Sprutar ut vatten ur expansionkärlet

addehard
4 maj 2016 · 40 Inlägg

Hejsan!

Jag har en BMW 540 e39 00:a som jag har bytt expanstonkärl på eftersom att den sprutade ut ånga ur ventilationspluggen och den inte gick att få bort.

Nu till mitt problem.
Jag har bytt expansionskärlet nu men inte bytt locket, kan det vara så enkelt att packningen är så dålig i den att man bara behöver köpa en ny? Det sprutar varmt vatten ur kärlet när locket är påskruvat tight(vattnet kommer ur locket). bilen går upp i temp så vill inte köra den som den är just nu. Man kan köra den cirka 10-15 min innan tempen går upp mot det rödare markeringarna.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta skumma problem.

Massa tack i förväg.
MVH Andreas

Senast redigerat av addehard (4 maj 2016)

Cupra_
4 maj 2016 ·

Termostat kanske? Locket släpper ju ut tryck när det blir för högt.. Alternativt något stopp i systemet..

simlar
4 maj 2016 · 5 525 Inlägg

Låter då helt klart som trasig termostat eller otillräckligt effektiv kylare.

Lockets funktion är att hålla ett visst tryck när bilen är varm för att höja kokpunkten på kylarvätskan. När trycket blir högre än vad locket är specat till släpper det ut tryck tills det sjunkit tillräckligt.
Sen när bilen kallnar ska locket även släppa in luft för att det inte ska bli vakuum i kylsystemet när vätskan kalllnar.

Edit:
Kan i värsta fall vara en blockpackning som farit så det kommer ut förbränningstryck i kylsystemet, men då brukar det gå väldigt fort för det att börja bubbla i expansionskärlet.

Senast redigerat av simlar (4 maj 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2016 · 14 056 Inlägg

addehard skrev:
Hejsan!

Jag har en BMW 540 e39 00:a som jag har bytt expanstonkärl på eftersom att den sprutade ut ånga ur ventilationspluggen och den inte gick att få bort.

Nu till mitt problem.
Jag har bytt expansionskärlet nu men inte bytt locket, kan det vara så enkelt att packningen är så dålig i den att man bara behöver köpa en ny? Det sprutar varmt vatten ur kärlet när locket är påskruvat tight(vattnet kommer ur locket). bilen går upp i temp så vill inte köra den som den är just nu. Man kan köra den cirka 10-15 min innan tempen går upp mot det rödare markeringarna.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta skumma problem.

Massa tack i förväg.
MVH Andreas

Du har väl en slang som sitter vid kylarlocket? Är kylarlockets fjäder för slapp så kan locket släppa ur vatten som rinner ner i kärlet via slangen. Det kan bli bättre om du köper ett nytt lock. Inte ett begagnat utan ett NYTT med bra fjäder. Ett tänkbart scenario.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
addehard
5 maj 2016 · 40 Inlägg

Jag har hört talas om att det kan bli luft i systemet efter man har bytt och att det kan bli varmt då. Den tar bara i cirka 0.5 liter vatten och sen efter ett tag varnar den för låg vattenvolym. Den har inte gått varm förut utan började idag så. Innan har den bara sprutat ånga.

Mew
5 maj 2016 · 2 160 Inlägg

Har du luftat systemet ordentligt då? E39orna är väldigt känsliga på den punkten.

jaka54
5 maj 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Vad händer om du kör motorn utan att sätta på expansionskärlets lock?
Rinner vattnet över så har du antagligen en trasig topplockspackning.
Men ...byt först termostat, den kostar inte många kronor (Auto parts market  i Riga)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang