Regga duett rod, med diesel

ilsken_smalanning
19 maj 2016 · 34 Inlägg

Hej! Har numera skrotat idén om att bygga en anglia rod. Då jag vill bygga en diesel rat rod och insåg att en anglia på duett-ram endast kan reggas med b18. Så jag undrar om det går att regga med diesel om man behåller duett-karossen? Har tänkt bygga om den till en "bobber-truck"(rat rod pickup med litet flak) och eventuellt ta bort skärmar, huv och ersätta fronten med nåt liknande en 30tals-front. Så då undrar jag om detta är möjligt att regga med?

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
19 maj 2016 · 411 Inlägg

Bara allmänt nyfiken, varför skulle det bara gå att regga den med en b18?

Som många säkert kommer föreslå så bör du nog ta kontakt med sfro om du hade tänkt att bygga om rejält. De har ju trots allt rätt bra koll på dessa regler wink

Det Går!!!
ilsken_smalanning
19 maj 2016 · 34 Inlägg

För att annars blir den reggad som amatörbyggt fordon eftersom att ram, motor och kaross är från olika bilar. Vilket jag tycker är rent bullshit 😂

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
19 maj 2016 · 411 Inlägg

ilsken_smalanning skrev:
För att annars blir den reggad som amatörbyggt fordon eftersom att ram, motor och kaross är från olika bilar. Vilket jag tycker är rent bullshit 😂

Men det är väl inte hela världen om du nu faktiskt SKA bygga ett amatörbyggt fordon hehe wink

Det Går!!!
ilsken_smalanning
19 maj 2016 · 34 Inlägg

Jo men vill ju gärna slippa regga om den helt så den tappar årsmodell osv. En icke-skattefri rod låter inte kul alls wink

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
19 maj 2016 · 411 Inlägg

ilsken_smalanning skrev:
Jo men vill ju gärna slippa regga om den helt så den tappar årsmodell osv. En icke-skattefri rod låter inte kul alls wink

Okej på så vis då är jag med wink

Det Går!!!
Putteliten
19 maj 2016 · 9 079 Inlägg

Då får du ju regga som ombyggt fordon och där med behålla årsmod mm.

Utmarks-Loke
19 maj 2016 · 5 841 Inlägg

Putteliten skrev:
Då får du ju regga som ombyggt fordon och där med behålla årsmod mm.

Jo men det kan man inte om man byter för mycket grejer, för då är det inte längre den ursprungliga bilen

ilsken_smalanning
20 maj 2016 · 34 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Putteliten skrev:
Då får du ju regga som ombyggt fordon och där med behålla årsmod mm.

Jo men det kan man inte om man byter för mycket grejer, för då är det inte längre den ursprungliga bilen

Fast om jag ändå behåller originalkarossen men bygger om den så borde väl det endast vara motorn som räknas som bytt?

Utmarks-Loke
20 maj 2016 · 5 841 Inlägg

ilsken_smalanning skrev:

Svarte_Orm skrev:

Putteliten skrev:
Då får du ju regga som ombyggt fordon och där med behålla årsmod mm.

Jo men det kan man inte om man byter för mycket grejer, för då är det inte längre den ursprungliga bilen

Fast om jag ändå behåller originalkarossen men bygger om den så borde väl det endast vara motorn som räknas som bytt?

Det enklaste är väl att inte byta för mycket nu, utan hellre vänta till efter omreggning. Om polisen stoppar dig och ser att bilen är reggad med en massa ombyggnader tänker de kanske inte på att det bytts ännu mer saker som inte står med i papprena.

Putteliten
20 maj 2016 · 9 079 Inlägg

ilsken_smalanning skrev:

Svarte_Orm skrev:

Putteliten skrev:
Då får du ju regga som ombyggt fordon och där med behålla årsmod mm.

Jo men det kan man inte om man byter för mycket grejer, för då är det inte längre den ursprungliga bilen

Fast om jag ändå behåller originalkarossen men bygger om den så borde väl det endast vara motorn som räknas som bytt?

Precis! En bil blir ju inre "ny" för att du bygger om det och registrerar som ombyggt. Det är ju fortfarande utgångsobjektets årsmodell som gäller.

Knugcab
21 maj 2016 · 5 111 Inlägg

Om du bygger om Duettkarossen och stoppar i en dieselmotor så blir det inte amatörbyggt, i och med att Duetten är rambyggd så blir det inte ens ombyggt fordon med en ändrad originalkaross.

Dock är max effekt/vridmoment i en Duett motsvarande B20A (82 hk/156 Nm har jag för mig?) så du får inte sätta i en starkare diesel än så.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2016 · 13 744 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Om du bygger om Duettkarossen och stoppar i en dieselmotor så blir det inte amatörbyggt, i och med att Duetten är rambyggd så blir det inte ens ombyggt fordon med en ändrad originalkaross.

Dock är max effekt/vridmoment i en Duett motsvarande B20A (82 hk/156 Nm har jag för mig?) så du får inte sätta i en starkare diesel än så.

derför väljer man ombyggt fordon med uppgraderade bromsar så kommer man säkert kunna gå över det. men man måste ha det snacket med den som Sfro bes bilen.   då gör man lite förstärkningar på ramen samtidigt så bör det inte vara några problem med iallfall 200hk
för det finns ingen anledning att sitta och köra runt med orginal trumbromsar och annat dynga. 
men det gäller att kunna motivera höjningen av effekten.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ilsken_smalanning
21 maj 2016 · 34 Inlägg

Growe skrev:

Volvo544special65 skrev:
Om du bygger om Duettkarossen och stoppar i en dieselmotor så blir det inte amatörbyggt, i och med att Duetten är rambyggd så blir det inte ens ombyggt fordon med en ändrad originalkaross.

Dock är max effekt/vridmoment i en Duett motsvarande B20A (82 hk/156 Nm har jag för mig?) så du får inte sätta i en starkare diesel än så.

derför väljer man ombyggt fordon med uppgraderade bromsar så kommer man säkert kunna gå över det. men man måste ha det snacket med den som Sfro bes bilen.   då gör man lite förstärkningar på ramen samtidigt så bör det inte vara några problem med iallfall 200hk
för det finns ingen anledning att sitta och köra runt med orginal trumbromsar och annat dynga. 
men det gäller att kunna motivera höjningen av effekten.

Hur menar du motivera?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2016 · 13 744 Inlägg

ilsken_smalanning skrev:

Growe skrev:

Volvo544special65 skrev:
Om du bygger om Duettkarossen och stoppar i en dieselmotor så blir det inte amatörbyggt, i och med att Duetten är rambyggd så blir det inte ens ombyggt fordon med en ändrad originalkaross.

Dock är max effekt/vridmoment i en Duett motsvarande B20A (82 hk/156 Nm har jag för mig?) så du får inte sätta i en starkare diesel än så.

derför väljer man ombyggt fordon med uppgraderade bromsar så kommer man säkert kunna gå över det. men man måste ha det snacket med den som Sfro bes bilen.   då gör man lite förstärkningar på ramen samtidigt så bör det inte vara några problem med iallfall 200hk
för det finns ingen anledning att sitta och köra runt med orginal trumbromsar och annat dynga. 
men det gäller att kunna motivera höjningen av effekten.

Hur menar du motivera?

att man gjort förbättringar för att bilen ska klara mer effekt.
uppgradering av bromsar är tex en grej förstärkningar av ram en annan.

annars är det max effekten för fordonstypen som gäller.
sen är det upp till sfro beskitaren att säga att det här uppfyller kraven eller det här uppfyller inte kraven.

att inte välja ombyggt fordon skapar bara en massa onödigt bekymmer.  utan det är den vägen man ska gå.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ilsken_smalanning
22 maj 2016 · 34 Inlägg

Growe skrev:

ilsken_smalanning skrev:

Growe skrev:

derför väljer man ombyggt fordon med uppgraderade bromsar så kommer man säkert kunna gå över det. men man måste ha det snacket med den som Sfro bes bilen.   då gör man lite förstärkningar på ramen samtidigt så bör det inte vara några problem med iallfall 200hk
för det finns ingen anledning att sitta och köra runt med orginal trumbromsar och annat dynga. 
men det gäller att kunna motivera höjningen av effekten.

Hur menar du motivera?

att man gjort förbättringar för att bilen ska klara mer effekt.
uppgradering av bromsar är tex en grej förstärkningar av ram en annan.

annars är det max effekten för fordonstypen som gäller.
sen är det upp till sfro beskitaren att säga att det här uppfyller kraven eller det här uppfyller inte kraven.

att inte välja ombyggt fordon skapar bara en massa onödigt bekymmer.  utan det är den vägen man ska gå.

Men om jag t.ex sätter i en om617 från en mercedes så borde jag ju inte gå över maxeffekten. Men självklart kör jag med ombyggt fordon! Känns ju bättre att slippa göra som många andra gör när de bygger duet-roddar där de reggar som duett med karossbyte.

Magnum1965
23 maj 2016 · 217 Inlägg

Jag känner inte till just den motor du nämner, så det kan jag inte uttala mig om, men generellt gäller följande:


1.
Det går bra att byta motor och få det godkänt. Då blir det ändrat fordon. Det sköter bilprovningen. Max effektändring är då 20% av den motor som satt i original. Enklaste och billigaste lösningen, men förmodligen den tråkigaste.

2.
Ombyggt fordon. I princip samma effektökning som ovan MEN med reservationen att man istället kan öka effekten till 15Kw/100kg OM resten av bilen byggs om tillräckligt för att kallas just ombyggd.

3.
Amatörbyggd bil. Samma som 2:an, men med "för mycket ombyggt". Dvs man har tex bytt motor OCH kaross, samt bromsar och växellåda. Man har helt enkelt för lite kvar av originalbilen för att kalla det ombyggt.

För alternativ 2 och 3 bör man inte bara, utan man MÅSTE ta kontakt med SFRO för att få det godkänt. Det är en del avgifter involverade. Har hört siffror mellan 6 000-10 000kr innan det är klart.

Jag har själv ett bygge på gång som involverar just karossbyte som du var inne på. I samband med det ska en nyare motor (men samma typ som originalet) sättas i för originalet är trasig. Detta gör att det halkar över till amatörbyggt. I sig påverkar detta bara det du var inne på själv, dvs skatten. Så jag ska köra på alternativ 2, vilket innebär att jag måste leta upp en originalmotor. Jag är inte heller intresserad av att betala skatt 30 år till...



Läs på SFRO:s hemsida för "exakta" regler.

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Tveka inte att kontakta SFRO-gubbarna via mail. De är trevliga och svarar gärna på frågor. Mailbomba dem bara inte, de gör detta ideellt. ;-)

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
ilsken_smalanning
23 maj 2016 · 34 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Jag känner inte till just den motor du nämner, så det kan jag inte uttala mig om, men generellt gäller följande:


1.
Det går bra att byta motor och få det godkänt. Då blir det ändrat fordon. Det sköter bilprovningen. Max effektändring är då 20% av den motor som satt i original. Enklaste och billigaste lösningen, men förmodligen den tråkigaste.

2.
Ombyggt fordon. I princip samma effektökning som ovan MEN med reservationen att man istället kan öka effekten till 15Kw/100kg OM resten av bilen byggs om tillräckligt för att kallas just ombyggd.

3.
Amatörbyggd bil. Samma som 2:an, men med "för mycket ombyggt". Dvs man har tex bytt motor OCH kaross, samt bromsar och växellåda. Man har helt enkelt för lite kvar av originalbilen för att kalla det ombyggt.

För alternativ 2 och 3 bör man inte bara, utan man MÅSTE ta kontakt med SFRO för att få det godkänt. Det är en del avgifter involverade. Har hört siffror mellan 6 000-10 000kr innan det är klart.

Jag har själv ett bygge på gång som involverar just karossbyte som du var inne på. I samband med det ska en nyare motor (men samma typ som originalet) sättas i för originalet är trasig. Detta gör att det halkar över till amatörbyggt. I sig påverkar detta bara det du var inne på själv, dvs skatten. Så jag ska köra på alternativ 2, vilket innebär att jag måste leta upp en originalmotor. Jag är inte heller intresserad av att betala skatt 30 år till...



Läs på SFRO:s hemsida för "exakta" regler.

http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Tveka inte att kontakta SFRO-gubbarna via mail. De är trevliga och svarar gärna på frågor. Mailbomba dem bara inte, de gör detta ideellt. ;-)

Motorn jag nämnde(om617) är en 3liters dieselfemma på runt 87hp utan turbo och runt 120hp med turbo. Vridet är runt 172nm utan turbo och 230nm med turbo. Vill helst ha diesel då det ska bli en billig bruks-rod :-) Men jag ska kontakta en sfro-snubbe innan jag köper hem skiten så jag vet om det funkar utan krabb med registrering osv.

Utmarks-Loke
26 maj 2016 · 5 841 Inlägg

Bra information där från Magnum1965. Jag vill bara tillägga att om man skall byta till en stor dieselmotor finns det en sak till att hålla reda på, och det är max vikt på framaxeln. Man får kolla vad en duett är godkänd för, och hålla sig under det. Eller så kanske det går att göra förstärkningar, jag vet inte vad som krävs på en duett men man kanske måste förstärka rambenen och hjulupphängningarna.

ilsken_smalanning
26 maj 2016 · 34 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Bra information där från Magnum1965. Jag vill bara tillägga att om man skall byta till en stor dieselmotor finns det en sak till att hålla reda på, och det är max vikt på framaxeln. Man får kolla vad en duett är godkänd för, och hålla sig under det. Eller så kanske det går att göra förstärkningar, jag vet inte vad som krävs på en duett men man kanske måste förstärka rambenen och hjulupphängningarna.

164-framvagn borde ju klara av en dieslare. Sen ramförstärkningar är ju självklart. Är dock osäker nu på om jag ska köra med duettram. Har kommit i kontakt med några äkta rodobjekt som jag planerar på att köpa efter sommaren. I vilket fall som helsg blir det diesel då jag tyvärr inte har ekonomin för v8 :-(

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang