Rquired
Allmänt envis
29 maj 2015
· 12 512 Inlägg
Nej jag tror att det är dina eller era BMW-spöken som talar om du misstänker topplockspackningen, öppnar du oljelocket är inte hela systemet m.a.p luft och vakuum slutet längre. Det skall bilen klara av och enligt din beskrivning gör den så, men sexan går på låg tomgång och har du dessutom luftkonditioneringen av sjunker den ytterligare en bit så nog kan den låta lite ansträngd.
Dessutom kan flera andra variabler påverka, om systemet läcker lite grand i andra ändar så blir effekten av ett öppet oljelock större och insuget till de här motorerna har en mängd olika anslutningar men alla används aldrig på en och samma bil utan det beror på specifikationen. De som inte används tätas med pluggar i gummi som brukar bli minst sagt multna efter sjutton år och då är det inte tätt längre, detsamma gäller slangar och bälg bakom lmm och lätt kärvande tomgångsmotor är inte heller helt ovanligt. Lite av varje ovan kan gå tomgången att bete sig som en jojo så 'lite ansträngd' borde innebära att allt är i hyfsat gott eller gott skick.
Men det hade varit väldigt onödigt att skrota en bil som kanske lagt en tredjedel av sin livslängd bakom sig, ta den gamla 525TDS (med automatlåda) från 1997 som tyska Autobild fick av ägaren med 99.100mil på mätaren och körde en bit över 100.000-sträcket med. Den var inte lika välskött som din och dieselmotorn är en betydligt sämre konstruktion än bensinsexan, men även den miljonären (i kilometer räknat) hade mycket mer att ge och det finns flera exempel på BMW (E39 och andra) med ännu längre sträckor bakom sig.
Men låt den rulla för ingen bil mår bra av att stå still!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.