Peugeot 206cc , motorn blir överhettad i tomgång

nichole86
16 juli 2016 · 49 Inlägg

Jag har ett förjävligt problem som inte ens min polare kan komma på var det är, och han är ändå bilmekaniker.
Min motor blir överhettad när bilen går på tomgång . När jag kör med bilen så ligger den och och går fram och tillbaks mellan 80-90.

Så ja inge kul att stanna vid rödljus med den för om den går ner till rött så måste jag snabbt gasa upp i hastighet så mätare går ner igen till 90.
Tar ca 1 min vid tomgång för motorn att bli överhettad och cirka 1 min till att få mätaren att gå till 90 igen efter man har kommit upp i hastighet.

Har bytt termostat , spolat igenom systemet och fyllt på med ny kylar vätska.
Topplockspackning är hel och fin, elfläkten funkar.
Även kollat vattenpumpen.
Dock ska det tydligen finnas 2 lägen på fläkten så undrar om det är att fläkten inte kan komma till andra läget?
Ska kolla hur säkringen ser ut så fort jag har hittat var skiten sitter.

Men vad tror ni de kan vara?

Senast redigerat av nichole86 (16 juli 2016)

MickeEng
16 juli 2016 · 481 Inlägg

Har felet kommit smygande eller har det bara kommit så. Låter ju som det är kylfläkten som inte går som den ska, kan kanske vara kylaren som har satt igen sig också, men det brukar ju inte komma över en natt.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
JossanB
16 juli 2016 · 497 Inlägg

Lägger också en röst på kylfläkten, min gamla 206a betedde sig liknande när fläkten inte startade alls. "Inga problem" så länge man höll iaf 40km/h, men hamnade man i bilkö eller vid rödljus så fick man slå av den för att den inte skulle gå upp i temp.

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
nichole86
16 juli 2016 · 49 Inlägg

MickeEng skrev:
Har felet kommit smygande eller har det bara kommit så. Låter ju som det är kylfläkten som inte går som den ska, kan kanske vara kylaren som har satt igen sig också, men det brukar ju inte komma över en natt.

Det kom när det blev varmare ute.
Innan när de var kallare så fungerande den utan problem .

nichole86
16 juli 2016 · 49 Inlägg

JossanB skrev:
Lägger också en röst på kylfläkten, min gamla 206a betedde sig liknande när fläkten inte startade alls. "Inga problem" så länge man höll iaf 40km/h, men hamnade man i bilkö eller vid rödljus så fick man slå av den för att den inte skulle gå upp i temp.

Ja hmm får helt enkelt kolla hur säkringarna ser ut som är till fläkten.
Man hör en fläkt går ingån när man har stannat motorn, frågan är om den lägger sig i andra läget också .
Eftersom mitt system tydligen har 2 nivåer av fläktar..

MickeEng
16 juli 2016 · 481 Inlägg

nichole86 skrev:

MickeEng skrev:
Har felet kommit smygande eller har det bara kommit så. Låter ju som det är kylfläkten som inte går som den ska, kan kanske vara kylaren som har satt igen sig också, men det brukar ju inte komma över en natt.

Det kom när det blev varmare ute.
Innan när de var kallare så fungerande den utan problem .

Kolla om du kan koppla direkt ström på fläkten, då vet du att den går på fullfart har du sedan tillgång en tempmätare så du kan mäta tempen på övre och undre kylarslangarna.
Kolla med din kompis som är bilmek han kanske har tillgång till det.
Konstigt också om tempen pendlar mellan 80-90 grader borde vara stadigt på 90 grader.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
xXSammy
17 juli 2016 · 6 577 Inlägg

Om du varvar utan att köra, blir sjunker temperaturen då? Impellern på vattenpumpen slirar i sånt fall.

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juli 2016 · 14 063 Inlägg

Malheus skrev:
Om du varvar utan att köra, blir sjunker temperaturen då? Impellern på vattenpumpen slirar i sånt fall.

Är inne på ditt resonemang, det kan faktiskt vara vattenpumpen som inte pumpar så mycket som den ska och då blir det ju varmt när man står still.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
nichole86
17 juli 2016 · 49 Inlägg

Malheus skrev:
Om du varvar utan att köra, blir sjunker temperaturen då? Impellern på vattenpumpen slirar i sånt fall.

Nej tempen åker inte ner då heller . Utan måste köra iväg för att få tempen att sjunka .
Det vi märkte igår när vi stod och försökte få ur luft ur systemet. Var att nivån höjer och sjunker vartannat när man kollar på kylarekärlet.

Vid gas på pedalen stillaståendes så höjer den sig fort och vätskan trycker mot locket .
Sen mär gasen släpptes så sjönk de efter 1 min med motorn avstängd .
De tyckte min kompis var sjukt underligt.

nichole86
17 juli 2016 · 49 Inlägg

Kom på en sak ! Morsan lånade bilen och när hon stod i kö vid 31 graders värme och full Ac inne i bilen. Så varnade bilen att den är överhettad ! Kom upp en varning på skärmen . Detta var i juni ..
Efter det började kylaren att bråka.

nichole86
17 juli 2016 · 49 Inlägg

MickeEng skrev:

nichole86 skrev:

MickeEng skrev:
Har felet kommit smygande eller har det bara kommit så. Låter ju som det är kylfläkten som inte går som den ska, kan kanske vara kylaren som har satt igen sig också, men det brukar ju inte komma över en natt.

Det kom när det blev varmare ute.
Innan när de var kallare så fungerande den utan problem .

Kolla om du kan koppla direkt ström på fläkten, då vet du att den går på fullfart har du sedan tillgång en tempmätare så du kan mäta tempen på övre och undre kylarslangarna.
Kolla med din kompis som är bilmek han kanske har tillgång till det.
Konstigt också om tempen pendlar mellan 80-90 grader borde vara stadigt på 90 grader.

Får kolla det. Problemet är att jag ska åka till Gotland imorgon med bilen😬 Den klarar ju att kyla vid hastighet så där ser ja inga problem mer att mär man måste stå i kö till färjan med bilen.
Kom på att problem kom i juni efter att min morsa hade lånat bilen.  Hon hade stått i 31 grader och stod i kö med full AC på bilen . Bilen blir då överhettad och en varning dyker upp på skärmen att hon måste stänga av bilen .

Där kom problemet . Innan funkande den felfritt..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juli 2016 · 14 063 Inlägg

nichole86 skrev:

MickeEng skrev:
Har felet kommit smygande eller har det bara kommit så. Låter ju som det är kylfläkten som inte går som den ska, kan kanske vara kylaren som har satt igen sig också, men det brukar ju inte komma över en natt.

Det kom när det blev varmare ute.
Innan när de var kallare så fungerande den utan problem .

Lite dumt kanske att fundera vad du ska göra åt problemet dagen innan en Gotlandsresa om problemet har funnits en tid. Bara en tanke.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
17 juli 2016 · 5 841 Inlägg

Läckande topplockspackning och tryck som går ut i kylkanalerna kan ge märkliga symptom

nichole86
18 juli 2016 · 49 Inlägg

Update: Update: vi upptäckte igår att en termostat satt vid elfläkten och den var paj. Fläkten kunde bara gå till nivå 1.
Så vi bygladr den och drog igån motorn. Då låg den stadigt på 90 trots full AC i bilen. Och tomgång och la sig på fläkt 2. Men sen gjorde vi en ny bygel och satt på som tyvärr blev sämre. Dock fläkten kör igång i läge 2 nu men motorn blir ändå föd varm vid tomgång märkte vi nät vi körde ifrån hans verkstad.

Så vi letar vidare på problemet . Nästa grej vi ska kolla är vattenpumpen . Och kollar hur kylarblocket ser ut.
Vi ser att de är luft i kylarvätskan som vi måste ha en vakumsug för så får nästan ta mig till en verkstad med bilen.

Evildan
18 juli 2016 ·

nichole86 skrev:
Update: Update: vi upptäckte igår att en termostat satt vid elfläkten och den var paj. Fläkten kunde bara gå till nivå 1.
Så vi bygladr den och drog igån motorn. Då låg den stadigt på 90 trots full AC i bilen. Och tomgång och la sig på fläkt 2. Men sen gjorde vi en ny bygel och satt på som tyvärr blev sämre. Dock fläkten kör igång i läge 2 nu men motorn blir ändå föd varm vid tomgång märkte vi nät vi körde ifrån hans verkstad.

Så vi letar vidare på problemet . Nästa grej vi ska kolla är vattenpumpen . Och kollar hur kylarblocket ser ut.
Vi ser att de är luft i kylarvätskan som vi måste ha en vakumsug för så får nästan ta mig till en verkstad med bilen.

Åk till en verkstad helt och fullt, inte bara nästan, är min rekommendation efter att ha läst tråden.

JossanB
18 juli 2016 · 497 Inlägg

Evildan skrev:

nichole86 skrev:
Update: Update: vi upptäckte igår att en termostat satt vid elfläkten och den var paj. Fläkten kunde bara gå till nivå 1.
Så vi bygladr den och drog igån motorn. Då låg den stadigt på 90 trots full AC i bilen. Och tomgång och la sig på fläkt 2. Men sen gjorde vi en ny bygel och satt på som tyvärr blev sämre. Dock fläkten kör igång i läge 2 nu men motorn blir ändå föd varm vid tomgång märkte vi nät vi körde ifrån hans verkstad.

Så vi letar vidare på problemet . Nästa grej vi ska kolla är vattenpumpen . Och kollar hur kylarblocket ser ut.
Vi ser att de är luft i kylarvätskan som vi måste ha en vakumsug för så får nästan ta mig till en verkstad med bilen.

Åk till en verkstad helt och fullt, inte bara nästan, är min rekommendation efter att ha läst tråden.

Håller med..

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang