Problem med tomgången Volvo S40 2.0 turbo.

Tobbep1
1 juli 2015 · 4 Inlägg

Hej.

Tänkte förklara lite kortfattat, bilen dör på tomgång hela tiden. Har kollat vacumslangar och rengjort tomgångsmotorn samt lämnat in den på felsökning. Enligt felsökning så ska det vara något Kabelbrott/ glapp i kabeln som går från lamdasonden. ( Lampan till motorstyrningen har lyst lite då och då, dock inte nu. ). Han fick också fram att det möjligen kunde vara luftmassamätaren eller vevaxellägsgivaren. Har testat att rycka kabeln till Luftmassamätaren utan något resultat, samma med kabeln på lamdasonden. Tycker det vore konstigt att LMM eller Lamdan skulle vara paj då bilen går som en klocka förutom att den dör på tomgången. Sen är det väl inte troligt att det är vevaxellägesgivaren??
Vad tycker ni jag ska göra? vill helst inte byta ut något som inte är felet.

Senast redigerat av Tobbep1 (1 juli 2015)

Richtenb
2 juli 2015 · 1 365 Inlägg

Posta felkoderna som mekanikern fick fram....För han har väl inte gissat sig till felen?

Från årsmodell 99 finns obd2, vad är detta för årsmodell?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Tobbep1
2 juli 2015 · 4 Inlägg

Det är årsmodell 1998 och felkoderna såg ut så här:

0102 MAF/VAF
0335 ÖDP GIVARE
0135 02 Sensor värmeslinga.

Richtenb
2 juli 2015 · 1 365 Inlägg

Jag skulle sikta in mig på 0335 vevaxelgivaren och lambdasonden. Naturligtvis vore det bäst att fixa lmm också. Bilen ska som du också ha provat gå på ett fast nödprogram om du rycker ur lmm. Det betyder inte att den kommer gå bra, men bilen ska inte dö på tomgången.

om du är 100 på att tomgångsmotorn är ok så kan ju vevaxelgivare och lambdasonden ställa till en hel del problem...särskilt i kombination

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Tobbep1
3 juli 2015 · 4 Inlägg

Det finns ju två st lamdasonder, en innan katalysatorn och en efter, hur vet jag vilken som är paj?
borde väl vara den främre ?

JonasK -.-
3 juli 2015 · 383 Inlägg

Tobbep1 skrev:
Har testat att rycka kabeln till Luftmassamätaren utan något resultat.

Definiera "utan resultat".

Om det inte blir nån skillnad när du rycker kabeln till lmm så brukar det ofta vara den som är felet.

Om lmm funkar som den ska så brukar det bli en markant skillnad när du drar ur den kabeln.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Tobbep1
4 juli 2015 · 4 Inlägg

JonasK skrev:

Tobbep1 skrev:
Har testat att rycka kabeln till Luftmassamätaren utan något resultat.

Definiera "utan resultat".

Om det inte blir nån skillnad när du rycker kabeln till lmm så brukar det ofta vara den som är felet.

Om lmm funkar som den ska så brukar det bli en markant skillnad när du drar ur den kabeln.

Det blir ingen skillnad när jag drar ut LMM. Bilen stannar så fort jag inte gasar både med kabeln isatt och utan. Har dock beställt en ny LMM på skroten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang