Att sätta på en vinge?

BlandadBenzin
26 december 2006 · 202 Inlägg

Tja

undrar hur man sätter på en vanlig vinge på en baklucka? Är det bara till att borra och fästa vingen?

JW
26 december 2006 · 281 Inlägg

universal vingar får man oftast borra hål och sen skruva fast men om man har en vinge som är gjord för en viss bilmodell så finns det oftast fina fästen... vissa vingar limmar man bara dit med purlim... mvh Jonas

BlandadBenzin
26 december 2006 · 202 Inlägg

Ok... det lär bli en universal. Så ja får borra i bak luckan =P

mvh

falloutboy
27 december 2006 · 1 723 Inlägg

Några här i stan har borrat fast sina. Det ser inte så snyggt ut nu när de försökt besiktiga bilen med vingen. Det har inte blivit godkänt så nu kör de utan vinge. Dock med hålen kvar. wink

BlandadBenzin
27 december 2006 · 202 Inlägg

falloutboy skrev:
Några här i stan har borrat fast sina. Det ser inte så snyggt ut nu när de försökt besiktiga bilen med vingen. Det har inte blivit godkänt så nu kör de utan vinge. Dock med hålen kvar. wink

Ajda.. det där lät ju inget vidare bra :S men man kan väl skruva av den när man besiktigar?

Mäki Långsam Perfektionist
27 december 2006 · 4 800 Inlägg

Torrone skrev:

falloutboy skrev:
Några här i stan har borrat fast sina. Det ser inte så snyggt ut nu när de försökt besiktiga bilen med vingen. Det har inte blivit godkänt så nu kör de utan vinge. Dock med hålen kvar. wink

Ajda.. det där lät ju inget vidare bra :S men man kan väl skruva av den när man besiktigar?

Precis. många skruvar av vingarna under besiktning sen åker dom på igen smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Klubbmannen
27 december 2006 ·

Torrone skrev:
Ajda.. det där lät ju inget vidare bra :S men man kan väl skruva av den när man besiktigar?

Nej, det är helt omöjligt..

John87 Stolt Volvoägare
27 december 2006 · 4 913 Inlägg

Besiktningsfolket lär fråga varför du tagit bort massa på bilen, men dom kan inte underkänna din bil för att du har hål i bakluckan.

Vet många som byter däck till besiktning och det ser jättekonstigt ut med orginalsulor när dom har breddade skärmar och allt, men det är inte olagligt.

Lim är inte jättebra, lätt att stjäla en vinge som är limmad...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
BlandadBenzin
27 december 2006 · 202 Inlägg

Men hur är det normalt att göra? Hur gör de flesta alltså?

John87 Stolt Volvoägare
27 december 2006 · 4 913 Inlägg

Borra hade jag gjort. Sitter bäst och blir snyggt.
Vid besiktning är det bara att skruva bort, och sätta dit den igen efteråt. Inga problem alls.

Hål går ju att fixa i efterhand om du t.ex vill sälja bilen utan vinge.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Aerodynamik ...
27 december 2006 · 7 120 Inlägg

jag har en fråga om vingar..
Eftersom EVO och Impreza vingar är original från fabrik borde man väl kunna sätta en sån vinge på en annan bil utan problem med besiktingen?
Ex. EVO vinge -> Nissan 200sx S13 = No problem med polis/besiktningen


Det är ju nästan samma sak som att sätta till exempel en M5 vinge på en SAAB 9-5.

AttackMedic
27 december 2006 · 379 Inlägg

jag har hört, rätta mig om jag har fel men vissa högre vingar, Evo och Impreza har specialskruvar som knäcks om någon skulle fastna i dem t ex en cyklist. Sen finns där väl lite regler om hur hög och bred en vinge får vara för att vara godkänd

Mvh

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
Opelola
27 december 2006 · 106 Inlägg

att en vinge sitter som orginal på en bil är laglig,  behöver inte vara godkänd på en annan bil om du sätter den där.

Mvh Ola
ToXtreme
30 december 2006 · 3 627 Inlägg

Det är jättemkt krav för vilka vingar som är godkända mm. men en regel är att vingen ska ha sina fästen så att dessa sitter längst ut på bakluckans kanter för att vara laglig...

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang