Ska kolla en begagnad bil idag - har jag tänkt på allt?

DKSS
6 mars 2015 · 67 Inlägg

Rensvinf skrev:
Man kan nog också  säga att det med anledning av att bilar för under 30k inte behöver varudeklareras, så är det enligt lagen rimligt att anta att vid sådana prisklasser så kan man vänta sig en hel del "fel" på bilen. Dvs, de är inga fel enligt lagen.

Självklart finns de fel på gamla bilar men står de i annonsen att det är i mycket fint skick så borde de vara i fint skick ? Är på jakt efter en van i 30k klassen förväntar mig ingen rosthög men fan inte en ny bil och lär med säkerhet köpa den privat smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2015 · 17 513 Inlägg

Rensvinf skrev:
Jag har för övrigt lusläst sidan på konsumentverkets hemsida om komsumentköpslagen och bilar, och där står ingenstans att bilar som kostar under 15 000 inte faller under konsumentköpslagen.  Den gäller *alltid*.   De siffror som nämns när det gäller pris, det är 30.000; och i det fallet så handlar det om att alla bilar som kostar mer än detta måste varudeklareras.  Dvs, bilen skall gås igenom och fel och brister skall anges.  För bilar som kostar under denna summan så är säljaren enbart skyldig att redovisa saker som har med säkerhet att göra. Dvs, ni som säger att man inte får garanti om bilen köps för under 15.000 får gärna hänvisa till VART det står? För jag hittar det då inte..

Där ser man hur det går när man "tror" att man vet... Detta gällde 2006-2007 senast jag jobbade heltid som bilförsäljare så saker förändras.

My bad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rensvinf
6 mars 2015 · 528 Inlägg

DKSS skrev:

Rensvinf skrev:
Man kan nog också  säga att det med anledning av att bilar för under 30k inte behöver varudeklareras, så är det enligt lagen rimligt att anta att vid sådana prisklasser så kan man vänta sig en hel del "fel" på bilen. Dvs, de är inga fel enligt lagen.

Självklart finns de fel på gamla bilar men står de i annonsen att det är i mycket fint skick så borde de vara i fint skick ? Är på jakt efter en van i 30k klassen förväntar mig ingen rosthög men fan inte en ny bil och lär med säkerhet köpa den privat smile

Jo, men samtidigt får man inte vara dum.  En gammal Volvo 740 kan vara i "fint skick" men ändå vara en rejäl skithög jämfört med en lågmilad Volvo xc60.  Fint skick beror ju helt och hållet på förväntning, vad man jämför med etc.
Om en säljare påstår att en gammal Volvo för 10.000 kr  är i fint skick så måste man ju dels jämföra med vad man kan få för de pengarna i övrigt. Sedan måste man som påpekat ha klart för sig att för den summan så är säljaren ens inte skyldig enligt lag att ha varudeklarerat bilen och gått igenom den.  Påståendet om "fint skick" kan då helt enkelt handla om att bromsarna såg OK ut, inte verkade krockad och att den i övrigt för ögat såg fin ut.   Om sedan koppling eller motor rasar, har han inte med att göra..  för de pengarna. Enligt lagen,

Dvs, för de pengarna kommer säljaren undan. Lagen säger krasst att du inte kan vänta dig mer än att säkerhetsdetaljer ska gås igenom. Och knappt ens det.

it_mutt Avstängd
6 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Rensvinf skrev:
Jag har för övrigt lusläst sidan på konsumentverkets hemsida om komsumentköpslagen och bilar, och där står ingenstans att bilar som kostar under 15 000 inte faller under konsumentköpslagen.  Den gäller *alltid*.   De siffror som nämns när det gäller pris, det är 30.000; och i det fallet så handlar det om att alla bilar som kostar mer än detta måste varudeklareras.  Dvs, bilen skall gås igenom och fel och brister skall anges.  För bilar som kostar under denna summan så är säljaren enbart skyldig att redovisa saker som har med säkerhet att göra. Dvs, ni som säger att man inte får garanti om bilen köps för under 15.000 får gärna hänvisa till VART det står? För jag hittar det då inte..

ALLA bilar som säljs av en NI (Näringsidkare) ska varudeklareras. Det står dessutom klart och tydligt i konsumentköplagen som du lusläst.

Det KKöpL säger är däremot att bilar som säljs för över 30.000:- dessutom ska innehålla deklaration om bilens skick mer ingående;

"För bilar som kostar under 30 000 kronor räcker det med information om bilens säkerhet. Varudeklarationer för bilar som kostar mer än 30 000 kronor ska också innehålla information om bilens kondition."

(ex.vis; http://www.konsumentverket.se/Vara-omra … klaration/ )

"Skickdeklarartionen" innebär alltså en mer ingående genomgång av motor, koppling, växellåda, kylsystem osv.

Sen kan man givetvis diskutera huruvida en rasad motor eller en koppling som ger upp på en bil för 10.000:- skulle vara "något man får vänta sig" (jag personligen anser inte det). Lagen säger inte heller det på något vis alls (att detta skulle vara något som säljaren solklart kan hävda ansvarsfrihet från).

Däremot kan man väl då påstå att om du köper en bil för 10.000:- av en handlare, som på den privata marknaden kostar 50.000:-, så har man inte så mycket att komma med när/om felen dyker upp.

Senast redigerat av it_mutt (6 mars 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Genna
6 mars 2015 · 260 Inlägg

DKSS skrev:

Rensvinf skrev:
Man kan nog också  säga att det med anledning av att bilar för under 30k inte behöver varudeklareras, så är det enligt lagen rimligt att anta att vid sådana prisklasser så kan man vänta sig en hel del "fel" på bilen. Dvs, de är inga fel enligt lagen.

Självklart finns de fel på gamla bilar men står de i annonsen att det är i mycket fint skick så borde de vara i fint skick ? Är på jakt efter en van i 30k klassen förväntar mig ingen rosthög men fan inte en ny bil och lär med säkerhet köpa den privat smile

Haha, och hur många gånger har man inte läst "i fint skick", "kanonskick" osv på bilar och sen är de rena skroten! big_smile Dock har jag mest sett det på privatannonser, firmorna är som regel lite försiktigare. Vart skapligt lack på en säljare som lovade fina däck, och när jag såg dem var de godkända, men när däck ser ut som de gjorde tycker jag det är dags att byta dem.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2015 · 17 513 Inlägg

Genna skrev:

DKSS skrev:

Rensvinf skrev:
Man kan nog också  säga att det med anledning av att bilar för under 30k inte behöver varudeklareras, så är det enligt lagen rimligt att anta att vid sådana prisklasser så kan man vänta sig en hel del "fel" på bilen. Dvs, de är inga fel enligt lagen.

Självklart finns de fel på gamla bilar men står de i annonsen att det är i mycket fint skick så borde de vara i fint skick ? Är på jakt efter en van i 30k klassen förväntar mig ingen rosthög men fan inte en ny bil och lär med säkerhet köpa den privat smile

Haha, och hur många gånger har man inte läst "i fint skick", "kanonskick" osv på bilar och sen är de rena skroten! big_smile Dock har jag mest sett det på privatannonser, firmorna är som regel lite försiktigare. Vart skapligt lack på en säljare som lovade fina däck, och när jag såg dem var de godkända, men när däck ser ut som de gjorde tycker jag det är dags att byta dem.

En annan favorit är "Nybytt kamrem" och så visar de upp ett kvitto som de gjort själva på datorn utan en referens (arbetsorder, AO) Kasst...

Kan säkert komma på mer men får tänka lite, det var längesen jag höll på med bilar nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DKSS
6 mars 2015 · 67 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Genna skrev:

DKSS skrev:
Självklart finns de fel på gamla bilar men står de i annonsen att det är i mycket fint skick så borde de vara i fint skick ? Är på jakt efter en van i 30k klassen förväntar mig ingen rosthög men fan inte en ny bil och lär med säkerhet köpa den privat smile

Haha, och hur många gånger har man inte läst "i fint skick", "kanonskick" osv på bilar och sen är de rena skroten! big_smile Dock har jag mest sett det på privatannonser, firmorna är som regel lite försiktigare. Vart skapligt lack på en säljare som lovade fina däck, och när jag såg dem var de godkända, men när däck ser ut som de gjorde tycker jag det är dags att byta dem.

En annan favorit är "Nybytt kamrem" och så visar de upp ett kvitto som de gjort själva på datorn utan en referens (arbetsorder, AO) Kasst...

Kan säkert komma på mer men får tänka lite, det var längesen jag höll på med bilar nu.

När ja köpte kebabgrillen så visa säljaren att kamrem byttes förra veckan och hörde rassel från kedjan så sa ja spontant vilken rem bytte du du o tro inte han peka på generator remmen .... Privat eller inte ... Pruta ner bilen 10k på plats ....

Nybytt kamrem på en bil med kedja ...

Genna
6 mars 2015 · 260 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Genna skrev:

DKSS skrev:

Självklart finns de fel på gamla bilar men står de i annonsen att det är i mycket fint skick så borde de vara i fint skick ? Är på jakt efter en van i 30k klassen förväntar mig ingen rosthög men fan inte en ny bil och lär med säkerhet köpa den privat smile

Haha, och hur många gånger har man inte läst "i fint skick", "kanonskick" osv på bilar och sen är de rena skroten! big_smile Dock har jag mest sett det på privatannonser, firmorna är som regel lite försiktigare. Vart skapligt lack på en säljare som lovade fina däck, och när jag såg dem var de godkända, men när däck ser ut som de gjorde tycker jag det är dags att byta dem.

En annan favorit är "Nybytt kamrem" och så visar de upp ett kvitto som de gjort själva på datorn utan en referens (arbetsorder, AO) Kasst...

Kan säkert komma på mer men får tänka lite, det var längesen jag höll på med bilar nu.

Eller inte ens ett kvitto. "Förra ägaren har bytt. -Finns kvittot kvar på det? Nääeeh..." Och när de säger att de själva har bytt alla oljor och servat och motiverar att det är värt si så mycket...

Genna
6 mars 2015 · 260 Inlägg

DKSS skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Genna skrev:

Haha, och hur många gånger har man inte läst "i fint skick", "kanonskick" osv på bilar och sen är de rena skroten! big_smile Dock har jag mest sett det på privatannonser, firmorna är som regel lite försiktigare. Vart skapligt lack på en säljare som lovade fina däck, och när jag såg dem var de godkända, men när däck ser ut som de gjorde tycker jag det är dags att byta dem.

En annan favorit är "Nybytt kamrem" och så visar de upp ett kvitto som de gjort själva på datorn utan en referens (arbetsorder, AO) Kasst...

Kan säkert komma på mer men får tänka lite, det var längesen jag höll på med bilar nu.

När ja köpte kebabgrillen så visa säljaren att kamrem byttes förra veckan och hörde rassel från kedjan så sa ja spontant vilken rem bytte du du o tro inte han peka på generator remmen .... Privat eller inte ... Pruta ner bilen 10k på plats ....

Nybytt kamrem på en bil med kedja ...

Lol! big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2015 · 17 513 Inlägg

DKSS skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Genna skrev:

Haha, och hur många gånger har man inte läst "i fint skick", "kanonskick" osv på bilar och sen är de rena skroten! big_smile Dock har jag mest sett det på privatannonser, firmorna är som regel lite försiktigare. Vart skapligt lack på en säljare som lovade fina däck, och när jag såg dem var de godkända, men när däck ser ut som de gjorde tycker jag det är dags att byta dem.

En annan favorit är "Nybytt kamrem" och så visar de upp ett kvitto som de gjort själva på datorn utan en referens (arbetsorder, AO) Kasst...

Kan säkert komma på mer men får tänka lite, det var längesen jag höll på med bilar nu.

När ja köpte kebabgrillen så visa säljaren att kamrem byttes förra veckan och hörde rassel från kedjan så sa ja spontant vilken rem bytte du du o tro inte han peka på generator remmen .... Privat eller inte ... Pruta ner bilen 10k på plats ....

Nybytt kamrem på en bil med kedja ...

Som sagt. Case closed...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Genna
7 mars 2015 · 260 Inlägg

Apropå köpa begagnat...

Vad det är vanligt numera med 5-10 ägare på en bil i 20 000 kr-klassen! Så var det på bilar för 4 000-8 000 eller nåt för ett antal år sedan när jag köpte min nuvarande bil.

Sen verkar många ha blivit bilförsäljare på fritiden, köper in något billigt (skrot?) och säljer för tredubbla priset.

Ringde en till idag: "Min kompis har bytt kamremmen, så det finns tyvärr inget kvitto." roll

Senast redigerat av Genna (7 mars 2015)

DKSS
7 mars 2015 · 67 Inlägg

Genna skrev:
Apropå köpa begagnat...

Vad det är vanligt numera med 5-10 ägare på en bil i 20 000 kr-klassen! Så var det på bilar för 4 000-8 000 eller nåt för ett antal år sedan när jag köpte min nuvarande bil.

Sen verkar många ha blivit bilförsäljare på fritiden, köper in något billigt (skrot?) och säljer för tredubbla priset.

Ringde en till idag: "Min kompis har bytt kamremmen, så det finns tyvärr inget kvitto." roll

Är inte ovanligt , ja brukar tänka om det blivit mer än flera ägare på kort tid istället . 1 ägare / år är inte ovanligt

it_mutt Avstängd
8 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Genna skrev:
Apropå köpa begagnat...

Vad det är vanligt numera med 5-10 ägare på en bil i 20 000 kr-klassen! Så var det på bilar för 4 000-8 000 eller nåt för ett antal år sedan när jag köpte min nuvarande bil.

Sen verkar många ha blivit bilförsäljare på fritiden, köper in något billigt (skrot?) och säljer för tredubbla priset.

Ringde en till idag: "Min kompis har bytt kamremmen, så det finns tyvärr inget kvitto." roll

Hur ny bil får du egentligen för 20k?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Genna
8 mars 2015 · 260 Inlägg

it_mutt skrev:

Genna skrev:
Apropå köpa begagnat...

Vad det är vanligt numera med 5-10 ägare på en bil i 20 000 kr-klassen! Så var det på bilar för 4 000-8 000 eller nåt för ett antal år sedan när jag köpte min nuvarande bil.

Sen verkar många ha blivit bilförsäljare på fritiden, köper in något billigt (skrot?) och säljer för tredubbla priset.

Ringde en till idag: "Min kompis har bytt kamremmen, så det finns tyvärr inget kvitto." roll

Hur ny bil får du egentligen för 20k?

Inte ny, men det verkar inte vara någon som äger sin bil i tio-femton år längre. Kanske i glesbygden, långt från bilaffären? Äldre? Jag misstänker att folk tröttnar och byter oftare numera. En bil är inte bara transport, utan konsumtion.

När jag läser köpråd på nätet, kanske med nåt år på nacken, står det t ex att man ska undvika bilar med många ägare, för det kan bero på att det varit något fel med bilen. Men det där kanske inte alltid stämmer längre. Folk tröttnar bara och vill ha nåt annat.

xXSammy
8 mars 2015 · 6 580 Inlägg

Eftersom det gällde en Ford med kamrem så antar jag att det gällde en Focus?

Kolla på Mondeo MK3 (2001-2007)..Dessa har kedja och är väldigt driftsäkra. smile Bättre rostskydd också.

Senast redigerat av Malheus (8 mars 2015)

De/Dem
it_mutt Avstängd
8 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Genna skrev:

it_mutt skrev:

Genna skrev:
Apropå köpa begagnat...

Vad det är vanligt numera med 5-10 ägare på en bil i 20 000 kr-klassen! Så var det på bilar för 4 000-8 000 eller nåt för ett antal år sedan när jag köpte min nuvarande bil.

Sen verkar många ha blivit bilförsäljare på fritiden, köper in något billigt (skrot?) och säljer för tredubbla priset.

Ringde en till idag: "Min kompis har bytt kamremmen, så det finns tyvärr inget kvitto." roll

Hur ny bil får du egentligen för 20k?

Inte ny, men det verkar inte vara någon som äger sin bil i tio-femton år längre. Kanske i glesbygden, långt från bilaffären? Äldre? Jag misstänker att folk tröttnar och byter oftare numera. En bil är inte bara transport, utan konsumtion.

När jag läser köpråd på nätet, kanske med nåt år på nacken, står det t ex att man ska undvika bilar med många ägare, för det kan bero på att det varit något fel med bilen. Men det där kanske inte alltid stämmer längre. Folk tröttnar bara och vill ha nåt annat.

Ah, du tänkte så. Nej, det är nog betydligt mer ovanligt idag (kontra för 15 år sen ex.vis) att man köper en bil och sen har den i 10-15 år, även om det absolut händer. Och med det är du inne på hela attityden "idag", precis som du säger, konsumtion. De flesta behåller inte "något alls" mer än ett år eller två "idag".

Men jag håller med. Ser jag en (vi säger) -00 med 13 ägare blir min första tanke "oj", men det är trots mindre än ett ägarebyte/år.

Det är lite tveeggat. Köper folk en "ny" bil (nej, alltså, begagnad, men ny för personen) så är det säkert som roligast ett år eller två, och det sköts därefter, sen mattas det av. Har man haft en bil i fem år är kanske (och jag säger kanske) risken större att man sköter den sämre.

Jag tror helt enkelt att man får titta på hur servicebok och skick är när man väl hittat någon, och inte ha antalet ägare som allt för hög prio.

Gällande kamrem så är det ju lite svårt. Jag personligen gör alltid det själv. Har jag möjlighet sparar jag kvittot på inköpet, men det skrivs ju alltid upp i serviceboken och lappen sätts på kåpan. Sen kan jag inte göra så mycket mer, möjligen fotodokumentera hela bytet tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Genna
9 mars 2015 · 260 Inlägg

En gång nu för alla: När jag ska testa kopplingen, *vilken växel* ska jag köra på *i vilken hastighet*? Det står ju olika överallt på nätet!

Ska jag köra på 5:an i 50 km/h, trycka ner kopplingen, gasa lätt och snabbt släppa upp kopplingen? Och slirar den då är den kass?

xXSammy
9 mars 2015 · 6 580 Inlägg

Jag brukar gasa upp till 50kmh, frikoppla, varva ~ 4000 RPM och släppa kopplingen. Hugger bilen är kopplingen bra
Alternativt, ha i 5an i 60kmh och gasa fullt. Om varvräknaren ökar och stannar några sekunder slirar kopplingen.

De/Dem
it_mutt Avstängd
10 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Genna skrev:
En gång nu för alla: När jag ska testa kopplingen, *vilken växel* ska jag köra på *i vilken hastighet*? Det står ju olika överallt på nätet!

Ska jag köra på 5:an i 50 km/h, trycka ner kopplingen, gasa lätt och snabbt släppa upp kopplingen? Och slirar den då är den kass?

Möjligt det är ett sätt, jag har "fått lära mig" att köra upp i ca 30km/h, lägga i femman, släppa kopplingen "som vanligt" och gasa. Och då¨se så att hastighetsmätare och varvräknare "följer" varandra

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bamzefan Bondmeckare
10 mars 2015 · 246 Inlägg

K

it_mutt skrev:

Genna skrev:
En gång nu för alla: När jag ska testa kopplingen, *vilken växel* ska jag köra på *i vilken hastighet*? Det står ju olika överallt på nätet!

Ska jag köra på 5:an i 50 km/h, trycka ner kopplingen, gasa lätt och snabbt släppa upp kopplingen? Och slirar den då är den kass?

Möjligt det är ett sätt, jag har "fått lära mig" att köra upp i ca 30km/h, lägga i femman, släppa kopplingen "som vanligt" och gasa. Och då¨se så att hastighetsmätare och varvräknare "följer" varandra

Lite andra alternativ

Om bilen har "vanlig", väl fungerande, handbroms dra i den. Lägg i ettan, släpp upp kopplingen och försök köra iväg, är kopplingen bra bör motorn ge symptom till att dö, vill den öka i varv är kopplingen dålig.

Eller så startar du på asfalt, gasa upp till 3-4k rpm, de flesta bilar bör orka göra en liten rivare (alternativt att massa "hjälpsystem" går igång), annars är kopplingen dålig.

Detta är de tips jag har fått lära mig, men det där med femman i låg hastighet 30-40 brukar vara det bästa sättet.

Mvh

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang