Fråga angående nöjeskörning!

Volvofarre
5 september 2015 · 5 Inlägg

Tjaba!

Jag har nu haft körkortet i snart 7 år, och jag måste säga att jag nöjeskör lika mycket nu som jag gjorde när jag precis hade tagit körkortet.
Att soppan har blivit svindyr har inte påverkat mitt intresse att köra bil mindre. Av mina 2500 mil per år är säkert hälften av det enbart nöjeskörning. Polarna tycker att jag är dum i huvudet.

Så jag undrar, kör ni mycket bil i onödan för skojs skull, och hur mycket?

Volkswagen Golf "MkV" (2008)
Muttley
5 september 2015 ·

Aldrig.  Kör enbart när de är ärenden eller till något så som till vänner eller dylikt. 

Men om du menar nöjes som att trycka runt i stan 279 varv eller att nöjes är för att hälsa på familj och vänner ?

Nu blir jag ju tvungen att pendla till jobb. Men när jag körde taxi så hade jag kanske mellan 10-20 mil i månaden, ibland stod bilen nästan 2 veckor i rad.

Volvofarre
5 september 2015 · 5 Inlägg

Okej. Så det händer inte att du t.ex tar lite omvägar med flit och så då?
Med nöjeskörning menade jag all typ av körning som inte är relaterad till arbete eller att hälsa på bekanta. Jag kan t.ex en regnig lördag när jag inte har nåt att göra, sätta mig i bilen och bara köra iväg en stund, för att det är kul! :-)

Volkswagen Golf "MkV" (2008)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 september 2015 · 3 730 Inlägg

90% av det jag kör privat är en form av nöjeskörning. Åker väldigt sällan raka vägen. Dock blir det inte så många mil per år. Har jag klämt 40-50 mil i taxibilen är jag kanske inte så sugen på att fortsätta med privatbilen hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Muttley
5 september 2015 ·

Volvofarre skrev:
Okej. Så det händer inte att du t.ex tar lite omvägar med flit och så då?
Med nöjeskörning menade jag all typ av körning som inte är relaterad till arbete eller att hälsa på bekanta. Jag kan t.ex en regnig lördag när jag inte har nåt att göra, sätta mig i bilen och bara köra iväg en stund, för att det är kul! :-)

Okej,  nej då har jag nöjeskörning vars mil kan räknas på båda händerna per år smile.
Tycker inte de är så roligt att köra längre men man blir lite skadad av att snitta 10-12 tusen mil per år.

Teho
6 september 2015 · 237 Inlägg

Tror jag åkt ut på ren nöjeskörning 4 ggr under de tre och ett halvt år jag haft körkort. Senast var en tidig, klar och ljus morgon (Runt 04.00) i somras, skulle precis lägga mig men fick ett infall och åkte ut och pressade bilen till max på öde landsvägar.
Två gånger i gymnasiet, båda gångerna dagen före avgörande matteprov. Tvungen att rensa hjärnan från oändliga tal, oerhörd press samt provångest.
En gång på körkortsdagen.

Sägas kan väl dock att jag mer än ofta tar omvägar för att köra lite extra. Kan välja mellan att köra motorväg eller 60-väg till jobbet, båda vägarna är ca 1,5 mil. Vid hemfärd på morgonen (jobbar natt) är det 60-vägen som gäller. Låg hastighet, ingen trafik, soluppgång och skön musik i högtalarna, bästa som finns efter tungt jobbpass.

OpelP1
6 september 2015 · 1 412 Inlägg

Det har väl varierat en del.
När jag har haft moderna bilar så har det inte blivit någon nöjeskörning men med veteranbilarna (som jag ägt större delen av tiden) så blir det en hel del extra mil just för att det är kul. smile

Bilnorden
6 september 2015 · 294 Inlägg

För mig blir det en del nöjes åkning, fast jag kör timmerbil. Så jag ligger o kör en hel del säkert 11-12 tusen mil per år 3000mil privat, då lägger jag 1700 mil till o från jobbet.

N_W V8 de bästa som finns!
6 september 2015 · 1 092 Inlägg

Pontiacen och BMW'n blir det i princip bara nöjeskörning på sommaren eftersom de är undanställda på vintern, ca 800-900mil per år. Sen har sambon och jag tre bilar till för och åka till jobbet, handla och det vanliga tråkkörandet, ca 4000mil till per år.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Smoke
6 september 2015 · 692 Inlägg

Pontiacen och Audin använder jag enbart för nöjes körning, helger och någon enstaka vardag.

Dom två andra bilarna används dagligen till jobb/skola/dagis/affär.

N_W V8 de bästa som finns!
6 september 2015 · 1 092 Inlägg

Pontiacen och BMW'n blir det i princip bara nöjeskörning på sommaren eftersom de är undanställda på vintern, ca 800-900mil per år. Sen har sambon och jag tre bilar till för och åka till jobbet, handla och det vanliga tråkkörandet, ca 4000mil till per år.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
trubbelturbo
6 september 2015 · 1 460 Inlägg

Kanske en gång i månaden som jag ger mig ut och kör bara för nöjes skull. Däremot händer det ofta att man tar en omväg längs någon roligt väg om man är ute och åker i andra ärenden.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
NIzmO Ollikkala Racing
6 september 2015 · 1 724 Inlägg

Ytterst sällan jag kör bara för körandets skull om det inte är på bana, nån mindre omväg kan jag nog ta om det känns rätt men annars måste jag nog känna att jag har en mål om jag ska sätta mig bakom ratten.

Haft körkort i 11år nu men var nog bara första månaderna det kördes bara för att det var roligt.

- Time Attack -
-jimmy
6 september 2015 · 377 Inlägg

Blir en hel del åkande. Bensinen är för billig än för att jag ska skära ner påt...

zleepy Trucker
6 september 2015 · 1 392 Inlägg

Kör lastbil i yrket, så blir en hel del mil, men kör ändå en del nöjesåkande mil... varför inte... det är trevligt smile
oavsett om det är barnvagnsräcern eller gammeljänkaren, så är det trevligt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
mb_pucken
6 september 2015 · 5 087 Inlägg

Händer inte ofta att jag nöjeskör i brist på annat men gillar att köra bil. Speciellt med lite bra musik eller ett trevligt radioprogram på och bara slappna av och rulla på utan stress. Detta gör jag nästan dagligen på väg till och från jobbet smile händer även att man tar en annan väg när man ska till något ställe för att njuta lite av naturen och få ta det lungt efter någon liten väg.
Låter som jag är gammal men är nyss fyllda 27 wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 september 2015 · 10 427 Inlägg

Jag kör nog mest nöjeskörning eller kombinerat med något ärende. Åker några mil extra för att köpa något t ex.

Vanligt förekommande rutt mellan bostad i Falun och inköp på Biltema i Borlänge (E16 erbjuder nära på raka spåret.. tråkigt):
http://forumbilder.se/ECGTR/sdfasadfsadf.png
tongue

Kör kanske inte mer än ca 1000mil per år fördelat på tre bilar nuförtiden så man lär ju göra sitt bästa för att göra av med lite bensin wink

Ingooo
7 september 2015 · 167 Inlägg

Kör så mycket ändå så jag kör väldigt sällan någon nöjestripp om det inte är något väldigt speciellt jag rattar. Försöker kombinera nytta med nöje om tillfälle ges.. Kör oftast ganska aktivt och ser det som en sport i sig att göra det utan att ställa till det för andra eller mig själv.

Nick666 Baron
7 september 2015 · 184 Inlägg

kör ENDAST för nöjes skull, hade sålt den annars

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
B-Body GM B-Body Nörd
7 september 2015 · 370 Inlägg

Capricern är enbart till för nöjeskörning, dock så är den svarta avstäld denna säsong, har väll kanske 200 mil i år med den röda, hade blivit mkt mer om inte bensiner var så sjukt dyr, inte så roligt när bilen drar 3-4 liter mil.

Senast redigerat av B-Body (7 september 2015)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang