Motorhuv i baklås, Jumpy

TommySvensson
31 maj 2016 · 5 Inlägg

hej hej.

jag har en Citroën jumpy, 2006. Utan någon förvarning har motorhuven gått i baklås. det är det första låsmekanismen som pajat, den öppnas med en vajer ner till ett handtag vid förarplatsen. vajern är av (eller hoppat ur) framme vid själva låset, jag kan höra den röra sig. jag ringde en vekstad och dom sa att det kommer kosta mej 3000 spänn. sad

det måste väll finnas nått sätt att lösa detta själv? jag har läst om folk me samma problem, då detta inte verkar HELT ovanligt, men förstår fortfarande inte hur folk har fixat det.

hur skulle dom göra på verkstaden tror ni? kanske att jag kan få bort lite av grillen men jag kommer nog inte åt så mycket bättre för det. jag har oxo tittat underifrån men det e väldigt mycket grejer ivägen för att komma åt den vägen..

mycket glad för svar och tipps!

TommySvensson
31 maj 2016 · 5 Inlägg

nu har jag skruvat bort själva armen man öppnar med och dragit i den utan resultat. men det verkar som att vajern har fastnat snarare än lossnat.

TommySvensson
6 juni 2016 · 5 Inlägg

efter mkt om och men fick jag till slut upp den! big_smile

tips till andra med samma problem i framtiden:

felet var att vajern hade hoppat ur sitt fäste. det e en ganska dum konstruktion, så det är nog lätt hänt.
det jag gjorde va att ta en snablekamera o koppla till datorn. sen bockade jag till en krok och matade in från motorhuven med en lina i. sen tog jag kroken och satte på snabelkamerna som jag matade in underifrån bilen. till slut fick jag tag i hålet där vajern skall sitta, och drog i linan från sidan av bilen. pop, så gick den upp.

TommySvensson
6 juni 2016 · 5 Inlägg

tips till andra me samma problem:
låsen sitter endast fast i en bult som sitter i motorhuven, denna kan skruvas ut genom grillen. mycket enklare än hur jag gjorde, nu när jag vet..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Vi läser såklart vad du skriver och är tacksamma för upplysningen !

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang