Volvo 940 kan ej stänga av ljus efter kabelbrand

Flangstrom
19 februari 2015 · 109 Inlägg

Skulle köra en sväng med bilen idag och kom kanske 50 meter innan jag känner att det luktar bränt och det bolmar rök från mätarhuset. Sliter bort diverse lister och ser att det är en gul-vit kabel som går från ljusomkopplaren som brunnit av. Misstänkte att det var pga jag bytt dimljusrelä till ett som jag trodde skulle funka, men uppenbarligen inte. Tog bort det som var smällt och trasigt på kabeln och tejpade över där isoleringen smällt bort. Bytte två säkringar också som brunnit och körde en sväng. När jag kom hem och stängde av märkte jag att inga lampor slocknade. Dvs parkering och instrument belysningen och underligt nog även halvljuset som inte funkat innan då glödtrådvakten har sagt upp sig. Slet ur säkring nr 21, och allt slocknade. Så det går att tända alla lampor med omkopplaren men inte släcka. Är det den som ballat ur eller är det nått annat? Tack för svar.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Flangstrom
19 februari 2015 · 109 Inlägg

Och för dom som undrar så har inga kablar smällt ihop så det skulle vara därför

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Volvofarfar
19 februari 2015 · 1 312 Inlägg

Kopplat stereo nyligen? eller rört elsystemet på annat vis?

Senast redigerat av Volvofarfar (19 februari 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Flangstrom
19 februari 2015 · 109 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Kopplat stereo nyligen? eller rört elsystemet på annat vis?

Nej det enda jag ändrat var ju att byta ut dimljusrelät, visste inte om det var samma, satt på samma ställe i en annan 940 så tänkte att det skulle funka men då brann ju en kabel av.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Zzoink
19 februari 2015 · 1 229 Inlägg

Är inte så att ljusomkopplaren också har brunnit? Alltså den du vrider på?

Flangstrom
19 februari 2015 · 109 Inlägg

Zzoink skrev:
Är inte så att ljusomkopplaren också har brunnit? Alltså den du vrider på?

Testat byta till en annan, samma problem.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Flangstrom
20 februari 2015 · 109 Inlägg

Har testat byta halvljusrelä, glödtrådvakt hållt ihop kabeln som brunnit av och försöker få lös tändningslåset för att byta mot ett från en annan bil. Om det inte är nån som har nått bra tips så undrar jag om besiktningen säger nått om ifall halvljuset inte går att släcka? Annars kan man ju bara sätta en strömbrytare på säkringen så det går att släcka ljuset.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Flangstrom
22 februari 2015 · 109 Inlägg

Nu är jag snart halvless, nu har jag inget halvljus helt plötsligt igen. Eller rättare sagt så funkar det när det vill. Så tog ur reläplattan eller vad man vill kalla den för att se om det var nån kabelbrand eller dylikt där under. Såg då att hållaren för glödtrådvakten har smällt ganska rejält där själva glödtrådvakten smälter också, 54r dvs. Och under så har kabeln dit näst intill brunnit av. Så har hämtat en annan "platta" för att försöka byta, men är ju några kablar som måste bytas.. Kommer det att hjälpa på nått sätt eller slösar jag bara tid?

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Ludwigk
24 februari 2015 · 200 Inlägg

Hejsan! tråkigt att det ska krångla sad. Själv kopplade jag dimljusen separat med ett eget relä utan att vara bakom mätarhuset och div. paneler. Bäst är juh att försöka byta alla kablar som du ser brunnit av eller smält. Det kan i alla fall inte bli värre än det som skett. Ta dig tid att följa vart dessa sladdar går till och se om inte det förstört andra komponenter eller brand även där. Lycka till!

gjutarolle
24 februari 2015 · 669 Inlägg

ett tips är att byta ut kablarna som är smälta inte bara tejpa

Flangstrom
25 februari 2015 · 109 Inlägg

Bytt ut brända kablar, lött ihop där jag bytte reläplattan, satt tillbaka alla kablar till relän och säkringar som dom satt innan men det har vara lett till ett större problem. Jag har halvljus på p-läget, p-ljus på 0an och inget på halvljusläget. Varvmätaren funkar inte, inte heller några lampor i mätarhus och värme/kyl reglaget och om jag slår på helljus så slocknar allt. Är det bara att kränga som res.bil?

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Ludwigk
25 februari 2015 · 200 Inlägg

Hejsan! hm det lät allvarligt det där... något har hänt som inte står rätt till. El är aldrig roligt att hålla på med. Säker på att du lött ihop alla kablar rätt??. Har du inga bilder? bilderna hjälper mer än vad du tror. För här gissar vi med förbundna ögon wink.

Huvudsaken är att något har pajat mer förutom kablarna.
Själv hade jag ett liknande problem på min 740. Råkade koppla fel kabel och kunde då inte stänga av helljusen eller innerbelysningen. Satte jag på helljusen så gick bara extraljusen men inte mina ordinarie. Kan vara något annat som har bränt ihop av något slag?

Hur ser bilen ut förresten? är det värt att satsa på den eller lika bra att sälja den i delat. Du vet att när elen krånglar, då är det nästan tacka och bocka... eller kolla med någon elektriker... ja det kommer kosta men det går alltid att gå genom elschemat. riva av panelen och kolla efter andra brända kablar kan vara värt att göra? roll

Senast redigerat av Ludwigk (25 februari 2015)

gjutarolle
25 februari 2015 · 669 Inlägg

kabelbrand fixas smidigast genom ta ur brädan, byta allt som är dåligt (ofta mycket mer en va man tror)
har själv gjort detta med lyckat resultat,,

Flangstrom
26 februari 2015 · 109 Inlägg

Ludwigk skrev:
Hejsan! hm det lät allvarligt det där... något har hänt som inte står rätt till. El är aldrig roligt att hålla på med. Säker på att du lött ihop alla kablar rätt??. Har du inga bilder? bilderna hjälper mer än vad du tror. För här gissar vi med förbundna ögon wink.

Huvudsaken är att något har pajat mer förutom kablarna.
Själv hade jag ett liknande problem på min 740. Råkade koppla fel kabel och kunde då inte stänga av helljusen eller innerbelysningen. Satte jag på helljusen så gick bara extraljusen men inte mina ordinarie. Kan vara något annat som har bränt ihop av något slag?

Hur ser bilen ut förresten? är det värt att satsa på den eller lika bra att sälja den i delat. Du vet att när elen krånglar, då är det nästan tacka och bocka... eller kolla med någon elektriker... ja det kommer kosta men det går alltid att gå genom elschemat. riva av panelen och kolla efter andra brända kablar kan vara värt att göra? roll

Jag har lött ihop kablarna så deom sitter ihop med samma färger, men på en kabel vart jag osäker då dom satt till samma stift på glödtrådvakten men gick bara en kabel med den färgen in i kabelstammen, har en halvtaskig bild på det (den gul/bruna kabeln)
http://i.imgur.com/gUCmPwB.jpg

Kabeln som brunnit av.. Har förövrigt sett att den inte bara går till lusomkoplaren, den är ihopkopplad med flera relän, både halvljus, dimljus och extraljusrelät och går sedan till en "koppling" och där tar den slut.
http://i.imgur.com/f9hf8yW.jpg

Där den tar slut
http://i.imgur.com/nsKiNKh.jpg

Den är iofs rätt fin men inte värd pengarna som krävs för att nån professionell ska fixa detta, då säljer jag hellre i delar

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang