Tillverka egen ''osthyvelvigne'' i glasfiber!

Putteliten
5 augusti 2016 · 9 079 Inlägg

Evildan skrev:

andlin103 skrev:

Putteliten skrev:
Har själv haft en hög vinge, ca år 2001-2002.

Ska vingen vara lite tjockare som den du har typ, ska den byggas i 2 delar och delarna ska vara max 3mm tjocka. Fästena till vingen får inte vara i alu eller annat hårt material, utan måste också vara i glasfiber så att dom går sönder om någon du kör på skulle landa på den. Dessutom får det inte vara några vassa kanter på den i typ plåt eller alu. Gör du en osthyvel som bilden så kan du göra den i ett stycke och böja ner framkanten lite. Vet inte hur det är med sidostyckena, en del fick plocka bort dom och andra fick behålla dom. Dom bör också vara byggda på så sätt att dom går sönder om någon skulle landa på dom eller gå emot på sidan när du kör.

Så var det 2001-2002 när jag och ett par polare hade höga vingar på våra bilar.

Sen måste du även konstruera utformingen rätt med. En felkonstruerad vinge kan göra bilen riktigt läskig redan i 80-90 km/tim. Så det är inte bara att klabba ihop något och sen köra.

om det ser ut såhär? Byggd i glasfiber på GTR Vingens originalutförande?
http://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-4ee508b602715e812145e6d3d10b966e.jpg

Hur hårt är glasfiber?

Det kan funka, gör du det snyggt så kan det gå.

Vet inte hur hårt glasfiber är, jag skrev det som stod på beskrovningen av vingen jag hade när jag köpte den.
Blev stoppad ett par gånger och visade polisen pappret då var det okej sa dom. Likaså när dom frågade vid besiktningen.

Evildan
5 augusti 2016 ·

granadadr skrev:
haha ursäkta men tillverka en vinge i MJUKT gummi?? why?? lär ju somINTE göra någon önskad effekt då smile  i mina ögon har man en vinge bak för att trycka ner baken i HÖGA hastigheter smile

Så ser regelverket ut i Sverige.
Vid bankörning kan en vinge eventuellt göra nytta men aldrig på svenska vägar.

Evildan
5 augusti 2016 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

andlin103 skrev:

om det ser ut såhär? Byggd i glasfiber på GTR Vingens originalutförande?
http://www1.garaget.org/gallery/images/187/186796/186796-4ee508b602715e812145e6d3d10b966e.jpg

Hur hårt är glasfiber?

Det kan funka, gör du det snyggt så kan det gå.

Vet inte hur hårt glasfiber är, jag skrev det som stod på beskrovningen av vingen jag hade när jag köpte den.
Blev stoppad ett par gånger och visade polisen pappret då var det okej sa dom. Likaså när dom frågade vid besiktningen.

Glasfiber är för hårt för gällande regelverk.

JFfoto
5 augusti 2016 ·

tkd_rille skrev:

JFfoto skrev:
Självklart gör du som du vill med vingen, ingen ska säga vad du ska göra med din bil. Förstår inte varför folk ska komma in och verka tro att det är deras bil det handlar om. Inte ens  det du frågade om.

Jag kan förtydliga lite för din skull.

Förstöra bilen = göra bilen olaglig. 

Reglementet bestämmer vad du gör med din bil.

Läs om och om igen tills du förstår vad jag ville framföra.

Senast redigerat av JFfoto (5 augusti 2016)

Putteliten
5 augusti 2016 · 9 079 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

Evildan skrev:
Hur hårt är glasfiber?

Det kan funka, gör du det snyggt så kan det gå.

Vet inte hur hårt glasfiber är, jag skrev det som stod på beskrovningen av vingen jag hade när jag köpte den.
Blev stoppad ett par gånger och visade polisen pappret då var det okej sa dom. Likaså när dom frågade vid besiktningen.

Glasfiber är för hårt för gällande regelverk.

Det finns så mycket man inte får ha eller göra. Min vinge var i alla fall bygg i glasfiber, hård som en glasfiberfront och den fick sitta kvar. Ser man bara till att göra det snyggt så kan det funka.
En bil som är helfordonsgodkänd får du ju inte ens byta avgassystem eller fälgar, men folk gör det ändå utan problem.

Senast redigerat av Putteliten (5 augusti 2016)

Muttley
5 augusti 2016 ·

granadadr skrev:
haha ursäkta men tillverka en vinge i MJUKT gummi?? why?? lär ju somINTE göra någon önskad effekt då smile  i mina ögon har man en vinge bak för att trycka ner baken i HÖGA hastigheter smile

För att du får ju inte göra de i hårdare material.

Kan du sen lägga fram en formel vad en hård vinge gör för nytta i 120 som råder i sverige?  smile  Ungefär lika mycket nytta som en i gummi gissar jag på.

Om man ska tävla i HÖGA hastigheter kan de vara en annan sak.  Men där springer inte människor på banan, förhoppningsvis.

Muttley
5 augusti 2016 ·

JFfoto skrev:

tkd_rille skrev:

JFfoto skrev:
Självklart gör du som du vill med vingen, ingen ska säga vad du ska göra med din bil. Förstår inte varför folk ska komma in och verka tro att det är deras bil det handlar om. Inte ens  det du frågade om.

Jag kan förtydliga lite för din skull.

Förstöra bilen = göra bilen olaglig. 

Reglementet bestämmer vad du gör med din bil.

Läs om och om igen tills du förstår vad jag ville framföra.

Jag skrev om för du syftade dels på mig.  Men vingen gör ingen större nytta och är ju enorm vikt och bara olaglig smile

granadadr
5 augusti 2016 · 7 289 Inlägg

Evildan skrev:

granadadr skrev:
haha ursäkta men tillverka en vinge i MJUKT gummi?? why?? lär ju somINTE göra någon önskad effekt då smile  i mina ögon har man en vinge bak för att trycka ner baken i HÖGA hastigheter smile

Så ser regelverket ut i Sverige.
Vid bankörning kan en vinge eventuellt göra nytta men aldrig på svenska vägar.

då hade jag hellre plockat bort vingen,, wink

Evildan
5 augusti 2016 ·

granadadr skrev:

Evildan skrev:

granadadr skrev:
haha ursäkta men tillverka en vinge i MJUKT gummi?? why?? lär ju somINTE göra någon önskad effekt då smile  i mina ögon har man en vinge bak för att trycka ner baken i HÖGA hastigheter smile

Så ser regelverket ut i Sverige.
Vid bankörning kan en vinge eventuellt göra nytta men aldrig på svenska vägar.

då hade jag hellre plockat bort vingen,, wink

Självklart även jag då ett lägre luftmotstånd genererar bättre prestanda och lägre förbrukning som bonus. Dessutom föredrar jag att torka mina strumpor hemma och inte på ett portabelt torkställ. wink

it_mutt Avstängd
6 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

Det kan funka, gör du det snyggt så kan det gå.

Vet inte hur hårt glasfiber är, jag skrev det som stod på beskrovningen av vingen jag hade när jag köpte den.
Blev stoppad ett par gånger och visade polisen pappret då var det okej sa dom. Likaså när dom frågade vid besiktningen.

Glasfiber är för hårt för gällande regelverk.

Det finns så mycket man inte får ha eller göra. Min vinge var i alla fall bygg i glasfiber, hård som en glasfiberfront och den fick sitta kvar. Ser man bara till att göra det snyggt så kan det funka.
En bil som är helfordonsgodkänd får du ju inte ens byta avgassystem eller fälgar, men folk gör det ändå utan problem.

Att folk gör det utan problem beror iofs rätt mycket på att man faktiskt får...och mer än så.

För att i sin tur göra den diskussionen relativt kort; oavsett vad får du byta ut delar på en bil, helfordonsgodkänd, så länge de inte är sämre än vad som sitter där från tillverkaren och då följaktligen minst motsvarar specen från originalet. På detta ska de då vidare även vara "godkända" för bilen ifråga. Det är dock upp till dig som bilägare att visa att delen faktiskt är godkänd för bilen. TÜV-godkännande ska exempelvis i teorin räcka (huruvida 99% av de TÜV-godkännanden som följer med delar från Kina är äkta låter jag givetvis vara öppet för spekulation).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
6 augusti 2016 ·

it_mutt skrev:

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Glasfiber är för hårt för gällande regelverk.

Det finns så mycket man inte får ha eller göra. Min vinge var i alla fall bygg i glasfiber, hård som en glasfiberfront och den fick sitta kvar. Ser man bara till att göra det snyggt så kan det funka.
En bil som är helfordonsgodkänd får du ju inte ens byta avgassystem eller fälgar, men folk gör det ändå utan problem.

Att folk gör det utan problem beror iofs rätt mycket på att man faktiskt får...och mer än så.

För att i sin tur göra den diskussionen relativt kort; oavsett vad får du byta ut delar på en bil, helfordonsgodkänd, så länge de inte är sämre än vad som sitter där från tillverkaren och då följaktligen minst motsvarar specen från originalet. På detta ska de då vidare även vara "godkända" för bilen ifråga. Det är dock upp till dig som bilägare att visa att delen faktiskt är godkänd för bilen. TÜV-godkännande ska exempelvis i teorin räcka (huruvida 99% av de TÜV-godkännanden som följer med delar från Kina är äkta låter jag givetvis vara öppet för spekulation).

Tack, jag orkade inte tjata om det igen.

Dags för mat...
"Bring me four fried chickens and a Coke. "

it_mutt Avstängd
6 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Putteliten skrev:

Det finns så mycket man inte får ha eller göra. Min vinge var i alla fall bygg i glasfiber, hård som en glasfiberfront och den fick sitta kvar. Ser man bara till att göra det snyggt så kan det funka.
En bil som är helfordonsgodkänd får du ju inte ens byta avgassystem eller fälgar, men folk gör det ändå utan problem.

Att folk gör det utan problem beror iofs rätt mycket på att man faktiskt får...och mer än så.

För att i sin tur göra den diskussionen relativt kort; oavsett vad får du byta ut delar på en bil, helfordonsgodkänd, så länge de inte är sämre än vad som sitter där från tillverkaren och då följaktligen minst motsvarar specen från originalet. På detta ska de då vidare även vara "godkända" för bilen ifråga. Det är dock upp till dig som bilägare att visa att delen faktiskt är godkänd för bilen. TÜV-godkännande ska exempelvis i teorin räcka (huruvida 99% av de TÜV-godkännanden som följer med delar från Kina är äkta låter jag givetvis vara öppet för spekulation).

Tack, jag orkade inte tjata om det igen.

Dags för mat...
"Bring me four fried chickens and a Coke. "

Det är seglivat det där av någon anledning.



"You want chicken wings or chicken legs?"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
andlin103
6 augusti 2016 · 125 Inlägg

tkd_rille skrev:

granadadr skrev:
haha ursäkta men tillverka en vinge i MJUKT gummi?? why?? lär ju somINTE göra någon önskad effekt då smile  i mina ögon har man en vinge bak för att trycka ner baken i HÖGA hastigheter smile

För att du får ju inte göra de i hårdare material.

Kan du sen lägga fram en formel vad en hård vinge gör för nytta i 120 som råder i sverige?  smile  Ungefär lika mycket nytta som en i gummi gissar jag på.

Om man ska tävla i HÖGA hastigheter kan de vara en annan sak.  Men där springer inte människor på banan, förhoppningsvis.

Har man en bil som går både på bana och på väg (Vilket så är i detta fall) så kan man ha ganska mycket nytta av en vinge.  sen är det förbaskat snyggt med en vinge! Speciellt på en Japansk sportbil! En Skyline utan vinge är som en katt utan svans. Ser för jävligt ut! wink

Och som jag visade på bilden så ska jag skippa aluminium fästen och använda mig av min GTR vinge jag redan har monterad (Glasfiber) och fästa ett glasfiber blad på! Eventuellt kolfiber!

Volvo S90 "M103 Turbo" (1997)
Evildan
6 augusti 2016 ·

andlin103 skrev:

tkd_rille skrev:

granadadr skrev:
haha ursäkta men tillverka en vinge i MJUKT gummi?? why?? lär ju somINTE göra någon önskad effekt då smile  i mina ögon har man en vinge bak för att trycka ner baken i HÖGA hastigheter smile

För att du får ju inte göra de i hårdare material.

Kan du sen lägga fram en formel vad en hård vinge gör för nytta i 120 som råder i sverige?  smile  Ungefär lika mycket nytta som en i gummi gissar jag på.

Om man ska tävla i HÖGA hastigheter kan de vara en annan sak.  Men där springer inte människor på banan, förhoppningsvis.

Har man en bil som går både på bana och på väg (Vilket så är i detta fall) så kan man ha ganska mycket nytta av en vinge.  sen är det förbaskat snyggt med en vinge! Speciellt på en Japansk sportbil! En Skyline utan vinge är som en katt utan svans. Ser för jävligt ut! wink

Och som jag visade på bilden så ska jag skippa aluminium fästen och använda mig av min GTR vinge jag redan har monterad (Glasfiber) och fästa ett glasfiber blad på! Eventuellt kolfiber!

Hursomhelst är både glasfiber och kolfiber för hårda material att använda om du inte använder bara glasfiberväven utan att armera den. wink

Bygg något med snabbfästen så kan du hyvla på banan och åka lagligt och problemfritt på allmän väg?
Byggde snabbfästen åt en kamrats 928 för läääänge sedan då han ansåg sig behöva bautavingen Obelix på banträffarna att hänga medresenärers nedskitna kallingar på.



"Four fried chickens and a Coke."

Senast redigerat av Evildan (6 augusti 2016)

Muttley
6 augusti 2016 ·

andlin103 skrev:

tkd_rille skrev:

granadadr skrev:
haha ursäkta men tillverka en vinge i MJUKT gummi?? why?? lär ju somINTE göra någon önskad effekt då smile  i mina ögon har man en vinge bak för att trycka ner baken i HÖGA hastigheter smile

För att du får ju inte göra de i hårdare material.

Kan du sen lägga fram en formel vad en hård vinge gör för nytta i 120 som råder i sverige?  smile  Ungefär lika mycket nytta som en i gummi gissar jag på.

Om man ska tävla i HÖGA hastigheter kan de vara en annan sak.  Men där springer inte människor på banan, förhoppningsvis.

Har man en bil som går både på bana och på väg (Vilket så är i detta fall) så kan man ha ganska mycket nytta av en vinge.  sen är det förbaskat snyggt med en vinge! Speciellt på en Japansk sportbil! En Skyline utan vinge är som en katt utan svans. Ser för jävligt ut! wink

Och som jag visade på bilden så ska jag skippa aluminium fästen och använda mig av min GTR vinge jag redan har monterad (Glasfiber) och fästa ett glasfiber blad på! Eventuellt kolfiber!

Då kan man ordna en avtagbar vinge.  Smaken är ju som baken, jag ser de som har sådana vingar som små eparaggare =)Och skylinen är med smakfull helt utan vinge. Men man får väl ha vad man vill ha på sin bil bara man är med på att du kan få böter, du kan få riva vingen på plats.   

Vingar har man förövrigt på flygplan där de gör nytta smile

granadadr
6 augusti 2016 · 7 289 Inlägg

andlin103 skrev:

tkd_rille skrev:

granadadr skrev:
haha ursäkta men tillverka en vinge i MJUKT gummi?? why?? lär ju somINTE göra någon önskad effekt då smile  i mina ögon har man en vinge bak för att trycka ner baken i HÖGA hastigheter smile

För att du får ju inte göra de i hårdare material.

Kan du sen lägga fram en formel vad en hård vinge gör för nytta i 120 som råder i sverige?  smile  Ungefär lika mycket nytta som en i gummi gissar jag på.

Om man ska tävla i HÖGA hastigheter kan de vara en annan sak.  Men där springer inte människor på banan, förhoppningsvis.

Har man en bil som går både på bana och på väg (Vilket så är i detta fall) så kan man ha ganska mycket nytta av en vinge.  sen är det förbaskat snyggt med en vinge! Speciellt på en Japansk sportbil! En Skyline utan vinge är som en katt utan svans. Ser för jävligt ut! wink

Och som jag visade på bilden så ska jag skippa aluminium fästen och använda mig av min GTR vinge jag redan har monterad (Glasfiber) och fästa ett glasfiber blad på! Eventuellt kolfiber!

i ditt fall hade jag byggat ett avtagbart fäste wink  sett det på en race escort,, han plockade bort hela paketet när han körde på gatan smile  satt en cobra 428 i den smile

neffz
6 augusti 2016 · 1 Inlägg

Sätt lite neon på den oxå så reppar du fast and the furious 2k3, sjukt häftigt faktiskt.

*ironi*

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang