BMW E34, E36 eller E39? Hjälp!

Hamreus
22 april 2016 · 12 Inlägg

Tjenare!
Har kollat runt ett tag nu och tänkt att införskaffa mig en första bil då jag fyllar 18 till hösten. Dom jag har kollat på  är BMW E36, E34 och E39. Det jag undrar över är vad tycker om dessa bilar och vad det är som skiljer årsmodellerna emellan?
Tacksam för svar!

simlar
22 april 2016 · 5 525 Inlägg

Vad är du ute efter i en bil?

Sportig? Bekväm? Modern?

E36 har jag haft, sportig bil som går bra efter vägen. Dock inte tillräckligt komfortabel för mig (för högljudd i kupén och jag tyckte man satt alldeles för högt upp, dock en 91a så en nyare lär vara mer ljudisolerad).

E34 och E39 har jag dock inga erfarenheter av, dock är E39 mycket modernare och förmodligen även mer ljudisolerad än E34.
E34 tycker jag däremot är snyggare då jag gillar den gamla "haj-fronten", själv skulle jag helst ha en E28 om utseendet är det viktigaste.

http://www.autopower.se/ har du mycket information om BMW, finns både köpguider, bilinfo, mektips m.m

Senast redigerat av simlar (22 april 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hamreus
22 april 2016 · 12 Inlägg

Sportig och bekväm är jag mest ute efter! Att den är lite äldre och inte så modern är inte något problem!

Den jag har kollat mest på är ju E36 antingen 318i eller 320i. Men det lutar mest mot en 318i då den är lite billigare!
Och eftersom det är nästan 2 mil till min skola så är det skönt att den inte drar så mycket, Om jag har förstått rätt så har 320i ca 150 hk och 316i 115 hk?
Tack så mycket! Ska kolla in den sidan

simlar
22 april 2016 · 5 525 Inlägg

Ska du ha en E36 så rekommenderar jag inte en 316i eller 318i, M40B16/b18-motorn är inte någon bra motor. Felkonstruerad topp så belastningen på kamaxeln är onormalt hög, kamremsintervall på 6000mil och vanligt att kamaxeln är nersliten.

En 318is skulle jag rekommendera isf eller en 320i.
Kamkedja på båda och väldigt bra motorer.

318is-motorn är riktigt varvillig, mår som bäst över 4000rpm men har ändå bottendrag smile Drar runt 0,8-1L/mil när man kör som folk.

Däremot är ju en 320i trevligare, skönare ljud och jämnare motorgång i rak6an. Dock dyrare att serva och förmodligen lite törstigare på soppan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hamreus
22 april 2016 · 12 Inlägg

Okej, Men är det dyra kamrems byten på 316/318?

Men dem flesta har gått över 25k/30k mil, tror du det är något problem?
Synd att det finns så dåligt med 318is på blocket för jag har läst att dem var lite bättre också!

Är det lätta motorer att skruva med? För jag har läst att dom går gärna sönder lätt? smile

Vixhall
23 april 2016 · 37 Inlägg

Jag hade en E36 325i -94, dvs M50B25 med vanos. Den drog ganska exakt 1L/milen med min körstil - som var långt ifrån bränsleekonomisk om man säger så. Jag gillade E36-karossen förutom att just mitt exemplar var väldigt rostig och ganska svajjig i bakvagnen. M50-motorn är mer eller mindre bombsäker - M52an som är den nyare versionen sägs vara precis lika hållbar men jag upplever att de har mer småfel - till exempel så är de väldigt känsliga för insugsläkage.

Delar är väldigt billiga dock.

Kan tillägga att jag upplevde min E36a som väldigt tyst i kupén, nästan på Lexus-nivå.

Det enda egentligen negativa jag kan komma på är att det är ganska dyr försäkring.

IceEyes Varningar: För många..
23 april 2016 · 2 552 Inlägg

Prius.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Mew
23 april 2016 · 2 160 Inlägg

simlar skrev:
Ska du ha en E36 så rekommenderar jag inte en 316i eller 318i, M40B16/b18-motorn är inte någon bra motor. Felkonstruerad topp så belastningen på kamaxeln är onormalt hög, kamremsintervall på 6000mil och vanligt att kamaxeln är nersliten.

En 318is skulle jag rekommendera isf eller en 320i.
Kamkedja på båda och väldigt bra motorer.

318is-motorn är riktigt varvillig, mår som bäst över 4000rpm men har ändå bottendrag smile Drar runt 0,8-1L/mil när man kör som folk.

Däremot är ju en 320i trevligare, skönare ljud och jämnare motorgång i rak6an. Dock dyrare att serva och förmodligen lite törstigare på soppan.

Vixhall skrev:
Jag hade en E36 325i -94, dvs M50B25 med vanos. Den drog ganska exakt 1L/milen med min körstil - som var långt ifrån bränsleekonomisk om man säger så. Jag gillade E36-karossen förutom att just mitt exemplar var väldigt rostig och ganska svajjig i bakvagnen. M50-motorn är mer eller mindre bombsäker - M52an som är den nyare versionen sägs vara precis lika hållbar men jag upplever att de har mer småfel - till exempel så är de väldigt känsliga för insugsläkage.

Delar är väldigt billiga dock.

Kan tillägga att jag upplevde min E36a som väldigt tyst i kupén, nästan på Lexus-nivå.

Det enda egentligen negativa jag kan komma på är att det är ganska dyr försäkring.

Jag tycker det är intressant att den lättare 3-serien inte dricker nämnvärt mindre än sina storasyskon E39. Min 523 E39 snittar runt 0.95, och då är min körstil inte heller alltid så snäll. (~0.8 långkörning med full bil) Den är väl inget effektmonster, men den känns absolut inte slö. Omkörningar och att "gasa sig ur situationer" är inga problem. De större motorerna lär ju självklart sörpla i sig lite mer dock, speciellt V8-orna.



IceEyes skrev:
Prius.

Aldrig hört talas om en sådan BMW. Ny modellbeteckning? wink

Senast redigerat av Mew (23 april 2016)

Utmarks-Loke
23 april 2016 · 5 840 Inlägg

Köp en 318i E36 från -93 eller nyare så har den M43-motorn som inte har problemen som M40 hade. De har bytt kamremmen mot en kedja. Det är en mycket bra motor.

Utmarks-Loke
23 april 2016 · 5 840 Inlägg

Vixhall skrev:
Jag hade en E36 325i -94, dvs M50B25 med vanos. Den drog ganska exakt 1L/milen med min körstil - som var långt ifrån bränsleekonomisk om man säger så.

Måste ha varit något fel på den. Jag hade en E36 325i -91, visserligen utan vanos men annars samma. Den gick väldigt snålt för att ha närmare 200hk, jag minns inte exakt men det låg runt 0,8l/milen. Kanske din hade fel på lambdasonden eller liknande så den gick för fett?

Low
23 april 2016 · 3 313 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Vixhall skrev:
Jag hade en E36 325i -94, dvs M50B25 med vanos. Den drog ganska exakt 1L/milen med min körstil - som var långt ifrån bränsleekonomisk om man säger så.

Måste ha varit något fel på den. Jag hade en E36 325i -91, visserligen utan vanos men annars samma. Den gick väldigt snålt för att ha närmare 200hk, jag minns inte exakt men det låg runt 0,8l/milen. Kanske din hade fel på lambdasonden eller liknande så den gick för fett?

Eller kör stil :-)

panda666
23 april 2016 · 4 250 Inlägg

skaffa dig minst 325-328 antingen e36 eller e46 dom är inte alls dyra nu. dom mindre motorerna drar inte alls mindre soppa och känns väldigt slöa. kolla runt försäkringar finns väldigt billiga. tex länsförsäkringar . Du kanske ska börja med en 3 serie först, 5 serie känns kanske för stort för dig? för mig känns iaf 5 serie perfekt. kommer aldrig gå ner till 3 serie igen. 5 serie är bara för perfekt tycker jag. mellan e34 och e39 skulle jag välja e39 alla dagar, mycket snyggare kaross helt enkelt. e34an känns bara gammal men finns massor med folk som tycker om dom så kolla vad du gillar för nått. men finns nu e39 525-528 för inga pengar alls och dom bara går o går.  du kanske behöver byta max kylare-termostat-vattenpump. har aldrig sett eller hört alvarligare problem med dom.  har haft 318-328-525-528 och tycker att 5 serien är bäst. rekommenderar starkt. sist hade jag 525 2003 manuel som gick väldigt tyst på vägen. drog ganska exakt 0.9-1liter. fick byta termostat och gjorde vanlig service. har max 16km till jobbet och min bränsle kostnad per månad var högst 1200kr. med körning fram o tbax till jobbet samt lite körning på helger.

mycket bil för pengarna.

bästa hälsningar///

Eddie_T5
23 april 2016 · 5 Inlägg

Rekomenderar e36 smile min 325a vanos drog 0.86, har bytt ner mig en utväxling nu inte kollat men drar nog ännu mindre nu iallafall tongue Bekväma och köra.

Vad jag har hört ska 316-318 dra ca 0.65-0.75 men vet inte om det stämmer. Vad jag förstått har alla 316-318 efter 94 kamkedja och bättre motor. Heter m43 istället för m40 som har kamrem.

Hamreus
23 april 2016 · 12 Inlägg

panda666 skrev:
skaffa dig minst 325-328 antingen e36 eller e46 dom är inte alls dyra nu. dom mindre motorerna drar inte alls mindre soppa och känns väldigt slöa. kolla runt försäkringar finns väldigt billiga. tex länsförsäkringar . Du kanske ska börja med en 3 serie först, 5 serie känns kanske för stort för dig? för mig känns iaf 5 serie perfekt. kommer aldrig gå ner till 3 serie igen. 5 serie är bara för perfekt tycker jag. mellan e34 och e39 skulle jag välja e39 alla dagar, mycket snyggare kaross helt enkelt. e34an känns bara gammal men finns massor med folk som tycker om dom så kolla vad du gillar för nått. men finns nu e39 525-528 för inga pengar alls och dom bara går o går.  du kanske behöver byta max kylare-termostat-vattenpump. har aldrig sett eller hört alvarligare problem med dom.  har haft 318-328-525-528 och tycker att 5 serien är bäst. rekommenderar starkt. sist hade jag 525 2003 manuel som gick väldigt tyst på vägen. drog ganska exakt 0.9-1liter. fick byta termostat och gjorde vanlig service. har max 16km till jobbet och min bränsle kostnad per månad var högst 1200kr. med körning fram o tbax till jobbet samt lite körning på helger.

mycket bil för pengarna.

bästa hälsningar///

Okej, ja har kollat på 325 och 328 men jag vet inte vilken av dom? Neej jag tror inte 5 serien är för stort för mig då jag kör farsans Land Rover 110 Defender. Men du är nöjd med 5 serie? SKa man kolla efter kombi eller coupe?
Jag har kollat lite på den http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_e … =6&w=2 Vad tycker du?
KOm gärna med tips, men jag vill helst ha en så man kan skruva lite påt.

Utmarks-Loke
23 april 2016 · 5 840 Inlägg

Hamreus skrev:
Jag har kollat lite på den http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_e … =6&w=2 Vad tycker du?
KOm gärna med tips, men jag vill helst ha en så man kan skruva lite påt.

Den har gamla M40-motorn som har kamrem och sliter kamaxlar i förtid. Nu är det ändå en ganska okej motor som känns modern och går bra och billigt. Jag har haft ett par E30 med den och den funkar bra.

Hamreus
23 april 2016 · 12 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Hamreus skrev:
Jag har kollat lite på den http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_e … =6&w=2 Vad tycker du?
KOm gärna med tips, men jag vill helst ha en så man kan skruva lite påt.

Den har gamla M40-motorn som har kamrem och sliter kamaxlar i förtid. Nu är det ändå en ganska okej motor som känns modern och går bra och billigt. Jag har haft ett par E30 med den och den funkar bra.

Hur långt går dom innan man måste serva dem ungefär?

Utmarks-Loke
23 april 2016 · 5 840 Inlägg

4000mil mellan kamremsbytena. Men lyssna efter knackande ventiler om du åker för att titta på den.

Hamreus
23 april 2016 · 12 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
4000mil mellan kamremsbytena. Men lyssna efter knackande ventiler om du åker för att titta på den.

Okej, Tack så mycket! Det ska jag göra smile

SubmergedPotato Nullzwei!
23 april 2016 · 60 Inlägg

E34! Alledes lagom mix mellan modernt och gammalt. Välj en med M50 motorn så får du många bekymmerlösa mil. Satsa också på en bil som kostar lite mer, och inte dessa lik för 10-15k. Been there, done that.

Det som kan vara problematiskt är framvagnen och dess vibrationer, samt bakvagnsbussningar.

Håll dig ifrån E36, dom känns verkligen som en billigare bil..

Volkswagen EOS "Airlift Performance" (2007)
Volvo 164 "Pappas" (1973)
Vixhall
23 april 2016 · 37 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Vixhall skrev:
Jag hade en E36 325i -94, dvs M50B25 med vanos. Den drog ganska exakt 1L/milen med min körstil - som var långt ifrån bränsleekonomisk om man säger så.

Måste ha varit något fel på den. Jag hade en E36 325i -91, visserligen utan vanos men annars samma. Den gick väldigt snålt för att ha närmare 200hk, jag minns inte exakt men det låg runt 0,8l/milen. Kanske din hade fel på lambdasonden eller liknande så den gick för fett?

Vinter, dåliga vinterdäck och lagomt gasglad så drog den 1.00L/milen, vilket jag anser är extremt bra. Ford Sierra DOHC, Volvo 360 B19A och Ascona B 1.9 drar alla kring 1.2L/milen då man buskör - och då har BMWn 90 extra hästar. Lambdasonderna har ingen betydelse om man håller plattan i mattan jämt heller wink

Måste hålla med ForcedInduced om att E36an känns epig i jämförelse med E34an.

Har aldrig haft en själv men de verkar väldigt trevliga, hade dem varit mindre till formatet så skulle jag lätt kunna ha en.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang