2752
Sök

Audi V8 3.6 PT -89 varvar max 4000RPM :-/

Ain't no place like home...
4 636 Inlägg
4 februari 2016
#21
Sätter 5kr på att en eller båda kattar har satt igen. Innehållet kan lossna o sätta sig på tvären, med en rejält kraftig flödesbegränsing som följd.
Enkelt sätt att kolla: Sära avgassystemet mellan x-röret och kattarna. Varvar den fullt då? (o den kommer låta UNDERBART! Kolla mina videos så förstår du...) Ja, då har du hittat problemet.
Du kan testa att slå lite med handen på kattarna o lyssna efter skrammel, men oftast kilas innehållet fast så det inte skramlar något.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

33 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#22
Brains skrev:
Vad fick du för avgasvärden? Framförallt lambdan.
CO: 7.8 (0.5)
HC: 320 (100)
CO2500: 7.3 (0.3)
Lambdavärde: 0.81 (0.97-1.03)


33 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#23
-Westerlund- skrev:
Får du upp den i arbetstemperatur? Vet inte hur vanligt det är på produktionsbilar, men på eftermarknads styrsystem finns ofta en funktion för att begränsa maximalt varvtal, laddtryck m.m om kylvattnet inte har uppnått rätt temperatur. Är väl lite långsökt så om den har gått bra även kall förut så kan man väl bortse från det.

Men men, ingen idé att sitta här och gissa. Skaffa en felkodsläsare och plocka felkoder och kolla om några värden verkar vara fel.
Den har varit ganska likadan hela tiden min pappa haft den men det har varit vid ett högre varvtal typ 5200 men har aldrig påverkat avgasvärderna. Vet inte vilka som har den felsökningsutrustningen?
utan att åka hur långt som helst hmm


33 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#24
caromania skrev:
Hur mår rotor och lock?
Det var såhär att min pappa gjorde en motortvätt innan han skulle besiktiga den och det kom in vatten i fördelarlocken och påväg hem från besiktningen så exploderade båda locken pågrund utav alla feltändningar så vi bytte locken men inte rotorerna för dem såg fräscha ut kanske ska plocka bort dem och kolla hur dem ser ut nu iofs. tongue


33 Inlägg
7 februari 2016
Trådstartare
#25
Cuefa skrev:
Sätter 5kr på att en eller båda kattar har satt igen. Innehållet kan lossna o sätta sig på tvären, med en rejält kraftig flödesbegränsing som följd.
Enkelt sätt att kolla: Sära avgassystemet mellan x-röret och kattarna. Varvar den fullt då? (o den kommer låta UNDERBART! Kolla mina videos så förstår du...) Ja, då har du hittat problemet.
Du kan testa att slå lite med handen på kattarna o lyssna efter skrammel, men oftast kilas innehållet fast så det inte skramlar något.
Hade isär avgassystemet för inte så länge sen men prövade aldrig att varva utan kattarna bara max 2000 varv (lät jävligt bra redan vid 2000 med bara grenrör) tongue
Kan testa nästa gång den är på lyft. smile


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
7 februari 2016
#26
korven944 skrev:
Den har varit ganska likadan hela tiden min pappa haft den men det har varit vid ett högre varvtal typ 5200 men har aldrig påverkat avgasvärderna. Vet inte vilka som har den felsökningsutrustningen?
utan att åka hur långt som helst hmm
Felkoder får du fram med i princip vilken skitläsare som helst, jag har använt Biltemas en gång när det krisade

Ain't no place like home...
4 636 Inlägg
7 februari 2016
#27
-Westerlund- skrev:
korven944 skrev:
Den har varit ganska likadan hela tiden min pappa haft den men det har varit vid ett högre varvtal typ 5200 men har aldrig påverkat avgasvärderna. Vet inte vilka som har den felsökningsutrustningen?
utan att åka hur långt som helst hmm
Felkoder får du fram med i princip vilken skitläsare som helst, jag har använt Biltemas en gång när det krisade
Inte på äldre DKWs. De använder en s.k 2+2 adapter, som inte är helt lätt att finna. Biltemas tror jag inte kan läsa av dessa grejjer.

Kolla allt fysiskt du kan först, felkoder på en sån här gammal kärra ger sällan en stabil indikation på vad felet kan vara.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

33 Inlägg
8 februari 2016
Trådstartare
#28
Cuefa skrev:
-Westerlund- skrev:
korven944 skrev:
Den har varit ganska likadan hela tiden min pappa haft den men det har varit vid ett högre varvtal typ 5200 men har aldrig påverkat avgasvärderna. Vet inte vilka som har den felsökningsutrustningen?
utan att åka hur långt som helst hmm
Felkoder får du fram med i princip vilken skitläsare som helst, jag har använt Biltemas en gång när det krisade
Inte på äldre DKWs. De använder en s.k 2+2 adapter, som inte är helt lätt att finna. Biltemas tror jag inte kan läsa av dessa grejjer.

Kolla allt fysiskt du kan först, felkoder på en sån här gammal kärra ger sällan en stabil indikation på vad felet kan vara.
Ja tänkte försöka riva lite nästa helg och kolla alla tänddelar bränsle avgas osv big_smile
sedan om det inte leder någon vart får det bli felsökning hittade en sådan 2+2 adapter kosta 99 kr får se om den får fram något har en äkta mekonomen utrustning på skolan den om någon borde få fram något istället för en 299 kr OBD2 sökare från kjell hmm
Senast redigerat av korven944 (8 februari 2016)


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
10 februari 2016
#29
Cuefa skrev:
-Westerlund- skrev:
korven944 skrev:
Den har varit ganska likadan hela tiden min pappa haft den men det har varit vid ett högre varvtal typ 5200 men har aldrig påverkat avgasvärderna. Vet inte vilka som har den felsökningsutrustningen?
utan att åka hur långt som helst hmm
Felkoder får du fram med i princip vilken skitläsare som helst, jag har använt Biltemas en gång när det krisade
Inte på äldre DKWs. De använder en s.k 2+2 adapter, som inte är helt lätt att finna. Biltemas tror jag inte kan läsa av dessa grejjer.

Kolla allt fysiskt du kan först, felkoder på en sån här gammal kärra ger sällan en stabil indikation på vad felet kan vara.
Aj fanken, det är så ja... Men i värsta fall går det ju att ha VAG-verkstad att läsa ut

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 februari 2016
#30
Då har du 2 fel på bilen nu då?
Varvtalsbegränsningen och avgasvärdena, där den senare uppstod vid motortvätten..
Täckte far din över elektroniken tro, om inte så kan räkningen bli bister..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

33 Inlägg
12 februari 2016
Trådstartare
#31
Tittade lite i historiken kring bilen och den har haft liknande problem förr med bland annat trasiga tändfördelare och lambdasond stod i pappret att bilen börjat dricka så mycket som 1.7 l/milen vilket genomsnittet ligger på nu
17.2 /L 100km mad

Så tror ni man kan söka felkoder och få fram lambdasond trasig eller är bilens felsystem för gammalt för att vara så precis ? hmm


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 februari 2016
#32
Då har du kanske löst det själv..
Lambdan kan ställa till det och då blir det antingen byta på chans eller mäta om den är felaktig..
På min "riskokare" har jag en med 4 trådar och jag läste på nätet hur man testar den..
Jag bytte min själv för 2 år sedan och blev 1200 fattigare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

33 Inlägg
13 februari 2016
Trådstartare
#33
tommen1 skrev:
Då har du kanske löst det själv..
Lambdan kan ställa till det och då blir det antingen byta på chans eller mäta om den är felaktig..
På min "riskokare" har jag en med 4 trådar och jag läste på nätet hur man testar den..
Jag bytte min själv för 2 år sedan och blev 1200 fattigare..
Ska se imorgon hur allting ser ut så får vi se  wink



Tack så jätte mycket för alla tips och trix förhoppningsvis löses mina problem snart och är det någon som är sugen så är den till salu när den besktigats tongue


Ain't no place like home...
4 636 Inlägg
14 februari 2016
#34
Du har en enkel lambda med 3 trådar och standard Bosch-kontakt. Sitter mitt i X-röret som kommer ner från grenrören. Busenkel o byta, o väldigt billig att köpa. Kolla Ebay o hitta en med rätt kontakt från början istället för o skarva o löda. Det kanske kostar någon krona till, men det är det värt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

33 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#35
Cuefa skrev:
Du har en enkel lambda med 3 trådar och standard Bosch-kontakt. Sitter mitt i X-röret som kommer ner från grenrören. Busenkel o byta, o väldigt billig att köpa. Kolla Ebay o hitta en med rätt kontakt från början istället för o skarva o löda. Det kanske kostar någon krona till, men det är det värt!
Ja jag såg att den var ganska billig smile tack för tipset wink


33 Inlägg
18 mars 2016
Trådstartare
#36
Hej nu var det länge sen denna tråd fått något skrivet på men jag har iallafall bytt båda tändfördelarna och lambdasonden utan resultat det verkar som den varvar mer vid kall motor än vid varm hmm

Då jag testade igår och varva motorn innan den blivit tillräckligt varm och den varvade nära 5000 varv och sedan när bilen blivit varm tog jag den på en testrunda och den varvade bara 4100 ungefär mad

väldigt bra respons innan 4000 varv dock så inga misständningar av något slag väldigt fin kurva innan 4000 big_smile

tändspolar ? knacksensor ? små sprickor på tändkablar kan det göra något ? finns det någon typ av sensor mot svänghjul eller sådant kom jätte gärna med fler grejer jag kan testa uppskattar verkligen alla som hjälpt till hittils smile


Ain't no place like home...
4 636 Inlägg
18 mars 2016
#37
Har du prövat att varva den "för hand" så att säga, med gasspjället i framkant på motorn?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

33 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
#38
Cuefa skrev:
Har du prövat att varva den "för hand" så att säga, med gasspjället i framkant på motorn?
Ja har provat det också men den vill inte varva mer iallafall hmm


7 Inlägg
15 augusti 2016
#39
Lyfter tråden igen...
Är ny ägare på denna bil
Har kollat  katalysatorn (bägge)
Bytt rotor (bägge)
Kollat stiften och tändkablar ser ok ut
Bytt termostat eftersom den gick inte upp i värme
Inga felkoder

Ain't no place like home...
4 636 Inlägg
15 augusti 2016
#40
Felkoder är ju inte helt enkelt att få fram på dessa, men det låter ju konstigt att den fortfarande inte vill varva mer.
Om jag inte missminner mig så sitter det 2st varvtalsgivare på svänghjulet på dessa, men jag tycker den borde sätta en felkod ändå. Är den snabb att varva till det "stopp" den har nu, eller segar den sig upp till 4000rpm?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök