jag har sökt och sökt men jag hittar inte hur man kopplar en turbo till förgasare motor ?

Sluskk
25 december 2006 · 778 Inlägg

jag har sökt och sökt men jag hittar inte hur man kopplar en turbo till förgasare motor ? är det samma sack på alla motorer snäla sej hur man kopplar det. Lås inte dena tråd sök själv om du hittar en inläg om turbo till förgasar motor! det gör inte jag!

Senast redigerat av Sluskk (25 december 2006)

Blue_celicA
25 december 2006 · 243 Inlägg

Hade faktist också tänkt skapa en sådan tråd...hur gör man?

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
740perne
25 december 2006 · 3 Inlägg

Vad är de för bil vi pratar om?

740perne
25 december 2006 · 3 Inlägg

har ju lite ideer om de, men du bör ju ha en kunnig på turbo med dig om du ska börja grotta med ett sådant projekt.
byte insug,stroka motorn lr tjockare topp pakning, de är ju en del av de, men de är mycke jobb.

Sluskk
25 december 2006 · 778 Inlägg

jag har ju ingen egen bil men jag har föndera på skafa en bil men vet inte riktigt vad jag ska ha för bil sen öndra jag om det är lättare och fixa turbo på en förgasar bil! finns ju redan en tråd om hur man gör det på en bmw 320 men om vi sejer en Volvo 240 förgasre med b21a om nån orka kan dom dra en grund om det ! eller om nån annan bil model

Senast redigerat av Sluskk (25 december 2006)

Jolle87
25 december 2006 · 1 585 Inlägg

varför inte göra det lätt och köpa en bil med trubo från början:D

Klubbmannen
25 december 2006 ·

Söker man så finner man. Förmodligen inte på garaget. Turbo är inte "Plug and play". Sätt in dig djupt i hur det funkar, i andras projekt, hur du själv ska göra och om det är värt det.

Konverterar du din bil inom 6 månader och får det att funka så ska jag skala av färgen från mitt snikmålade insug med tänderna.

Kristian_L
25 december 2006 · 1 893 Inlägg

Förr, hade man tryckförgasare, De var mellan turbon och motorn, alltså förgasaren var trycksatt. Vet inte om det är lönt mödan när insprut är så vanliga. Skulle kanske kunnat förstå tanken ifall du redan hade en förgasar bil, skall du nu köpa ett objekt att turbokonvertera, så är det mycket lättare att köpa en bil med sprut från början. Köp en turbobil från början, så slipper du regbessiktiga och grejer. Massa onödigt jobb med SBP som du kunde lägga på bilen istället.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Chrille74 Chef
26 december 2006 · 379 Inlägg

Ja, kan bara hålla med, köp en bil med turbo från början! det blir bättre, billigare och enklare smile

Men säg att du ändå ska turbokonvertera en förgasarbil.......
Du behöver bygga/skaffa ett grenrör som passar för turbon, du måste göra ett uttag i blocket för olja till turbo (kanske behöver fixa ett vattenuttag också, om turbon är vattenkyld, inte nödvändigt, för det bör räcka med oljekylning) Därutöver så måste oljan kunna rinna tillbaks till blocket/oljetråget, så ett rör till det måste skaffas, ytterligare ett hål ska göras så oljan kan rinna tillbaks, främre avgasröret måste byggas om så det passar anslutningen på turbon....

Tryckrör ska byggas, ev en intercooler måste monteras (beroende på hur mycket laddtryck det är planerat) förgasaren måste bytas ut till en som är trycktålig, tex weber med tillhörande insug, därefter är det bara att bygga klart tryckrören, bestycka förgasaren så den inte går snålt på laddtryck....... för då kan hala motorn rasa.......

Ska du dessutom ladda typ 0.5 bar eller så, så bör du också riva ner topplocket och skaffa tjockare packning eller dyligt för att sänka kompressionsförhållandet, annars kommer motorn att spika sönder när man pressar den lite och luften blir för varm.......

Jag tror inte 10000:- räcker för detta bygge, även fast du köper begagnade grejer........

för 10000:- får du flera fabriksbyggda turbobilar..... som fungerar bra från början, och går att trimma mer.......

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
turbotompa fritidsprofessor
26 december 2006 · 1 197 Inlägg

Kolla in forumet på STS - Sävar Turbo Site, där diskuteras det mycke fuggeturbo, finns mycket intressant om du kikar runt lite där..

Adressen är: http://www.savarturbo.se/
'
mvh//tompa

Jooko
27 februari 2007 · 88 Inlägg

om man snackar B21a Dvs volvo förgasar motor så kan man utan problem slipa nålen så den bli kortare och vassare och lägga igen hålen för choken! funkar med en stromberg! Sen får du bygga en pleneum (tryck tätat) som du sätter på förgasaren och med täta slangar till turbon..

Då den mekaniska bensin pumpen ej orkar att leverara tillräkligt med bensin för ett bra grund ladd så finns det antagligen på biltema att köpa pumpar för 500kr

Olje kylare är nog ett måste om man vill ha en drift säker motor , om du nu har en vatten kyld turbo så funkar det att koppla in sig på värme paketet , eller olja så är det du måste ha ett ställe att sätta returern på i blocket!

Även Tråget måste bytas ut eller moddas för bättre olje flöde med pickupen!

allt kan man göra väldigt enkelt på dessa maskiner så du får turbo och kan lätt ladda 0.3-0.5 och även byta ut till elfläkt eller slir fläkt så får du 3hk mer enligt volvos uppgifter!


mvh jocke

Sluskk
27 februari 2007 · 778 Inlägg

okej

Purjo84
8 juli 2008 · 45 Inlägg

Det är en hel veten skapp att trycka i genom en förgasre då lär man vara väldigt duktig om det ska bli å funka sad men orkar man krångla runt med sånt förgasare är ett avslutat kapitel i fordons teknik enligt mig smile

Ricke W
11 oktober 2008 · 374 Inlägg

Det finns ett alternativ till och det är att man sätter förgasaren före turbon så att man suger in bränsle/luft-blandningen i turbo och trycksätter den.
Har suttit original på en del tidiga turbo-bilar.

Har inte testat det men med mitt sätt att se på det, så är det ett lättare sätt att installera men jag tror riktiga tryckförgasare blir bättre. Sen så håller jag med att insprut är ett bättre alternativ.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Joby
19 mars 2009 · 35 Inlägg

Tar och lyfter denna tråd big_smile
Jag turbokonverterade min Volvo 740 med B230A motor, altså förgasarmotor.

Jag köpte en orginalturbo till 740 turbo med tillhörande grenrör, downpipe, vattenslanga och oljeledningar.

Oljan tog jag från där oljetrycksgivaren sitter och gjorde ett t-kors och drog en slang till turbon. Sen svetsade jag en retur nere i tråget.

Vattnet tog jag från toppen där vattentemp givaren sitter på andra sidan motorn och en slang till turbon. Sen från turbon till ett t-kors på en tjocka slangen mellan vattenpumpen och kylaren.

Sen köpte jag en orginal intercooler från 740 turbo och satte där kylaren brukar sitta och satte fast kylaren med buntband och ståltråd bakom intercoolern.

Tryckrör gjorde jag av lite allt möjligt jag hittade i verkstaden (avgasrör, kylarslang från lastbil, avloppsrör och sånt.)

Sen köpte jag en trycktätad orginalförgasare med en hemmasvetsad tryckbox som man ansluter tryckröret till. Modifieringarna som är gjorda på förgasaren är bl.a. omslipad nål och borttagen och igentätad choke och sånt.
En väldigt bra guide om hur man trycktätar en förgasare.
Den i guiden är en gammal stromberg men det är ungefär samma förgasare.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249

Sen orkar inte orginal bränslepump som sitter på blocket att mata in bensin i förgasaren då det är övertryck i den vilket gör att bensinen trycks tillbaka, därför köpte jag en tankarmatur från en 740 med insprutmotor som har elektrisk pump i armaturen. Den kopplade jag till en strömbrytare i kupén. Koppla INTE pumpen till tändningen för då börjar den mata bensin så fort du slår på tändningen.
Sen köpte jag en bränsletryckregulator för att kunna reglera bränsletrycket. Sen en returslang från regulatorn till bensintanken så överflödig bensin kan åka tillbaka.

OBS jag har inte hunnit få ihop motorn och provkört om det fungerat än. Det är möjligt att man kan bli tvungen att installera en till bränslepump. Men jag vet inte.

Det var den hjäp jag kunde bidra med. Hoppas det är till nån nytta smile

Volvo_Trash
21 mars 2009 ·

myycket enklare att konvertera en insprutningsmotor. jag har ett kitt till salu billigt till 2/7/940 om du är intresserad

Volvo244DL_SugTurbo
26 november 2014 · 132 Inlägg

Här har du mitt förgasarturbo projekt. Ganska djupgående.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299339

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
torpis Forummoderator
26 november 2014 · 10 572 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Här har du mitt förgasarturbo projekt. Ganska djupgående.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299339

8år sen med svaret är jag rädd roll

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Volvo244DL_SugTurbo
26 november 2014 · 132 Inlägg

Ja jo, men ändå... tongue

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang