Pruta vid köp av bil, på grund av skada på bilen?

Vintern
8 februari 2016 · 2 Inlägg

Hej! Har fått ett pris på en bil jag är intresserad av. När jag kollade på bilen så hittade jag en skada i stötfångaren som är av plast, skrapad färg och en spricka på kanske fem cm. Det var okänt sedan tidigare och därför var inte det inkluderat i priset. Har frågat på en lackfirma och de uppskattade priset för att laga stötfångaren till runt 10 000.

Det kommer bli många kostnader direkt för min del med den där bilen, så därför är det inte direkt jätteskoj att lägga 10 000 för att laga bilen. Utan en prissänkning kommer det inte bli ett köp. Nu förstår jag att det är upp till säljaren men hur vanligt är det att man prutar med priset som lagningen kostar. Är det ett ok sätt?

Senast redigerat av Vintern (8 februari 2016)

Bike
8 februari 2016 ·

Så grovt som 10k kan du inte pruta ner men med lite tur halva  Om det är en fin bil värd och kosta på och vad nu säljaren kräver i första hand.

Många säger med att jag säljer den som det är och detta ska jag ha.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Nej, kör nu med "däcksparkarmetoden" och virra på huvudet när du SER skadan..
Sen gör du lite" ansiktsminer" och går runt bilen och suckar högt..
Slutligen kastar du fram "sista priset kompis" och låtsas gå därifrån..
Ger mig fasiken på att med DEN metoden lyckas du tackla ner priset 10-15%!
Låtsas att inte vara angelägen köpare kan sänka den allra siste optimistiske säljare ..

Senast redigerat av tommen1 (8 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
8 februari 2016 ·

Är det en 5000kr bil så gör du ju en kanonaffär. wink

Frågan är alltid fri, du ger ägaren ett bud du tycker är rimligt och antingen får du köpa den eller så får du inte köpa den.

Vanligt undrar du, pruta är vanligt att göra på de fel och brister man hittar fast givetvis i paritet till prisklassen. Är det en E-klasse 2015 för 350000kr så är det ett adekvat prisavdrag. En firma exempelvis kan åta sig att fixa skadan före leverans.

Muttley
8 februari 2016 ·

Du kan få ett pris för vad e kostar att laga. Men han som säljer kanske kan få de billigare än 10.

Men varför provar du inte?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 februari 2016 · 14 061 Inlägg

Vintern skrev:
Hej! Har fått ett pris på en bil jag är intresserad av. När jag kollade på bilen så hittade jag en skada i stötfångaren som är av plast, skrapad färg och en spricka på kanske fem cm. Det var okänt sedan tidigare och därför var inte det inkluderat i priset. Har frågat på en lackfirma och de uppskattade priset för att laga stötfångaren till runt 10 000.

Det kommer bli många kostnader direkt för min del med den där bilen, så därför är det inte direkt jätteskoj att lägga 10 000 för att laga bilen. Utan en prissänkning kommer det inte bli ett köp. Nu förstår jag att det är upp till säljaren men hur vanligt är det att man prutar med priset som lagningen kostar. Är det ett ok sätt?

Du kanske ska skriva vilken bil det gäller men framförallt PRISET!!!!!!

10000 av 20000 är ju halva bilens pris
10000 av 300000 är lite drygt 3%

Så det är lite skillnad på vad bilen kostar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Det var därför jag valde 10-15% i mitt exempel..
Det gör man när man inte vet priset..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vintern
8 februari 2016 · 2 Inlägg

Ursäkta!
152 000:-.
Audi A6 Sedan 2013.

Senast redigerat av Vintern (8 februari 2016)

Ingooo
8 februari 2016 · 167 Inlägg

Då lägger du ett bud på 125 å så möts ni halvvägs.

Muttley
8 februari 2016 ·

Vintern skrev:
Ursäkta!
152 000:-.
Audi A6 Sedan 2013.

Säker på att han inte räknat med skador och sånt för de priset?  Billigaste du kan hitta ligger runt 160 på blocket.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Nej, kör nu med "däcksparkarmetoden" och virra på huvudet när du SER skadan..
Sen gör du lite" ansiktsminer" och går runt bilen och suckar högt..
Slutligen kastar du fram "sista priset kompis" och låtsas gå därifrån..
Ger mig fasiken på att med DEN metoden lyckas du tackla ner priset 10-15%!

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
8 februari 2016 ·

tommen1 skrev:
Nej, kör nu med "däcksparkarmetoden" och virra på huvudet när du SER skadan..
Sen gör du lite" ansiktsminer" och går runt bilen och suckar högt..
Slutligen kastar du fram "sista priset kompis" och låtsas gå därifrån..
Ger mig fasiken på att med DEN metoden lyckas du tackla ner priset 10-15%!

Du vill bara att han ska framstå som en idiot.

De är ungefär vad majoriteten av säljare hade trott.  Hade någon börjat med "däcksparkar" och virrat på huvudet hade jag bett de åka hem, eller de har jag gjort förr.

En som gjorde så köpte likväl motorcykeln jag hade till försäljning. Varje gång han sänkte priset så räknade jag av saker jag skulle byta till original smile

torsen
10 februari 2016 · 7 240 Inlägg

Har du kollat upp bilens värde på www.bilpriser.se ?
Deras prisrekommendation gäller skattade och besiktade bilar i normalskick för årsmodellen och miltalet.
Avdrag bör göras för defekter som nedsätter funktionen.
T ex defekt AC, stereo, fönsterhiss etc.
Men på en 3 - 4 år gammal bil får man räkna med kosmetiska blesyrer som en 5 cm lång spricka med färgavskrap.
Vill du ha en helt felfri bil måste du köpa en ny, och även på den kolla efter skador.
Köpte för några decennier en ny Volvo.
Upptäckte inte förräns jag kom hem att hundbenet på vänster sida var skadat.
Ingen prisreduktion här inte.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Då blir det till att köpa bilen till säljarens pris..
KAN man pruta 10 till 15% SKA man göra det..
Inte fasen lägger en normal bilförsäljare sig lågt väl?!

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ekelund88
10 februari 2016 · 2 656 Inlägg

Ingooo skrev:
Då lägger du ett bud på 125 å så möts ni halvvägs.

hade jag varit säljaren då hade jag tackat för intresset och inte sänkt en krona sen smile

JBeam
10 februari 2016 · 201 Inlägg

Ett avdrag på 10.000:- för en spricka i stötfångaren går inte på en 3 år gammal bil för 150.000:-. Då ska det till att vara en dålig säljare. Visste säljaren om skadan när han satte priset är det icke prutbart pga skadan. Om skadan inte var medräknad kanske du kan få avdrag på 3000-4000:-. Även om jag tror att säljaren hellre fixar skadan åt dig i så fall, beroende på vad han har för avtal och kontakter.

Senast redigerat av JBeam (10 februari 2016)

Ingooo
10 februari 2016 · 167 Inlägg

ekelund88 skrev:

Ingooo skrev:
Då lägger du ett bud på 125 å så möts ni halvvägs.

hade jag varit säljaren då hade jag tackat för intresset och inte sänkt en krona sen smile

Å kanske gråta en skvätt när du får ett bud på 115 tkr x antal månader senare wink Affärer kan man ju göra med lite glimt i ögat och komma väldigt långt med.

ekelund88
10 februari 2016 · 2 656 Inlägg

Ingooo skrev:

ekelund88 skrev:

Ingooo skrev:
Då lägger du ett bud på 125 å så möts ni halvvägs.

hade jag varit säljaren då hade jag tackat för intresset och inte sänkt en krona sen smile

Å kanske gråta en skvätt när du får ett bud på 115 tkr x antal månader senare wink Affärer kan man ju göra med lite glimt i ögat och komma väldigt långt med.

ja eller skrattar mig lycklig när jag har bra is i magen , bilar som man låter sig pruta på såmycket kan man nog garanterat räkna med det är nått fel på smile

Germax
11 februari 2016 · 12 086 Inlägg

Jag tänkte direkt att är det aktuellt att laga stötfångaren för 10tkr så måste det finnas någorlunda värde i bilen. När jag sedan läste 156tkr så kan jag ju säga att 10tkr är minimumprut (om bilen är normalt prissatt).

Man ska ta bilaffärer för vad det är, inget att tjura ihop över. Som köpare ska man alltid ge ett lågt bud, det ger en fingervisning om vad säljaren har tänkt att han ska få för bilen. Bjuder man 125tkr för en 156tkr bil och han motbjuder 140tkr så är det inte otroligt att man får loss bilen för 130tkr (5tkr för att säljaren ska känna att han blivit mött). Som säljare ska man alltid ge ett högt motbud, typ 150tkr för att få en fingervisning om vad köparen är beredd att betala smile Så brukar jag göra och det funkar ganska bra.

Detta gäller privataffärer förstås, bilhandlare har jag ingen erfarenhet av. Dom och andra sidan kommer aldrig ge bort bilen till underpris.

Senast redigerat av Germax (11 februari 2016)

JBeam
11 februari 2016 · 201 Inlägg

Germax skrev:
Jag tänkte direkt att är det aktuellt att laga stötfångaren för 10tkr så måste det finnas någorlunda värde i bilen. När jag sedan läste 156tkr så kan jag ju säga att 10tkr är minimumprut (om bilen är normalt prissatt).

Man ska ta bilaffärer för vad det är, inget att tjura ihop över. Som köpare ska man alltid ge ett lågt bud, det ger en fingervisning om vad säljaren har tänkt att han ska få för bilen. Bjuder man 125tkr för en 156tkr bil och han motbjuder 140tkr så är det inte otroligt att man får loss bilen för 130tkr (5tkr för att säljaren ska känna att han blivit mött). Som säljare ska man alltid ge ett högt motbud, typ 150tkr för att få en fingervisning om vad köparen är beredd att betala smile Så brukar jag göra och det funkar ganska bra.

Detta gäller privataffärer förstås, bilhandlare har jag ingen erfarenhet av. Dom och andra sidan kommer aldrig ge bort bilen till underpris.

Förstår hur du tänker men det funkar tyvärr inte riktigt så med bilhandlare.. 9 av 10 handlare sätter inte ett överpris. Utan ett ganska vettigt pris med kanske en viss prutmån. Men ibland inte ens det. Bjuder du 125.000:- för en bil som ligger på 156.000:- kommer säljaren bara tycka du är dum i huvudet i princip, kanske till och med inte kunna hålla sig för skratt. Vissa handlare har ett visst spelrum, men absolut inte så stort. Dom måste ju tjäna på sina affärer till skillnad från privatpersoner. En bil för 156.000:- ska man vara glad om man lyckas får ner till jämna 150.000:-.

Som källa kan jag tillägga att jag arbetar på en bilfirma sen länge tillbaka och är i konstant kontakt även med andra firmor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang