Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa lös toppen med de delar som behövs. Var och hämtade toppen fredagen den 21/8-2015 någonstans i södra Norrland. Planen är att modifiera toppen till att passa på en 4 cylindrig OPEL CIH motor. Förhoppningen är att kunna bli färdig med motorn till våren 2016. Och den målsättningen gick ju inte alls...... Men till våren 2017 borde det gå. Målsättningen för motorn:------ Slagvolym = 2,4 liter.------- Effekt = 230 - 250 hästar UTAN turbo.------- Max varv = 8000 - 8500 rpm.
  • 217 Följare
  • 261 193 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 augusti 2017
Dr_No
8 oktober 2016 · 549 Inlägg

Äntligen efter en massa besvär så gick kammarn runt så att jag kunde kontrollera om ventilerna gick fritt mot kolvarna. Det var inga problem, 3.2 mm i spel blev det.
Lite olja på kolv och ventil samt modellera från Biltema fungerade perfekt. Nu finns det massor med modellera kvar, räcker säkert till 1000 mätningar smile smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-934f6563f2c1921d72eebb070cdbe7a7.jpg
Kamaxlar och kamdrivning temporärt monterat. Kedjespännaren för korta kedjan har jag lånat från min grabbs motorprojekt. Säljaren som jag köpte min topp av hade lyckats slarva bort den som jag skulle ha sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-31ff462f982eb797f8c63dcac2bb8405.jpg
Ventilfjädrarana bottnade inte i alla fall. Men jag är lite fundersam om det inte behöver vara lite mera förspänning där. Skall försöka jämföra med original fjädrarna imorgon och se om det skiljer mycket i förspänning.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Erngard
8 oktober 2016 · 169 Inlägg

Snyggt bra jobbat😃 Nu hade du väldigt bra förutsättningar☺ Annars är ju min metod enklare och idiotsäker😃

T0MMY
9 oktober 2016 · 237 Inlägg

Dr_No skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-31bb7745d45849ebbf2688955ae80e8f.jpg
Det ser ut som om jag legat helt på latsidan denna vecka med det är inte sant wink jag har letat rätt på artikel nummer på ARP bultar till toppen och svänghjulet. Fick lov att vända mig direkt till ARP http://arp-bolts.com/ i USA  för att få hjälp, helt fantastisk service jag fick svar på mindre än 24 timmar med artikel nummer och sedan så skickade han en lista på handlare i Europa som köpte regelbundet av ARP smile Synd att http://www.summitracing.com/ tog så fruktansvärt bra betalt för frakten till Sverige annars så hade jag köpt därifrån.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-d2edd5366d1da15cc405424812802f90.jpg
Jag har även bestämt mig för vilken som skall få tillverka vevstakar åt motorn, det kommer att bli Veridi http://autoverdi.com/ stakar från Söderbärke i Dalarna. Fick även där svar från Stefan på mindre än 24 timmar och priset var faktiskt riktigt humant jämfört med Carillo stakar. roll

Kolvar blir nog specialtillverkade från Venolia via TG Motor.
Kamaxlar är lite öppet, kanske Risse motorsport i Tyskland
Mekaniska ventillyftare skall det också bli.

Någon som har förslag på en duktigt "topplocks portare" ????

Har du kvar art. nummer till bultarna du köpte? Letar jag också till min 24ventilare jag renoverar. Vad kostade ditt?

Dr_No
9 oktober 2016 · 549 Inlägg

T0MMY skrev:

Dr_No skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-31bb7745d45849ebbf2688955ae80e8f.jpg
Det ser ut som om jag legat helt på latsidan denna vecka med det är inte sant wink jag har letat rätt på artikel nummer på ARP bultar till toppen och svänghjulet. Fick lov att vända mig direkt till ARP http://arp-bolts.com/ i USA  för att få hjälp, helt fantastisk service jag fick svar på mindre än 24 timmar med artikel nummer och sedan så skickade han en lista på handlare i Europa som köpte regelbundet av ARP smile Synd att http://www.summitracing.com/ tog så fruktansvärt bra betalt för frakten till Sverige annars så hade jag köpt därifrån.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-d2edd5366d1da15cc405424812802f90.jpg
Jag har även bestämt mig för vilken som skall få tillverka vevstakar åt motorn, det kommer att bli Veridi http://autoverdi.com/ stakar från Söderbärke i Dalarna. Fick även där svar från Stefan på mindre än 24 timmar och priset var faktiskt riktigt humant jämfört med Carillo stakar. roll

Kolvar blir nog specialtillverkade från Venolia via TG Motor.
Kamaxlar är lite öppet, kanske Risse motorsport i Tyskland
Mekaniska ventillyftare skall det också bli.

Någon som har förslag på en duktigt "topplocks portare" ????

Har du kvar art. nummer till bultarna du köpte? Letar jag också till min 24ventilare jag renoverar. Vad kostade ditt?

Jag köpte ARP topplocksbultar och svänghjulsbultar från Risse Motor sport i Tyskland i samma veva som jag köpte kolvarna var enklast så.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
9 oktober 2016 · 549 Inlägg

Äntligen så har jag kunnat börja med montaget på riktigt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-653dea0302d6ab5ffc29f1e175df3778.jpg
Det var ett jädrans besvär att få ner kolvarna trots kolvringskompressor, oljeringarna var så tunna att de smet ut under kompressorn sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-01b2daa0f65ca4bd2d4d2ed4ee17a6dc.jpg
Jag gillar hur Autoverdi löst hur man håller vevstakens överfall i rätt psoition, två små pinnar istället för en midja på skruven. Precisionen är helt otrolig på delarna, helt utan glapp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-aec3b9e40060e0fcf82e0b673efffa02.jpg
Vevaxel och kolvar monterade, men inte momentdraget. Skall göra det imorgon, blev lite kort om tid idag.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
12 oktober 2016 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-32a4b92080692d05637510ab1fda8529.jpg
Tillverkat Retainer brickorna som skall ligga i toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-42edee756109f38dc3966c5d6774e926.jpg Här kan man se hur jag löst kamkedjespännarens nedre fäste.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-3cd1053c1b7eddab425436f20b97d3cb.jpg
Pluggar hålet till 8:ventilarens kamkedjespännare med en M6 stoppskruv

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-59858710d735afef4aa59dc5aef9962c.jpg
Denna pinne måste bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8e83f7c6884da3c9d031329233372d42.jpg
Osså den obligatoriska klantigheten när man börjar få för bråttom sad sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Godspeaker Specialist
12 oktober 2016 · 1 187 Inlägg

aj sad

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Dr_No
13 oktober 2016 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-91c9d3df841c8236880a11389a2d1a09.jpg
Köpte en 2.25 Cheater Lens på Ebay och satte in i svetshjälmen, det blev riktigt bra nu ser man ju att svetsa med TIG:en.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-4314a07b613ed771201bf59f6bba7571.jpg
Uppgraderat svetshjälmen till version 2.0 smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ee50a299481bff37718868c680ffbfcb.jpg
Tillverkade en liten aluminium bit för att kunna svets igen hålet jag lyckades göra igår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c672073c9b563121d647dbc408ef0ceb.jpg
Hoppas att det är tätt. Det är inte lätt att svetsa närmare 40 år gammal oljeindränkt aluminium....

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-1a2ba07ed4ae0a9a9091fbac5190a242.jpg
Var tvungen att slipa lite på kamkedjespännaren, trångt om saligheten under frontkåpan wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
14 oktober 2016 · 549 Inlägg

Suttit och ritat en ny mekanisk kamkedjespännare för kedjan mellan kammarna såhär på fredag kväll. Man kan ju inte vara i verkstaden jämt. Lite ledigt måste man ju ha smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e1d20b5ecc6080317aeba879f3f17286.jpg Lite halvtaskig rendering, men jag har inte lyckats klura ut hur man skall göra för att få till en vettig rendering i cad programmet sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Nickeboii
15 oktober 2016 · 762 Inlägg

Dr_No skrev:
Suttit och ritat en ny mekanisk kamkedjespännare för kedjan mellan kammarna såhär på fredag kväll. Man kan ju inte vara i verkstaden jämt. Lite ledigt måste man ju ha smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e1d20b5ecc6080317aeba879f3f17286.jpg Lite halvtaskig rendering, men jag har inte lyckats klura ut hur man skall göra för att få till en vettig rendering i cad programmet sad

Hittade detta projekt för ca en månad sen och jag är mycket imponerad big_smile (Har dock inte kommenterat innan)

Angående renderingen så är det inga problem med kvalitén. Men jag tror att om du hade satt in en extra "lampa" framför så hade du fått en bild där konturerna hade synts mer. Så lek runt lite med ljussättningen i programmet så tror jag att du får lite skarpare bilder. Hur som helst så är det riktigt bra jobbat, och lycka till! big_smile

MVh

Senast redigerat av Garagemuppen (15 oktober 2016)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Dr_No
15 oktober 2016 · 549 Inlägg

Jobbat hårt idag wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e99e75102eeae71ecbda85d31c252622.jpg
Tillverkat ett fäste för vevaxelgivaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7dc94ecc69a40ba3ab50983e7d7c4996.jpg
Provamonterad, här kan man också se gradmarkering för tändinställning med hjälp av stroboskop. Det går ju inte att komma åt svänghjulets markering då grenröret är monterat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8363482b45ef6a980558fb1408de8468.jpg
Har också hunnit med att montera kamdrivningen, frontkåpan, vattenpumpen och oljetråget. Nu går det äntligen framåt ett tag igen smile smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Erngard
15 oktober 2016 · 169 Inlägg

Se bara till att lägg vevaxelgivaren så lååååångt bort ifrån generator och fördelare, är som gjort för störningar. Var väldigt noga med att använda en skärmad kabel av hög kvalite. Vevaxelgivaren är ju ändå en väligt liten generator som allstra ström.

Tumbleweed
15 oktober 2016 · 1 711 Inlägg

Dr_No skrev:
Jobbat hårt idag wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e99e75102eeae71ecbda85d31c252622.jpg
Tillverkat ett fäste för vevaxelgivaren.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7dc94ecc69a40ba3ab50983e7d7c4996.jpg
Provamonterad, här kan man också se gradmarkering för tändinställning med hjälp av stroboskop. Det går ju inte att komma åt svänghjulets markering då grenröret är monterat.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8363482b45ef6a980558fb1408de8468.jpg
Har också hunnit med att montera kamdrivningen, frontkåpan, vattenpumpen och oljetråget. Nu går det äntligen framåt ett tag igen smile smile

Ser jäkligt bra ut! Fränt givarfäste! Haha, frän motorn blir!

Dr_No
15 oktober 2016 · 549 Inlägg

Erngard skrev:
Se bara till att lägg vevaxelgivaren så lååååångt bort ifrån generator och fördelare, är som gjort för störningar. Var väldigt noga med att använda en skärmad kabel av hög kvalite. Vevaxelgivaren är ju ändå en väligt liten generator som allstra ström.

Hmmmmm, tänkte inte på det. Var så inne på att få ett stabilt fäste till givaren. Fördelare kommer jag inte att köra med så den är inget problem, men generatorn sitter ju på samma sida som givaren sad sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
15 oktober 2016 · 549 Inlägg

Tumbleweed skrev:

Dr_No skrev:
Jobbat hårt idag wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e99e75102eeae71ecbda85d31c252622.jpg
Tillverkat ett fäste för vevaxelgivaren.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7dc94ecc69a40ba3ab50983e7d7c4996.jpg
Provamonterad, här kan man också se gradmarkering för tändinställning med hjälp av stroboskop. Det går ju inte att komma åt svänghjulets markering då grenröret är monterat.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8363482b45ef6a980558fb1408de8468.jpg
Har också hunnit med att montera kamdrivningen, frontkåpan, vattenpumpen och oljetråget. Nu går det äntligen framåt ett tag igen smile smile

Ser jäkligt bra ut! Fränt givarfäste! Haha, frän motorn blir!

TACK smile smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
16 oktober 2016 · 549 Inlägg

Jaha man kom en liten bit innan Murphy slog till igen..... sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-380107c25116ad039a62d1cbf950d2de.jpg Putsat in spelet i oljepumpen till 0.05 mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-9ce24fc0cf28a9be52288d682c3deeea.jpg Monterat mitt diesel lock som är knapp använt. Monterade med packningsmassa för att få bibehålla 0.05 mm i spel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-554e4197ea494abb0b1619e8aa5a4e6d.jpg Tog fram  allt för att för att montera ventilerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-631b3504cf57bd4b55977a656ec90e57.jpg Fick tillverka ett litet monteringsverktyg för ventiltätningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8e963a0a830b1de0d937367344880ce0.jpg Fattas 1.5 mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-df7c58ef3441a05de6ece7c04eb806ca.jpgMen där slog det tvärstopp. De över retainerbrickorna är för långa så de slår i ventiltätningarna vid fullt ventillyft sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Tumbleweed
16 oktober 2016 · 1 711 Inlägg

Generatorn är busenkel,  jag hade borrat upp hålen i generatorn, satt fiber/plast- hylsor i och du skärmar av generatorn med en jordkabel i generatorchassit och till batteri/bilchassi. Det har jag gjort många gånger när man velat få bort krypströmmar osv. Men ventilfjäder problemet,  går det o fräsa ner sätena i toppen lite ? Det är ganska vanligt ingrepp när man ska lyfta högt ;-)

Dr_No
16 oktober 2016 · 549 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Generatorn är busenkel,  jag hade borrat upp hålen i generatorn, satt fiber/plast- hylsor i och du skärmar av generatorn med en jordkabel i generatorchassit och till batteri/bilchassi. Det har jag gjort många gånger när man velat få bort krypströmmar osv. Men ventilfjäder problemet,  går det o fräsa ner sätena i toppen lite ? Det är ganska vanligt ingrepp när man ska lyfta högt ;-)

Generatorn är gummiupphängd i original och jordad med en kabel i motorn, det borde ta hand om det problemet smile

Det är inte ventilfjädrarana som är problemet, utan att den nya aluminium ventilfjäder retainern är för lång. Ventilfjädrarna har korrekt förspänning med hjälp av brickorna som jag gjorde.

Det finns som jag ser det 2 lösningar:
1. Svarva av längden på retainer undertill med 1,5 - 1,7 mm. Det borde inte påverka hållfastheten på den då knastrena inte når så långt ned i den.
2. Fräsa av längden på ventilstyrningen upptill, alltså där ventiltätningen sitter. Men det har sina problem då det finns ett litet lås-spår för ventiltätningen där, då hamnar det fel.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
-HakanRacing Folkrace e livet!
16 oktober 2016 · 606 Inlägg

Går det inte att korta av styrningen nertill och pressa ner den längre? smile

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137
Volvo 245 (1989)
Audi 80 quattro "Fattigmans s2a" (1992)
Volvo 240 "isbiln" (1976)
Dr_No
17 oktober 2016 · 549 Inlägg

-HakanRacing skrev:
Går det inte att korta av styrningen nertill och pressa ner den längre? smile

Jo det skulle kanske gå, men då måste jag kapa styrningen på undersidan också sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang