Volvo 945 -96 B230FK går fett/orkeslös

powaaah
21 maj 2015 · 4 Inlägg

Tjenare, är ny på forumet och har googlat runt massor ang. detta.
Det ska till att skruva bil i helgen då jag fick fel på värdena på besiktningen, och tänkte kolla med er ifall ni fått liknande symtom och hur ni gjorde, utan att tanka E85.

Värden:
CO: 0,0 (0,5)
CO2500: 5,8 (0,3)
HC: 116 (100)
Lambda: 0,84 (0,96-1,04)

Som ni ser så är det inte mycket som står rätt..
Alltså går bilen för fett och det gör så att bilen inte förbränner all soppa som den får.

Har gjort detta sedan jag märkte en ryckig gång:
Ny olja + filter
Nytt bränslefilter
Nytt luftfilter
Bytt lambdan (beg. fungerade innan)
Bytt tempgivaren
Gjort rent bränslesystemet
Gjort rent vevhusvent.
Kollat slangar efter läckage

Men felet kvarstår ändå.

Notera att bilen går som vanligt när man gasar på lite, och har man kört lite hårdare med den så går den bra ett tag, sen blir den ryckig igen.

Jag har funderat lite från alla vinklar och kommit fram till lite olika saker:
1. Tidigare ägaren satte dit ett billigt B-tema luftfilter som sitter direkt på LMMen och jag har börjat spekulera ifall det är så att LMMen har blivit pippad med åren som gått och skickar fel signaler till systemet?

2. Kammen kanske är dålig? Det är en VX3a och jag vet att dom gör sitt med värdena, men den har gått igenom tidigare så varför inte nu?..

3. Generatorn verkar slut eftersom bilen ger upp om man tar bort batteriet (kanske kan påverka?).

4. Har ett litet läckage i avgassystemet mellan lambdan och katen. Kan vara så att katen inte gör sitt då?

Aja, det va några exempel.

Det är en Volvo 945 -96a med en B230FK
531 topp
VX3 kam
Bränsle och tändnings chipp

Några idéer?

Mvh

Senast redigerat av powaaah (21 maj 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Börja med avgasläckan...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
21 maj 2015 · 26 097 Inlägg

Vad menar du med punkt 3?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
21 maj 2015 · 1 899 Inlägg

VX3an är ju ändå en snäll kam och ska inte påverka avgasvärdena nämnvärt. Troligare är att du har en dålig lambda, motortempgivare eller LMM.

Du skriver att du bytt ut lambdan, bytte du till en ny då? Det som brukar hända är att de blir långsamma i uppdateringarna, vilket innebär att den inte är död men ändå i praktiken väck. Sitter Lambdasonden efter hålet i avgassystemet så börja med att laga läckaget.
LMM ska gå att mäta upp, har gjort detta för en massa år sedan och då läste jag hur man gick till väga på svenska volvo 7/900 klubbens forum. En sak du kan pröva är att spraya ren kevlartråden med bräkleen och sedan blåsa ur LMM med tryckluft innan du monterar tillbaka den och startar. Annars går det fort att bara skifta från en bil där den fungerar, bör märkas på gången om det blir skillnad.

Vet inte hur du tänker vid punkt 3. Du mäter spänningen hos generatorn med en multimeter, och beroende på vad det sitter för laddregulator så ska den endera ladda 13.7V eller 14.5V. Man testar inte generatorn genom att plocka bort batteriet.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
powaaah
22 maj 2015 · 4 Inlägg

Tjenare grabbar,
Tack för lite svar, tror också att punkt 3 inte har med saken att göra, men det är aldrig dumt att kolla.
Avgasläckan är inte innan Lambdan, utan mellan lambdan katen.
Och det är ett väldigt litet läckage, men ska självklart fixas eftersom man hör ett "sugande" ljud.
Lambdan är bytt, tempgivaren är bytt så då får man ge sig på att kolla LMMen.
Ev. kanske det är lambdan som är dålig, köpte den av en vän.

Testar att göra rent LMMen med lite Bräkleen så får vi se om det var så enkelt.
Tror faktiskt på att det är luftrelaterat då jag ej kollat värdena sedan jag hittade en läcka i en vakuumslang från insuget.

Något mer som kan vara värt att prova?

Mvh

Mew
22 maj 2015 · 2 151 Inlägg

powaaah skrev:
Tjenare grabbar,
Tack för lite svar, tror också att punkt 3 inte har med saken att göra, men det är aldrig dumt att kolla.
Avgasläckan är inte innan Lambdan, utan mellan lambdan katen.
Och det är ett väldigt litet läckage, men ska självklart fixas eftersom man hör ett "sugande" ljud.
Lambdan är bytt, tempgivaren är bytt så då får man ge sig på att kolla LMMen.
Ev. kanske det är lambdan som är dålig, köpte den av en vän.

Testar att göra rent LMMen med lite Bräkleen så får vi se om det var så enkelt.
Tror faktiskt på att det är luftrelaterat då jag ej kollat värdena sedan jag hittade en läcka i en vakuumslang från insuget.

Något mer som kan vara värt att prova?

Mvh

Generatorn laddar batteriet, batteriet ger kräm till bilen. Kopplar du från batteriet dör bilen oavsett generatorns skick. tongue
I övrigt håller jag med, börja med avgaslävkan. Hjälper inte det, testa byt LMM till en likadan (låna av en kompis om du kan).

turbodeath
22 maj 2015 · 2 452 Inlägg

det räcker med en liten läcka på avgassystemet för att det ska bli fel värden...börja där....

döden kommer tillbaka
powaaah
26 maj 2015 · 4 Inlägg

Mew skrev:
Generatorn laddar batteriet, batteriet ger kräm till bilen. Kopplar du från batteriet dör bilen oavsett generatorns skick. tongue
I övrigt håller jag med, börja med avgaslävkan. Hjälper inte det, testa byt LMM till en likadan (låna av en kompis om du kan).

Hej igen grabbar,
Har skruvat i helgen men hade tyvärr ingen tillgång till en svets då en va slut på gas och en annan hade matningsmotorn gått sönder på...

Men blir till att fixa det till helgen.

Har gjort rent LMMen och tänkte köra med det någon dag och sedan byta till en annan för att se om det blir någon skillnad.
Tycker redan nu att det blev någon skillnad, men man kanske inbillar sig..

Och ang. det Mew skrev så dör ej bilen om du tar bort batteriet. Motorn ska kunna strömförse sig själv via generatorn, men då har du inga lampor istället smile Visade sig att den feta jordkabeln från kabelstammen ej vart fastmonterad... Kan ju förklara varför det inte lirade som det skulle..

Blir svetsa i helgen och så återkommer jag ifall det har löst mitt bekymmer.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang