Mått på fälgar

Icebear
19 april 2015 · 235 Inlägg

Jag skulle behöva fälgar till en Mitsubishi Outlander och har nyligen köpt från Molway. Enligt transportstyrelsen sida så ska fälgdimensionen på den vara 18x7,0J/ET38. Dimensionen på fälgarna som jag har köpt är 18x7,0 5/114.3 ET39 N67,1

Bland annat så är alltså ET måttet på fälgarna lite större än uppgifterna från transportstyrelsen, nu är det inte så stor skillnad så det kanske inte har nån betydelse?!

Har sökt via sökfunktionen på Molway och enligt dom som jobbar där så får man bara fram fälgar som passar till bilen när man söker på reg. nummer via den funktionen, men då jag inte är nån fälgexpert och inte riktigt vet vad alla fälgmått betyder så blev jag lite osäker på om dom passar?

Nån som vet?!

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 april 2015 · 10 427 Inlägg

Eftersom fälgarna har lika bredd så kommer de nya fälgarna att sitta 1mm längre inåt än originalfälgarna - vilket knappast borde innebära problem.

Här kan du testa att leka med olika däckdimensioner och fälguppgifter och se grafiskt vad som händer: http://www.willtheyfit.com/

Senast redigerat av steifan (19 april 2015)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
torsen
24 april 2015 · 7 238 Inlägg

Det värsta som kan hända är att bromsoken tar i fälgens insida, om fälggodset är tjockare på den nya fälgen.
Men 1 mm borde inte orsaka problem.

Icebear
10 maj 2015 · 235 Inlägg

Då vet jag.. Tack för hjälpen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang