluta för dagen och åka till jobbet istället, men nästan allt sitter där det ska!
Lite smått och gott som kommer på plats under fredagen som följer i nästa inlägg
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Fick för mig att ena kamaxeln var fel nollad då "snittet" i bakändan på dessa ska vara horisontella när dom ska vara nollade, och jag hade en bild i huvudet att avgaskammen inte var de utan stog 20grader fel så fick lov att riva bort och kolla det första jag gjorde. Hade räknat med att få nolla om motorn men när jag fått bort kamaxelgivarn så var dom nollade korrekt!
Så då var det bara fortsätta dra ihop allt!
Då har hjärnan kommit på plats så bilen kan fatta ngt!!
Även det nya expansionskärlet sitter på sin rätta plats.
Då var allt färdigt och vätskor hållet på att fyllas på!
Vid detta tillfälle fick jag tips om att bilen inte skulle köras in på fin olja då kolvringarna ska slitas in. Så några hade kört in med biltemas mineralolja så fick bli en runda till feltema och köpa lite mineralolja och sedan deras delsyntet. Så planen var då att under tomgångskörningen får den gå på mineralen och sedan de första 20milen blir de delsyntet och sen blir det Q8 Excel oljan (fina oljan).
Sen så jävlar var det äntligen dags! Detta var strax efter 19 tiden efter maten!
Tickandet är väldigt överdrivet på filmen!
Låter som ett jävla tröskverk!
Började kolla lite bland stiften om varför den går som den gjorde.. Och detta kanske kan ha sin förklaring?
Första tändhatten jag tog av (cyl1) så satt metallen, som borde sitta i hatten, kvar på stiftet. Så slet av gummit och bilden ovanför så har ni resultatet, inte så direkt vackert kanske? Så det blev inget åka under kvällen utan jag ska ha nya tändkablar först. Vilket jag ska till Volvo och köpa snart
Senast redigerat av BlueScreeen (2 maj 2015)
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Härligt med uppstart, även om den kanske inte gick helt felfritt!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.