Elbilar blaha blaha. Mina vildaste fördommar mot elbilar har gått i uppfyllelse.

Masquerade Aldrig nöjd
21 september 2015 · 804 Inlägg

-matte skrev:
Går nog betydligt snabbare att snabbladda en exempelvis Leaf (vi ska inte prata Tesla nu) än att lufta bränslesystemet på en modern direktinsprutad motor. Speciellt om man inte vet hur det görs. :p

Jaså, har fått soppatorsk en gång med min bil. Har fortfarande aldrig behövt lufta bränslesystemet. Gissar på att en "snabbladdning" sker betydligt mer frekvent.

Livet är för kort för att äga Volvo.
-matte En Medlem
21 september 2015 · 405 Inlägg

Vad tur, för det kan vara besvärligt att få till ibland. smile

Evildan
21 september 2015 ·

Masquerade skrev:

Evildan skrev:

Masquerade skrev:

Evildan skrev:
Tänk om det varit en bränslebil med närapå tom tank.

Mig veterligen finns det liknande mätare för kvarvarande distans även i elbilar.
Hade jag märkt att det var dåligt med kräm i ackarna vid uthämtning hade jag aldrig åkt iväg, men det är ju jag det. tongue

Är du medveten om att kapaciteten i batterierna varierar kraftigt beroende på temperaturskillnader? Per definition blir kvarvarande kapacitet betydligt svårare att läsa av än motsvarande i t.ex. en bensinare.

Hade min hyrbil haft halvtom tank hade jag tankat i 5 minuter, kommit fram till min destination och klagat till företaget jag hyrde från. "Soppatorsk" i en elbil innebär en fördröjning på flertalet timmar när skräpet laddas upp, lite skillnad där.

Vilken erfarenhet tror du att jag har från mätare som visar kvarvarande kapacitet i framdrivande batteriet efter 3år med Priusar?
Att kunna köra endast 30km innan det är tomt en tisdag förmiddag i mitten av september kan knappast beskyllas på en missvisande mätare utan då har föraren helt enkelt missat att läsa av mätaren och givetvis har uthyraren sjabblat rejält som lämnar ut en oladdad bil.

Har du själv någon erfarenhet av eldrivna personbilar eller varför inte av eldrivna RC-bilar likt mig som ständigt grejar med NiMh och LiPo accar och dess kapacitet och urladdningsförmåga vid höga effekter?

Prius har funnits som plug-in-hybrid i mindre än 3 år, din erfarenhet av dessa kan därför vara som bäst begränsad, vad jag kan se sitter du med en vanlig hybrid vilket är helt irrelevant när vi talar om räckvidden av en elbil. Jag behöver inte ha någon erfarenhet alls av dessa fordon, den verkliga räckvidden går att läsa om från de stackarna som ville vara först och ett batteris förlorade kapacitet vid temperatur-och väderskillnader är ett faktum, inte någonting unikt för just elbilar. Men visst, LiPo tål dessa skillnader bättre. Går ju alltid att satsa mer på en teknik där hela batteriet expanderar och exploderar om det någon gång blir helt urladdat..

Poängen är inte den dåliga räckvidden (du skriver "endast 30km" när Toyotas siffror för din kära Prius är maximalt 23km på elmotorn) utan problemen som uppstår när det väl är tomt. Det är betydligt lättare att läsa av återstående mängd bränsle i t.ex. en bensinare, ändå sitter folk med soppatorsk då och då. Skillnaden är att en tom-tank-situation går att rädda på 5 minuter, man behöver inte planera 24 timmar i förväg eller vara beroende av att någon annan gör det (i fallet hyrbil) för att nå sin destination.

Även i den bil jag har som inte är en plugin så finns det en mätare som anger laddningsgraden av hybridbatteriet, det är givetvis det jag syftar på gällande min vana att tillgodogöra mig laddningsgraden på ett framdrivande batteri i ett transportmedel.

Jag tror du missar att det även i elbilar sitter en mätare som anger räckvidden i kilometer och även med en visuell stapel/visare beroende på modell. Visar mätaren få staplar/prickar/streck eller mätaren är i botten så är det inte särskilt svårt för någon att begripa att det börjar ta slut på framdrivande förmåga oavsett vad detta nu må vara och då kör man väl inte iväg/vidare utan att föröka lösa detta?
LiPo kan explodera om det misskötts eller havererar, men det var inte det som diskuterades utan din undran gällande min vana kommandes till elektriska drivkällor därav att jag försökte förtydliga detta för dig att jag har en del kunnande och vana av eldrivna produkter på riktigt och inte via skrift.

Visst gör räckviddsångesten att en renodlad elbil kräver uppmärksamhet av sin förare i form utav att titta på en mätare som återigen fungerar exakt likadant som en bränslemätare i en bränsledriven/hybridbil med en skala som påvisar när det framdrivande vad det nu må vara håller på att ta slut. Är batteriet kallt visar mätaren en kortare kvarvarande sträcka, det är inte svårare än så faktiskt. Provkör en elbil och se med egna ögon istället för att endast läsa vad som skrivs är mitt råd, då får du bättre inblick i hur dom fungerar och hur enkla dom är att hantera med räckvidd osv.

Prius Plugin som du nämner har funnits i Sverige sedan sommaren 2012 och premiärvisades hösten 2011 i Tyskland, det är i min kalender något längre än de "mindre än tre år" du skrev, det är 2015 nu och höst.

zoopåse
24 september 2015 · 1 171 Inlägg

Man slutar oroa sig för att få slut på el efter en vecka ungefär. Sedan går allt på rutin och hittills har jag inte fått slut på el någon gång efter 4000 körda elmil sedan i November förra året. Man tar sig fram tyst och fint utan avgaser eller frost på rutan, men mer räckvidd är ju aldrig fel. Folk är så oproportionerligt oroliga för räckvidden på elbilar. Det är bara en fråga om ett minimum av planering.

Munkis
24 september 2015 · 1 636 Inlägg

Evildan skrev:

matteeee skrev:
Nissan E-NV-200 är väl en lätt lastbil i pappret..
http://insideevs.com/wp-content/uploads … 0-side.jpg

Sen finns ju "halvlätta" Volvo i el-hybrid också:
http://demo.icetheme.com/it_motor2/medi … 226219.jpg

Enklare att be om en bil med förbränningsmotor, eller att den ska klara 80 mil utan "påfyllning".

Kangoo har funnits i 15 år som elskåp/lätt lastbil tillsammans med Berlingo och Partner för att nämna några.


Volvos hybridlastvagn är en seriehybrid och fungerar i regel mycket väl.
Tyvärr har den ännu inte fått så stort genomslag ännu, men några kommuner har köpt in som sopbilar.

Drivlinemässigt är skillnaden inte så stor, en koppling som de vanliga varianterna med AT-lådan fast en längre ingående axel där elmotorn monteras och några småändringar i styrningen till växellådan, samt starkare "Wery Hilly Wery Ruff" hårdvara som i exempelvis återfinns i de lådor som används till grusbilar rullandes i extra krävande miljöer.
En AMT-PS växellåda i kombination med hybrid skulle vara mycket smidigt, men byggs inte av andra anledningar.

Nickar instämmande och igenkännande. Arbetar du möjligen på Volvo i Köping?

Evildan
24 september 2015 ·

Munkis skrev:

Evildan skrev:

matteeee skrev:
Nissan E-NV-200 är väl en lätt lastbil i pappret..
http://insideevs.com/wp-content/uploads … 0-side.jpg

Sen finns ju "halvlätta" Volvo i el-hybrid också:
http://demo.icetheme.com/it_motor2/medi … 226219.jpg

Enklare att be om en bil med förbränningsmotor, eller att den ska klara 80 mil utan "påfyllning".

Kangoo har funnits i 15 år som elskåp/lätt lastbil tillsammans med Berlingo och Partner för att nämna några.


Volvos hybridlastvagn är en seriehybrid och fungerar i regel mycket väl.
Tyvärr har den ännu inte fått så stort genomslag ännu, men några kommuner har köpt in som sopbilar.

Drivlinemässigt är skillnaden inte så stor, en koppling som de vanliga varianterna med AT-lådan fast en längre ingående axel där elmotorn monteras och några småändringar i styrningen till växellådan, samt starkare "Wery Hilly Wery Ruff" hårdvara som i exempelvis återfinns i de lådor som används till grusbilar rullandes i extra krävande miljöer.
En AMT-PS växellåda i kombination med hybrid skulle vara mycket smidigt, men byggs inte av andra anledningar.

Nickar instämmande och igenkännande. Arbetar du möjligen på Volvo i Köping?

"Teori är när inget fungerar men alla vet varför, praktik är när allting fungerar men ingen vet varför...
På vår arbetsplats är teori och praktik förenade, och därför är det inget som fungerar och ingen vet varför."
Nickar instämmande och igenkännande samt bekräftar din ytterst välgrundade teori med tillägget, arbetade. wink

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
25 september 2015 · 1 128 Inlägg

Det intressanta är ju om det går att pendla med en elbil tex Leaf i Norrland på vintern? Hur många km tar sig en Leaf på vintern i 20 minus som är en relativt varm temperatur och med 20 grader i kupén? Finns det några siffror på det?

Att sitta och köra 1 mil i Stockholm mitt i sommaren klarar vilken elbil som helst.

Nöjeskör närproducerat
zoopåse
25 september 2015 · 1 171 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Det intressanta är ju om det går att pendla med en elbil tex Leaf i Norrland på vintern? Hur många km tar sig en Leaf på vintern i 20 minus som är en relativt varm temperatur och med 20 grader i kupén? Finns det några siffror på det?

Att sitta och köra 1 mil i Stockholm mitt i sommaren klarar vilken elbil som helst.

Kolla under punkt #2 här:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

http://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2013/10/nissan-leaf_100442927_l.jpg

Elbilen Nissan Leaf tappar ca 30% av sin räckvidd i sträng kyla (-30C). Det kom Green Car Reports fram till efter över 500 resor i olika temperaturer i Kanada.

Evildan
25 september 2015 ·

zoopåse skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Det intressanta är ju om det går att pendla med en elbil tex Leaf i Norrland på vintern? Hur många km tar sig en Leaf på vintern i 20 minus som är en relativt varm temperatur och med 20 grader i kupén? Finns det några siffror på det?

Att sitta och köra 1 mil i Stockholm mitt i sommaren klarar vilken elbil som helst.

Kolla under punkt #2 här:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

http://teslaclubsweden.se/wp-content/up … 2927_l.jpg

Elbilen Nissan Leaf tappar ca 30% av sin räckvidd i sträng kyla (-30C). Det kom Green Car Reports fram till efter över 500 resor i olika temperaturer i Kanada.

Bra länk.
Något som inte sällan glöms bort är att en 100% bränsledriven bil förbrukar även den mer energi i kylan.

granadadr
25 september 2015 · 7 289 Inlägg

Evildan skrev:

zoopåse skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Det intressanta är ju om det går att pendla med en elbil tex Leaf i Norrland på vintern? Hur många km tar sig en Leaf på vintern i 20 minus som är en relativt varm temperatur och med 20 grader i kupén? Finns det några siffror på det?

Att sitta och köra 1 mil i Stockholm mitt i sommaren klarar vilken elbil som helst.

Kolla under punkt #2 här:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

http://teslaclubsweden.se/wp-content/up … 2927_l.jpg

Elbilen Nissan Leaf tappar ca 30% av sin räckvidd i sträng kyla (-30C). Det kom Green Car Reports fram till efter över 500 resor i olika temperaturer i Kanada.

Bra länk.
Något som inte sällan glöms bort är att en 100% bränsledriven bil förbrukar även den mer energi i kylan.

nja I BÖRJAN ja men inte när den fått upp arbetstemp,, därför bilar har termostat som reglerar motortemp wink så när den uppnått ca 90 grader så tar den ej mer bränsle pga yttertemp,, dock tar en bil ( gäller ALLA) mer energi pga vinterdäckens större friktion smile och då givetvis vägförhållanden,, är det a dm snö på vägen går det ju naturligtvis tyngre wink och drar mer energi

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Evildan
25 september 2015 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:

zoopåse skrev:
Kolla under punkt #2 här:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

http://teslaclubsweden.se/wp-content/up … 2927_l.jpg

Elbilen Nissan Leaf tappar ca 30% av sin räckvidd i sträng kyla (-30C). Det kom Green Car Reports fram till efter över 500 resor i olika temperaturer i Kanada.

Bra länk.
Något som inte sällan glöms bort är att en 100% bränsledriven bil förbrukar även den mer energi i kylan.

nja I BÖRJAN ja men inte när den fått upp arbetstemp,, därför bilar har termostat som reglerar motortemp wink så när den uppnått ca 90 grader så tar den ej mer bränsle pga yttertemp,, dock tar en bil ( gäller ALLA) mer energi pga vinterdäckens större friktion smile och då givetvis vägförhållanden,, är det a dm snö på vägen går det ju naturligtvis tyngre wink och drar mer energi

Det tar några (läs många) kilometer för en bilmotor att bli helt genomvarm, inte bara i kylmediumet utan olja och interna friktionspåverkande detaljer. Sedan har vi fler faktorer som inverkar än enbart friktion från vägbanan såsom hjullager axlar i transmissionen och annat som går tyngre i kylan. En energieffektivare motor som en vridmomentstark elmotor påverkas i regel mindre procentuellt förbrukningsmässigt av motstånden. Källa på det? Ja det finns. Men dom uppgifterna kan jag inte lägga upp mer detaljerat här då dom testerna inte är av offentlig karaktär.

granadadr
25 september 2015 · 7 289 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:

Evildan skrev:

Bra länk.
Något som inte sällan glöms bort är att en 100% bränsledriven bil förbrukar även den mer energi i kylan.

nja I BÖRJAN ja men inte när den fått upp arbetstemp,, därför bilar har termostat som reglerar motortemp wink så när den uppnått ca 90 grader så tar den ej mer bränsle pga yttertemp,, dock tar en bil ( gäller ALLA) mer energi pga vinterdäckens större friktion smile och då givetvis vägförhållanden,, är det a dm snö på vägen går det ju naturligtvis tyngre wink och drar mer energi

Det tar några (läs många) kilometer för en bilmotor att bli helt genomvarm, inte bara i kylmediumet utan olja och interna friktionspåverkande detaljer. Sedan har vi fler faktorer som inverkar än enbart friktion från vägbanan såsom hjullager axlar i transmissionen och annat som går tyngre i kylan. En energieffektivare motor som en vridmomentstark elmotor påverkas i regel mindre procentuellt förbrukningsmässigt av motstånden. Källa på det? Ja det finns. Men dom uppgifterna kan jag inte lägga upp mer detaljerat här då dom testerna inte är av offentlig karaktär.

ja det var ju det jag skrev att det tar en stund för den att bli varm wink och hur länge beror ju givetvis på Yttertempen

ex jag körde bil i -40 en gång,, allt gick trögt,, och då menar jag ALLT wink koppling bromsar vxl osv,, men efter ca 4 mil lättade det,, men vart ej 100 bra pga köldeffekten i 80km/h wink men -40 är extremt smile

zoopåse
25 september 2015 · 1 171 Inlägg

Evildan skrev:
Något som inte sällan glöms bort är att en 100% bränsledriven bil förbrukar även den mer energi i kylan.

Ja och 80% av energin går ju åt till värme året runt i bränslemotorn. Sura avgaser vintertid som ligger som en dimma i småstäderna när folk för att det är kallt ska ta bilen 5km till jobbet med kall katalysator genom stan. Skrapar rutor med bilen på tomgång och värmer hela motorblocket med samma el man kunde både värmt kupén och kört hela sträckan på med en elbil...

Evildan
25 september 2015 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:

granadadr skrev:

nja I BÖRJAN ja men inte när den fått upp arbetstemp,, därför bilar har termostat som reglerar motortemp wink så när den uppnått ca 90 grader så tar den ej mer bränsle pga yttertemp,, dock tar en bil ( gäller ALLA) mer energi pga vinterdäckens större friktion smile och då givetvis vägförhållanden,, är det a dm snö på vägen går det ju naturligtvis tyngre wink och drar mer energi

Det tar några (läs många) kilometer för en bilmotor att bli helt genomvarm, inte bara i kylmediumet utan olja och interna friktionspåverkande detaljer. Sedan har vi fler faktorer som inverkar än enbart friktion från vägbanan såsom hjullager axlar i transmissionen och annat som går tyngre i kylan. En energieffektivare motor som en vridmomentstark elmotor påverkas i regel mindre procentuellt förbrukningsmässigt av motstånden. Källa på det? Ja det finns. Men dom uppgifterna kan jag inte lägga upp mer detaljerat här då dom testerna inte är av offentlig karaktär.

ja det var ju det jag skrev att det tar en stund för den att bli varm wink och hur länge beror ju givetvis på Yttertempen

ex jag körde bil i -40 en gång,, allt gick trögt,, och då menar jag ALLT wink koppling bromsar vxl osv,, men efter ca 4 mil lättade det,, men vart ej 100 bra pga köldeffekten i 80km/h wink men -40 är extremt smile

Precis, det tar längre tid än vad dom flesta inbillar sig, när temperaturmätaren visar normalt innebär det inte att motorn är varm, dom som har kört bilar med oljetemperaturmätare vet hur lång tid det tar att få rätt temperatur i oljan, även sommartid.
Är bilen körd dagen innan även om det är låga temperaturer är i regel detaljerna inte helt genomfrusna.
Låter man bilen stå tre dagar även i moderata -20 så allt hinner kylas ned ordentligt är det ofta stelt och tjurigt.
Allt går riktigt trögt och tungt, någon växellåda jag hade var som att försöka flytta en tesked genom en hink kallasfalt vintertid vid växling.

Om man tar in en 60ton tung maskin i verkstaden efter den har stått ute några dagar i -30 kan man dagen efter effektivt kyla sin läsk på den. big_smile

Evildan
25 september 2015 ·

zoopåse skrev:

Evildan skrev:
Något som inte sällan glöms bort är att en 100% bränsledriven bil förbrukar även den mer energi i kylan.

Ja och 80% av energin går ju åt till värme året runt i bränslemotorn. Sura avgaser vintertid som ligger som en dimma i småstäderna när folk för att det är kallt ska ta bilen 5km till jobbet med kall katalysator genom stan. Skrapar rutor med bilen på tomgång och värmer hela motorblocket med samma el man kunde både värmt kupén och kört hela sträckan på med en elbil...

Jag läste en intervju med en pressansvarig från en svensk/kinesisk bilproducent, intervjun gjordes hösten 2009 och den personen menade på att det snart i en framtid kan finnas personbilar med en knapp som ställer ned elförbrukarnas effekt exempelvis en klimatanläggning eller elbakruta som inte körs fullt ut.
Tråkigt för honom att det redan sex månader före intervjun såldes Priusar genIII som har detta som standard. roll

Cuefa Ain't no place like home...
25 september 2015 · 4 628 Inlägg

Dåså... dags för mina $0,05 i ämnet.
Då jag jobbar för en VW återförsäljare, har jag fått nöjet att testa både VW E-up och E-golf.
Bägge bilar är ytterst kompetenta och klarar ordentligt med körning innan krämen börjar tryta.

Jag har lånat bägge dessa vagnar och kört dem hem. All good and well? Jodå. Hem för mig är 130km enkel väg från jobbet. Såååå.... Hur gick det då?
Det gick fantastiskt bra med bägge bilar! Golfens räckvid är ju ingen match, ~20 mil på full laddning visade sig mer än korrekt. Up'en ska ju klara ~16 mil på en full tank. Hade ca 2 mil kvar efter 13 mils körning. Kom jag till jobbet dagen efter? Nja, inte när jag hade tänkt mig... Var det bilens fel? Definitivt inte. Visade sig att ladda el-bil, och köra torktumlare samtidigt var en dum idé. När jag skulle köra till jobbet hade proppen gått. En full laddning senare var det inga problem att ta sig till jobbet i relativt raskt tempo.

Slutsats?

Inget fel på elbilar, dom hör definitivt ute på vägarna. Alla fördomar mot elbilar kommer från folk som kör dem sällan eller aldrig. De som lever med en elbil brukar generellt vara nöjda. Att man sen kan ladda Up'en eller golfen  medans man käkar på donken, och får 80% laddning på 30 minuter, brukar ofta räcka för de flesta.

Skulle jag vilja ha en elbil? Ja, om dom hade funnits med 4wd i en prisvariant som inte ruinerar mig.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
granadadr
25 september 2015 · 7 289 Inlägg

Cuefa skrev:
Dåså... dags för mina $0,05 i ämnet.
Då jag jobbar för en VW återförsäljare, har jag fått nöjet att testa både VW E-up och E-golf.
Bägge bilar är ytterst kompetenta och klarar ordentligt med körning innan krämen börjar tryta.

Jag har lånat bägge dessa vagnar och kört dem hem. All good and well? Jodå. Hem för mig är 130km enkel väg från jobbet. Såååå.... Hur gick det då?
Det gick fantastiskt bra med bägge bilar! Golfens räckvid är ju ingen match, ~20 mil på full laddning visade sig mer än korrekt. Up'en ska ju klara ~16 mil på en full tank. Hade ca 2 mil kvar efter 13 mils körning. Kom jag till jobbet dagen efter? Nja, inte när jag hade tänkt mig... Var det bilens fel? Definitivt inte. Visade sig att ladda el-bil, och köra torktumlare samtidigt var en dum idé. När jag skulle köra till jobbet hade proppen gått. En full laddning senare var det inga problem att ta sig till jobbet i relativt raskt tempo.

Slutsats?

Inget fel på elbilar, dom hör definitivt ute på vägarna. Alla fördomar mot elbilar kommer från folk som kör dem sällan eller aldrig. De som lever med en elbil brukar generellt vara nöjda. Att man sen kan ladda Up'en eller golfen  medans man käkar på donken, och får 80% laddning på 30 minuter, brukar ofta räcka för de flesta.

Skulle jag vilja ha en elbil? Ja, om dom hade funnits med 4wd i en prisvariant som inte ruinerar mig.

är väl oftast priset som är avgörande wink  skulle vara somi Norge,, där får man tydligen gratis färjor å bomavgift om man kör elbil,, det bär sig meo wink

caromania Forummoderator
26 september 2015 · 9 296 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Det intressanta är ju om det går att pendla med en elbil tex Leaf i Norrland på vintern?

Helt ointressant. Varför skulle jag söka jobb i Norrland? Eller någon av de andra 2-3 miljonerna som bor här i närheten? Nej jag vill veta var närmaste gratis laddstation är, och jag vill att min kommun ska överösa mig med reklam för att finna dito. Då köper jag en sådan där elektrisk bil.

Senast redigerat av caromania (26 september 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Masquerade Aldrig nöjd
26 september 2015 · 804 Inlägg

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Det intressanta är ju om det går att pendla med en elbil tex Leaf i Norrland på vintern?

Helt ointressant. Varför skulle jag söka jobb i Norrland? Eller någon av de andra 2-3 miljonerna som bor här i närheten? Nej jag vill veta var närmaste gratis laddstation är, och jag vill att min kommun ska överösa mig med reklam för att finna dito. Då köper jag en sådan där elektrisk bil.

Gratis? Diskussionerna pågår för fullt om hur mycket laddningen skall kosta, antingen per minut eller per kWh, priser som bara kommer öka i och med att fler elbilar säljs. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 887929.ece

För övrigt är frågeställningen intressant just för att det är ett bra "stresstest" för tekniken. Det kommer inte alltid vara snö-och slaskfria vintrar och när de väl kommer ska man kunna lite på sin bil att göra sitt jobb. Hur mycket kommer exempelvis batteriets kapacitet minska vid kyla när man haft bilen i 3 år?

Sedan att bensin/dieselbilar skulle öka sin förbrukning ens i närheten av vad elbilar förlorar i kapacitet vid kalla förhållanden är rentav ett skämt. Jag ser min förbrukning varje gång jag tankar, den varierar minimalt med årstider och beror mer på om jag slänger på mina 19"-fälgar eller inte. Skulle bränslet sedan ta slut kan jag tanka upp på ett par minuter, för man har inte alltid tid att stå en halvtimma vid laddstationen för att ta sig 2 mil längre.

Ser ingen anledning att begränsa mig själv med en elbil, som det är i dagsläget kan jag ta mig från Göteborg till Stockholm på 5 timmar vid behov. Göteborg till Malmö på 3,5 timmar. Hur lång tid tar det med en elbil? Istället för att plöja ned hundratusentals kronor i en elbil som kvalitetsmässigt kan mätas med en Nissan Micra lägger jag hellre 100k på en S-klass och resterande 2-300k på bränsle för 6 år framöver..

Livet är för kort för att äga Volvo.
Evildan
26 september 2015 ·

Masquerade skrev:

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Det intressanta är ju om det går att pendla med en elbil tex Leaf i Norrland på vintern?

Helt ointressant. Varför skulle jag söka jobb i Norrland? Eller någon av de andra 2-3 miljonerna som bor här i närheten? Nej jag vill veta var närmaste gratis laddstation är, och jag vill att min kommun ska överösa mig med reklam för att finna dito. Då köper jag en sådan där elektrisk bil.

Gratis? Diskussionerna pågår för fullt om hur mycket laddningen skall kosta, antingen per minut eller per kWh, priser som bara kommer öka i och med att fler elbilar säljs. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 887929.ece

För övrigt är frågeställningen intressant just för att det är ett bra "stresstest" för tekniken. Det kommer inte alltid vara snö-och slaskfria vintrar och när de väl kommer ska man kunna lite på sin bil att göra sitt jobb. Hur mycket kommer exempelvis batteriets kapacitet minska vid kyla när man haft bilen i 3 år?

Sedan att bensin/dieselbilar skulle öka sin förbrukning ens i närheten av vad elbilar förlorar i kapacitet vid kalla förhållanden är rentav ett skämt. Jag ser min förbrukning varje gång jag tankar, den varierar minimalt med årstider och beror mer på om jag slänger på mina 19"-fälgar eller inte. Skulle bränslet sedan ta slut kan jag tanka upp på ett par minuter, för man har inte alltid tid att stå en halvtimma vid laddstationen för att ta sig 2 mil längre.

Ser ingen anledning att begränsa mig själv med en elbil, som det är i dagsläget kan jag ta mig från Göteborg till Stockholm på 5 timmar vid behov. Göteborg till Malmö på 3,5 timmar. Hur lång tid tar det med en elbil? Istället för att plöja ned hundratusentals kronor i en elbil som kvalitetsmässigt kan mätas med en Nissan Micra lägger jag hellre 100k på en S-klass och resterande 2-300k på bränsle för 6 år framöver..

Nu blandar du äpplen och päron.

Elmotorns förbrukning påverkas mindre än en bränslemotors förbrukning vid kyla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang