Stomme sidobalk rostskadad (bilder) (UPPDATERAD)?

Biggangbangtheory Avstängd
12 mars 2015 · 14 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211648/211648-efbb983060c2090474b5323b7c79eaf8.jpg

Så här såg höger sida ut efteråt. Är det någon idè att göra vänster sida och smeta på karosseri-kit och måla eller är det för klantigt?

FordPer
12 mars 2015 · 188 Inlägg

de där går aldrig igenom bes de är ju inte vad jag vill kalla för svetsning

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 mars 2015 · 14 060 Inlägg

Biggangbangtheory skrev:

FordPer skrev:
de där går aldrig igenom bes de är ju inte vad jag vill kalla för svetsning

Tips på hur det kan fixas till?

Förmodligen helsvetsas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Biggangbangtheory Avstängd
12 mars 2015 · 14 Inlägg

Vettemannen skrev:

Biggangbangtheory skrev:

FordPer skrev:
de där går aldrig igenom bes de är ju inte vad jag vill kalla för svetsning

Tips på hur det kan fixas till?

Förmodligen helsvetsas.

/Benny

Menar du svetsa hela skarven? Trodde det var vad karosseri kit var till för...

Det sitter bra, det funkar att banka hårt med spetshammare.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 mars 2015 · 14 060 Inlägg

Biggangbangtheory skrev:

Vettemannen skrev:

Biggangbangtheory skrev:

Tips på hur det kan fixas till?

Förmodligen helsvetsas.

/Benny

Menar du svetsa hela skarven? Trodde det var vad karosseri kit var till för...

Det sitter bra, det funkar att banka hårt med spetshammare.

Jaja, gör som du vill.....

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
spillolja
12 mars 2015 · 4 026 Inlägg

Något gott att skratta åt

smile  big_smile

Senast redigerat av spillolja (12 mars 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dasboot
12 mars 2015 · 441 Inlägg

Biggangbangtheory skrev:

Vettemannen skrev:

Biggangbangtheory skrev:

Tips på hur det kan fixas till?

Förmodligen helsvetsas.

/Benny

Menar du svetsa hela skarven? Trodde det var vad karosseri kit var till för...

Det sitter bra, det funkar att banka hårt med spetshammare.

Jag kan banka med en hammare på fogskum, det betyder inte att det är en bra lösning bara för det

caromania Forummoderator
12 mars 2015 · 9 296 Inlägg

Någonstans ska man börja. Att skriva kränkande kommentarer hjälper faktiskt ingen.

Generellt sett så släpper besiktningen igenom allt möjligt skit faktiskt. Problemet är att de nog vill se vad du gjort (eller föredrar det) så att täcka allt med karosserikitt är ingen bra ide. Försök fylla i mellanrummen lite bättre och experimentera lite med strömstyrkan/trådmatningen, det ser ut som om det är lite snorbusar på plåten. Du ska ju kunna sälja bilen med gott samvete senare och hållfastheten vid en krock är inte som den ska vara där. Det har inte riktigt smält in nu. Det positiva är att nu är plåten där så det är mer lättarbetat. Påt igen med mer svets, sedan slipa ner topparna med en vinkelslip med slipskiva. Det blir nog bra det där till slut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
-matte En Medlem
12 mars 2015 · 405 Inlägg

Tröskeln fungerar ju som bärande, däremot så tror jag inte den lagningen kommer bära särskilt mycket av lasten i chassiet. Bästa vore väl om du kunde skaffa en ekonomiplåt och byta hela tröskeln, är nog väldigt svårt att få till annars. (på ett bra sätt iaf)

Men det är kanske möjligt att du tar dig genom besiktningen om du slänger på lite underredsmassa, ingen aning vilka kontroller de kör dock.

Besiktning är inte gratis heller, så bäst är att du gör en bra reparation från början , typ eko-plåt. (skulle jag föredra)

Senast redigerat av -matte (12 mars 2015)

Biggangbangtheory Avstängd
12 mars 2015 · 14 Inlägg

caromania skrev:
Någonstans ska man börja. Att skriva kränkande kommentarer hjälper faktiskt ingen.

Generellt sett så släpper besiktningen igenom allt möjligt skit faktiskt. Problemet är att de nog vill se vad du gjort (eller föredrar det) så att täcka allt med karosserikitt är ingen bra ide. Försök fylla i mellanrummen lite bättre och experimentera lite med strömstyrkan/trådmatningen, det ser ut som om det är lite snorbusar på plåten. Du ska ju kunna sälja bilen med gott samvete senare och hållfastheten vid en krock är inte som den ska vara där. Det har inte riktigt smält in nu. Det positiva är att nu är plåten där så det är mer lättarbetat. Påt igen med mer svets, sedan slipa ner topparna med en vinkelslip med slipskiva. Det blir nog bra det där till slut.

Märkligt att lite rostlagning väcker en hatstorm...

Det är nog svårt att komma igenom bes om det inte är täckt eftersom plåten är lagd snett och ojämt. Ägaren innan kom ju igenom 2 år i rad med fogskum, men jag verkar inte besitta hans egenskaper. Det är ju min bruksbil så det blir jobbigt om den får körförbud.

Jag har en billig flusstråd svets från Jula, otroligt svår att ställa in om man jämför med lågpris svetsar av Lincoln, där man rattar in exempelvis D3 för 0.9 mm tjock plåt. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303147

Senast redigerat av Biggangbangtheory (12 mars 2015)

Magnum1965
12 mars 2015 · 217 Inlägg

Håller med dig, jag trodde också att forum var till för att hjälpa varandra.

Hur som helst räcker inte den där svetsningen för bes. Det är för klent. Täcker du det dessutom med kit, finns det risk för att de börjar peta i det och upptäcker de att det är bristfälligt (vilket dom kommer att göra/ska göra) så blir det bara besvärligare för dig. Att svetsa målat/kittat är inte kul alls. Mycket slipa blir det. Lättare än det är nu, det blir det inte.

Men för att det ska bli godkänt är jag övertygad om att det måste helsvetsas. Men svetsa i omgångar, annars blir det för varmt. Lite i taget är rätt melodi.

Att det är "fult" det bryr sig inte bilprovningen om, det finns många fula bilar här i världen. Snett och ojämnt påverkar inte hållbarheten i detta läget, men dåligt svetsat gör det.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Tobzter
12 mars 2015 · 3 145 Inlägg

Har gjort likadant. .måste vara helsvetsat sa dom till mig

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Teknikale
12 mars 2015 · 64 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Håller med dig, jag trodde också att forum var till för att hjälpa varandra.

Hur som helst räcker inte den där svetsningen för bes. Det är för klent. Täcker du det dessutom med kit, finns det risk för att de börjar peta i det och upptäcker de att det är bristfälligt (vilket dom kommer att göra/ska göra) så blir det bara besvärligare för dig. Att svetsa målat/kittat är inte kul alls. Mycket slipa blir det. Lättare än det är nu, det blir det inte.

Men för att det ska bli godkänt är jag övertygad om att det måste helsvetsas. Men svetsa i omgångar, annars blir det för varmt. Lite i taget är rätt melodi.

Att det är "fult" det bryr sig inte bilprovningen om, det finns många fula bilar här i världen. Snett och ojämnt påverkar inte hållbarheten i detta läget, men dåligt svetsat gör det.

Håller också med. Idioterna lyckades få min tråd raderad bara för att dom envisades med att tjata om "silverfat" och vad det nu var, så nu kan jag inte läsa dom få vettiga svaren som ändå kom! roll

Tobzter
12 mars 2015 · 3 145 Inlägg

Höj värmen på svetsen .

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
-jimmy
12 mars 2015 · 377 Inlägg

Du kanske kan åka till någon som kan svetsa åt dig annars ?
OM du inte får pli på den du har.

CrazyBone
12 mars 2015 · 128 Inlägg

Var bor du? Jag kan hjälpa dig om du bor i närheten av mig. Jobbar dagligen med robotsvets o manuell svetsning.  Mvh

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
zZackEe
13 mars 2015 · 53 Inlägg

och var bor DU då?? tongue

precis som dom flesta menar så måste du helsvetsa då du skarvar en en bit så där som du gjort.
hade du bytt tröskel, dvs borrat ur den gamla och svetsat in en ny så räcker det men att punktsvetsa den i tex dom gamla punkterna.

tröskeln är bärande men också ett krockskydd för sidosmällar. Den ska ju stå emot en smäll från sidan utan att få den andra bilen (så långt) in i kupen och det funkar inte om man punktat in bitar här och där eller fyllt med byggskum och spackel, därav nedslag. det är trots allt för din egen skull.

-matte En Medlem
13 mars 2015 · 405 Inlägg

TS ser ut att vara avstängd, så jag tror inte vi får något svar på den frågan...

Magnum1965
13 mars 2015 · 217 Inlägg

Avstängd?

Så illa svetsade han väl inte?

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
-matte En Medlem
13 mars 2015 · 405 Inlägg

Måste varit en dålig fog. Klicka på profilen så får du se.

Skedde säkert av någon annan anledning.

Senast redigerat av -matte (13 mars 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang