Ursprungligen är detta då en BMW 330Ci -01 som gått 17k mil.
Denna blev turbokonverterad förra året med hjälp av en god vän! Det som har blivit bytt/installerat sedan inköp är: Växelspaksknopp Aux i originalstereon. Regplåtar Vänster framdörr Tempsensor LED i regplåtbelysning och hela interiören. Rekonderad inredning.
Turbokonv: 3" avgas med 1 ljuddämpare. Svetsat av en god vän! IC med tryckrör (3") Turbo (Garret-kopia, GT3582R) Spridare (Siemens DEKA 630cc Wastegate (Tial MVR 38 mm) Dump (Klassisk svart bosch) Tändstift (Bcpr7es) Mätare för laddtryck samt bredbandslambda. (AEM och biltema)
Här är bilen ifrån annonsen: V.dörr är i väldigt dåligt skick.
Allt som allt var det en ganska fräsch bil men med mycket småfel. Då framför allt dörren men även insugsbälg osv men eftersom jag inte skulle behålla något av det här så var jag okej med det. Prutade hårt istället
Denna byttes senare. Beställde en ny dörr men posten visade lite väl mycket kärlek så då blev det såhär:
Hittade därefter en ny dörr som nu är monterad:
Bilen som den står nu:
Det som ska ske detta året är en ganska stor renovering av exteriören och ytterliggare lite av interiören samt finlir av turbokonvertering.
Har just nu beställt: Huv Ratt Front (M3) med läpp Njurar
Det som ska beställas: Tryckplatta Lamell Catchtank till vevhusventilation
Eftersom jag pluggar till civilingenjör just nu så har jag inte tid eller resurser riktigt för att göra mycket på kort tid med denna bilen så detta är därför min projektbil som jag pysslar med när jag inte pluggar eller jobbar.
Då har det hänt en hel del idag Var och hämtade min front och huv så att jag kunde kolla hur det passar.
Har även installerat kabeln till multifunktionsknapparna på ratten så nu har man farthållare osv Gick väldigt lätt att installera. BMW säljer en sats själva för 208 kr som man ansluter och sen funkar det direkt. Här är bilder på det: Väldigt stor ljusmodul Väldigt enkel installation .
Sedan passade jag på att montera fronten, huv och läpp för att se hur dom matchar upp Lamporna sitter inte fast och fronten har ingen balk i sig samt att huven inte är nedtryckt. Därav det stora gappet mellan dom olika delarna. Man kan ju säga att jag är väldigt sugen på att lacka detta och montera klart det Även monterat mina nya njurar
Stjarnborg skrev: Trevligt projekt! Får man fråga vart du köpte ratten?
En tysk försäljare på ebay! Ebay.de har annat utbud jämfört med ebay.co.uk och ebay.com ifall du inte visste 1 dags frakt så var riktigt galet. Här är han: http://www.ebay.com/usr/speedautot?_trk … 2749.l2754
Då fick jag mina insatser till huven idag! Tråkigt bara att dom skickat mig två st lock till vänster sida.
Något som var intressant var att dom är original BMW. Huven är inte det. Dom kostar 1000 kr på ebay egentligen men jag lyckades pruta ner så jag fick dom på köpet av huven + 50 EUR rabatt så jag är nöjd. Kommer vara riktigt nöjd när den andra kommer
Då var kopplingen monterad efter en del besvär. Men ska men som ger sig Nu får man ha lite mer benmuskler när man kör. Även ställt upp laddet till 0.9 bar Men bilen drar tjuvluft just nu så kommer video senare när den går som den ska Tryckplattan
Nu börjar den komma ihop. Hoppas jag blir klar till sommaren så man kan använda den mycket då
Nu har det varit tyst i denna tråden ganska länge men nu har jag äntligen skrivit mina sista tentor för sommaren och flyttat hem till där jag har bilen så att jag kan fortsätta bygga. Imorgon lämnas min huv och min front på lack.
Sen är det lite småpill kvar och att putsa massor. Har även beställt lite småsaker som behöver bytas ut som t.ex blinkers.
Bjuder på en bild ifrån när jag precis köpt BMWn brevid min andra leksak
Jaha nu börjar det röra på sig bra här. Provkörde bilen idag igen och den går rätt bra. Har lite småproblem som ska fixas Jag råkade åka och köpa en ny motorcykel så därför det varit lite tyst här ett tag. Men nu är bilen ännu närmare riktigt körbar och trevlig
Va tycks?
Från andra sidan. Allt verkar passa ganska bra. Ska passa in huven och fronten så dom är 100% senare
Slänger in en bild på den nya motorcyklen KTM 950 SM
Så i väntan på ny termostat då den elektriska biten i den är kaputt så gjorde jag idag det ganska kända tennisboll-modden finns även med bult om man vill, bara söka lite så hittar man utförliga DIY på det.
En st H/K baslåda. Väldigt skorrande ljud ifrån hatthyllan även vid låga volymer.
Tennisbollar injusterade för optimal performance
Nu skorrar det absolut ingenting även om man spelar sjukt högt så 5 min mods är roliga
Hej igen nu har jag fixat med bilen igen Så elementet i min termostat var dålig. Ganska tydligt att sensorn inte ska se ut så..
Så jag beställde en ny och den kom idag.
Monterade in den nya och fyllde i lite vatten och rensade systemet på luft.
Väldigt trevligt att skruva något som var lätt tillgängligt Så nu får jag ingen mer felkod på den. Något som inte satt speciellt lätt till men var lika viktigt att fixa var att sänka wastegatefjädern Här är den bytt och nu sitter 0.6 Bar
Var ute och testkörde bilen och den går som den ska till 95% skulle jag säga Kan fixa fram en video imorgon. Nästa jag ska göra att renovera mina vanos-packningar då jag har lite strul med tomgången Jag passade även på att renovera högtalargallren till hatthyllan då dom var sönderblekta av solen. Lite biltemaspray med klarlack så var dom fina igen
Såg att du pluggar till civil ingenjör, har lite frågor kring det. Vart pluggar du? Och vad för typ av ingenjör pluggar du till?
Är själv intresserad att plugga vidare till ingenjör så vill veta vad folk tycker om det
Jag går på LTH nere i Lund. Pluggar till Civilingenjör inom Elektroteknik. Valde mellan den och Maskin Jag tycker det är betydligt roligare nu, börjar 3e året till hösten.
Man får lite kött på benen om man läser på de olika hemsidorna på skolorna. Typ LTH, KTH osv Det du behöver ställa in dig på att det är väldigt mycket jobb. Sen är det ju bra att välja ett program som man har lite intresse av, jag valde mellan maskin och elektro men sen kände jag att skruva bil ska vara min hobby och jag jobbar gärna med elektronik som jobb. I min specialisering ska jag nog röra mig mot maskin-hållet för att få det också lite.
Nästan vad du än väljer av dom olika programmen så kan du röra dig lite åt något annat håll om du vill ha lite av det också. Man har ganska mycket valfria kurser som du får plocka som du vill
Såg att du pluggar till civil ingenjör, har lite frågor kring det. Vart pluggar du? Och vad för typ av ingenjör pluggar du till?
Är själv intresserad att plugga vidare till ingenjör så vill veta vad folk tycker om det
Jag går på LTH nere i Lund. Pluggar till Civilingenjör inom Elektroteknik. Valde mellan den och Maskin Jag tycker det är betydligt roligare nu, börjar 3e året till hösten.
Man får lite kött på benen om man läser på de olika hemsidorna på skolorna. Typ LTH, KTH osv Det du behöver ställa in dig på att det är väldigt mycket jobb. Sen är det ju bra att välja ett program som man har lite intresse av, jag valde mellan maskin och elektro men sen kände jag att skruva bil ska vara min hobby och jag jobbar gärna med elektronik som jobb. I min specialisering ska jag nog röra mig mot maskin-hållet för att få det också lite.
Nästan vad du än väljer av dom olika programmen så kan du röra dig lite åt något annat håll om du vill ha lite av det också. Man har ganska mycket valfria kurser som du får plocka som du vill
Hahahha till och med den skolan jag är mest inriktad på (lund, bor i Halmstad).
Okej! Jag har tankarna på maskin, just för att försöka arbeta inom bil branschen senare i livet.
Med mycket jobb menar du mycket teori eller praktiska saker? Är lite sugen på att ta en högskole ingenjörs linje och sen läsa till en master eller liknande för att få lite mer praktiskt de 3 första åren. Vet dock ej hur konkurrens kraftig man blir mot en civilingenjör då eller ens om det funkar att göra så, det kanske du vet?
Har även i tankarna att skaffa en 325/330 e46 så ditt projekt följs med glädje!
Ja maskin är en sjukt bra linje. Det är mycket jobb både praktiskt och teoretiskt men man har väldigt roligt med alla studentsaker så tiden går rätt fort även om man vill eller inte haha . Ja e46 325/330 är båda väldigt bra bilar. Jag använder dock inte min när jag går i skolan får då står den bara mest då jag har så nära. Samt att jag inte gärna har den på någon parkering
Varit lite dålig uppdatering här men jag kör bilen rätt ofta. Väntar på att få hem uppgradering till min vanos så jag kan byta den då jag misstänker att dom är väldigt dåliga då responsen är ganska seg
Jag har pillat lite med den under tiden, håller på att högglalnspolera mitt fjäderbensstag Någon omgång till så kommer det bli sjukt blankt !
Sen har jag problem med min aux. Jag har den vanliga business stereon med stora H/K paketet och sen har jag en sån klassisk dosa som man kopplar till imellan stereon och sen även till cd-växlaruttaget för att få aux. Jag får ganska dryga störningar när man kör aux och jag har felsökt det till den kabeln på bilden. Om man jordar halva den så får man lite mindre störningar men dom finns fortfarande kvar. Någon som har haft liknande?
Skulle byta packningar i min VANOS-enhet. Här kommer bilder på det. Sorry för oskärpan, kom lite smuts på linsen.
Rev sedan ventilkåpan.
VANOS-enheten borttagen och packningar byts
Sedan körde vi till Markaryd igår då där var stor träff. Tyvärr stog polisen parkerade hela kvällen men det fanns fina bilar att kolla på. Här är några stycken, favoriten var helt klart den M3-konverterade E46-kombin som dessutom hade turbo (!). Det var nog många som missade turbon då det var sjukt diskret gjort.
Datsun 240z, eller kitcar..
M3-turbo-konverterade E46 kombi
Supra med turbo lika stor som 2jz:an
Mmm.... turbo S <3
Samt en klassisk M3
Det kommer komma en film på när jag kör men det dröjer fortfarande för jag vill inte filma något som man kan knyta till mig så kanske någon annan får köra
Bytte motorkudde på turbosidan för original är väldigt breda och 4" rör fick inte riktigt plats och fick sitta lite på snedden. Har ingen lyft själv så körde till en kompis som hade möjlighet
Motorn upphissad och kudden borttagen.
Tuuuurbooooooo samt mitt egentillverkade motorfäste!
Nu får röret plats och jag kan dra upp luftfiltret och sätta bakom framlampan