Alliansen höjer bensinskatten trots vallöfte

jonesono Personal- och beteendevetare
3 mars 2007 · 1 082 Inlägg

Spjutski skrev:
Hmm vet inte vart Zoopåsen tog vägen men han behöver lite stöd hör jag. Han har väldigt rätt i mycket av det han säger. Jag vet att detta är ett forum för bilintresserade och jag är själv väldigt intresserad av bilar så jag förstår era synpunkter, men försök tänka lite längre, allt staten gör handlar inte om att dra in pengar. Och nej jag röstade inte på mr Reinfeldt.

Hur som helst, alla svenskar tycker att bensinpriset i Sverige är åt helvete för högt, lik förbannat är vi det land i Europa som köper de största och mest energislukande bilarna. Vi i lilla Sverige som inte ens får köra snabbare än 110 på motorväg. Vi köper alltså bilar som är snabbare och starkare än Tyskland som till och med har fri fart.... Så något är det, antingen bryr vi oss inte om att kasta bort väldigt mycket pengar på våra bilresor eller så är bensinen inte så dyr.

Anledningen till att man pysslar med skatter är att försöka få folk att välja bort bilen för något annat trafikslag, framförallt alla dessa korta resor vi gör. detta ger mindre utsläpp av CO2. Med ett högre bensinpris reser  vi också kortare vilket ger mindre utsläpp av CO2. Med ett högre bensinpris köper vi mindre och snålare bilar vilket ger mindre utsläpp av CO2 osv osv. Någon som ser mönstret?

Det är nog bara att vänja sig vid högre bensinpriser, än så länge är höjningarna ganska lindriga, tro mig det kommer bli värre. på något sätt måste vi nämligen bryta tillväxten av trafikarbetet om vi ska kunna fortsätta leva på vår kära planet. Ni som inte gjort det se "An Inconvenient Truth"

Om ni tycker bensinpriset är dyrt, köp en liten diesel med partikelfilter och pendla i och ha kvar den stora bilen som entusiastbil/bil som bara används när det behövs. Finns ingen anledning till att åka i den stora kombin om man är ensam, exempelvis till jobbet.

Oj blev lite långt, hoppas åtminstone nån orkar läsa det för detta är mycket viktigt.

/Micke

Tack för att det finns fler som kan tänka långsiktigt.. finns allt för många som inte tänker längre än näsan är lång. Vill dock inflika att fler borde välja effektsnålare bilar istället.. storleken har till viss del betydelse, men inte all.
Det är ju bara att se på försäljningsutvecklingen för "miljöbilarna" som ökar mer och mer. Dock är det ju synd att det går åt så mycket energi för att tillverka etanolen etc.

Senast redigerat av jonesono (3 mars 2007)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Murvald Knegare
3 mars 2007 · 718 Inlägg

Trodde ni verkligen på allt dem sa? Att vi skulle få lägre skatter och högre lönder i fyra år?! I så fall tilllåt mig skratta! HAHAH! Sverige skulle gå under rätt fort om dem skulle ha så föralltid.. Jag iaf (röstade på sossarna) synade Alliansens bluff och gav dem inte min röst.. Resten skulle ha gjort likadant, vänsterblocket är någorlunda ärliga iallafall!

William 2009-02-20
newkie
3 mars 2007 · 250 Inlägg

Folk gnäller på att sprit är dyrt med, men man blir lätt full på en hundring om man vill det...

Vad gäller bensinen så får vi nog leva med att den är dyr och kommer blir dyrare. Till jäppen som sa att bensinen inte är dyr för att då hade man valt andra sätt, mindre bil osv. Jag gissar att yrkestrafiken inte heller gillar höga energipriser. Så om du då kanske kan förklara hur skogsägarna ska kunna flytta sin ved från skogen till fabriken? Kanske en nissa micra med takställ? Inse att ditt resonemang inte håller.

Om nån bor 10 mil från sitt jobb och det inte går nån buss, är det verkligen rättvist att han ska dra ner sin bensinförbrukning, medan det finns folk i storstan som sitter och puttrar runt i sin stora jävla SUV när det går buss var 5:e minut? SUVar anser jag dessutom borde föbjudas om man verkligen inte behöver ett 2tons monster med 4-hjulsdrift. Bara löjligt att åka runt i dom ändå.

Jag pendlar varje dag till umeå där jag pluggar, det ligger ungefär 11 mil bort, så det är ju iofs aldeles runt knuten. Jag hade kunnat ta bilen, men jag väljer bussen för att den är billigare, jag säger inte att den är billig, satt man 3 pers i en bil skulle man säkert komma undan billigare.

Jag är det första att erkänna att jag tänker aldeles för lite på miljön. min bil drar väll 1 liter milen om man inte trycker på, Men å andra sidan så kör jag knappt bil på vinterhalvåret istället. Det tråkiga i sammanhanget anser jag vara att regering, återigen inte håller sina löften. Det är helt otroligt att det är tilllåtet att lova guld och gröna skogar för att bli vald, och sen bara skita i det när man väl sitter där.

edit: röstade på Piratnissarna, inte för att jag i dröm ens skulle kunna tro att dom skulle vinna, det fanns bara inga andra partier som var intressant. Eftersom att man inte kan rösta blank längre så är ju enda sättet att rösta på nått mupp-parti så att dom etablerade partierna fattar att det är dags att göra nått... hade lätt röstat blankt annars, finns inget parti jag gillar ivf.

Senast redigerat av newkie (3 mars 2007)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com
Porsche 944 Turbo "951" (1989)
Kristian_L
3 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Spjutski skrev:
Och exakt vad har det att göra med stora eller små bilar. Slutar små bilar fungera efter ett visst antal mil eller. Går hur bra som helst att åka långt i en liten bil. Vad jag vet kör man ganska långa sträckor i Tyskland också, dessutom i rätt höga hastigheter, trots detta så är bmws mest säljande modell 1-serien, trots att den är ganska liten.

/Micke

Blandar du inte till det lite nu?
1 serien är stor som en mindre mellanklass.
1 serien kostar som en stor mellanklass.
Och detta är Tyskarnas mest säljande "småbil".
Kan säga att det är ganska stor skilnad på en Clio och en BMW 1xx. Både vad gäller förbrukning, men framför att inköpspriset.

Jag tror de flesta skulle trivas aldeles förträffligt i en BMW ifall de var tvungna att tillbringa drygt två timmar om dagen till och från jobbet, specielt i motorvägs farter. Jag är högst tveksam till att folk skulle tycka samma om Clion.
Intet ont om Clion, morsan hade en i tre år, jag lånade den bla Gbg-Sthlm ToR en gång. Funka fint. Men det skulle behövts hörselskydd av något slag när man låg i 110.
Skilnaden mellan dessa två HELT OLIKA bilar är himmels vid! Ur BMW'n kliver man ut pigg och fräch efter 50 mil, ur Clio'n kliver man ur bullerskadad, ledbruten och trött.

I stan skulle jag dock välja Clio'n 8 dagar i veckan, specielt om jag skulle stå för alla kostnader runt bilägandet.
En BMW 130D spöar Clion i förbrukning, stad eller landsväg, men jag kan köpa två nya och en lätt begagnad Clio för de pengarna.

I slut ändan är det i alla fall pengar som styr. Den som säger at vi måste tycka att bensine är billig, eftersom vi kör med stora bensinbilar, kan inte tänka specielt mycket längre än näsan räcker.

Vist Far tar "stora" bilen till jobbet, onödigt... Han kunde ju tagit Clion som vore mera ekonomisk. Att åka in själv med stora bilen är ju dyrare..!
Men om man bara har råd/behov med en bil då..? Familjen med två tonnårs söner och en lite tjej samt båda föräldrarna behöver transporteras vissa vardags kvällar samt helgerna. Skall de tryckas in i en liten Clio? Utan en chans att få med något bagage? För att Far skall åka ekonomiskt till jobbet... (Tänk er familjen på fem, på semestern, med packningen på Clio taket..?)

"Let's face it" Man köper bil efter behov, för så jävla kul är det inte att betala alla avgifter runt bilen, så man köper en tre nummer större än vad man behöver. (Undantag finns givetvis. Annars skulle bilar som BMW 750 inte exicsterat.)

När jag bodde själv (Singel) körde jag Renault 5 (Mindre föregångare till Clion.) mindre billigare bil är svårt att hitta. Mitt behov var inte större. Till/Från jobbet i stan ensam.
Idag har "vi" två bilar. För att vi behöver dem. En liten gammal golf. Som jag kan ta mig till/från stan med. (Nej, ta bussen fungerar inte.) Och en stor (Svindyr i drift) Chevrolet Transport. Den står halva veckorna, skulle vi inte haft behov av den skulle den sålts omgående.

Gatzone skrev:
Annars så kan man väl göra så att vi som bor ute på "landet" kan få billigare bensin och dom som bor inne i storstäderna kan betala ett högre pris eftersom där går det kollektivtrafik som dom kan anpassa sig till!!!!

Här där jag bor så går det 8 bussar för mig per måndag-fredag  för att kunna ta mig till Vänersborg.. inne i typ göteborg ellet sthlm så går det la minst var 5:e minut till vartenda hörn i stan typ

Vi på landet har väldigt svårt att anpassa oss till kollektivtrafiken eftersom den går så förbannat dåligt!

"...inne i typ göteborg ellet sthlm så går det la minst var 5:e minut till vartenda hörn i stan typ..."
Jag bor 14km (Uppmätt.) norr om Centralstationen i Göteborg. Runt 07oo samt 16oo går bussen (Linje 520) 2 ggr i timman, plus extra bussar på hemvägen vid 16 tiden. Fungerar alldeles förtäffligt med komunikationerna, OM man jobbar 7-16! Övrig tid går bussen EN GÅNG I TIMMAN. Fortfarande oftare än för Gatzone, men inte ofta nog för att vara ett vettigt alternativ till bilen.

Restid Buss: ca 2.5 tim/dag (Ink. väntetid.)
Restid Bil: ca 1 tim/dag. (Golf 0.7 l/mil)

Jag har dock löst ett billigare alternativ.
Restid Kines scooter: ca 40 min/dag (0.3 l/mil)

Till sist, det som fick mig att reagera såpass att jag satte mig för att skriva denna novell, som inte många kommer orka läsa.

zoopåse skrev:
Om bensinen var dyr skulle man köra på etanol, biogas/naturgas, RME, diesel, el eller något annat intressant bränsle. Det gör man inte. Man kör på bensin. Varför? Jo, för att den är billig.

Vackra tankar..? I en perfekt värd där jag badade i pengar skulle jag köpa mig en snål Diesel istället för Chevan. Chevan kostade oss 70'000:- i inköp. En ny Voyager (Som finns som Diesel.) skulle kosta ca 400'000:-, även beggade kostar de som finns över 200'000:- "PENGAR"... Pengar som inte finns...
Och skulle man hitta på nått nytt, hur länge dröjer det innan  Skattmasen är där och tuggar i sig 80% av kakan? Bensinen kostar inte 3:-/litern ännu! Det är skattmasen som drar upp priset, ingen annan! För varje öre som bolagen höjer priset, går det upp 5 öre, för staten skall ha 4 öre. En höjning vid pumpen på 20 öre, ger bolaget 4 öre, resten är statens...
Dieseln är mycket mer ekonomisk att köra på, De flesta av os som behöver bil långväga skulle utan att behöva tänka två gånger, gå och ta lån och köpa sig en splirrans ny diesel bil, om det bara vore drivmedels kostnad/förbrukning. Åter igen, här kommer staten in och skall "utgämna"..?
Sammhäls ekonomiskt vore det jättebra för hela landet om vi skrotade alla bilar, började på ny kula och köpte in nya TurboDieslar till alla. Men bara för att det vore sammhäls ekonomiskt SUPERBRA, så är det ju inte bra för skattmasen, här skall utjämnas..?
Höj skatten på Dieseln vid pumpen, tills den är identisk med bensinen. Straff beskatta diesel bilen fast den släpper ut mindre skit än bensin bilar.
Det handlar varken om miljön eller vad som är billigast. Utan det staten förlorar på gungorna, tar den igen på karusellerna!
Utjämningen handlar ju om att oavsett vad jag väljer att köra på, så skall staten få in lika mycket pengar. Får den inte in det i drivmedel/fordons skatt, så höjer de inkomst skatten.

biogas/naturgas = Saknas infrastruktur (Inte nog med pumpar för att locka någon att köpa.)
RME = Max 2% RME i dieseln är vad lagen tillåter, senast jag tankade Diesel med 2% Raps i kostade den också betydligt mer.
EL = Tillverka elen med kolkraft i Polen, ladda bilen med ELen här hemma. Bra..? (EL-bilar är också SVINDYRA.)

Kvar har vi Bensinen. Den måste vara billig, eftersom vi ALLA kör med det i tanken..?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
VictorW Medlem 34530
3 mars 2007 · 908 Inlägg

Spjutski skrev:
Hej hej ta det lugnt. Jag säger ingenting om att alla ska flytta till storstäderna. Kommer själv från Hedemora som är en liten stad i södra Dalarna (Pluggar för tillfället i Lund) och är helt på det klara med att jag ska flytta tillbaks när jag är klar. Finnns inget bättre än å bo nära naturen.

Men vad vi diskuterade var bensinpris och huruvida det är högt eller inte, eller hur. Och utsläpp av CO2 är helt och hållet proportionellt mot mängden bränsle som förbrukas i motorn. Så är det bara, så fungerar kemin. Detta går med andra ord inte att göra något åt till skillnad från ex. NOx som går att rena bort.

Och nej jag vet att kollektivtrafiken inte alltid går att använda. Men det finns andra saker man kan göra, alla måste bidra på något sätt. Ni kanske kan gå/cykla vissa av resorna, ni kanske kan köra en vända mindre till affären/kombinera detta med något annat ärende osv osv. Och är ni alltid så fullpackade att Ni använder hela er stora bils kapacitet, eller skulle det gå att åka en mindre bil som drar mindre bränsle ibland?

När det gäller vår idé att stor bil är säker bil så gäller inte detta riktigt längre. Anledningen till att vi behöver åka stora bilar är att alla andra gör det. Men om vi fortsätter resonera på så vis att vi måste ha en större bil än andra så kommeer det ju sluta med att alla åker omkring i stridsvagnar...eller hur. Som exempel här kan nämnas att en gammal stor bil ocfta är mindre säker än en ny liten bil.

Jag åker för övrigt en Ford Focus 99, tyvärr lite för mycket men jag försöker dra ner mina mil, då framförallt alla korta onödiga resor. Sen att den inte är upplagd på garaget är att jag inte riktigt tycker att den är så mycket att visa upp. Röd med vinterdäck på plåtisar, suck smile

Så för att sammanfatta. Alla måste försöka göra något för att minska våra utsläpp och det handlar inte om att försöka få in folk till storstäderna. Och kasta inte ur dig saker som att jag inte vet vad jag pratar om utan att veta vem jag är, Tack. Jag säger inte att du inte vet vad du pratar om eller hur!

/Micke

OK, då ber jag om ursäkt för påhoppet om att du inte har någon bil, men vad jag vill komma till är att vi alla har så olika förutsättningar. Självklart skulle jag vilja ha en ny 9-5 BioPower och kunna ta bussen till jobbet. Men tyvärr så funkar inte det. Och att höja bensinpriset gör inte att jag kör mindre, jag har fortfarande 5mil (enkel resa) till jobbet. Det gör istället att jag kan spara mindre pengar och det tar längre tid att köpa en ny och miljövänligare bil. Så det blir lite av moment 22, bensinen kostar mer för att vi ska köra mindre bilar och ta kollektivtrafiken. Men vi som inte har något val, får bara högre kostnader och får inte råd att byta till en miljövänligare bil...men vad begriper jag????

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
jonesono Personal- och beteendevetare
3 mars 2007 · 1 082 Inlägg

Väntar spänt på den första kommentaren från nån 17-åring som häver ur sig ungefär: "vad är ni för j-la miljömuppar bla bla..." De brukar poppa upp titt som tätt i diskussioner av det här slaget.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Kristian_L
3 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Spjutski skrev:
Nånstans måste vi ju börja eller hur. Vi kan inte bara förbjuda bensinen över en natt, vi kan heller inte bara fortsätta som vi gör nu. Det kommer bevisligen att gå åt helvete. Nånstans måste utvecklingen av andra bränslen börja, biomassa är bra så länge men det kommer inte att räcka. hybrider är bra så länge men det kommer ine att räcka. VI MÅSTE förändra våra vanor också, det går inte att NAP-tejpa detta problem (Någon Annans Problem). Du precis som jag måste göra förändringar.

Du för ett bra resonemang bitvis och jag är glad att vi är överens om att småbilar hör hemma i staden och inte stora. Men problemet är att du inte lyssnar på vad jag och andra säger. Jag pratar än en gång inte om att alla som bor  på landsbygden med 7 barn och hund och så vidare skall klämma in sig i en liten clio. Vissa människor behöver en stor bil, MEN det går att välja en energieffektiv STOR bil också. Problemet är ju alla som sitter och pendlar till jjobbet ensamma i exempelvis en stor volvokombi eller saab för den delen så slipper vi den diskutionen.

I övrigt så är det ju bättre att köpa en bmw 1-serie än en stor 5-serier, eller? miljömässigt sett. Poängen är den att tyskarna själva inte mest köper de stora bmw-modellerna med de största motorerna, trots fri fart. Skillnaden dem mot oss är att de köper en 90 hk motor för att köra 150 medan vi svenskar köper en 150 hk motor för att köra 90.

Bidrar med ett litet räkneexempel(Källa: Olle Hådell på Vägverket):

Om Volvo V70 Bensin      CO2:     220 g/km
    byts mot:
V70 diesel        CO2:     172 g/km dvs  - 22 %
V50 diesel        CO2:     132 g/km dvs  - 40 %

Golf bensin         CO2:     173 g/km       
    byts mot:
Golf diesel     CO2:    135 g/km dvs  - 22 %
Polo diesel    CO2:                    122 g/km dvs  - 30 %

Ganska intressant att man faktiskt genom att byta sin bensinvolvo mot en precis likadan fast diesel kan få ner CO2 utsläppen med 22 %. Utan att minska sin lastkapacitet det minsta.

/Micke

Jag hör dig!
Problemet enligt mig, är att staten kör just NAP varianten. Och de skite fullständigt i miljön! De skor sig själva, tar den kortaste vägen. Lovar en sak, gör en annan... Vore det privatpersoner eller företag som betedde sig på det sättet, vore det kontraktsbrott, troligt vis med fängelse som påföljd. Men nu är det staten, de gör som de vill.

Lite grann av pudelns körna är just "Självklart skulle jag vilja ha en ny 9-5 BioPower och kunna ta bussen till jobbet." Det botnar i mitt fall i brist på medel att köpa ny bil. Och tittar man sig omkring, så är det nog likadant för hälften av befolkningen. Den hälft som kör runt i bilar under 100'000:- klassen. De flesta skulle iofs kunna köpa ny miljövänligare bil ifall man bara försakade i princip allt annat. Skit i lifskvalitén, vi har ju ny bil! wink

Ditt räkneexempel ovan visar ju i princip på den bränsle besparing i procent som man skulle göra med byte till diesel. (Minskad förbrukning = Minskade utsläpp.)
Ville staten verkligen gjort nått för miljön, skulle bensinen kostat 15:-/l och dieseln 7-8:-/l idag, straffskatten på diesel bilar skulle inte längre finnas.
Problemet är att alla skulle börja köpa diesel och innom några år skulle det börja märkas kraftigt i statens kassa.

Jag hör vad du och andra säger, jag är också medveten om att 98% av alla stora som små pendlar bilar transporterar bara och endast en person. Det är givetvis inte optimalt. Problemet där ligger i att hitta fyra personer som bor och arbetar samma tider, väldigt nära varandra. Då kan man trycka in dem i samma bil. Under 5-6 år sammåkte jag till Volvo Torslanda. Jag tror att ca hälften av bilarna på parkeringen, åkte därifrån med mer än en person i bilen.
Just nu pendlar jag in till stan och hem, jag ser kanske 2% med mer än en person i bilen. Slöseri, javist. Onödigt, javist. Hur löser man det då?
Jag åker själv! Finns ingen från mitt håll, som skall åt samma håll vid samma tid. Skall jag då dömmas att ta bussen och spendera nästan 2 timmar extra varje dag med att stå och frysa på olika håll?
Jag åkte faktiskt buss i tre månader i vinter. (Innan dess åkte jag scooter, sen kom halkan.) En stor anledning till att jag väljer bort bussen är att de inte håller tiderna. Jag köper ett månadskort som gäller just en månad. Står på hållplatsen och väntar från 2-3 min före tabellen till drygt 10 minuter efter bussen skulle varit här. Ingen buss, så jag börjar trava tillbaka hemmåt för att ta bilen, då kommer den... Ingen på hållplatsen, så den drar ju rätt förbi i 70, ingen schans att springa tillbaka och få stopp på den.
När jag sedan kommer till jobbet, är min chef fullkomligt oitresserad, varför jag inte var där klockan sju. (Hade jag också varit.) Skyller jag på bussen som inte var i tid..? "Ta en tidigare buss!"

Det blir bilen med så osäker transport som alternativ. Till våren blir det knarren igen. Bara det inte är halt. Jag har riktiga GoreTex kläder och hjälm med dubbelvisir, garanterat immfritt. Så vädret för övrigt spelar ingen roll, bara det inte är halt.
Knarren kostade 9500:- (Nypris), den har både ABS och katalysator, drar 0.3 och är snabbare än bilen i rusnings traffik. 18x2km ger en förbrukning på 1.1 liter/dag ToR.
Helförs/helår 1400:- (Gäller 125a. 50cc'n jag hade innan kostade loka mycket i traffik.)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
MilleN
3 mars 2007 · 9 108 Inlägg

jonesono skrev:
Väntar spänt på den första kommentaren från nån 17-åring som häver ur sig ungefär: "vad är ni för j-la miljömuppar bla bla..." De brukar poppa upp titt som tätt i diskussioner av det här slaget.

jävla miljömupp wink

VictorW Medlem 34530
3 mars 2007 · 908 Inlägg

Spjutski skrev:

VictorW skrev:
OK, då ber jag om ursäkt för påhoppet om att du inte har någon bil, men vad jag vill komma till är att vi alla har så olika förutsättningar. Självklart skulle jag vilja ha en ny 9-5 BioPower och kunna ta bussen till jobbet. Men tyvärr så funkar inte det. Och att höja bensinpriset gör inte att jag kör mindre, jag har fortfarande 5mil (enkel resa) till jobbet. Det gör istället att jag kan spara mindre pengar och det tar längre tid att köpa en ny och miljövänligare bil. Så det blir lite av moment 22, bensinen kostar mer för att vi ska köra mindre bilar och ta kollektivtrafiken. Men vi som inte har något val, får bara högre kostnader och får inte råd att byta till en miljövänligare bil...men vad begriper jag????

Ursäkt godtagen. Jag vet som sagt att alla inte kan göra allt, men om du tänker efter kanske du kan försöka samköra vissa saker som leder till färre antal mil, därmed mindre bensinräkning, därmed mindre CO2 utsläpp och mer pengar, eller åtminstone lika mycket som innan, i plpånboken.

Bidrar med ett litet räkneexempel(Källa: Olle Hådell på Vägverket):

Om Volvo V70 Bensin      CO2:     220 g/km
    byts mot:
V70 diesel        CO2:     172 g/km dvs  - 22 %
V50 diesel        CO2:     132 g/km dvs  - 40 %

Golf bensin         CO2:     173 g/km       
    byts mot:
Golf diesel     CO2:    135 g/km dvs  - 22 %
Polo diesel    CO2:                    122 g/km dvs  - 30 %

Ganska intressant att man faktiskt genom att byta sin bensinvolvo mot en precis likadan fast diesel kan få ner CO2 utsläppen med 22 %. Utan att minska sin lastkapacitet det minsta.

/Micke

Här är värdena som bilprovningen mätte på min bil förra fredagen, gränsvärdena är inom parantes:

CO          0,0 (0,5)
CO 2500  0,0 (0,3)
HC          005 (100)
LAMBDA  1,00 (0,97 - 1,03)

Det tycker jag ser bra ut eller...

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
VictorW Medlem 34530
3 mars 2007 · 908 Inlägg

Spjutski skrev:

VictorW skrev:
CO          0,0 (0,5)
CO 2500  0,0 (0,3)
HC          005 (100)
LAMBDA  1,00 (0,97 - 1,03)

Det tycker jag ser bra ut eller...

Ja det ser bra ut. Lambda som det ska vara vilket innebär att den släpper ut optimala värden på avgserna. Men vi får inte blanda ihop CO och CO2 värden här. Din bil släpper fortfarande ut mycket CO2 då det är en stor bil som antagligen drar ganska mycket bensin.

/Micke

0,87 -0,94 blandad körning

0,7 landsvägskörning

Skulle man ligga och rejsa, så drar den ju lite mer wink

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
ghost_boy83 CREW
4 mars 2007 · 2 594 Inlägg

ja jag brukar gämföra politiker me duvor först kan dom sitta och äta mat ur handen på en men så fort dom kommer på högre höjder då skiter dom på en,

höll på att få en  shock när jag skulle betala akasseavgiften den hade fördubblats helt sjukt
ser inget possetivt men aliansen

Tompa_Vax Skogs Arbetare
4 mars 2007 · 413 Inlägg

VictorW skrev:

Spjutski skrev:

VictorW skrev:
CO          0,0 (0,5)
CO 2500  0,0 (0,3)
HC          005 (100)
LAMBDA  1,00 (0,97 - 1,03)

Det tycker jag ser bra ut eller...

Ja det ser bra ut. Lambda som det ska vara vilket innebär att den släpper ut optimala värden på avgserna. Men vi får inte blanda ihop CO och CO2 värden här. Din bil släpper fortfarande ut mycket CO2 då det är en stor bil som antagligen drar ganska mycket bensin.

/Micke

0,87 -0,94 blandad körning

0,7 landsvägskörning

Skulle man ligga och rejsa, så drar den ju lite mer wink

Du kan ju aldrig få en saab 9-5 under litern, pratade med dom på saab verkstan när dom servade min förra 9-5.
Så det tror inte jag på...

Go For It!!
Albertoo
4 mars 2007 · 538 Inlägg

Tompa_Vax skrev:

VictorW skrev:

Spjutski skrev:

Ja det ser bra ut. Lambda som det ska vara vilket innebär att den släpper ut optimala värden på avgserna. Men vi får inte blanda ihop CO och CO2 värden här. Din bil släpper fortfarande ut mycket CO2 då det är en stor bil som antagligen drar ganska mycket bensin.

/Micke

0,87 -0,94 blandad körning

0,7 landsvägskörning

Skulle man ligga och rejsa, så drar den ju lite mer wink

Du kan ju aldrig få en saab 9-5 under litern, pratade med dom på saab verkstan när dom servade min förra 9-5.
Så det tror inte jag på...

min 9-5 2.3t -99 går 0.7 landsväg och 1.0 stadsköring, så blandatkörning går det visst o få den under litern!

viccoA
4 mars 2007 · 3 111 Inlägg

Jag har funderat på att byta andrabilen (SAAB 9-3 Aeron) mot en Biogasbil.
Det skulle förmodligen inte kosta mig så mycket mer i månaden än aeron och jag skulle köra en nyare, men dock betydligt tråkigare bil.

Jag har ingen kalkyl över hur mycket min Aero kostar, men ponera att den rullar 2000 mil om året, drar 0.85 i snitt (ja, bara för att min färddator säger att den drar 0.68 stämmer det sällan när man kollar hur många liter som rinner ner i tanken per körda mil). Jag har en försäkring på runt 8000 om året.

Då har jag bensin och försäkringskostnader på: 1700 liter bensin + försäkr = ca 27.000 kr dessutom tillkommer service och bilen har gått ca 15k mil så den kan ju kosta lite i oförutsedda utgifter (ex AC, bromsar etc) säg att den kostar drygt 4000 i service och underhåll. Till detta tillkommer bilskatten på säg 1400 om året.

Då är vi uppe i ca 32-33.000 om året.

För något år sedan funderade jag på att köpta mig en Opel Astra CNG, vad skulle hända med kostnaderna?

Inköp: ca 135 000, vagnskada i två år, två års nybilsgaranti, får tillbaka 50% av merkostnaden för biogas av kommunen (ca 15.000), får 10.000 insatt på ett tankkort att köpa biogas för av kommunen.

Min försäkring blir betydligt billigare då jag får vagnskada med den nya bilen.
Den är även skattebefriad de första 3 åren som jag förstod det då, men nu kan ju reglerna ha hunnit ändrats.

Vad innebär det i praktiken?

Halvförsäkring ca 2500 kr
Biogasen kostar ca 7.50/normalliter jämfört med bensin.
10.000 i biogas motsvarar då nästan 17.000 i bensin. Dessutom drar biogas bilen betydligt mindre per mil än min 9-3:a. Jag räknar med 20% lägre förbrukning per mil.

Att köra 2000 mil x 0,68 normalliter bensin (i biogas) är 1360 normalliter bensin, 1360x7,50kr = ca 10.000 i drivmedel första året.

Driftskostnader för biogasbilen första året: Reparationer = garanti, service 2000 kr. Biogas = bränslecheck från kommunen, halvförsäkring 2500. Totalkostnader 4500 första året.

Andra året: 10000+2500+2000 = ca 15000 andra året

Tredje året: Högre försäkring då jag inte har vagnskada och kanske högre kostnader för service då den inte har nybilsgaranti längre. 10000+4000+4000=18000 om året. Fortfarande ingen bilskatt.

Ju mer man kör ju mer tjänar man på det lägre drivmedelspriset.
Dessutom: Jag parkerar gratis, betalar inga tullar i stockholm då biogasbilen självklart klassas som miljöbil. Innan jobbade jag i stan och betalade 6 kr i timmen för att parkera bilen utanför jobbet då är det 50 kr i parkering om dagen som jag slipper betala. Alltså ca 1000 kr i månaden i parkeringspengar som jag slipper betala med miljöbilen.

Till biogaskalkylen tillkommer merkostnaden att ha en bil som kostar 50.000 mer i inköp än den jag har idag. Värdeminskning eventuella lån osv.

Så för er som bor i närheten av en biogasmack (jag har två mackar inom en radie av 4 km från hemmet), kan stå ut med den lägre räckvidden/tank varför inte byta! smile

Hur är det med Co2 då?

Om vi pratade att dieselbilarna har släpper ute lite co2?

Per liter bensin släpps ut: 2480g
Per liter diesel släpps ut: 2746g
Per liter RME släpps ut :298g
Per liter E85 släpps ut: 590g (om etanolen är spannmålsetanol och producerad i Sverige)
Per normalliter biogas (motsvarar 1 liter bensin) släpps ut: 150g!!!!

(Utsläpp av koldioxid från personbilar (värdena inkluderar även utsläpp under produktion och distribution)
Källa: Miljöfaktabok för bränslen, Institutet för vatten- och luftvård (IVL)


Så nu kan man både vara ekonomisk och miljömedveten!

Senast redigerat av viccoA (4 mars 2007)

Madhouse
4 mars 2007 · 1 079 Inlägg

Bensinskatt är som sagt en het potatis, ännu mer irriterande är att vi betalar moms på skatten, men iaf jag tror att man glömmer lätt att miljön är ett globalt problem. Visst vi kan förbättra oss en del genom att skatta så mkt att det blir för dyrt att köra och välja alternativa bränslen. Men för en struntsumma kan man hjälpa exempelvis andra länder med sina utsläpp och få ner det globala utsläppen betydligt mer än att förbättra våra utsläpp nån promille globalt sett. Som vanligt så känns det som att Sverige drar det stora lasset, med sin lilla befolkning som motsvarar ett par storstäder i USA. Vi har väl en bilpark på ca: 4.5miljoner varav ca 0.5miljoner är yrkestrafik som faktiskt står för de största bilutsläppen.

Jämför bilparkerna i andra länder med Sveriges så skulle jag tro att våra utsläpp är en fjärt i rymden. Sen så ska det förespråkas om E85 som visserligen ger mindre utsläpp när man använder det bränslet, men när man förbrukar betydligt mer traditionella bränslen (diesel) när man odlar det i nåt annat land, frakta hit det så rör det inte "våra utsläpp". Om man lägger på den mängd diesel/bränsle som krävs för att odla och frakta hit en liter etanol och lägger på det på 590gr/liter vilket gör att E85 släpper ut mer än både diesel och bensin globalt sett/liter. Och att odla bränsle i sverige tillräckligt för vår egen förbrukning med vårt klimat, nja är det ens möjligt?

Ska man ha stora genomslag på miljön köp inte frukter från fjärran länder så sparar man in mkt utsläpp från flyg och transporter, tror faktiskt det har större genomslag än att stirra sig blind på bilutsläpp som vi inte kan förbättra så överdrivet mkt i Sverige (nu talar jag globalt räknat). "bli miljövän våga vägra frukt" ^^

Har inte så mkt källor att hänvisa till, mest saker man snappat upp och lagt till lite sunt förnuft. Med tanke på att även kor diskuterats som miljöbovar så tänker jag på Eddie Meduza som en gång sjöng, "snart blir det skatt på gasen som kommer från vår röv"

Senast redigerat av ruhler (4 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
dusty Living in the fastlane
4 mars 2007 · 2 616 Inlägg

jag röstade blått och funderar på om jag valt rätt. tack för mig

zoopåse
6 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Kristian_V skrev:
...

zoopåse skrev:
Om bensinen var dyr skulle man köra på etanol, biogas/naturgas, RME, diesel, el eller något annat intressant bränsle. Det gör man inte. Man kör på bensin. Varför? Jo, för att den är billig.

Vackra tankar..? I en perfekt värd där jag badade i pengar skulle jag köpa mig en snål Diesel istället för Chevan. Chevan kostade oss 70'000:- i inköp. En ny Voyager (Som finns som Diesel.) skulle kosta ca 400'000:-, även beggade kostar de som finns över 200'000:- "PENGAR"... Pengar som inte finns...
Och skulle man hitta på nått nytt, hur länge dröjer det innan  Skattmasen är där och tuggar i sig 80% av kakan? Bensinen kostar inte 3:-/litern ännu! Det är skattmasen som drar upp priset, ingen annan! För varje öre som bolagen höjer priset, går det upp 5 öre, för staten skall ha 4 öre. En höjning vid pumpen på 20 öre, ger bolaget 4 öre, resten är statens...
Dieseln är mycket mer ekonomisk att köra på, De flesta av os som behöver bil långväga skulle utan att behöva tänka två gånger, gå och ta lån och köpa sig en splirrans ny diesel bil, om det bara vore drivmedels kostnad/förbrukning. Åter igen, här kommer staten in och skall "utgämna"..?
Sammhäls ekonomiskt vore det jättebra för hela landet om vi skrotade alla bilar, började på ny kula och köpte in nya TurboDieslar till alla. Men bara för att det vore sammhäls ekonomiskt SUPERBRA, så är det ju inte bra för skattmasen, här skall utjämnas..?
Höj skatten på Dieseln vid pumpen, tills den är identisk med bensinen. Straff beskatta diesel bilen fast den släpper ut mindre skit än bensin bilar.
Det handlar varken om miljön eller vad som är billigast. Utan det staten förlorar på gungorna, tar den igen på karusellerna!
Utjämningen handlar ju om att oavsett vad jag väljer att köra på, så skall staten få in lika mycket pengar. Får den inte in det i drivmedel/fordons skatt, så höjer de inkomst skatten.

biogas/naturgas = Saknas infrastruktur (Inte nog med pumpar för att locka någon att köpa.)
RME = Max 2% RME i dieseln är vad lagen tillåter, senast jag tankade Diesel med 2% Raps i kostade den också betydligt mer.
EL = Tillverka elen med kolkraft i Polen, ladda bilen med ELen här hemma. Bra..? (EL-bilar är också SVINDYRA.)

Kvar har vi Bensinen. Den måste vara billig, eftersom vi ALLA kör med det i tanken..?

Hej Kristian V!

Jag tror inte att man köper en bensinbil för 70'000 för att den är billigare än en diesel. Finns ju massor av dieslar för de pengarna. Till exempel kan man få en VW Lupo 3L diesel för 70000. Alltså den som drar runt 0.3l/mil. Den är dessutom skitbillig i skatt, försäkring osv. Det enda som kanske inte är jättebilligt är service och reparationer. Det handlar nog istället om att man åker i gamla hjulspår. Det lutar liksom åt bensinen hela tiden just för att den fortfarande är billig, lätttillgänglig och invand. Motorerna låter som manär van att en motor ska låta och det är svårt att ifrågasätta "normen". Lite som att de flesta kör omkring med skuttaivägpedal och rasselspak år 2007 (!). Det är en norm som är svår att ta kål på då den är invand.

Jag tycker inte det finns något av det du skriver som motsäger det jag menar att bensin är så utbrett just för att det i praktiken fortfarande är billigt i förhållande till det mesta i alternativ faktiskt.

Tompa_Vax Skogs Arbetare
6 mars 2007 · 413 Inlägg

oki, men då får man snålköra och sträck köra 20 mil om man ska komma till ca: 0.9 L/mil.
Säger bara, BORT MED DOM BLÅA OCH IN MED DOM RÖDA IGEN.
Hur faan röstade ni?? Färgblinda??
//TOMPA

Go For It!!
pz_racing VAG entusiast
6 mars 2007 · 277 Inlägg

se hur bra det blev ni som röstade blått. Bort med dem blåa in med dem röda. Fan ta "Aliansen" vi lovar att sänka skatten på bensin.

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all
Epitaph
6 mars 2007 · 835 Inlägg

Ja dra åt helsike, allt är inte löst än! Det har ju för fan gått 4 månader! Skärp er alliansen!

*Ironi

Håll hastighets-begränsningarna så jämnar det ut sig, jag lovar!
"åh bensinen är så dyr, men att ligga i 175 på motorvägen är givet"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang