Corsa RWD Nordic Extreme 2,3T

Har sedan 2011 kört med denna bilen på strippen Började på 14s 185km/hmen med rätt däck blev det snabbt 12,4s 195km/h Efter kontakt med Nordic Uhr steg effekten till 482WHP/585WNm och tiderna kröp ner till 6,86s/173km på 201m och 10,74s/218km på 402m Men nu ca 550repor senare skall 2,0an bli ersatt av en 2,3T vilken är under uppbyggnad Allt för att få så roliga somrar som möjligt på strippen Man kommer aldrig vara snabbast men det är kul att själv utvecklas med sin bil
  • 108 Följare
  • 110 099 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 augusti 2017
MickeKr
20 februari 2016 · 391 Inlägg

Detta var det ända problem jag fick på förra motorn efter ca 550repor :-)
Som tur var hände detta på återline, kunde slutat illa på en fullgasrepa

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-cdafef4cd09c77a0c89b2f7ea30456f2.jpg

Lösningen blir delad skarv med o-ring som org

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-fdca1d9f20b907e84ca9d58126ca4c5f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-647a95cf0d31e3e97f5dcbf29ef10768.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
21 februari 2016 · 391 Inlägg

Då inget meck blev av i helgen pga social resa till släktingar blev det bara tid till att beställa mer delar på nätet.
4bar GM mapsensor beställd :-)

Senast redigerat av MickeKr (21 februari 2016)

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
21 februari 2016 · 391 Inlägg

Bjuder på lite bilder sen då jag köpte släpet och tänkte köra med kapel.
Dock blev vikten då för hög och luftmotståndet högt så nu körs den utan kapellet

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-eae8b8d2ba17ac96af45ee9564245701.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-8b3712c01341b854479242accede9f26.jpg

Men det fick plats :-)

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
22 februari 2016 · 391 Inlägg

Då var det halvlek för lunch idag.
Transmissionskåpor och topp på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-bb11ccfca7d38762506beec900278fc9.jpg

Nästa steg blir avgastempgivarna i grenröret samt linda grenrör

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
22 februari 2016 · 391 Inlägg

Hände lite till i em
Avgastempgivare monterade och avgasbandage på

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-70374ab99e3535a405c9d1a14c0f8f7e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-1e759a05066793cec6526028e986c08f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-530ff1e2fc713b532561b4f12b4d5b7f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-898cdf7f7f5cd321a4d62b7965218a12.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-3a3643d36dc9722e51db0777f45663be.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
23 februari 2016 · 391 Inlägg

Då var kammarna på plats och inklockade.
Drygt jobb men skall göras

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-0277ded54c790688c894f90a735fe652.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-7614e54dde947f1d235861e3d18d73b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-6ed63509ccb64be4312394e7523083a0.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
Erngard
23 februari 2016 · 169 Inlägg

Nu vill jag ge dagen tips😃 en cykeleker i dimention 2.25mm passar perfekt i dom flesta mätklockor dom har nämligen en m2.5 gänga i änden☺ måste varit jäkligt trångt när du mätte☺ med en cykeleker får man schysstare vinkel på klockan mot tryckaren, vad åker du för kammaxlar och vad blev det för inklockningsvärde? Kan du verkligen snurra motorn 2 hela varv när du har klockan där? Kan man inte det så kommer det inte bli rätt

MickeKr
23 februari 2016 · 391 Inlägg

Bra tips.
Ja det går för jag har en lång skruv i toppen som jag hittade med samma gänga (M2,5) på klockan
Skall faktiskt leta upp en cykeleker och testa innan motorn hamnar i bilen

Tack!

Insug 1,75 och avgas 0,5 enl leverantören

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
23 februari 2016 · 391 Inlägg

Byggbild på insug och spjällhus ng900
Skall ju matcha min förra installation då motorn skall med enkelhet kunna bytas
Insug, spjäll med mera skall av igen för svets, rengöring etc

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-0a1396813a988054f888dbd976d99331.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
25 februari 2016 · 391 Inlägg

Någon som har tips på hur man tar bort anslutningar i spjällhuset utan att bryta isönder spjällhuset
Tänkte plugga de som inte skall användas
Kan man dra ut anslutningsrören skulle man kunna gänga hålen och plugga dessa

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
jojje81 George
25 februari 2016 · 1 956 Inlägg

Man kan väl kapa bort dom.
Epoxyfylla kanske funkar.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
MickeKr
25 februari 2016 · 391 Inlägg

Skulle misstänka att de är pressade i alu med någon form av tätning ser det ut som
Frågan är om man värma/borra eller något annat som är "best practice" :-)

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
jojje81 George
25 februari 2016 · 1 956 Inlägg

Ja borra ur är ju enkelt. Gänga sedan och i med lite gängtätning så e saken klar smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
MickeKr
25 februari 2016 · 391 Inlägg

Japp det får nog bli så
Vill ju inte ha en massa slangstumpar med skruvar i ;-)

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
_DamnIt R1 driver!
25 februari 2016 · 5 128 Inlägg

Borra och gänga känns som bästa lösningen. Du får det helt tätt, och kan dessutom ta upp hålen enkelt igen om du behöver dom.

Erngard
26 februari 2016 · 169 Inlägg

dom är inte pressade värm dom lite med gassvetsen så släpper limmet fint, svarva pluggar i alu och sätt fast dom med loctite cylindrisk låsning så sitter dom som berget:)

Gussam
26 februari 2016 · 619 Inlägg

Om du försänker gängan lite i spjällhuset kan du använda en hyraulplugg med o-ring för att täta. Finns massa olika att köpa men är enkelt att göra en egen i alu om du har en svarv och en o-ring. Designen varierar men ser ungefär ut som under.
http://i21.geccdn.net/site/images/n-picgroup/BUE_H7238X12.jpg

MickeKr
26 februari 2016 · 391 Inlägg

Erngard skrev:
dom är inte pressade värm dom lite med gassvetsen så släpper limmet fint, svarva pluggar i alu och sätt fast dom med loctite cylindrisk låsning så sitter dom som berget:)

Misstänkte detta då man kan se rester av "lim/tätning" runt röret

Tack för alla tips/ideer

MVH Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
Erngard
26 februari 2016 · 169 Inlägg

Ja det är välbeprövat☺

MickeKr
26 februari 2016 · 391 Inlägg

Kan ju vara trevligt att inte fylla motorutrymmet med slangstumpar och skruv ;-)

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang