Hjälp att hitta rätt främre avgasrör till Golf 3 Variant 1997

TheStoryteller
18 november 2015 · 55 Inlägg

Har en Golf 3 Variant 1997 ADZ (reg.nr JJF 738) med avgasläckage långt fram (kommer in avgaser i kupén), avgassystemet hänger också en bit för långt ner i framkant så jag tror helt enkelt att flexröret (som väl sitter fast på främre röret) börjar ge sig.

Jag försöker reda ut vad jag ska ha för prylar, helst vill jag köpa från Tyskland eftersom det enda jag hittar i Sverige (Mekonomen) kostar 2383 spänn vilket är lite saftigt. Sitter och browsar ebay.de och hittar massor av rör, men antingen stämmer inte årsmodellerna eller också är motorkoden fel. Jag har en ADZ, hittar många rör på nätet som passar AAM eller ABS.

Jag kan inte heller minnas att jag sett någon fläns/skarv mellan katalysator och främre rör på min bil, kan det vara så jävligt att det är en hel enhet så jag måste byta även katalysatorn?

Mvh förvirrad och fattig i Gävle. smile

ehedman
18 november 2015 · 1 966 Inlägg

Jag sökte på min Golf 3:a med ADZ-motorn. Sök här och du skola finna.

http://www.reservdelar24.se/bil-maerke/ … sroer.html

Mvh klarsynt men fattig från Sandviken. smile

Senast redigerat av ehedman (18 november 2015)

CC72
18 november 2015 · 1 661 Inlägg

Går att byta ut bara själva flexdelen om du vill. Köpes billigast på Biltema och sen lämnar du den till en bilverkstad som svetsar dit den.

Är lite osäker om den går att svetsa på plats men det går ju att se om du hissar upp den och undersöker.

TheStoryteller
18 november 2015 · 55 Inlägg

ehedman skrev:
Jag sökte på min Golf 3:a med ADZ-motorn. Sök här och du skola finna.

http://www.reservdelar24.se/bil-maerke/ … sroer.html

Mvh klarsynt men fattig från Sandviken. smile

Tack! smile Dock fortfarande förvirrad, det verkar finnas främre rör med och utan katalysator, liksom katalysator med och utan främre rör. Jag måste fan åka nånstans och lyfta upp den så man kan kolla.

TheStoryteller
18 november 2015 · 55 Inlägg

CC72 skrev:
Går att byta ut bara själva flexdelen om du vill. Köpes billigast på Biltema och sen lämnar du den till en bilverkstad som svetsar dit den.

Är lite osäker om den går att svetsa på plats men det går ju att se om du hissar upp den och undersöker.

Jo det är ju ett alternativ så klart. Men man vet ju inte hur friska resten av grejorna är...

zekezeke Vila i frid, pappa..
18 november 2015 · 517 Inlägg

http://www.autokatalogen.se/afw/satra/v … dNo=282735

Så ser det ut. Främre röret sitter ihop med katten. Som ovanstående sagt byter många endast ut flexen, då det är där det i 9 av 10 fall pajjar. Katten går sällan sönder. Har den gjort det kan du ersätta den med en universal för runt 500 - 1000 kr.


Dem andra alternativen du sett utan katt är förmodligen för äldre modeller / med andra chassinummer eller dylikt.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
TheStoryteller
18 november 2015 · 55 Inlägg

Tack! Jag har krälat lite och inser att det du säger stämmer utmärkt. Främre rör och kat är en och samma enhet.

Det enda ekonomiskt försvarbara alternativet på den här bilen är nog att byta endast flexdelen. Går det att få fram mått/specar på flexrör så man kan köpa prylar innan man river ner systemet?

Och (sekundärt), är det någon här i forumet som håller till i Gävletrakten och skulle kunna tänka sig att ta på sig ett sånt jobb utan att det kostar skitmycket? smile

zekezeke Vila i frid, pappa..
18 november 2015 · 517 Inlägg

Kommer du inte åt så du kan mäta yttermåttet på röret? Flexen ska gå över den ändå. Alternativt samma, så svetsar man i dikt..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
TheStoryteller
19 november 2015 · 55 Inlägg

Jag krälade så mycket jag kunde igår när jag bytte däck, men lyckades inte ens se flexdelen, den är för högt upp. Jag får åka till OK och hissa upp så jag kan kolla ordentligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang