Motor låter ansträngd, BMW 523 iA -98.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2015 · 17 478 Inlägg

Vi har en enligt rubrik. Det börjar komma lite rost på den så ingen vill köra den, därför är den avställd sedan snart 2 år... Men skrotet startas/provas regelbundet och går som en klocka! Går hur fint som helst i maskin/låda. Fullservad i alla år så boken är fullstämplad till sista sidan och förbi den... 34000 mil. Inte vanligt...

Idag körde jag ett varv (bilen har inte varit rörd på ca 2 veckor, som vanligt) och noterade att om man öppnar oljelocket när bilen står på tomgång går tomgången ner lite och den låter lite "ansträngd". Den går ner LITE, stannar absolut inte men motorljudet ändras. Det kanske ska vara så? Eller?

BMW och topplockspackningar... Ska kolla om den dricker vatten men i nuläget så verkar det inte så, gick inte att fylla på iaf.

Skroten eller?

Här är liket:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e51f0f9cefeebebb45e5c0cfb8f9d3d7.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
29 maj 2015 · 12 512 Inlägg

Nej jag tror att det är dina eller era BMW-spöken som talar om du misstänker topplockspackningen, öppnar du oljelocket är inte hela systemet m.a.p luft och vakuum slutet längre. Det skall bilen klara av och enligt din beskrivning gör den så, men sexan går på låg tomgång och har du dessutom luftkonditioneringen av sjunker den ytterligare en bit så nog kan den låta lite ansträngd.

Dessutom kan flera andra variabler påverka, om systemet läcker lite grand i andra ändar så blir effekten av ett öppet oljelock större och insuget till de här motorerna har en mängd olika anslutningar men alla används aldrig på en och samma bil utan det beror på specifikationen. De som inte används tätas med pluggar i gummi som brukar bli minst sagt multna efter sjutton år och då är det inte tätt längre, detsamma gäller slangar och bälg bakom lmm och lätt kärvande tomgångsmotor är inte heller helt ovanligt. Lite av varje ovan kan gå tomgången att bete sig som en jojo så 'lite ansträngd' borde innebära att allt är i hyfsat gott eller gott skick.

Men det hade varit väldigt onödigt att skrota en bil som kanske lagt en tredjedel av sin livslängd bakom sig, ta den gamla 525TDS (med automatlåda) från 1997 som tyska Autobild fick av ägaren med 99.100mil på mätaren och körde en bit över 100.000-sträcket med. Den var inte lika välskött som din och dieselmotorn är en betydligt sämre konstruktion än bensinsexan, men även den miljonären (i kilometer räknat) hade mycket mer att ge och det finns flera exempel på BMW (E39 och andra) med ännu längre sträckor bakom sig. 

Men låt den rulla för ingen bil mår bra av att stå still!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
29 maj 2015 ·

Tanka den. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 maj 2015 · 17 478 Inlägg

Rquired skrev:
Nej jag tror att det är dina eller era BMW-spöken som talar om du misstänker topplockspackningen, öppnar du oljelocket är inte hela systemet m.a.p luft och vakuum slutet längre. Det skall bilen klara av och enligt din beskrivning gör den så, men sexan går på låg tomgång och har du dessutom luftkonditioneringen av sjunker den ytterligare en bit så nog kan den låta lite ansträngd.

Dessutom kan flera andra variabler påverka, om systemet läcker lite grand i andra ändar så blir effekten av ett öppet oljelock större och insuget till de här motorerna har en mängd olika anslutningar men alla används aldrig på en och samma bil utan det beror på specifikationen. De som inte används tätas med pluggar i gummi som brukar bli minst sagt multna efter sjutton år och då är det inte tätt längre, detsamma gäller slangar och bälg bakom lmm och lätt kärvande tomgångsmotor är inte heller helt ovanligt. Lite av varje ovan kan gå tomgången att bete sig som en jojo så 'lite ansträngd' borde innebära att allt är i hyfsat gott eller gott skick.

Men det hade varit väldigt onödigt att skrota en bil som kanske lagt en tredjedel av sin livslängd bakom sig, ta den gamla 525TDS (med automatlåda) från 1997 som tyska Autobild fick av ägaren med 99.100mil på mätaren och körde en bit över 100.000-sträcket med. Den var inte lika välskött som din och dieselmotorn är en betydligt sämre konstruktion än bensinsexan, men även den miljonären (i kilometer räknat) hade mycket mer att ge och det finns flera exempel på BMW (E39 och andra) med ännu längre sträckor bakom sig. 

Men låt den rulla för ingen bil mår bra av att stå still!

Evildan säger "tanka!" En poäng där. Det var ett tag sedan. Du säger -som jag verkligen lyssnar på- att det är lungt.

Bilen går odiskutabelt perfekt. Bromsar skrapar, men det är det att anmärka på. Den behöver en översyn på dessa, belägg antagligen. Jag säljer den nog som den är. Är någon sugen så... Priset lär bli humant. Vågar inte lägga ut den på Blocket. Kommer att bli nerringd. Vad göra? Jag behöver inte bilen mer men vill gärna att den hamnar hos någon som kanske fixar till den. Den har som du påpekar mer att ge. Dessutom kyler AC artisk kyla och det är en Shadow nr. 40...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mew
31 maj 2015 · 2 160 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Rquired skrev:
Nej jag tror att det är dina eller era BMW-spöken som talar om du misstänker topplockspackningen, öppnar du oljelocket är inte hela systemet m.a.p luft och vakuum slutet längre. Det skall bilen klara av och enligt din beskrivning gör den så, men sexan går på låg tomgång och har du dessutom luftkonditioneringen av sjunker den ytterligare en bit så nog kan den låta lite ansträngd.

Dessutom kan flera andra variabler påverka, om systemet läcker lite grand i andra ändar så blir effekten av ett öppet oljelock större och insuget till de här motorerna har en mängd olika anslutningar men alla används aldrig på en och samma bil utan det beror på specifikationen. De som inte används tätas med pluggar i gummi som brukar bli minst sagt multna efter sjutton år och då är det inte tätt längre, detsamma gäller slangar och bälg bakom lmm och lätt kärvande tomgångsmotor är inte heller helt ovanligt. Lite av varje ovan kan gå tomgången att bete sig som en jojo så 'lite ansträngd' borde innebära att allt är i hyfsat gott eller gott skick.

Men det hade varit väldigt onödigt att skrota en bil som kanske lagt en tredjedel av sin livslängd bakom sig, ta den gamla 525TDS (med automatlåda) från 1997 som tyska Autobild fick av ägaren med 99.100mil på mätaren och körde en bit över 100.000-sträcket med. Den var inte lika välskött som din och dieselmotorn är en betydligt sämre konstruktion än bensinsexan, men även den miljonären (i kilometer räknat) hade mycket mer att ge och det finns flera exempel på BMW (E39 och andra) med ännu längre sträckor bakom sig. 

Men låt den rulla för ingen bil mår bra av att stå still!

Evildan säger "tanka!" En poäng där. Det var ett tag sedan. Du säger -som jag verkligen lyssnar på- att det är lungt.

Bilen går odiskutabelt perfekt. Bromsar skrapar, men det är det att anmärka på. Den behöver en översyn på dessa, belägg antagligen. Jag säljer den nog som den är. Är någon sugen så... Priset lär bli humant. Vågar inte lägga ut den på Blocket. Kommer att bli nerringd. Vad göra? Jag behöver inte bilen mer men vill gärna att den hamnar hos någon som kanske fixar till den. Den har som du påpekar mer att ge. Dessutom kyler AC artisk kyla och det är en Shadow nr. 40...

Skicka gärna ett PM med lite info om bilen och vad du vill ha för den åt mitt håll. Jag har tänkt köpa en ny bil åt mor min då hennes Saab 9-3 drabbats av oil sludge. Visserligen letar jag i första hand efter något lite snålare, men man vet ju aldrig... smile

Micoway
1 juni 2015 · 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
BMW och topplockspackningar... Ska kolla om den dricker vatten men i nuläget så verkar det inte så, gick inte att fylla på iaf.

Skroten eller?

Topplockpackningen är känslig på BMW eftersom bultarna kan bli mjuka.

Mitt råd är att du besiktar din BMW och säljer den på Blocket!

Rquired Allmänt envis
2 juni 2015 · 12 512 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Rquired skrev:
Nej jag tror att det är dina eller era BMW-spöken som talar om du misstänker topplockspackningen, öppnar du oljelocket är inte hela systemet m.a.p luft och vakuum slutet längre. Det skall bilen klara av och enligt din beskrivning gör den så, men sexan går på låg tomgång och har du dessutom luftkonditioneringen av sjunker den ytterligare en bit så nog kan den låta lite ansträngd.

Dessutom kan flera andra variabler påverka, om systemet läcker lite grand i andra ändar så blir effekten av ett öppet oljelock större och insuget till de här motorerna har en mängd olika anslutningar men alla används aldrig på en och samma bil utan det beror på specifikationen. De som inte används tätas med pluggar i gummi som brukar bli minst sagt multna efter sjutton år och då är det inte tätt längre, detsamma gäller slangar och bälg bakom lmm och lätt kärvande tomgångsmotor är inte heller helt ovanligt. Lite av varje ovan kan gå tomgången att bete sig som en jojo så 'lite ansträngd' borde innebära att allt är i hyfsat gott eller gott skick.

Men det hade varit väldigt onödigt att skrota en bil som kanske lagt en tredjedel av sin livslängd bakom sig, ta den gamla 525TDS (med automatlåda) från 1997 som tyska Autobild fick av ägaren med 99.100mil på mätaren och körde en bit över 100.000-sträcket med. Den var inte lika välskött som din och dieselmotorn är en betydligt sämre konstruktion än bensinsexan, men även den miljonären (i kilometer räknat) hade mycket mer att ge och det finns flera exempel på BMW (E39 och andra) med ännu längre sträckor bakom sig. 

Men låt den rulla för ingen bil mår bra av att stå still!

Evildan säger "tanka!" En poäng där. Det var ett tag sedan. Du säger -som jag verkligen lyssnar på- att det är lungt.

Bilen går odiskutabelt perfekt. Bromsar skrapar, men det är det att anmärka på. Den behöver en översyn på dessa, belägg antagligen. Jag säljer den nog som den är. Är någon sugen så... Priset lär bli humant. Vågar inte lägga ut den på Blocket. Kommer att bli nerringd. Vad göra? Jag behöver inte bilen mer men vill gärna att den hamnar hos någon som kanske fixar till den. Den har som du påpekar mer att ge. Dessutom kyler AC artisk kyla och det är en Shadow nr. 40...

Om den inte kan ersätta en täppt SAAB enligt tidigare inlägg kan du kanske lägga en annons på Autopower och hoppas på ett vettigt svar? PowerBörsen är inte landets mest vakna marknad minst sagt men förhoppningsvis slipper du hobbyhandlarna.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2015 · 17 478 Inlägg

Rquired skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Rquired skrev:
Nej jag tror att det är dina eller era BMW-spöken som talar om du misstänker topplockspackningen, öppnar du oljelocket är inte hela systemet m.a.p luft och vakuum slutet längre. Det skall bilen klara av och enligt din beskrivning gör den så, men sexan går på låg tomgång och har du dessutom luftkonditioneringen av sjunker den ytterligare en bit så nog kan den låta lite ansträngd.

Dessutom kan flera andra variabler påverka, om systemet läcker lite grand i andra ändar så blir effekten av ett öppet oljelock större och insuget till de här motorerna har en mängd olika anslutningar men alla används aldrig på en och samma bil utan det beror på specifikationen. De som inte används tätas med pluggar i gummi som brukar bli minst sagt multna efter sjutton år och då är det inte tätt längre, detsamma gäller slangar och bälg bakom lmm och lätt kärvande tomgångsmotor är inte heller helt ovanligt. Lite av varje ovan kan gå tomgången att bete sig som en jojo så 'lite ansträngd' borde innebära att allt är i hyfsat gott eller gott skick.

Men det hade varit väldigt onödigt att skrota en bil som kanske lagt en tredjedel av sin livslängd bakom sig, ta den gamla 525TDS (med automatlåda) från 1997 som tyska Autobild fick av ägaren med 99.100mil på mätaren och körde en bit över 100.000-sträcket med. Den var inte lika välskött som din och dieselmotorn är en betydligt sämre konstruktion än bensinsexan, men även den miljonären (i kilometer räknat) hade mycket mer att ge och det finns flera exempel på BMW (E39 och andra) med ännu längre sträckor bakom sig. 

Men låt den rulla för ingen bil mår bra av att stå still!

Evildan säger "tanka!" En poäng där. Det var ett tag sedan. Du säger -som jag verkligen lyssnar på- att det är lungt.

Bilen går odiskutabelt perfekt. Bromsar skrapar, men det är det att anmärka på. Den behöver en översyn på dessa, belägg antagligen. Jag säljer den nog som den är. Är någon sugen så... Priset lär bli humant. Vågar inte lägga ut den på Blocket. Kommer att bli nerringd. Vad göra? Jag behöver inte bilen mer men vill gärna att den hamnar hos någon som kanske fixar till den. Den har som du påpekar mer att ge. Dessutom kyler AC artisk kyla och det är en Shadow nr. 40...

Om den inte kan ersätta en täppt SAAB enligt tidigare inlägg kan du kanske lägga en annons på Autopower och hoppas på ett vettigt svar? PowerBörsen är inte landets mest vakna marknad minst sagt men förhoppningsvis slipper du hobbyhandlarna.

Beläggen är kass, däcken är kass. Framrutan har en spricka som sitter riktigt dumt. Jag lägger nog ut den för 2000:- eller bud till helgen på vårt lokala torg. Vi får se. Den summan kan man både ha och mista, men platsbrist som handlarna brukar skriva :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang