Bromsarna dog, Volvo V40, -97, bromsrör bak läckage, reklamera?

Genna
6 april 2015 · 260 Inlägg

Köpte en begagnad bil i veckan, gick bra att köra hem den 15 mil, bromsarna tog väldigt bra.

Idag bytte jag till sommardäck. Det var väldigt tjockt lager lera och skit i hjulhusen, så jag sopade och skrapade (lätt och försiktigt) bort det värsta. Gräver fram ett tunt, smalt rör, som jag förmodar är bromsröret?

https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-75c49a51a4ccf6b083e5b2d36b99355c.jpg

Det var väldigt rostigt runt röret och rätt vad det är börjar det "blöda fram" olja. Gör ett desperat försök att täta med isoleringstejp (som syns på bilden). Ser hjälpligt ut, kollar bromsvätskebehållaren som inte verkar ha tappat speciellt mycket. Tänkte jag kan klara mig ett par dagar med att fylla på vätska i värsta fall, tills jag får en tid hos verkstan.

Så ska jag iväg och fylla luft i sommardäcken. Då har jag inga bromsar alls. Pedalen går i botten och får köra 1:an och 2:an och bromsa med handbromsen. Som tur ingen trafik den tiden.

Känns ju inte lite surt att behöva börja "nybils"-köpet med bromsfail. Antar det var rosten och det en cm tjocka lagret lera/smuts runt rören som höll dem täta och när jag tog bort skiten så föll de sönder.

Köpte bilen från en bilaffär, där han sa att "det inte ges någon garanti". Kostade drygt 10k så... Finns det någon möjlighet att få rätt till ersättning för lagning i ett sånt här fall? På ett sätt har jag ingen lust att tjafsa heller. Vet att bilen inte är ny. Men ska den kunna rasa sönder *så* fort? Kommer ändå kosta en del att fixa det här. hmm

Lasse62
6 april 2015 · 292 Inlägg

Är bilen köpt som "Reparationsobjekt"?? om inte så ska den ju vara trafiksäker och klara en besiktning tycker jag, själva bromsröret kostar ju inte många kronor men sannolikt får du byta mer om delarna inte går att sära på + att det nog ser lika illa ut på fler ställen.

Genna
6 april 2015 · 260 Inlägg

Lasse62 skrev:
Är bilen köpt som "Reparationsobjekt"?? om inte så ska den ju vara trafiksäker och klara en besiktning tycker jag, själva bromsröret kostar ju inte många kronor men sannolikt får du byta mer om delarna inte går att sära på + att det nog ser lika illa ut på fler ställen.

Nej, den är inte köpt som "rep objekt". Det enda vi skrev i kontraktet var att kamremmen behövde bytas, fick även avdrag på priset för detta, vilket var schysst. Bilen är besiktad i höstas.

Ja, jag antar jag får byta båda bromsrören bak iaf, om jag nu ändå ska byta det ena. Det andra lär vara lika illa.

Genna
6 april 2015 · 260 Inlägg

Har ju hört att det är dåligt rostskydd på Fas 1 Volvo V40, men att det ska vara *så* illa trodde jag inte. Detta är en fullservad bil med en tidigare ägare som skött den väl... Så det kändes ju okej när jag köpte bilen. Lite rost i ena bakskärmen, dock bara ytrost och inte värre än att jag kan fixa det själv.

Men hjulhusen... Min gamla Opel 89 var i strålande skick i jämförelse... mad

Senast redigerat av Genna (6 april 2015)

Lasse62
6 april 2015 · 292 Inlägg

Kolla hur slangarna ser ut samtidigt, kan vara enklare att ta dem med istf för att försöka lossa dem från rören om det är minsta tveksamhet om skicket.

Lycka till.

Genna
6 april 2015 · 260 Inlägg

Lasse62 skrev:
Kolla hur slangarna ser ut samtidigt, kan vara enklare att ta dem med istf för att försöka lossa dem från rören om det är minsta tveksamhet om skicket.

Lycka till.

Bra idé, tack för tipset! Tyckte slangarna verkade ok, men ska definitivt be dem kolla dem också, det är ju lika när de ändå är där och grejar.

zzr94092
7 april 2015 · 4 385 Inlägg

Byt slangar,du /verkstan måste nog värma för att dela på rör/slang,slangarna kostar så lite..tyvärr så är det så att dom tidiga s/v 40 rostar ordentligt.....aha,nu ser jag "vem" du är,har generator remmen slutat att skrika för dig?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2015 · 13 733 Inlägg

bara att byta rör+slang..   det där var inte lite rostigt.. utan förjävla rostig verkar hela bilen vara när det ser ut så där runt ikring..


kan vara vättigt att lägga lite tid på att kontrollera bilar när man köper dom så slipper man stå där och få lägga ut säkert 2500kr för att fixa det där..  räcker med att en nippel går av så kommer det öka i kostnad.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Genna
9 april 2015 · 260 Inlägg

zzr94092 skrev:
Byt slangar,du /verkstan måste nog värma för att dela på rör/slang,slangarna kostar så lite..tyvärr så är det så att dom tidiga s/v 40 rostar ordentligt.....aha,nu ser jag "vem" du är,har generator remmen slutat att skrika för dig?

Haha, jadå, det gjorde den. smile Men har inte kvar Opeln längre. Volvon är "nyförvärvet". (Säg nu inte "ur askan i elden"!)

Genna
9 april 2015 · 260 Inlägg

Growe skrev:
bara att byta rör+slang..   det där var inte lite rostigt.. utan förjävla rostig verkar hela bilen vara när det ser ut så där runt ikring..


kan vara vättigt att lägga lite tid på att kontrollera bilar när man köper dom så slipper man stå där och få lägga ut säkert 2500kr för att fixa det där..  räcker med att en nippel går av så kommer det öka i kostnad.

Mmm, har legat ett tjockt skikt lera och skit, säkert många års pålagring, så det har väl hållit fuktigt hela tiden... :-/ 2500 i sammanhanget får väl ses som okej med tanke på vad jag la ut för bilen. Men har bett verkstan göra en full översyn av bromssystemet och de får kolla balkar och lite annat också. (Fast jag tycker att detta borde besiktningen gjort i höstas.)

zzr94092
9 april 2015 · 4 385 Inlägg

"ur askan i ........" nä ska inte vara så taskig..men man lär sig den hårda vägen..börja inte att peta o känna för mycket på bilen,låt bes,göra det när det är så dags....det är ingen turbo du har?

Genna
9 april 2015 · 260 Inlägg

zzr94092 skrev:
"ur askan i ........" nä ska inte vara så taskig..men man lär sig den hårda vägen..börja inte att peta o känna för mycket på bilen,låt bes,göra det när det är så dags....det är ingen turbo du har?

Jag är ändå ganska nöjd, förutsatt att det inte är så mycket annat än bromsrören som är fel. Jämfört med Opeln, så är det ett ganska stort lyft vad gäller utrymme och finesser, som larm, fjärrlås och sånt. tongue

Ehum, tror inte det är en turbo... 1,6 motor, om det säger något.

Christian S
10 april 2015 · 4 816 Inlägg

1,6 har ingen turbo, sitter bara på 2,0T , T4 samt diesel motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
shogun
10 april 2015 · 2 117 Inlägg

Isoleringstejp? big_smile

Senast redigerat av shogun (10 april 2015)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2015 · 17 463 Inlägg

Tur i oturen att du köpte en 1.6 och inte en 1.8i...

Nej, det där såg inte vackert ut! Tokrostig. Du som brukar var väldigt noga med vilken bil du ska ha - hur gick det köpet till? Kan tänka mig att andra sidan ser likadan ut. Kolla det!

Fördelen är att de brukar gå hyfsat snålt om man inte pressar den lilla motorn alltför hårt. Men en V40 fas 1 är i mitt tyckte ingen kul historia.

Reklamera är nog bara att glömma. Du hade troligen helt enkelt otur. Tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
saab_sonett Handledare
10 april 2015 · 1 481 Inlägg

Byta bromsrör är väl standard på en bil som passerat 15 år. Min 97:a Caddy trampade dom sönder ett bromsrör på besiktningen=körförbud. Har fått anmärkning på rostiga bromsrör på bilar som varit 10 år gamla. Man får räkna det som normalt.

zzr94092
10 april 2015 · 4 385 Inlägg

nu är det tyvärr inte bara bromsrören som rostar på dom äldre S/V40

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 april 2015 · 13 733 Inlägg

saab_sonett skrev:
Byta bromsrör är väl standard på en bil som passerat 15 år. Min 97:a Caddy trampade dom sönder ett bromsrör på besiktningen=körförbud. Har fått anmärkning på rostiga bromsrör på bilar som varit 10 år gamla. Man får räkna det som normalt.

aldrig bytt ett bromsrör på någon volvo jag ägt.. oavsätt hur gamla dom är smile

men så har jag bara haft 240/740/940/850/x70

där dom antaligen kör koppar fram till dom lite nyare modellerna som är dekaltrimmade fordar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Djo
12 april 2015 · 10 157 Inlägg

s/v40 bromsrör är standard tyvärr måste tanken lossas för att bytta rörena bak (om man ska göra det ordentligt) Dock såg det hemskt rostigt ut runtom också kolla över bilen noggrant innan du börjar lägga massa pengar på den.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Subaru-STi
12 april 2015 · 45 Inlägg

Djo skrev:
s/v40 bromsrör är standard tyvärr måste tanken lossas för att bytta rörena bak (om man ska göra det ordentligt) Dock såg det hemskt rostigt ut runtom också kolla över bilen noggrant innan du börjar lägga massa pengar på den.

Detta gör man dock inte, då det är mycket enklare & billigare att köpa bromsrör på löpmeter och böja till själv, samt kona om ändarna.

Sen täta bromsrör med el-tejp? Det måste du väl ha förstått att de ej skulle funka.. Högt tryck samt all rost?!

Audi A6 3.0 TFSI "V6 Kompressor" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang