BMW 740iA E38 1995

Tar allt eftersom
  • 101 Följare
  • 117 548 Visningar
  • Projektet avslutat 5 april 2018
Jeppiis
6 april 2016 · 82 Inlägg

Säg att rutan sprack vid olyckan?

Louca
6 april 2016 · 438 Inlägg

Jeppiis skrev:
Säg att rutan sprack vid olyckan?

Sprickan sitter tyvärr på helt fel ställe för det påståendet. Nu har jag redan anmält det separat iaf.

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Akuarian
6 april 2016 · 30 Inlägg

Fy f*n vad surt.. Sånt gör ju en så j*vla förbannad >sad

phback
7 april 2016 · 164 Inlägg

Amen vafan, idioter...

BMW 330 E46 "WRC" (2001)
BMW 330 E46 Turbo "Drifting" (2001)
phback
7 april 2016 · 164 Inlägg

Förresten, fick du till listerna inne i bilen? smile

BMW 330 E46 "WRC" (2001)
BMW 330 E46 Turbo "Drifting" (2001)
Louca
7 april 2016 · 438 Inlägg

Akuarian skrev:
Fy f*n vad surt.. Sånt gör ju en så j*vla förbannad >sad

phback skrev:
Amen vafan, idioter...

phback skrev:
Förresten, fick du till listerna inne i bilen? smile

Haha ah visst blir man lack. Dock blir jag mer mordisk när de inte gör rätt för sig än att för betala. Men men, vad kan man göra...

Phback: Har inte börjat haha. Toningen var så mörk att det blev svart, men jag gillar det ändå så det kanske blir så istället. Dock ska mina coilisar på först, plåtskadan repareras och ja just det en ny grej:

- Har beställt powerflexbussningar till mina länkarmar. Har hört både bra och dåligt om dem, men tänkte prova. Har ju det berömda skaket från 70-100 km/h som inte beror på däcken. Trots att bussningarna ser bra ut så kan de vara dåliga enligt andra BMW nördar. Så de ska bytas så får jag se om skakningarna upphör smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
phback
7 april 2016 · 164 Inlägg

Haha blir nog bra. Lycka till med skakningarna  smile

BMW 330 E46 Turbo "Drifting" (2001)
BMW 330 E46 "WRC" (2001)
Louca
8 april 2016 · 438 Inlägg

Update; tillbaks på banan

Hej alla goa.

Först och främst vill jag säga att försäkringen för skadan blev godkänd så när det meddelandet kom så väntade jag inte utan körde in bilen direkt till verkstaden hall 2 och satte mina planer i verket.
Jag väntar för närvarande på:

1. Begagnad backspegel
2. List till dörren
3. Dropplist till rutan.

Så jag började med mina coils och mina powerflexbussningar. Tog ej så många bilder och är ej heller helt klar.

Bilder:

Kan ju bara glatt säga att det jag trodde skulle vara en mardröm var enkelt d.v.s. att komma åt bultarna till bakre stötdämparna. Visst man fick lossa på mycket, men det har jag gjort en gång redan så det gick fort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-78d168b20f10f5ddb6400f451b1514ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-67936ff95b8166785565189edc50db45.jpg

Jag sänkte på känn med ca 1,5 cm bak.Kommer dock höja 0,5 igen tror jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-23d879c5c540623adf68acaebd21e77d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-e6823b15da37778bc9a4a8920f1f2ca3.jpg

Fram var väldigt enkelt det med. Där hade jag dock ingen aning hur mycket jag behövde sänka så det återstår att göra. Visserligen är det sänkt men inte tillräckligt. I samma veva åkte mina spacers av, kommer behöva få in hjulet ca 1 cm för att kunna sänka. Kommer kännas bättre också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-1ae73b9c742d26b0ed3bc0c05aab662b.jpg

Slutresultat:

Ganska roligt faktiskt!
Att komma av liften var ganska svårt, kan ju säga att det kommer bli svårare sen när jag är klar. Jag installerade även poweflex bussningar på mina främre "övre" länkarmar. Skulle gjort på de bakre nedre också men jag fick inte ut kulleden från navet.Har ingen aning hur jag ska få ut skiten utan att ta sönder länkarmen? Vill ju kunna använda samma länkarm, ska enbart byta den bakre bussningen.

Anyway.
Som ni ser så ser bilen ganska rolig ut. Sänkt bak, hög fram och en ET åt helvete. Men tids nog ska allting falla på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-617980e7ffdaf0c18391e27b9474c7be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-f936a61c07c0d18a5f03fdebaba1e76e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-fa8689176af09eb6987748426cef5639.jpg

Har säkert glömt något. Ska försöka fota bättre nästa gång.
Tills vidare; har det gott och kommentera gärna!

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
phback
9 april 2016 · 164 Inlägg

Kul att det går bättre nu (eller framåt i alla fall) big_smile

BMW 330 E46 "WRC" (2001)
BMW 330 E46 Turbo "Drifting" (2001)
Marcus_89 Biltokig elektriker
9 april 2016 · 3 352 Inlägg

Trevligt projekt! smile Men så tråkigt att du blev påbackad, det är riktigt dålig stil att inte lämna någon lapp hmm Hoppas du får en bra summa för skadorna så de går att åtgärda smile

Louca
10 april 2016 · 438 Inlägg

Updage

Sidnotis: Åk inte 15 mil till Arboga i en citroen Berlingo med 2 fetton till. Speciellt om du ska åka med dagen efter bakis... x(

Iaf.

Igår så fick jag äntligen loss de bakre länkarmarna med lite hjälp. Så pressade ut gummibussningarna och monterade Powerflex bussningarna. De bakre passade bättre än de främre som jag fick modifiera lite för att få tillbaka länkarmen sen. De positiva nyheterna är att vibrationerna i 70-100 km/h försvann! big_smile Så är väldigt nöjd.

Förutom det så justerade jag coilisarna till rätt höjd. Höjde nån cm bak och sänkte ca 3 cm fram. Kan inte sänka mer om det inte är så att man kan sänka genom att skruva fjädern också? Får läsa instruktionerna tror jag wink

Bilder:

Skönt med en press
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-42e6a9f5564f314b91536baf81c70853.jpg

Också skönt med en uppsättning nya pressverktyg från Wallmeck. Det underlättar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-ca6255fbaa0f303b08d17f67e276c0db.jpg

Första gången, eller ja andra gången jag pressar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-272c5db22464a57e7d595d2a75c7d1f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-d0e39f87abd8366d5beccf22993b34e2.jpg

Det var denna som åkte ut bland annat. De är till synes hela men bilen är så tung så antagligen därför vibrationerna uppstod.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-997683deb3becd6e86a2c13b38ee69c3.jpg

Tomt och ej sprucket vilket var tur smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-3ee56037fa6a8e5774658d111cc417e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-f2b762529313b5d3d92bb27182ded1da.jpg

Ena monterad och infettad med sillikonfett som är så jäkla kladdigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-fbbd958fde96c06e74bded678f222fcf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-8da84dbd62713022f168954b0028f418.jpg

Detta är den främre länkarmen som jag bytte dagen innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-7bc18b526cfded04bdca06c8e73890e5.jpg

Andra sidan på gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-04d71d7b1cb666097c7f3f43e7d5ffa2.jpg

Monterat
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-f415b614400689f237523affbdea6de1.jpg

Justerat. Väntar dock spacers fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-2837b6b6ce7b526c4a6ede7d2a450056.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-78bf02d5feec766d36f67eb08fe2dfd6.jpg

Min slutliga dom då. Coilovers är kul. Bilen ligger som ett jäkla mag-lev tåg på vägen och var enkelt att installera. Nu återstår bara justeringar så jag får ett så bra förhållande mellan comfort och sport som möjligt. Det första jag märker är att saker och ting börjar knarra och låta. Såklart bilen är stötigare men det är inte så att det gör ont eller känns illa när jag kör. Men lite justeringar tror jag att jag kan få en balans. Dessutom är dämparna ställda på hårdaste läget just nu.

När det gäller skrap och sådant så var det förvånantsvärt lite. Har precis tillräckligt med frigång bak. Skrapade en gång på parkeringen när bilen stod i en löjlig vinkel. Hur det blir fram får jag se med mina spacers sen.
Så bilen är låg men inte så låg att jag inte kommer över gupp och sådant.

Ha det gott och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
10 april 2016 · 438 Inlägg

phback skrev:
Kul att det går bättre nu (eller framåt i alla fall) big_smile

Haha som de på verkstan säger: Din bil står mer på liften än ute på gatan.
Lite bakåt men mycket frammåt smile

Marcus_89 skrev:
Trevligt projekt! smile Men så tråkigt att du blev påbackad, det är riktigt dålig stil att inte lämna någon lapp hmm Hoppas du får en bra summa för skadorna så de går att åtgärda smile

Tack och kul att du läser smile Ja hyffsad iaf. Kunde varit värre med tanke på bilens ålder wink

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
JKDesign
10 april 2016 · 4 442 Inlägg

Blev duktigt gangster med coils på! Exakt så det ska se ut;) mycket bra jobbat!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
metic
10 april 2016 · 66 Inlägg

Vart riktigt snyggt! smile

Louca
11 april 2016 · 438 Inlägg

JKDesign skrev:
Blev duktigt gangster med coils på! Exakt så det ska se ut;) mycket bra jobbat!

Tackar! big_smile Ja gangster är ju ett bra ord att beskriva smile

metic skrev:
Vart riktigt snyggt! smile

Tack så mycket, jättekul att höra smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
BlueScreeen
11 april 2016 · 2 030 Inlägg

Snyggt blev de! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Louca
11 april 2016 · 438 Inlägg

Update

2,5 cm spacers monterade.Skulle kunna komma ut 0,5 cm till, men i verkligheten ser det bättre ut än på bild och alldeles lagom. Slipper skrap och dylikt nu också.

Bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-d50469608fda8ea27cc8819470f3b672.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-8ca8c5fb2652c6b6d12baf41ee074544.jpg

Tvättade även bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-d5bbcb015776d9dae541f0e9fe82615b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-80da93259db3c5c656d7e9cf9636ee64.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-5f548fc171536234edbfcc04b60e0ed6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-48eb1018b288be5fc72aaeab835fe651.jpg

Skulle vilja sänka lite mer fram (och isf lite bak) men det går inte. De är så lågt det går fram och vad jag förstår av dessa coils kan man inte sänka genom att justera muttrarna för fjädrarna. Den sitter bara glappt då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-ca998badbad28000db040b4ecfb58174.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-56f898067a2f384848ce2df7efde6d1d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-da0c6f47fb659160b7365764539d7695.jpg

Lite halvtaskiga bilder. Bilen gör sig återigen inte sig helt rättvis på bild tycker jag. Kanske lite mer sänkning och 3 cm spacers löser problemet, får se. Lite drygt att köpa ytterligare nya spacers bara haha.

Ha det gott och kommentera gärna.

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
11 april 2016 · 438 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Snyggt blev de! smile

Tack! Det blir bra smile

Sidnotis: fick även rutan godkänd på försäkringen. Det blir en ruta med toning i övre kant smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
JKDesign
11 april 2016 · 4 442 Inlägg

Du kan sänka mer genom att ändra förspänningen på fjädern = skruva ihop fjädern.

Sen borde det gå att skruva ihop fjäderbenet lite till wink

Blir ju stummare, men behöver vara stumt om man ska maxa lågheten.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Louca
11 april 2016 · 438 Inlägg

JKDesign skrev:
Du kan sänka mer genom att ändra förspänningen på fjädern = skruva ihop fjädern.

Sen borde det gå att skruva ihop fjäderbenet lite till ;)

Blir ju stummare, men behöver vara stumt om man ska maxa lågheten.

Hmm jsg provade det men kändes som bilen blev högre haha.
Nja fjäderbenet är i botten, går inte att skruva mer :)
Handlar om en halv cm :)

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang