Toyota Starlet Ep70 -88

Fick bilen gratis. Stått obes sedan sep -14 med rosthål och diverse andra fel som ska fixas.
  • 29 Följare
  • 18 285 Visningar
  • Projektet avslutat 18 juli 2016
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
31 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Beställt stötdämpare och bromsbackar samt luftfilter från Mekonomen nu iaf. Sitter i telefonkö till Toyota reservdelar för att fråga om handbromsvajern. Den verkar fasen vara restad world wide!

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
turbonova gillar en riktig burnout
31 juli 2015 · 1 174 Inlägg

Faan va surt 😔

turbonova gillar en riktig burnout
31 juli 2015 · 1 174 Inlägg

Kolla bildelaronline24.se om dom kan ha vad du söker 😊

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
31 juli 2015 · 3 519 Inlägg

turbonova skrev:
Kolla bildelaronline24.se om dom kan ha vad du söker 😊

Dom har inte det jag vill ha.
Toyota reservdelar som jag pratade med i Örebro sa att det fanns två vajrar på andra Toyota verkstäder, en i Ed och en i Gislaved. Ringde till Gislaved och fick veta att butiken som skulle haft delen hade konkat -06 och dom jag pratade med hade deras gamla lokal och dom hade inte vajern. Dom sa däremot att Mekonomen skulle ha, fast jag pratat med dem tidigare om det, så jag ringde dit igen och hörde eftersom jag nyligen beställt delar därifrån, men icke! Dom hade ingenting.

Så nu är det bara butiken i Ed som är kvar i Sverige att testa. Testade att ringa två ggr innan dem stängde, men ingen svarade. Så får ringa på måndag och håller innerligt tummarna att dom har vajern. Inte så troligt eftersom jag haft sådan otur hittills, men nån gång lär väl oturen vända?, eller?..

Jag hittade annars en vajer på nån sida i utlandet, som jag inte ens vet vart stället ligger. Men jag mailade och gjorde en förfrågan iaf.

Annars så ska jag ta och mäta bägge vajrarna på vardera sida. Om dom är lika långa så kan jag lika gärna beställa en till den andra sidan, och se om man kan bygga om fästena. Kanske bara är det som skiljer dem åt?!

Tänker inte bara på min bil nu, även alla andra som kör Starlet och senare får problem med handbromsen. Hur fan ska dom gå till väga?

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Valle91r
31 juli 2015 · 175 Inlägg

Kollat skruvat.se? brukar finnas delar till bra pris där, har handlat flertal delar där utan problem!

Att styla en Volvo är som att sminka en gris
Mitt Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289687
Volkswagen Golf "Mk4" (2000)
Bumblebi
31 juli 2015 · 301 Inlägg

Kul med fler Starlet renoveringar! Har en från -87 själv som jag och min morfar jobbat på i ett par år. Bilen stod helt stilla några minuter från kusten till Öresund i sju år, vilket lett till mycket rost iom saltvattnet..

Följer!

If there's a will there's a way :)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
31 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Valle91r skrev:
Kollat skruvat.se? brukar finnas delar till bra pris där, har handlat flertal delar där utan problem!

Redan kollat hmm Dom har ingen vajer alls, till någon av sidorna.
Tack iaf

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
31 juli 2015 · 3 519 Inlägg

Bumblebi skrev:
Kul med fler Starlet renoveringar! Har en från -87 själv som jag och min morfar jobbat på i ett par år. Bilen stod helt stilla några minuter från kusten till Öresund i sju år, vilket lett till mycket rost iom saltvattnet..

Följer!

Jasså, vad kul! smile
Rost är ju iaf hyfsat lätt att fixa, där behöver man inte leta tag på delar som inte finns att få tag på.
Ni har möjligtvis ingen aning om vart man kan få tag på en handbromsvajer vänster bak?

Om du inte har redan, så borde ni lägga upp en tråd om den, så jag själv får kolla lite smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Magnum1965
1 augusti 2015 · 217 Inlägg

Visserligen inte vänstersidan, men har de en del, kanske de har fler:

http://www.ebay.com/itm/Toyota-Starlet- … 4cf9f7fbcd

Tror ärligt talat att vi som håller på med lite äldre och mer udda bilar inte kommer att få tag på delar i Sverige till vettiga priser i förlängningen. Svenska firmor tar bara hem sånt som går att sälja 13 av på ett dussin.

Sök på eBay, det är mitt tips.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
1 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Visserligen inte vänstersidan, men har de en del, kanske de har fler:

http://www.ebay.com/itm/Toyota-Starlet- … 4cf9f7fbcd

Tror ärligt talat att vi som håller på med lite äldre och mer udda bilar inte kommer att få tag på delar i Sverige till vettiga priser i förlängningen. Svenska firmor tar bara hem sånt som går att sälja 13 av på ett dussin.

Sök på eBay, det är mitt tips.

Har redan kollat igenom hela Ebay, och där finns inget heller hmm

När jag pratade med Toyota så sa dem att efter 10år så har inte biltillverkarna någon skyldighet att tillverka flera reservdelar..

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Vilken jäkla lättnad!
Fick tag på handbromsvajern på det sista stället i Ed. Dock kostade skiten ca 700kr, men nu är det sista vajern i hela Sverige verkar det som också, så guld värt för mig big_smile

Dock vet jag inte exakt när den skickas till mig, då jag sa att det inte var någon panik eftersom det är så mycket annat som också måste fixas på bilen. Är bara lättad över att jag slipper leta mera och få panik över den sakens skull.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Nu fick jag hjälp från Finland också, en kille som hjälpte mig leta reda på en vajer där som pratat med mig en hel del i en Starlet grupp på Facebook. Han har hittat en vajer för ca 250kr, inte en originaldel då. Så vi ska se om det går att ordna på något vis, blir ju lite billigare big_smile

Tacka fan för att det finns trevligt folk som vill hjälpas åt smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
5 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Har verkligen velat fram och tillbaka på denna bil nu. Fick ju tag på handbromsvajern som jag nämnde på Toyota, och hittade även den i Finland för ett 3e del av priset som Toyota hade. Men butiken i Finland skickade inte utomlands, och killen i Finland som hitta vajern sa att posten är dyr att skicka saker ifrån. Och utan att jag visste ordet av det så fick jag en avi hem idag om att min vajer från Toyota ligger på posten. Fast han skulle ringa före och kolla av, samt att jag skulle få veta vad fraktkostnaden skulle bli. Men nu när den ändå ligger där, och mina grejer från Mekonomen också ligger och väntar på att hämtas ut, så kan jag väl lika gärna hämta ut skiten och börja skruva.

Är dock sjuk, så det får vänta några dagar.

Polaren som ska hjälpa mig med att svetsa har inte tid denna vecka, och går på jobb ifrån semester nästa vecka. Så jag funderar på att byta stötdämparna bak, handbromsbackarna, och försöka få till vajern. Sen åker jag in och besiktar så jag får mig en rejäl arbetsorder med massa rost två:or + några till. Men då har jag iaf något att utgå ifrån + att jag får åka med den, förhoppningsvis smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
11 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Jisses vilket strul jag haft med bilen. Dock inte tagit så mycket bilder, för jag är inte den sorts personen som kan ta bilder samtidigt som jag skruvar. Jag kan inte bara släppa allt och ta bilderna, haha. Men har lite att visa iaf. Och det kommer att komma fler senare med tidens gång.

Började med att ner stötdämparna, vilket satt rätt bra till och inte så fast heller som det brukar kunna göra.
Bytte även luftfiltret, vilket jag tror behövdes (se bild)

Tog sedan ner bromstrummorna bak och bytte backarna samt vänster handbromsvajer. Men det visade sig att efter att jag bytt på vänster sida så blev jag tvungen att beställa en till höger sida också. Den högra sidan fungerade ju när vi hämtade bilen, och då var det vänster som kärvade. Nu när vänster sidan blev bytt så kärvade istället höger sidan. Efter att man dragit åt handbromsen och sedan släppt på den så fastnade vajern kvar på höger sida, fjädern orkade inte trycka tillbaka vajern. Men när man tog en mejsel och tryckte för hand så gick den ganska lätt tillbaka. Har hållt på med den sidan av handbromsen i över en dag nu, så jag beställde en ny vajer istället. Kostade 366kr på Mekonomen, och den skulle komma inom 4 dagar, så får se om den kommer innan helgen. Vore bra.

Handbromsvajern sitter annars fast i en hake ovanför avgassystemet under handbromsen. Dock sitter en plåt för som man måste ta bort för att komma åt. Men annars var det rätt smidigt. Självklart var det mesta rostigt som fan så nästan alla bult gick ju av och fick ersättas med nya. Tänkte ifall någon annan skulle behöva veta nån gång smile Avgassystemet behövs alltså inte tas ned för att byta vajrar, som jag trodde först.

Fick tag på ett besiktningspapper från när den sist besiktades, och då den ställdes av. Det var 5st 2or på det, men då har dom missat flera vilket är väldigt konstigt. Bakre dämparna var inte med på det pappret, och dom var ju tvärslut!
Sen har dom missat några rost 2or också.
Men dom som stod var följande:

1. Avgasmätning kan inte utföras - det vet jag. kröken var ju typ av, och bakre ljuddämparen läcker i ovankant. Kommer ta ner den ljuddämparen. Antingen tar jag loss den helt och kör utan. Eller så försöker vi fixa den som är. En ny känns lönlöst att köpa (dyrt!)
2. En positionslampa sönder - (den är fixad)
3. Rost i trösklarna - Det vet jag redan + golv och fjädertorn. Fjädertornet hade dom missat på bilprovningen.
4. Bromsrör längsgående vänster sida - Dom visste jag väl inte direkt, men kunde ana. Både höger och till vänster bakhjul ligger på vänster sidan och är rostskadade.
5. Bromsverkan otillräcklig, minns inte vilket bakhjul, men någon iaf. - detta är ju nu fixat, om inte annat blir helt när jag får hem vajern.

Lite bilder nedan
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-53733a61af09f600eb5dd6e443ab8562.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-ff5e43745d7677c719fae16b29fc8212.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-fe81435b2dcba6f267d4f9d133ead604.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-db36705dae6492dfd2bc50d376327d26.jpg

Man tar vad man har..
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-e0cda156fa5fd66434116b3da45b7cb2.jpg

Något slut dämpare?
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-d91607ddfe46d815670885c73eed785d.jpg

Det var allt för denna gången. Men kommer säkert på något mera snart att skriva om. Om inte annars så uppdaterar jag när nya vajern är på plats med flera bilder.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
13 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Jag beställde handbromsvajern i tisdags eftermiddag, och redan igår låg den på posten redo att hämtas ut. Mekonomen i all ära med grymma leveranstider!

Blir att byta den i helgen.
Ska även ta loss bakrutorna och rengöra mellan ruta och list där det satt sig massor av mossa eller vad det är.
Tänkte även jag skulle dammsuga ur bilen och tvätta/torka den invändigt så den blir lite fräschare att sitta i.
Ska försöka kapa bort bakre ljuddämparen också och se om man kan laga den eller hur det blir med den saken.

Hon som hade bilen hade den i säkert 5-6år, och hon tvättade aldrig bilen, haha. Vilket märktes när jag tvättade av den. Massor av dammpartiklar låg och ligger ännu i sätena. Hon har haft sätesöverdrag på så det syntes ju inte förens man tog loss det.

Återkommer med bilder smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Bumblebi
13 augusti 2015 · 301 Inlägg

StaticFreak skrev:

Bumblebi skrev:
Kul med fler Starlet renoveringar! Har en från -87 själv som jag och min morfar jobbat på i ett par år. Bilen stod helt stilla några minuter från kusten till Öresund i sju år, vilket lett till mycket rost iom saltvattnet..

Följer!

Jasså, vad kul! smile
Rost är ju iaf hyfsat lätt att fixa, där behöver man inte leta tag på delar som inte finns att få tag på.
Ni har möjligtvis ingen aning om vart man kan få tag på en handbromsvajer vänster bak?

Om du inte har redan, så borde ni lägga upp en tråd om den, så jag själv får kolla lite smile

Har en tråd om bilen här på gorg, dock inte uppdaterad på ett bra tag. då andra bilar och mormors död saktat ner saker och ting rejält.

If there's a will there's a way :)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
13 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

Bumblebi skrev:

StaticFreak skrev:

Bumblebi skrev:
Kul med fler Starlet renoveringar! Har en från -87 själv som jag och min morfar jobbat på i ett par år. Bilen stod helt stilla några minuter från kusten till Öresund i sju år, vilket lett till mycket rost iom saltvattnet..

Följer!

Jasså, vad kul! smile
Rost är ju iaf hyfsat lätt att fixa, där behöver man inte leta tag på delar som inte finns att få tag på.
Ni har möjligtvis ingen aning om vart man kan få tag på en handbromsvajer vänster bak?

Om du inte har redan, så borde ni lägga upp en tråd om den, så jag själv får kolla lite smile

Har en tråd om bilen här på gorg, dock inte uppdaterad på ett bra tag. då andra bilar och mormors död saktat ner saker och ting rejält.

Såg att det var den tråden jag har spanat in tidigare, men trodde du bytte bort den Starlet:en mot en "trafiksäkrare"?
Trist, och jag beklagar. Min far gick bort i våras i Cancer hmm
Hoppas ni drar igång och fortsätter med bilen snart igen smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
r3vamped bilfamiljen @facebook
14 augusti 2015 · 94 Inlägg

Måste ju följa det här, då jag gillar hur Audin blev så kommer det bli bra det här också tror jag! big_smile

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
14 augusti 2015 · 3 519 Inlägg

r3vamped skrev:
Måste ju följa det här, då jag gillar hur Audin blev så kommer det bli bra det här också tror jag! big_smile

Så välkommen smile
Men frågan för mig är just bara om jag vill lägga ut mer än renoveringspengar på denna. Visserligen börjar ju dessa bilar bli ovanliga, dom syns lite här var. Men börjar ändå tyna bort i vårt land. Så det kan ju vara kul om man lägger ner lite extra möda och tid på den på ett sätt.

Inte så sugen dock på att köpa nya coils för 8000kr, så frågan då är väl att bygga om egna.

Men lär börja med att få den igenom besiktningen, så får jag se sedan hur jag ska göra.
Är annars sugen på att köpa nån annan bil och fixa till, som det är billigare att köpa delar till och även coils. Sen ev ha kvar denna Starlet och ha som brukis smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Bumblebi
16 augusti 2015 · 301 Inlägg

Jupp, bytte den mot en Astra som just morfar hade (den har jag för övrigt bytt mot en Ford Focus i mycket bättre skick..), men Starleten står fortfarande på mig.. roll
Ja cancer är förj*vlig, beklagar sad
Det går långsamt framåt faktiskt, snart är vänster A-stolpe och dörrfäste färdigt. Har dock golv, trösklar, dörrar, höger A-stolpe och dörrfäste, fronten, baken, och delar av hjulupphängningen och underrede kvar att fixa, så den kommer nog inte rulla på länge till...

If there's a will there's a way :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang