Köpråd: BMW 325i e90 -06

StefanH95
2 maj 2015 · 70 Inlägg

Tjena! Nu är det snart dags att köpa bil, woho. Siktat in mig på en 325i e90. Några barnsjukdomar el liknande som man bör tänka på? Tips trix? bra bil för pengarna? etc, lite info generellt sätt!! big_smile

Tacksam för alla svar!

Mvh Stefan!

Senast redigerat av StefanH95 (2 maj 2015)

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
2 maj 2015 · 1 152 Inlägg

Törstig som satan och även tråkig kontra vad den dricker... Skulle satsa på en 325d istället smile))

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
StefanH95
2 maj 2015 · 70 Inlägg

PITSTOP skrev:
Törstig som satan och även tråkig kontra vad den dricker... Skulle satsa på en 325d istället smile))

Vad ligger dom på l/m om man inte har en tung fot? Å vad drar dieseln då? Tack för svar! big_smile

EDIT: dåligt utbud av 325D Sedan, nån annan modell som du skulle rekommendera som drar lite mindre isf? 100k kr ligger min absoluta gräns på!

Senast redigerat av StefanH95 (2 maj 2015)

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
2 maj 2015 · 1 152 Inlägg

StefanH95 skrev:

PITSTOP skrev:
Törstig som satan och även tråkig kontra vad den dricker... Skulle satsa på en 325d istället smile))

Vad ligger dom på l/m om man inte har en tung fot? Å vad drar dieseln då? Tack för svar! big_smile

EDIT: dåligt utbud av 325D Sedan, nån annan modell som du skulle rekommendera som drar lite mindre isf? 100k kr ligger min absoluta gräns på!

Blandad ligger de på 1.2liter/milen... Spelar ingen roll vad folk har hört och vet och står på nätet. 1.1-1.3 är blandad siffror.

325d går att köra på 0.7-0.8 och då får man ur ca 300hk ur den smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
StefanH95
2 maj 2015 · 70 Inlägg

PITSTOP skrev:

StefanH95 skrev:

PITSTOP skrev:
Törstig som satan och även tråkig kontra vad den dricker... Skulle satsa på en 325d istället smile))

Vad ligger dom på l/m om man inte har en tung fot? Å vad drar dieseln då? Tack för svar! big_smile

EDIT: dåligt utbud av 325D Sedan, nån annan modell som du skulle rekommendera som drar lite mindre isf? 100k kr ligger min absoluta gräns på!

Blandad ligger de på 1.2liter/milen... Spelar ingen roll vad folk har hört och vet och står på nätet. 1.1-1.3 är blandad siffror.

325d går att köra på 0.7-0.8 och då får man ur ca 300hk ur den smile

Dock så ligger 325dn på ganska mycket mer än 100k hmm Å vill gärna ha manuell..

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
2 maj 2015 · 1 152 Inlägg

StefanH95 skrev:

PITSTOP skrev:

StefanH95 skrev:

Vad ligger dom på l/m om man inte har en tung fot? Å vad drar dieseln då? Tack för svar! big_smile

EDIT: dåligt utbud av 325D Sedan, nån annan modell som du skulle rekommendera som drar lite mindre isf? 100k kr ligger min absoluta gräns på!

Blandad ligger de på 1.2liter/milen... Spelar ingen roll vad folk har hört och vet och står på nätet. 1.1-1.3 är blandad siffror.

325d går att köra på 0.7-0.8 och då får man ur ca 300hk ur den smile

Dock så ligger 325dn på ganska mycket mer än 100k hmm Å vill gärna ha manuell..

Finns en aledning till att de är dyrare smile skicka gärna ett PM med vad du önskar så kan jag kolla bland mina kunder ifall någon har nått som passar dig.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
StefanH95
2 maj 2015 · 70 Inlägg

PITSTOP skrev:

StefanH95 skrev:

PITSTOP skrev:

Blandad ligger de på 1.2liter/milen... Spelar ingen roll vad folk har hört och vet och står på nätet. 1.1-1.3 är blandad siffror.

325d går att köra på 0.7-0.8 och då får man ur ca 300hk ur den smile

Dock så ligger 325dn på ganska mycket mer än 100k hmm Å vill gärna ha manuell..

Finns en aledning till att de är dyrare smile skicka gärna ett PM med vad du önskar så kan jag kolla bland mina kunder ifall någon har nått som passar dig.

Schysst big_smile På jobbet just nu! Skickar så fort jag slutar! Tack som fan för all hjälp smile

Rquired Allmänt envis
2 maj 2015 · 12 512 Inlägg

Konstigt jag kör en 325Xi E91 med fyrhjulsdrift och breda däck på betydligt lägre siffror trots att hälften av körningen är korta sträckor i stadsmiljö, och jag har i alla fall ingen lätt högerfot även om jag uppenbarligen inte är lika tungfotad som de som pressar 1.3L/mil blandad körning ur dem.

1.05-1.1L/mil med lite lat körning i stan och strax under eller kring litern vid 'blandad' körning påstår jag, och det med fyrhjulsdrift så en vanlig 325i bör vara kapabel till siffror på 0.9xL/mil utan några problem.

En fiffig hemsida är Spritmonitor.de, här kan bilägare själva räkna ut och publicera vad just deras bil dricker. Resultatet sammanfattas sedan och vem som helst kan söka i registret.

Enligt över 100st ägare till en BMW 325i i Tyskland (tänk Autobahn) dricker modellen 9.49L/100km i snitt och då räknas alla varianter in, bak eller fyrhjulsdrift och sedan eller cabriolet som väger nästan 400kg extra:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Men du skall inte tro på allt som står på nätet, Pitstop som föredrar dieselmotorer vet säkert bättre själv än över hundra ägare till den bensindrivna modellen...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
StefanH95
2 maj 2015 · 70 Inlägg

Rquired skrev:
Konstigt jag kör en 325Xi E91 med fyrhjulsdrift och breda däck på betydligt lägre siffror trots att hälften av körningen är korta sträckor i stadsmiljö, och jag har i alla fall ingen lätt högerfot även om jag uppenbarligen inte är lika tungfotad som de som pressar 1.3L/mil blandad körning ur dem.

1.05-1.1L/mil med lite lat körning i stan och strax under eller kring litern vid 'blandad' körning påstår jag, och det med fyrhjulsdrift så en vanlig 325i bör vara kapabel till siffror på 0.9xL/mil utan några problem.

En fiffig hemsida är Spritmonitor.de, här kan bilägare själva räkna ut och publicera vad just deras bil dricker. Resultatet sammanfattas sedan och vem som helst kan söka i registret.

Enligt över 100st ägare till en BMW 325i i Tyskland (tänk Autobahn) dricker modellen 9.49L/100km i snitt och då räknas alla varianter in, bak eller fyrhjulsdrift och sedan eller cabriolet som väger nästan 400kg extra:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Men du skall inte tro på allt som står på nätet, Pitstop som föredrar dieselmotorer vet säkert bättre själv än över hundra ägare till den bensindrivna modellen...

Mjo går väll att spekulera, kommer nog bli mer "chill körning" för min del. Inte så tung fot så att säga cool .

Men ibland blir det väll lite mer fart också så.. Men för det mesta inte! Diggar 325an som fan både diesel och i modellen så tror nog det är värt det lite extra soppa hehe.

EDIT: 325d för samma peng och utrustning som 325i skulle ju vara drömmen, men självklart skulle man betala lite extra för en diesel. Men som sagt, smärtgränsen ligger på 100k för bilen!

DBLL EDIT : Schysst sida! visste inte om den haha. Kul att kunna kolla sånt faktiskt! Tack för hjälpen big_smile

Senast redigerat av StefanH95 (2 maj 2015)

Rquired Allmänt envis
2 maj 2015 · 12 512 Inlägg

StefanH95 skrev:

Rquired skrev:
Konstigt jag kör en 325Xi E91 med fyrhjulsdrift och breda däck på betydligt lägre siffror trots att hälften av körningen är korta sträckor i stadsmiljö, och jag har i alla fall ingen lätt högerfot även om jag uppenbarligen inte är lika tungfotad som de som pressar 1.3L/mil blandad körning ur dem.

1.05-1.1L/mil med lite lat körning i stan och strax under eller kring litern vid 'blandad' körning påstår jag, och det med fyrhjulsdrift så en vanlig 325i bör vara kapabel till siffror på 0.9xL/mil utan några problem.

En fiffig hemsida är Spritmonitor.de, här kan bilägare själva räkna ut och publicera vad just deras bil dricker. Resultatet sammanfattas sedan och vem som helst kan söka i registret.

Enligt över 100st ägare till en BMW 325i i Tyskland (tänk Autobahn) dricker modellen 9.49L/100km i snitt och då räknas alla varianter in, bak eller fyrhjulsdrift och sedan eller cabriolet som väger nästan 400kg extra:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Men du skall inte tro på allt som står på nätet, Pitstop som föredrar dieselmotorer vet säkert bättre själv än över hundra ägare till den bensindrivna modellen...

Mjo går väll att spekulera, kommer nog bli mer "chill körning" för min del. Inte så tung fot så att säga cool .

Men ibland blir det väll lite mer fart också så.. Men för det mesta inte! Diggar 325an som fan både diesel och i modellen så tror nog det är värt det lite extra soppa hehe.

Jag tycker personligen att det bensindrivna alternativet är trevligare, visst saknar den dieselmotorns drag på lägre varv men den väger upp det genom en mjuk och diskret gång utan vibrationer eller knatter. Och poängen med BMW´s raka sexa har aldrig varit att ligga på låga varv även om de klarar av det, låt den smaka på lite högre varv så piggnar den till och sjunger vackert.

Därmed inte sagt att en 325d är ett dåligt val, det är en rolig och trevlig maskin även i dem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
2 maj 2015 ·

Enligt den då gällande körcykeln förbrukar en:
2497cc  325   2005 4dr sedan manuell 8.4l/100km blandad körning.
2996cc  325   2007 4dr sedan manuell 7.1l/100km blandad körning.
2993cc  325d 2006 4dr sedan manuell 5.9l/100km blandad körning.

Mina pengar skulle läggas på versionen med den uppdaterade 3 liters bensinmotorn. wink
(Om jag nu mot all förmodan skulle lägga mina pengar på en BMW dvs).

Senast redigerat av Evildan (2 maj 2015)

StefanH95
2 maj 2015 · 70 Inlägg

Rquired skrev:

StefanH95 skrev:

Rquired skrev:
Konstigt jag kör en 325Xi E91 med fyrhjulsdrift och breda däck på betydligt lägre siffror trots att hälften av körningen är korta sträckor i stadsmiljö, och jag har i alla fall ingen lätt högerfot även om jag uppenbarligen inte är lika tungfotad som de som pressar 1.3L/mil blandad körning ur dem.

1.05-1.1L/mil med lite lat körning i stan och strax under eller kring litern vid 'blandad' körning påstår jag, och det med fyrhjulsdrift så en vanlig 325i bör vara kapabel till siffror på 0.9xL/mil utan några problem.

En fiffig hemsida är Spritmonitor.de, här kan bilägare själva räkna ut och publicera vad just deras bil dricker. Resultatet sammanfattas sedan och vem som helst kan söka i registret.

Enligt över 100st ägare till en BMW 325i i Tyskland (tänk Autobahn) dricker modellen 9.49L/100km i snitt och då räknas alla varianter in, bak eller fyrhjulsdrift och sedan eller cabriolet som väger nästan 400kg extra:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Men du skall inte tro på allt som står på nätet, Pitstop som föredrar dieselmotorer vet säkert bättre själv än över hundra ägare till den bensindrivna modellen...

Mjo går väll att spekulera, kommer nog bli mer "chill körning" för min del. Inte så tung fot så att säga cool .

Men ibland blir det väll lite mer fart också så.. Men för det mesta inte! Diggar 325an som fan både diesel och i modellen så tror nog det är värt det lite extra soppa hehe.

Jag tycker personligen att det bensindrivna alternativet är trevligare, visst saknar den dieselmotorns drag på lägre varv men den väger upp det genom en mjuk och diskret gång utan vibrationer eller knatter. Och poängen med BMW´s raka sexa har aldrig varit att ligga på låga varv även om de klarar av det, låt den smaka på lite högre varv så piggnar den till och sjunger vackert.

Därmed inte sagt att en 325d är ett dåligt val, det är en rolig och trevlig maskin även i dem.

Mjo, om den drar ca 0.9 som dom skriver på sidan där är det ju topp, dock så tror jag nog lite mer på PITSTOP som skriver det här.. Man vet aldrig förns man testat, får bli ett varv å fråga ägare osv när det väl är aktuellt big_smile

StefanH95
2 maj 2015 · 70 Inlägg

Evildan skrev:
Enligt den då gällande körcykeln förbrukar en:
2497cc  325   2005 4dr sedan manuell 8.4l/100km blandad körning.
2996cc  325   2007 4dr sedan manuell 7.1l/100km blandad körning.
2993cc  325d 2006 4dr sedan manuell 5.9l/100km blandad körning.

Mina pengar skulle läggas på versionen med den uppdaterade 3 liters bensinmotorn. wink
(Om jag nu mot all förmodan skulle lägga mina pengar på en BMW dvs).

Haha vadåra wink Mjo, om det är som du skriver är det perfa hahah.. Vilka modeller har 3litern? har inte kollat på något mer än 06an om det inte finns någon senare modell av 06an med 3 litern? Missat det helt isf :p

Evildan
2 maj 2015 ·

StefanH95 skrev:

Evildan skrev:
Enligt den då gällande körcykeln förbrukar en:
2497cc  325   2005 4dr sedan manuell 8.4l/100km blandad körning.
2996cc  325   2007 4dr sedan manuell 7.1l/100km blandad körning.
2993cc  325d 2006 4dr sedan manuell 5.9l/100km blandad körning.

Mina pengar skulle läggas på versionen med den uppdaterade 3 liters bensinmotorn. wink
(Om jag nu mot all förmodan skulle lägga mina pengar på en BMW dvs).

Haha vadåra wink Mjo, om det är som du skriver är det perfa hahah.. Vilka modeller har 3litern? har inte kollat på något mer än 06an om det inte finns någon senare modell av 06an med 3 litern? Missat det helt isf :p

N53 från MY2008, alltså hösten 2007.
Tidigare 325 har N52.
Fan att jag känner till detta, gör mig lite ont då jag inte är det största BMW-fanet på forumet.

StefanH95
2 maj 2015 · 70 Inlägg

Evildan skrev:

StefanH95 skrev:

Evildan skrev:
Enligt den då gällande körcykeln förbrukar en:
2497cc  325   2005 4dr sedan manuell 8.4l/100km blandad körning.
2996cc  325   2007 4dr sedan manuell 7.1l/100km blandad körning.
2993cc  325d 2006 4dr sedan manuell 5.9l/100km blandad körning.

Mina pengar skulle läggas på versionen med den uppdaterade 3 liters bensinmotorn. wink
(Om jag nu mot all förmodan skulle lägga mina pengar på en BMW dvs).

Haha vadåra wink Mjo, om det är som du skriver är det perfa hahah.. Vilka modeller har 3litern? har inte kollat på något mer än 06an om det inte finns någon senare modell av 06an med 3 litern? Missat det helt isf :p

N53 från MY2008, alltså hösten 2007.
Tidigare 325 har N52.
Fan att jag känner till detta, gör mig lite ont då jag inte är det största BMW-fanet på forumet.

Okok, 07erna brukar ligga på ganska mycket mer i pris vad jag har sätt, sen blir det oftast många tusen billigare än vad priset står som på t.ex blocket, men en schysst 07a tror jag inte att jag lyckas få för 100k big_smile

Mack Forum- och sitemoderator
2 maj 2015 · 26 097 Inlägg

Skriv "Köpråd:" i början av topicen..annars kan man tro att det är fel på hela bilen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
StefanH95
2 maj 2015 · 70 Inlägg

Mack skrev:
Skriv "Köpråd:" i början av topicen..annars kan man tro att det är fel på hela bilen..

Oj, den missade jag helt! Skall fixas.

saab_sonett Handledare
2 maj 2015 · 1 481 Inlägg

PITSTOP skrev:

StefanH95 skrev:

PITSTOP skrev:
Törstig som satan och även tråkig kontra vad den dricker... Skulle satsa på en 325d istället smile))

Vad ligger dom på l/m om man inte har en tung fot? Å vad drar dieseln då? Tack för svar! big_smile

EDIT: dåligt utbud av 325D Sedan, nån annan modell som du skulle rekommendera som drar lite mindre isf? 100k kr ligger min absoluta gräns på!

Blandad ligger de på 1.2liter/milen... Spelar ingen roll vad folk har hört och vet och står på nätet. 1.1-1.3 är blandad siffror.

325d går att köra på 0.7-0.8 och då får man ur ca 300hk ur den smile

En 325i aut. -06 drar ca 0,75l/mil landsväg. Verifierat av trovärdig BMW-guru.

Rquired Allmänt envis
3 maj 2015 · 12 512 Inlägg

StefanH95 skrev:
Mjo, om den drar ca 0.9 som dom skriver på sidan där är det ju topp, dock så tror jag nog lite mer på PITSTOP som skriver det här.. Man vet aldrig förns man testat, får bli ett varv å fråga ägare osv när det väl är aktuellt big_smile

Det är en bra idé att fråga och leta erfarenheter, men poängen med Spritmonitor är att där har du 113st ägare till en manuell 325i och du behöver inte ens fråga. Vad en bil dricker är dessutom högst individuellt och jag förnekar inte att en 325i kan dricka 1.3L/mil, du kan säkert få den att ta allt från 0.6x vid landsvägskörning till 3L/mil om du ger dig ut på en bana och kör.

Däremot så anser jag att det är absurt och påstå att en 325i skulle dricka 1.3L/mil under samma typ av körning som en 325d dricker 0.7-0.8L/mil, det är enkel fysik. Vi har samma kaross ur 3-serien med två olika motorer i, verkningsgraden skiljer några procentenheter och energimängden i en liter diesel är 7.5% högre än i en liter bensin.

Det kan omöjligt resultera i att bil B(ensin) dricker 86% mer än bil D(iesel) under samma förhållanden, lika lite som att 1+1=7. Visst kan du få en 325i att dricka 1.3L/mil, men under samma typ av körning hade en diesel krävt mer än vad som påstås. För att förklara lite närmre tänkte jag ta till lite 'rolig' gymnasiefysik:

1L bensin har en energimängd på 30*10^6 Joule.
1L diesel innehåller 32.25*10^6 J.
En bensinmotor har en verkningsgrad (n) runt 35%.
En dieselmotor ligger något högre, vi räknar på både 37 och 40%.

Om en 325i dricker 1.3L/mil förbrukar den 1.3*30*10^6=39 MegaJoule/mil, med en verkningsgrad på 35% innebär det att 13.65MJ går till att flytta på bilen resten bränns bort som främst värmeenergi. Arbetet att flytta på en BMW E90 i det tempot är alltså 13.65MJ oavsett om bilen går på bensin, diesel, etanol eller puttas fram. 

För att beräkna hur mycket en 325d dricker i samma tempo får vi lösa ekvationen: (x*32.25MJ)*n=13.65MJ.

Om verkningsgraden (n) är 40% blir x=1.058L/mil, om verkningsgraden är 37% blir x=1.144L/mil. 


När en 325i dricker 1.3L/mil dricker en 325d över 1L/mil med råge, i alla fall om man skall tro på fysiken. Och det i kombination med mina egna erfarenheter är varför jag gav mig in i den här diskussionen, sedan är jag inte ute efter att tvinga någon att tro på mig eller köra på bensin...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
StefanH95
3 maj 2015 · 70 Inlägg

Rquired skrev:

StefanH95 skrev:
Mjo, om den drar ca 0.9 som dom skriver på sidan där är det ju topp, dock så tror jag nog lite mer på PITSTOP som skriver det här.. Man vet aldrig förns man testat, får bli ett varv å fråga ägare osv när det väl är aktuellt big_smile

Det är en bra idé att fråga och leta erfarenheter, men poängen med Spritmonitor är att där har du 113st ägare till en manuell 325i och du behöver inte ens fråga. Vad en bil dricker är dessutom högst individuellt och jag förnekar inte att en 325i kan dricka 1.3L/mil, du kan säkert få den att ta allt från 0.6x vid landsvägskörning till 3L/mil om du ger dig ut på en bana och kör.

Däremot så anser jag att det är absurt och påstå att en 325i skulle dricka 1.3L/mil under samma typ av körning som en 325d dricker 0.7-0.8L/mil, det är enkel fysik. Vi har samma kaross ur 3-serien med två olika motorer i, verkningsgraden skiljer några procentenheter och energimängden i en liter diesel är 7.5% högre än i en liter bensin.

Det kan omöjligt resultera i att bil B(ensin) dricker 86% mer än bil D(iesel) under samma förhållanden, lika lite som att 1+1=7. Visst kan du få en 325i att dricka 1.3L/mil, men under samma typ av körning hade en diesel krävt mer än vad som påstås. För att förklara lite närmre tänkte jag ta till lite 'rolig' gymnasiefysik:

1L bensin har en energimängd på 30*10^6 Joule.
1L diesel innehåller 32.25*10^6 J.
En bensinmotor har en verkningsgrad (n) runt 35%.
En dieselmotor ligger något högre, vi räknar på både 37 och 40%.

Om en 325i dricker 1.3L/mil förbrukar den 1.3*30*10^6=39 MegaJoule/mil, med en verkningsgrad på 35% innebär det att 13.65MJ går till att flytta på bilen resten bränns bort som främst värmeenergi. Arbetet att flytta på en BMW E90 i det tempot är alltså 13.65MJ oavsett om bilen går på bensin, diesel, etanol eller puttas fram. 

För att beräkna hur mycket en 325d dricker i samma tempo får vi lösa ekvationen: (x*32.25MJ)*n=13.65MJ.

Om verkningsgraden (n) är 40% blir x=1.058L/mil, om verkningsgraden är 37% blir x=1.144L/mil. 


När en 325i dricker 1.3L/mil dricker en 325d över 1L/mil med råge, i alla fall om man skall tro på fysiken. Och det i kombination med mina egna erfarenheter är varför jag gav mig in i den här diskussionen, sedan är jag inte ute efter att tvinga någon att tro på mig eller köra på bensin...

Jo, fattar knappt hälften av matten där men förstår slutsatsen, låter inte rimligt att dieseln ska dra så pass mindre haha.. Blir nog bensin som jag hade tänkt från början, känns inte värt att lägga 20tusen kr med på dieseln med nästintill ingen extra utrustning!

Tack för hjälpen i detta svåra val haha big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang