jojje81
George
22 oktober 2015
· 1 956 Inlägg
Speed88 skrev:
jojje81 skrev:
Speed88 skrev:
Spjällhuset är ett original m50 (syns på sidan 11) och det räcker lätt till 1000whp på den här motorn enligt erfarna mappare. Jag var inne på köra ett bling bling spjäll 90mm men blev starkt avrådd använda det då jag med den här motorn skulle ha full gas långt innan full öppning på spjället och motorn får ojämnare tomgång och blir mer svårmappad. Alltså inga fördelar på min motor med ett större spjäll.
Samt att original är mycket bättre kvalitet än billiga eftermarknadsspjäll..
Hmm vart har du läst den infon?
Accufab har ju annars kvalitetsspäll som ppf rekomenderar och säljer.
Du nämner "Min motor" är det nått special på den som jag missat? Eller menar du m50 i allmänhet
Det är ingenting jag läst utan jag har personligen pratat med 2 st som har företag med dyno och mappar 100tals bilar. Bland annat många bmw turbo motorer. Dom är alltså konkurrenter dessutom. Fick samma svar av båda 2. Det är inte gasspjället som är flaskhalsen när det kommer till effekt på en sån här överladdad motor. En runner är tex 44mm i diameter invändigt och motsvarar samma area som insugsporten, original gasspjäll är 66mm invändigt . Ut från turbon är 2,5" (63,5mm) så flödet stryps inte av originalspjäll. Vet en som åker originalspjäll på 3L m50 med 850whp här i krokarna tex.. Sugmotoreffekten är så pass liten på dessa motorer.
Finns annat man kan lägga pengarna på som genererar effekt ist för ett spjällhus för 3400kr som ett accufab kostar..
Tack för bra svar.. vilket låter väldigt vettigt.
Kanske underlättar mitt beslut om jag skulle bygga eget insug eller inte... blev rätt dyrt nör jag räknade ihop allt.
Senast redigerat av jojje81 (23 oktober 2015)