Volkswagen early bay -72, campingbuss, motorbygge etc

Volkswagen "early bay" 221 Kleinbus, så kallas modellen, eller kortare T2, efterföljare till den tidlösa splitbussen. Årsmodellen är 1972 och är den sista årsmodellen som har de rundade stötfångarna med fotbräda och blinkers strax ovanför dem. Det är också den första årsmodellen med de större baklamporna och utsvängda skärmkanter både fram och bak. Projektet har bestått av lite rostlagning och återställning för att montera luftkyld motor igen, tidigare har den besudlats med en vattenkyld opelmotor. Nu är den tillbakareggad och luftkyld igen och så kommer det att förbli, iaf i min ägo. Hade turen att komma över en svensktillverkad campinginredning, byggd av Ulricehamns båtbyggeri på 70-talet, helt i teak och med många smarta lösningar. I övrigt bygger jag en ny motor på 2,1 liter och lite mer effekt än originalet, men ändå en snäll motor för familjevänliga och driftsäkra turer. Under tidens gång renoverar jag smått och hittar på små förbättringar. Hängpå! / Peter
  • 114 Följare
  • 93 148 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2017
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Hehe, så kan det va ibland :-) Ja bubblan är såld och en buss har tagit dess plats. Du är välkommen..

Btw, har du kört med fördelaren nånting? Jag fick aldrig se bild på den heller tror jag.. hade varit kul att se eftersom jag aldrig öppnade kartongen.

ehedman
24 augusti 2015 · 1 966 Inlägg

Hittade följande på www.bultcirkeltabell.se
Samtliga bilar ska enligt uppgift ha M14x1.5

A-klass W169
B-klass W245
E-klass W211
ML-klass W163
S-klass W140
S-klass W220
S-klass W221
SL Roadster R230
Sprinter med 5-bults nav
Vito / Viano

Senast redigerat av ehedman (24 augusti 2015)

Putteliten
24 augusti 2015 · 9 078 Inlägg

Jag har annars ett par äkta Porsche Cupfälgar 17" med däck liggande. Det är ju skitsnyggt på dessa bussar.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
24 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Pm:a info om fälgarna

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
24 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Kanon, tack för det!


ehedman skrev:
Hittade följande på www.bultcirkeltabell.se
Samtliga bilar ska enligt uppgift ha M14x1.5

A-klass W169
B-klass W245
E-klass W211
ML-klass W163
S-klass W140
S-klass W220
S-klass W221
SL Roadster R230
Sprinter med 5-bults nav
Vito / Viano

Volvson
24 augusti 2015 · 128 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Hehe, så kan det va ibland :-) Ja bubblan är såld och en buss har tagit dess plats. Du är välkommen..

Btw, har du kört med fördelaren nånting? Jag fick aldrig se bild på den heller tror jag.. hade varit kul att se eftersom jag aldrig öppnade kartongen.

Tackar! Nix den är inte körd med nå utan ligger fortfarande i kartongen. Jag har "fyndat" en 1600 snurra som jag tänkte göra nå trevligt med, men funderar litegrann på hur djupt jag ska gå med arborrning hit och dit och så... dubbla fuggar är väl det enda jag bestämt mig för roll

Jag ska kika om jag har nån bild, har tyvärr inte fördelaren här i Umeå för tillfället utan den ligger hos föräldrarna... tongue Men bild ska jag fixa!

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Okok

Arborrning är givetvis det enda rätta. Om jag skulle montera nya cylindrar, topplock etc så skulle jag inte hoppa över det..
Om man arborrar, balanserar bottendel och sätter i nya lager så håller det förhoppningsvis 10.000mil innan man behöver dela blocket igen.. annars kan det skita sig när som helst.
Åker man 1000mil/år blir det 10 år, 500mil så 20 år, då är det inte så dyrt som det känns när man gör det.

Vw-motorer är mkt billigare i delar än de flesta andra.. till vilken annan motor kan man köpa smidd stroker-vev för 2500:-? Eller h-profilstakar för 1500:-

Hur som helst, fick för mig att påbörja sänkning igår.. insåg att man varit dumsnål och löpt hästskor istället för justerbara svärd.  Blir mkt trångt att få dit hjulen bak när navet sitter 3,5" närmare skärmkanten...

Fick dock tips om att fila ner stoppklacken så att den kan fjädra ut lite till.. ska testas.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Svetsat dit sänksatser på framvagnen och målat den i 2k färg också, blev helt ok :-)

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=37616&download=0

Bob-Miller
26 augusti 2015 · 1 311 Inlägg

Hitta en pryl du måste ha,,,,,big_smile  http://www.ginza.se/product/necessar-vo … bla/70664/

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Hehe, den var fräck, tack för tipset :-)

Bob-Miller
26 augusti 2015 · 1 311 Inlägg

Vasego..smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
27 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Gjorde ett litet ryck idag medan det var uppehåll... Påbörjat golvläggning i bodelen på bussen.. Detta för att jag ska kunna bygga rock&roll soffan bak och börja planera inredningen.

Golvet består av oljehärdad masonit, foam och sen ett laminatgolv.
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11902231_10153088037191636_7164676807908758097_n.jpg?oh=67bd9f7e93317a6fab59052d101135db&oe=567FFA5D

Nu ska jag kolla efter en list att sätta fast golvet med ut mot skjutdörren.. antingen tar man en universallist, fast jag ska se vad en "riktig" westfalialist kostar..

Senast redigerat av Peter_Eriksson (27 augusti 2015)

tommyhjortasen
28 augusti 2015 · 1 049 Inlägg

Snyggt golv! Hur kommer sitt och sovarangemanget att te sig?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Tack

Det kommer att va en soffa där hjulhusen bak börjar, en s.k. rock&roll-soffa, 3/4 bredd av bussen, som man fäller likt en ikea bäddsoffa, på så vis blir det sovplats därifrån och hela vägen till bakluckan.

Sen ska det vara ett skåp från golv till tak precis innanför skjutdörren och bakåt resterande bredd, dvs 1/4.

Kika på westfaliabussar så ser du hur det är, ska bli nåt liknande.

Edit: gångjärnen till soffan ser du liggandes på golvet.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (28 augusti 2015)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Hade tänkt börja ta ner framvagnen idag för att byta till den med sänksatser.. Började med att ta ner hjälpstyrarmen, växelstången, lossa bromsservo etc och gav mig sedan på kopplingswire:n.

Dessa går nämligen igenom framvagnen och måste tas ner innan man kan ta ner själva framvagnen..

Stötte dock på patrull när jag skulle skruva loss kopplingsarmen för att lossa wiren.. kom bara åt den främre skruven eftersom någon tidigare ägare förstärkt med plåt mellan rambalkarna där den sitter.. jättebra med förstärkning.. men inte när det gör att man inte kommer åt att lossa kopplingswire:n.. tänk om den går av vid färd och måste bytas.. :-O

Får helt enkelt kapa bort en del av plåten för att komma åt. Fortsätter eventuellt imorn.. vid bra väder kan det bli utflykt med familjen istället.

Djo
29 augusti 2015 · 10 157 Inlägg

Tidigare ägares idéer är alltid roligt att rensa igenom. roll

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
30 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Hehe, jo det brukar vara så.. fanns några såna på den här bussen.. men inte värre än det var på bubblan.

Gjorde ett ryck igår iaf och fick färdigt byte av framvagn med :-)

Jag har inte monterat bromsoken ännu då jag inte fick med skruvarna som håller dem i spindlarna.

Med lagom takt tog det i princip hela dagen iaf på egen hand med lite hjälp av sambon vid lyft.

För att kunna byta framvagn måste man ta ner en massa andra saker som går igenom den.
Man måste ta ner styrstag, växelstag, kopplingswire, handbromswire:ar, bromsslangar, huvudbromscylinder (bromsservon sitter skruvad i framvagnen etc.

Framvagnen nere
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11947498_10153091373366636_6255910980249035363_n.jpg?oh=b12d478be4b07063302c5fb2f14850c7&oe=5668E7D2

Den "nya" framvagnen med dubbla sänksatser monterat
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11953035_10153091373451636_7167206670487831361_n.jpg?oh=038c25a162faa0d692c662bd0c3df8d8&oe=56610ABA

Före, helt osänkt både fram och bak
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11222078_10153092010136636_1375628972788439341_n.jpg?oh=caf59ecc2be0d3dda0ca8e4e22fa99ba&oe=5665B2DF

Efter, 3,5" hästskor bak och drygt hälften justerat på sänksatser fram, känns nästan som jag inte ens behöver sänkspindlar, då de dessutom breddar 1cm per sida.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11902585_10153092010221636_2643026671278766348_n.jpg?oh=dc7b459ecc4528294a7e162ac8b6086c&oe=566C4875

Senast redigerat av Peter_Eriksson (30 augusti 2015)

Djo
30 augusti 2015 · 10 157 Inlägg

Blir ju bra och sänkspindlar känns ju onödigt om du kan få ner den ytterligare med det du har smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
tommyhjortasen
30 augusti 2015 · 1 049 Inlägg

Sänkningen gjorde susen, tycker det ser "lagom" ut. Kanske lite off, men jag tycker bussen ser gullig ut klädd i den färgkombinationen.

Stol3n_Identity så äre!
30 augusti 2015 · 872 Inlägg

Riktigt fint med sänkningen smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang