Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plats i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)
Cuefa skrev: Ser fram emot fler uppdateringar! Saknat att läsa om denna pärlan 💗
Underbart at höra, det är sånt som sporrar en att skriva igen! Huggern är ju rätt färdig så men det är alltid något som måste fixas eller förbättras....men just nu har det mest handlat om lite fine tuning!
Nu börjar vi snart komma ikapp verkligheten så 2023 började med att huvudenheten till stereon behövde uppgraderas då den andra som följde med från USA saknade Bluetooth mm.
Vilka är då fortfarande bäst på bilstereo för oss vanlig människor, jo BRL såklart! Jag skickade ett mejl till säljet på BRL och beskrev bilen samt mitt behov och vips så blev jag sponsrad med en supersnygg och praktisk enhet från svenska GAS Audio Power, tusen tack till alla inblandade!
Det blev den här modellen valdes framförallt för storleken och effekten, då jag inte har några externa slutsteg och tjafs. ... man hör ändå ingenting genom vrålet från en skenande 427 bigblock!
Eter ett par dagar så kunde jag hämta ut min GAS hos närmaste återförsäljare som var DITEC Umeå i mitt fall.
Jag valde som tidigare att montera enheten dold i handskfacket då ändå styrs av mobilen numer. Coolt med justerbar färg på displayen så jag försökte matcha den gröna som Camaron har original, blev helt ok tycker jag!
Under våren 2023 fortsatte vi med att försöka hitta felet till varför bilen går som en påse skit så jag rengjorde tändstiften och det gjorde en hel del faktiskt. Dock vill den fortfarande bopga på låga varv och vid kick-down... fortsättning följer.
farbrorbozze skrev: Tråkigt när inte motorn går helt rent , minns inte nu vad du har för saker under huven så jag får backa i tråden & läsa på nån dag 🎅🍿
....jag minns inte heller längre, så backa tråden är inte fel för mig heller! Det är bara fräna nya grejer och coola tidsenliga gamla grejer i motorn men det kluriga är ju att få allt att lira.....
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
10 oktober 2023 · 6 475 Inlägg
hugger69 skrev:
farbrorbozze skrev: Tråkigt när inte motorn går helt rent , minns inte nu vad du har för saker under huven så jag får backa i tråden & läsa på nån dag 🎅🍿
....jag minns inte heller längre, så backa tråden är inte fel för mig heler! Det är bara fräna nya grejer och coola tidsenliga gamla grejer i motorn men det kluriga är ju att få allt att lira.....
Trots letande av fel så har bilen ändå tagit sig fram hyfsat och gått halvbra, särskilt på höga varv och där trivs ju en 427 ZL-1 som bäst ändå!
Det blev några besök på de lokala veckoträffarna på Gammlia i Umeå när det var bra väder, vilket det inte var så ofta sommar!
Har bland annat fått körna fast den lilla kulan vid acc-pumpen vid två tillfällen, men nu verkar den sitta! Bilen har liksom hoppat fram vid konstant gas och låga varv så man hr inte kännas sig trygg med att köra den faktiskt....
v8volvo skrev: Känner en kille som heter Fredrik Brodin i Övik som är riktigt duktig på cbb du kanske skulle ha pratat med honom om tips
Alltid välkommet med tips men jag en väldigt bra kontakt här i Umeå som hjälper mig med! Han har rejsat sedan 80-talet och håller fortfarande på och är en jäkel på problemlösning...
hugger69 skrev: Kom på att jag inte visat min lilla specialare med att göra ett eget emblem till framskärmarna. Det fanns aldrig något officiellt emblem till ZL-1 Camaron från 1969 men jag behövde nåt att skyla hålen i skärmen efter de borttagna 350-emblemen hmm....
Sagt å gjort...jag laddade ner ett Autodesk Fusion 360 i min iMac och skissade fram en logga som såg tidsenlig ut i 2D. Tog sedan min fil till Designhögskolans Fablab och fick hjälp att ta fram en 3D-modell som sedan skrevs ut i en 3D-skrivare, blev faktiskt ganska lyckat tycker jag själv...old school möter new school! https://media.fotki.com/2v2JT8R1oxAdyFV.jpg
Det får duga så länge men målet är att ta fram två emblem i alujumjum eller kromad mässing ...vi får se om det går att lösa då jag inte hittat någon som kan fräsa från en 3D-fil än!?
Ni kommer ihåg det här jag pysslade med ett tag och som suttit på bilen sedan dess? Har faktiskt tidigare i höst tagit det ett steg längre och nu uppfyllt det mål jag satte då, att ta fram emblemen i alujumjum!
Är dock inte helt färdig men tänkte visa här hur långt jag kommit samt när det hänt nåt nytt! Det övre enblemet är det jag gjorde med hjälp av Designhögskolan och har haft på bilen lite provisoriskt sedan dess.
Det i mitten körde jag ut den ut i företagets egen lilla 3D-skrivare med en annan plasttråd för att göra en modell som passar bättre för gjutning och då vart det den svarta som ni ser i mitten nedan. Det vita är släpmedel från sandformen.
Längst ner ser ni det färdiga råämnet från gjutningen. Här återstår lite anpassning efter gjutningen som att polera de yttre delarna och sedan slipa och lacka de inre lite ruffa ytorna.
Efter att ha sett @quinna utföra lite stordöd med gjutna artiklar i aluminium så har även jag använt mig av samma hovleverantör som han, nämligen Westermalms Metallgjuteri AB i Norsborg! Är supernöjd med deras handläggning och särskilt Nikke Green som trollade med min lite halvdana modell!