Ny bil, skev framvagn?

mb_colt
20 augusti 2015 · 27 Inlägg

Fick hem min nya bil i dag och såg att när man kör rakt fram så är ratten något vriden, och släpper man ratten helt så drar bilen lite åt andra hållet. Jag skall kontakta återförsäljaren och antar att de bara ställer iordning framvagnen samt vrider ratten rätt.
Men frågan är om detta är oroande? Kan det vara något fel?
Borde inte detta vara i sin ordning från fabrik? Hade en äldre bil för ett tag sedan som ständigt behövde ställas framvagn. Hoppas inte det blir samma med denna

Senast redigerat av mb_colt (20 augusti 2015)

Andyah
20 augusti 2015 · 242 Inlägg

menar du fabriksny bil eller "ny" för dig dvs beg? och vad är det för bil exakt vi pratar om?

mb_colt
20 augusti 2015 · 27 Inlägg

Helt ny Kia ceed special edition, är en lagerbil tillverkad i april i år. Men 0 mil på mätaren

Senast redigerat av mb_colt (20 augusti 2015)

Mervolic Yawn...
20 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Tycker inte det borde vara så på en ny bil, men är säkert en feljustering bara. Låt dom kolla på det så ordnar det sig säkert.

FLindgren
20 augusti 2015 · 5 089 Inlägg

Vi gör hjulinställning på alla nya håndajj bilar åt återförsäljaren här i stan. De menar på att de inte gör det från fabrik på dessa bilarna. Ibland så står det ganska fel:P
Kanske samma fel här. Eller så har någon kört emot något vid leveransen eller så är det bara någon som har flyttat sig.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
mb_colt
20 augusti 2015 · 27 Inlägg

Det ska gå på garantin säger det men de två hedinverkstäder jag kontaktad hade aldrig varit med om att detta är fel på en ny Kia....😕

J3n5
20 augusti 2015 · 792 Inlägg

Det är en Kia ju wink

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Evildan
20 augusti 2015 ·

mb_colt skrev:
Det ska gå på garantin säger det men de två hedinverkstäder jag kontaktad hade aldrig varit med om att detta är fel på en ny Kia....😕

Inte vanligare på en KIA än på andra bilmärken.
Ibland blir det fel som inte upptäcks vid monteringen eller ens efteråt.

Med det stora antalet bilar om dryga 7 000 000 KIA/Hyundai bygger var år vore det konstigt om det inte någon gång smiter igenom ett fel.

Bra du upptäckte det direkt och att återförsäljaren är medgörlig.

Lowpass
20 augusti 2015 · 1 224 Inlägg

Detta hände med Mazdan som inköptes 2004.
När sommaren kom märkte man att den tenderade att dra ganska mycket till höger.
Väldigt fort slet den ner framdäcken på utsidorna dessutom.
Detta åtgärdades från Mazda och efter det har det inte varit några problem.

Senast redigerat av Lowpass (20 augusti 2015)

i-vtec Do you?
JFfoto
20 augusti 2015 ·

Varför fråga på ett forum? Om bilen är helt ny är det ju bara att lämna tillbaka så får dom fixa det, det gör du väl oavsett svar härifrån? För inte hade du tänkt fixa själv eller? Och ja, något är fel om bilen drar snett och ratten står snett.

torsen
20 augusti 2015 · 7 238 Inlägg

Har mycket svårt att tänka mig att ratten är felmonterad från fabrik.
Säkert någon skada på något styrstag eller annat.
Se till att verkstaden inte bara flyttar ratten.
Har själv sett hur nya bilar misshandlas av dem som på ackord tömmer bilbåtarna.
Många många skador orsakade av dem som leker med de nya bilarna.
Undantaget är Mercedes som har egen personal som kör av deras bilar.

hmm

mb_colt
20 augusti 2015 · 27 Inlägg

Den skall lämnas in och ställas. Men jag tänker mig att även om det är något som blivit lite skadat så ställer de bara iordning inställningen och sen kommer problemet återkomma och då går det ej på garanti, utan räknas som förslitningsskada.
Kanske borde skriva ett avtal efter att de justerat att om någon del i framvagnen går sönder  under kommande år så får de åtgärda detta kostnadsfritt ?

Mervolic Yawn...
21 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Lycka till med det...

Nej, bättre att ta reda på exakt vad felet var och hur dom åtgärdade det. Se till att dokumentera! Skulle det bli något fel i framtiden som är relaterat till det här felets lagning, så kan du ju påvisa att dom har lagat det felaktigt med hjälp av din dokumentation.

mb_colt
21 augusti 2015 · 27 Inlägg

Men behlver det vara någon skada alls? Om den nu fått en smäll på något sätt så kan det väll bara hamnar ur läge?

Mervolic Yawn...
21 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Antagligen är det väl bara en hjulinställning som behöver göras. Men det finns nog ingen här som definitivt kan säga vad felet är, utan att ha kollat på bilen först.

mb_colt
21 augusti 2015 · 27 Inlägg

Ok kan lägga upp resultatet sen. Man får väll siffror på före och efter va?

xXSammy
21 augusti 2015 · 6 572 Inlägg

mb_colt skrev:
Ok kan lägga upp resultatet sen. Man får väll siffror på före och efter va?

Om verkstaden ska ha betalt för garantijobbet så måste de ha före siffror.

De/Dem
mb_colt
26 augusti 2015 · 27 Inlägg

Har nu åkt 4 mil enkel resa till Hedin där jag köpte den då de ville ha in den. De hissade upp bilen och kunde inte hitta några skador. De sa att jag måste göra en fyrhjulsinställning och de har de inte utrustning för att göra. Varför skulle jag då åka dit kan man fråga sig.... Så nu har jag bokat en tid på ett annat hedin nästa tisdag. Tycker det är dåligt som fan att jag ska behöva köra runt en massa för att laga en sprillans nu bil.

Senast redigerat av mb_colt (26 augusti 2015)

xXSammy
26 augusti 2015 · 6 572 Inlägg

mb_colt skrev:
De sa att jag måste göra en fyrhjulsinställning och de har de inte utrustning för att göra

Att en bilverkstad i dagsläget (Speciellt de auktoriserade) inte kan göra en hjulinställning kändes väldigt.. fel tongue

De/Dem
mb_colt
26 augusti 2015 · 27 Inlägg

Malheus skrev:

mb_colt skrev:
De sa att jag måste göra en fyrhjulsinställning och de har de inte utrustning för att göra

Att en bilverkstad i dagsläget (Speciellt de auktoriserade) inte kan göra en hjulinställning kändes väldigt.. fel tongue

Ja helt sjukt. Sa att de inte hade så moderna instrument för fyrhjulsinställning så fattar inte varför de vill ha in den alls? Sa ju till dem att ratten är sned och att den drar åt höger

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang