Fartkameran tog mig,kan kortet ryka nu???:(

666_Beast
14 september 2015 · 1 863 Inlägg

JBeam skrev:

HBB skrev:
Fick detta mail från trafikverket idag:

Hej
Om kamerana fotade dig så kommer det att skickas en böteslapp till din pappas adress.
Du kan även bli av med körkortet om du nu körde 43 km för fort.
I sådana fall får vi in en underrättelser från polisen och du kommer att bli kontaktad av en handläggare här hos oss.
Tiden för återkallelse av körkortet beslutar handläggaren om. När spärrtiden gått ut så får du tillbaka dina behörigheter men du måste tillverka ett nytt körkort.
Har du prövotid så måste du ta om körkortet från början.



Ja man kan spekulera hur mkt som helst egengligen,äsh får vänta o se om ja får nå brev hmm

Nu har jag inte läst allt för jag orkar helt enkelt inte smile Men jag har personligen blixtrat ca 30-40 kameror med synlig regskylt utan att få hem ett enda papper... Även med både ansikte och regskylt synligt ca 5-10 gånger utan att få hem ett enda papper. Även släkt, vänner och bekanta har sagt samma sak. Så oddsen att det faktiskt kommer något är ganska liten. Sen kanske det inte var så taktiskt om du har mejlat till Trafikverket angående just det här (som jag uppfattade att du har gjort.

Tillåt mig tvivla, det går inte att klara sig så många gånger utan att få böter.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
JBeam
14 september 2015 · 201 Inlägg

666_Beast skrev:

JBeam skrev:

HBB skrev:
Fick detta mail från trafikverket idag:

Hej
Om kamerana fotade dig så kommer det att skickas en böteslapp till din pappas adress.
Du kan även bli av med körkortet om du nu körde 43 km för fort.
I sådana fall får vi in en underrättelser från polisen och du kommer att bli kontaktad av en handläggare här hos oss.
Tiden för återkallelse av körkortet beslutar handläggaren om. När spärrtiden gått ut så får du tillbaka dina behörigheter men du måste tillverka ett nytt körkort.
Har du prövotid så måste du ta om körkortet från början.



Ja man kan spekulera hur mkt som helst egengligen,äsh får vänta o se om ja får nå brev hmm

Nu har jag inte läst allt för jag orkar helt enkelt inte smile Men jag har personligen blixtrat ca 30-40 kameror med synlig regskylt utan att få hem ett enda papper... Även med både ansikte och regskylt synligt ca 5-10 gånger utan att få hem ett enda papper. Även släkt, vänner och bekanta har sagt samma sak. Så oddsen att det faktiskt kommer något är ganska liten. Sen kanske det inte var så taktiskt om du har mejlat till Trafikverket angående just det här (som jag uppfattade att du har gjort.

Tillåt mig tvivla, det går inte att klara sig så många gånger utan att få böter.

Böter har jag fått ca 12-13 gånger. Men ALDRIG via en fartkamera..

Mack Forum- och sitemoderator
14 september 2015 · 26 155 Inlägg

Nåväl, hursomhaver så kanske vi inte skall uppmana till några brott på ett öppet forum.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mervolic Yawn...
14 september 2015 · 3 151 Inlägg

Mack skrev:
Nåväl, hursomhaver så kanske vi inte skall uppmana till några brott på ett öppet forum.

Låter som en bra tanke. Sen är det lite offtopic också, TS undrade mest vad som kunde hända, inte vad TS ska göra eller inte.

JBeam
14 september 2015 · 201 Inlägg

Mack skrev:
Nåväl, hursomhaver så kanske vi inte skall uppmana till några brott på ett öppet forum.

Vi kanske skulle läsa lite mer exaktare vad som skrivs innan vi kommer med påstående om att det förekommit uppmanande till brott.. Vilket det absolut inte har.

Mack Forum- och sitemoderator
14 september 2015 · 26 155 Inlägg

JBeam skrev:

Mack skrev:
Nåväl, hursomhaver så kanske vi inte skall uppmana till några brott på ett öppet forum.

Vi kanske skulle läsa lite mer exaktare vad som skrivs innan vi kommer med påstående om att det förekommit uppmanande till brott.. Vilket det absolut inte har.

Jag riktar inga misstankar eller så mot någon. Tänker bara lite framåt, så vi alla kan ha det i åtanke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mervolic Yawn...
14 september 2015 · 3 151 Inlägg

JBeam skrev:

Mack skrev:
Nåväl, hursomhaver så kanske vi inte skall uppmana till några brott på ett öppet forum.

Vi kanske skulle läsa lite mer exaktare vad som skrivs innan vi kommer med påstående om att det förekommit uppmanande till brott.. Vilket det absolut inte har.

Att säga att man ska bestrida boten, eller fälla ner solskyddet för att slippa hamna på foton när man begår brott, är väl ändå uppmuntran till brott? Det är kanske lite på en gråzon, men det är bra nära gränsen i min värld.

JBeam
14 september 2015 · 201 Inlägg

Mervolic skrev:

JBeam skrev:

Mack skrev:
Nåväl, hursomhaver så kanske vi inte skall uppmana till några brott på ett öppet forum.

Vi kanske skulle läsa lite mer exaktare vad som skrivs innan vi kommer med påstående om att det förekommit uppmanande till brott.. Vilket det absolut inte har.

Att säga att man ska bestrida boten, eller fälla ner solskyddet för att slippa hamna på foton när man begår brott, är väl ändå uppmuntran till brott? Det är kanske lite på en gråzon, men det är bra nära gränsen i min värld.

Finns absolut inget olagligt i att bestrida en bot. Fälla ner solskyddet har jag för mig är lagligt det också wink

Ingooo
15 september 2015 · 167 Inlägg

På mig har det blixtrat 3 ggr vad jag minns och har inte fått hem några böter ön. Visserligen har det varit ganska milda överträdelser enligt mig själv men jag vet inte om de väger in trafikmängd, tid på dygnet eller hur grov överträdelsen är?
En gång i Norge längst ned i en tunnel då jag släppte av på motorbroms och låg i ca 100 på 80sträcka. Fasade länge länge över vilket belopp det skulle stanna på. Två gånger i Sverige, varav en gång kl 05 en tidig morgon, också ca 100 på 80 samt på en 50 sträcka när min mätare låg på kanske 65. Ännu inte fått någon bot hemskickad och jag är mer eller mindre övertygad om att de medvetet blundar för smärre överträdelser.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 september 2015 · 2 972 Inlägg

JBeam skrev:
Nu har jag inte läst allt för jag orkar helt enkelt inte smile Men jag har personligen blixtrat ca 30-40 kameror med synlig regskylt utan att få hem ett enda papper... Även med både ansikte och regskylt synligt ca 5-10 gånger utan att få hem ett enda papper. Även släkt, vänner och bekanta har sagt samma sak. Så oddsen att det faktiskt kommer något är ganska liten. Sen kanske det inte var så taktiskt om du har mejlat till Trafikverket angående just det här (som jag uppfattade att du har gjort.

Hur vet du att kameran fått en synlig bild på ansikte och reg-skylt om du inte fått hem några papper? Och just 5-10 ggr av de 30-40 du blivit fotad? Märklig kunskap du besitter må jag säga.

(Utöver det; om oddsen är små/låga så är sannolikheten hög, men det är en parentes)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
HBB
16 september 2015 · 332 Inlägg

Queenie skrev:
All heder till dig som verkar stå ditt kast och tar ditt straff. Tänk på att det är 70 av en anledning på dessa sträckor. Har med största sannolikhet varit olyckor på denna sträcka. Säkerligen är det utfarter utmed den med. Håll farten, ingen har så bråttom att man måste riskera körkortet!

Det är en sträcka med 70 och 90 skyltar blanat o endast en lång raksträcka med fri sikt..vette tusan om den varit olycksdrabbad men men...jag har jämt varit pet noga med hastigheterna o speciellt på den vägen. ..kört samma väg i två års tid när ja ska te jobbe men denna gång missa ja sista fartkameran o gasa på haha tyvärr men bara stå sitt kast...kommer betala bötern sen om  körkortet ryker så kan man överklaga o kanske kan få ut de tidigare då ja behöver de i jobbet...äsh nu tror ja de värsta haha men lika bra o va inställd på de:(

Djo
16 september 2015 · 10 157 Inlägg

Alla kameror jag sett har en stor skylt innan sig så man inte ska missa kameran.

Ser man denna skylt så sänk farten åk förbi kameran och gasa sen om du känner för det. Är det så drygt ? fan drygare dra ner solskydd och fantyg än att sakta in för en stund.

Senast redigerat av Djo (16 september 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
16 september 2015 ·

HBB skrev:

Queenie skrev:
All heder till dig som verkar stå ditt kast och tar ditt straff. Tänk på att det är 70 av en anledning på dessa sträckor. Har med största sannolikhet varit olyckor på denna sträcka. Säkerligen är det utfarter utmed den med. Håll farten, ingen har så bråttom att man måste riskera körkortet!

Det är en sträcka med 70 och 90 skyltar blanat o endast en lång raksträcka med fri sikt..vette tusan om den varit olycksdrabbad men men...jag har jämt varit pet noga med hastigheterna o speciellt på den vägen. ..kört samma väg i två års tid när ja ska te jobbe men denna gång missa ja sista fartkameran o gasa på haha tyvärr men bara stå sitt kast...kommer betala bötern sen om  körkortet ryker så kan man överklaga o kanske kan få ut de tidigare då ja behöver de i jobbet...äsh nu tror ja de värsta haha men lika bra o va inställd på de:(

På tal om att få tillbaka det. Så kan du nog drömma om det om de värsta skulle hända.  En före detta kollega inom taxi blev av med sitt i 3 månader och överklaga men fick inte det förmildrat.   
Och då var hans inkomst taxi och skyllde på han hade familj och allt

Mervolic Yawn...
16 september 2015 · 3 151 Inlägg

tkd_rille skrev:
På tal om att få tillbaka det. Så kan du nog drömma om det om de värsta skulle hända.  En före detta kollega inom taxi blev av med sitt i 3 månader och överklaga men fick inte det förmildrat.   
Och då var hans inkomst taxi och skyllde på han hade familj och allt

Det gäller att visa att man inser det fel man har gjort, och övertyga om att det inte är något man har för vana. En taxichaufför med 10,000 mil per år borde veta bättre i de flesta lägen, så kanhända är dom hårdare just för att han är taxichaufför. Att skylla på att man har familj och att det är ens enda inkomst är nåt man skulle tänkt på innan.

HBB
17 september 2015 · 332 Inlägg

Som sagt detta var ren klantighet av mig och jag såg skylten för fartkameran o skulle precis bromsa ner men då blixtrade det till så ja va ska man säga,ruttet kört av mig haha men bara stå sitt kast om de nu blir nå av de här sad böter blir de garanterat men resten vet ja ikke,...

Muttley
17 september 2015 ·

Mervolic skrev:

tkd_rille skrev:
På tal om att få tillbaka det. Så kan du nog drömma om det om de värsta skulle hända.  En före detta kollega inom taxi blev av med sitt i 3 månader och överklaga men fick inte det förmildrat.   
Och då var hans inkomst taxi och skyllde på han hade familj och allt

Det gäller att visa att man inser det fel man har gjort, och övertyga om att det inte är något man har för vana. En taxichaufför med 10,000 mil per år borde veta bättre i de flesta lägen, så kanhända är dom hårdare just för att han är taxichaufför. Att skylla på att man har familj och att det är ens enda inkomst är nåt man skulle tänkt på innan.

Eftersom inkomsten är att köra bil så bör de vara mer befogat än en som jobbar på en fast arbetsplats då de flesta kan faktiskt ta och cykla. 
Ja en erfaren chaufför vem de än är som missar en skylt eller ligger och dumkör är korkad när de behöver körkortet och ingen borde ens få bli benådad

JBeam
17 september 2015 · 201 Inlägg

matteeee skrev:

JBeam skrev:
Nu har jag inte läst allt för jag orkar helt enkelt inte smile Men jag har personligen blixtrat ca 30-40 kameror med synlig regskylt utan att få hem ett enda papper... Även med både ansikte och regskylt synligt ca 5-10 gånger utan att få hem ett enda papper. Även släkt, vänner och bekanta har sagt samma sak. Så oddsen att det faktiskt kommer något är ganska liten. Sen kanske det inte var så taktiskt om du har mejlat till Trafikverket angående just det här (som jag uppfattade att du har gjort.

Hur vet du att kameran fått en synlig bild på ansikte och reg-skylt om du inte fått hem några papper? Och just 5-10 ggr av de 30-40 du blivit fotad? Märklig kunskap du besitter må jag säga.

(Utöver det; om oddsen är små/låga så är sannolikheten hög, men det är en parentes)

Ja sitter man som ett jävla ufo och tittar rakt in i kameran i dagsljus så är det en no-brainer. Så jävla kassa kameror har dom ju inte direkt.. Tack så mycket.

Mervolic Yawn...
18 september 2015 · 3 151 Inlägg

tkd_rille skrev:

Mervolic skrev:

tkd_rille skrev:
På tal om att få tillbaka det. Så kan du nog drömma om det om de värsta skulle hända.  En före detta kollega inom taxi blev av med sitt i 3 månader och överklaga men fick inte det förmildrat.   
Och då var hans inkomst taxi och skyllde på han hade familj och allt

Det gäller att visa att man inser det fel man har gjort, och övertyga om att det inte är något man har för vana. En taxichaufför med 10,000 mil per år borde veta bättre i de flesta lägen, så kanhända är dom hårdare just för att han är taxichaufför. Att skylla på att man har familj och att det är ens enda inkomst är nåt man skulle tänkt på innan.

Eftersom inkomsten är att köra bil så bör de vara mer befogat än en som jobbar på en fast arbetsplats då de flesta kan faktiskt ta och cykla. 
Ja en erfaren chaufför vem de än är som missar en skylt eller ligger och dumkör är korkad när de behöver körkortet och ingen borde ens få bli benådad

Lyckas man övertyga dom om att man inser sitt felaktiga beteende och försäkrar dom om att man inte har för vana att bete sig så i trafiken så är det inte alls omöjligt att få tiden förkortad, har sett flera exempel på detta. Min poäng var att dom kanske straffar en taxichaufför hårdare om han inte lyckas övertyga dom om att han inte vanligtvis kör så (taxichaufförer brukar enligt min erfarenhet vara lite slappa med trafikregler, så kanhända har handläggaren samma åsikt).

Muttley
18 september 2015 ·

Mervolic skrev:

tkd_rille skrev:

Mervolic skrev:

Det gäller att visa att man inser det fel man har gjort, och övertyga om att det inte är något man har för vana. En taxichaufför med 10,000 mil per år borde veta bättre i de flesta lägen, så kanhända är dom hårdare just för att han är taxichaufför. Att skylla på att man har familj och att det är ens enda inkomst är nåt man skulle tänkt på innan.

Eftersom inkomsten är att köra bil så bör de vara mer befogat än en som jobbar på en fast arbetsplats då de flesta kan faktiskt ta och cykla. 
Ja en erfaren chaufför vem de än är som missar en skylt eller ligger och dumkör är korkad när de behöver körkortet och ingen borde ens få bli benådad

Lyckas man övertyga dom om att man inser sitt felaktiga beteende och försäkrar dom om att man inte har för vana att bete sig så i trafiken så är det inte alls omöjligt att få tiden förkortad, har sett flera exempel på detta. Min poäng var att dom kanske straffar en taxichaufför hårdare om han inte lyckas övertyga dom om att han inte vanligtvis kör så (taxichaufförer brukar enligt min erfarenhet vara lite slappa med trafikregler, så kanhända har handläggaren samma åsikt).

Nu var han ostraffad sedan tidigare och vanligtvis laglydig för de mesta så den kan man ju drömma om smile

CarpeDiem German Engineering
18 september 2015 · 9 081 Inlägg

Hur har det gått? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang