Volvo 744 GL 1989 renovering "Förfinad GL"

Renovering utav en Volvo 744. första bilen och första renoveringen.
  • 161 Följare
  • 237 107 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 april 2020
Vita_Vargen
8 mars 2017 · 1 281 Inlägg

Nya värmepaketet ser lite litet ut? Du har inte fått ett för en varmare marknad? Nordiska bilar är ju ibland utrustade med större värmepaket än dom som säljs på kontinenten smile

Nedstedt740
8 mars 2017 · 366 Inlägg

Henkix skrev:
Va fint smile
Garanterat packnoxen i fördelaren som e kass, därför det läcker. Min läcker också där o jag har nya o-ringar.
Hur gjorde du för att veta vart i dörrsidorna du skulle ta hål för handtagen?

då får jag kolla upp det, tror att o-ringarna ska komma imorgon, så ska testa och se om det hjälper. läcker det in i fördelaren på din? för min verkar vara torr på insidan. men jag får väll se hur det ser ut när jag plockat ur den wink när du tagit av dörrsidan så ser du två nedsänkningar i spångjutningen. så det var bara att skära ut och sätta på plats, i alla fall så var det så på min wink

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Nedstedt740
8 mars 2017 · 366 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Nya värmepaketet ser lite litet ut? Du har inte fått ett för en varmare marknad? Nordiska bilar är ju ibland utrustade med större värmepaket än dom som säljs på kontinenten smile

Kan så vara. Det är ju mindre än det gamla, men värmen kan man inte klaga på. Det var rena bastun i bilen, hehe big_smile och ändå sitter det en 87 graders termostat i den. köpte elementet från KLracing.se

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Henkix
8 mars 2017 · 6 737 Inlägg

Nedstedt740 skrev:

Henkix skrev:
Va fint smile
Garanterat packnoxen i fördelaren som e kass, därför det läcker. Min läcker också där o jag har nya o-ringar.
Hur gjorde du för att veta vart i dörrsidorna du skulle ta hål för handtagen?

då får jag kolla upp det, tror att o-ringarna ska komma imorgon, så ska testa och se om det hjälper. läcker det in i fördelaren på din? för min verkar vara torr på insidan. men jag får väll se hur det ser ut när jag plockat ur den wink när du tagit av dörrsidan så ser du två nedsänkningar i spångjutningen. så det var bara att skära ut och sätta på plats, i alla fall så var det så på min wink

Aha okej då kanske det bara är oringarna på din, min blir även blöt inuti tongue
Fan va nice, hoppas det är samma på min smile
Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Nedstedt740
8 mars 2017 · 366 Inlägg

Henkix skrev:

Nedstedt740 skrev:

Henkix skrev:
Va fint smile
Garanterat packnoxen i fördelaren som e kass, därför det läcker. Min läcker också där o jag har nya o-ringar.
Hur gjorde du för att veta vart i dörrsidorna du skulle ta hål för handtagen?

då får jag kolla upp det, tror att o-ringarna ska komma imorgon, så ska testa och se om det hjälper. läcker det in i fördelaren på din? för min verkar vara torr på insidan. men jag får väll se hur det ser ut när jag plockat ur den wink när du tagit av dörrsidan så ser du två nedsänkningar i spångjutningen. så det var bara att skära ut och sätta på plats, i alla fall så var det så på min wink

Aha okej då kanske det bara är oringarna på din, min blir även blöt inuti tongue
Fan va nice, hoppas det är samma på min smile
Mvh

återstå att se imon smile
Mvh

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Nedstedt740
9 mars 2017 · 366 Inlägg

var och hämtade o-ringarna till fördelaren idag och har nu även byt dem. den lilla o-ringen var sten hår och den större var lite hårdare än den nya original. tog en test runda också och allt verkar bra. har lagt en vit kartong under bilen nu, så jag får se om det droppat något imon.

Nya o-ringar
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218206/218206-9ab0bb708a04a7cab0af370b3d29bfab.jpg

glömde ta en bild innan jag torkade bort oljan men olja fanns det. dock var insidan av fördelarlocket torrt, så förhoppnings vis är packboxen ok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218206/218206-41fe7a77217961d06235c22a231b1f4d.jpg

nya ringar på plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218206/218206-2333e4e0306a5f5102b5a6e9ba51c177.jpg

återstå att se hur det ser ut imon wink

Mvh

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Nedstedt740
15 mars 2017 · 366 Inlägg

Allting verkar hålla tät än så länge, så förhoppningsvis så löste o-ringarna problemet. ska snart beställa färg till fälgarna med. ska man köpa 2K klarlack eller vanlig? och vad ska man ha för märke? någon som rekommenderar något? ska vara i sprejburk

förresten vad finns det för bra lackerings firmor/ lackerare  runt Gnosjö,Gislaved, Värnamo eller liknade? behöver någon som kan spruta min nya baklucka. wink

Mvh

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
ehedman
15 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Nedstedt740 skrev:
Allting verkar hålla tät än så länge, så förhoppningsvis så löste o-ringarna problemet. ska snart beställa färg till fälgarna med. ska man köpa 2K klarlack eller vanlig? och vad ska man ha för märke? någon som rekommenderar något? ska vara i sprejburk

förresten vad finns det för bra lackerings firmor/ lackerare  runt Gnosjö,Gislaved, Värnamo eller liknade? behöver någon som kan spruta min nya baklucka. wink

Mvh

Rekommenderar 2-komponentsfärg på fälgarna om du vill kunna tvätta med avfettning och fälgrengöring. Märke spelar inte så stor roll, kör helst samma märke på grund, bas och klarlack. smile

Nedstedt740
15 mars 2017 · 366 Inlägg

ehedman skrev:

Nedstedt740 skrev:
Allting verkar hålla tät än så länge, så förhoppningsvis så löste o-ringarna problemet. ska snart beställa färg till fälgarna med. ska man köpa 2K klarlack eller vanlig? och vad ska man ha för märke? någon som rekommenderar något? ska vara i sprejburk

förresten vad finns det för bra lackerings firmor/ lackerare  runt Gnosjö,Gislaved, Värnamo eller liknade? behöver någon som kan spruta min nya baklucka. wink

Mvh

Rekommenderar 2-komponentsfärg på fälgarna om du vill kunna tvätta med avfettning och fälgrengöring. Märke spelar inte så stor roll, kör helst samma märke på grund, bas och klarlack. smile

Tack för svar. blir nog till att köra på 2K då wink basen är Volvos original färg, men grund och klarlack ska jag försöka att hitta samma. tips på någon bra sida som säljer färg?

Mvh

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
JofooN Skrap
15 mars 2017 · 2 098 Inlägg

Riktigt fint byggt! Lycka till med allt

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
dillpojken
16 mars 2017 · 71 Inlägg

ehedman skrev:

Nedstedt740 skrev:
Allting verkar hålla tät än så länge, så förhoppningsvis så löste o-ringarna problemet. ska snart beställa färg till fälgarna med. ska man köpa 2K klarlack eller vanlig? och vad ska man ha för märke? någon som rekommenderar något? ska vara i sprejburk

förresten vad finns det för bra lackerings firmor/ lackerare  runt Gnosjö,Gislaved, Värnamo eller liknade? behöver någon som kan spruta min nya baklucka. wink

Mvh

Rekommenderar 2-komponentsfärg på fälgarna om du vill kunna tvätta med avfettning och fälgrengöring. Märke spelar inte så stor roll, kör helst samma märke på grund, bas och klarlack. smile

Köpte vanlig 1-komponetsfärg på burk och körde med spruta och kompressorn hemma, höll väldigt bra.
Så är det bra slipat innan och en bra färg så funkar de med. smile

ehedman
16 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Nedstedt740 skrev:
Tack för svar. blir nog till att köra på 2K då wink basen är Volvos original färg, men grund och klarlack ska jag försöka att hitta samma. tips på någon bra sida som säljer färg?

Mvh

Lugnt det. Volvo saluför primer, bassolid, basmetallic och klarlack.

Bild lånad från Bilia
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/Images/0000c8af/80/11/38/11.jpg

dillpojken skrev:
Köpte vanlig 1-komponetsfärg på burk och körde med spruta och kompressorn hemma, höll väldigt bra.
Så är det bra slipat innan och en bra färg så funkar de med. smile

Absolut funkar det, kul att det gick bra för dig!
   Faktumet kvarstår dock att 1K-färg inte motstår avfettning lika bra som 2K-färg. 1K tål heller inte lösningsmedel, vilket inte blir så bra om man t.ex. ska bättra på ett tanklock. Jag tänker bara att det är tråkigt om lacken blir förstörd när man tvättar bilen som man har lagt ner massa jobb och pengar på. Vill inte vara jobbig utan försöker bara förvarna.

Volvo965
18 mars 2017 · 466 Inlägg

Vilket jobb du har lagt ner! Bilen är otroligt fin! Följer självklart!

Kolla gärna in mitt projekt om du vill!:-)

Volvo 965 "T6 SFRO" (1995)
Nedstedt740
20 mars 2017 · 366 Inlägg

JofooN skrev:
Riktigt fint byggt! Lycka till med allt

Tackar så mycket! wink

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Nedstedt740
20 mars 2017 · 366 Inlägg

Volvo965 skrev:
Vilket jobb du har lagt ner! Bilen är otroligt fin! Följer självklart!

Kolla gärna in mitt projekt om du vill!:-)

tackar så mycket, trevligt med ny följare smile finns en del kvar att göra så det kommer komma fler utlägg wink

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Nedstedt740
30 mars 2017 · 366 Inlägg

har tyvärr inte fått det tätt runt fördelaren ännu, vad kan det vara som är fel? PCV systemet borde ju vara ok då jag gjorde rent det när jag bytte topplockspackning. någon idé? kommer även lite olja från på fyllningslocket och den packningen är också bytt. Hm

kom gärna med teori wink

mvh

Senast redigerat av Nedstedt740 (30 mars 2017)

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Henkix
30 mars 2017 · 6 737 Inlägg

Prova torka bort all olja på packningen i locket med papper eller trasa innan du sätter tillbaka det. Det måste jag göra varje gång jag haft av locket annars blir det inte tätt

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Nedstedt740
1 april 2017 · 366 Inlägg

Henkix skrev:
Prova torka bort all olja på packningen i locket med papper eller trasa innan du sätter tillbaka det. Det måste jag göra varje gång jag haft av locket annars blir det inte tätt

ah det får jag testa då wink förresten, hur löste det sig för dig när det läckte vid fördelare?

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Henkix
1 april 2017 · 6 737 Inlägg

Nedstedt740 skrev:

Henkix skrev:
Prova torka bort all olja på packningen i locket med papper eller trasa innan du sätter tillbaka det. Det måste jag göra varje gång jag haft av locket annars blir det inte tätt

ah det får jag testa då wink förresten, hur löste det sig för dig när det läckte vid fördelare?

Hehe, jag har inte löst det än big_smile
Hämtade en fördelare på skroten för ett tag sen som jag tänkte plocka isär o renovera framöver. tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Nedstedt740
3 april 2017 · 366 Inlägg

Henkix skrev:

Nedstedt740 skrev:

Henkix skrev:
Prova torka bort all olja på packningen i locket med papper eller trasa innan du sätter tillbaka det. Det måste jag göra varje gång jag haft av locket annars blir det inte tätt

ah det får jag testa då wink förresten, hur löste det sig för dig när det läckte vid fördelare?

Hehe, jag har inte löst det än big_smile
Hämtade en fördelare på skroten för ett tag sen som jag tänkte plocka isär o renovera framöver. tongue

jaha okej tongue

mvh

Med vänlig hälsning Oskar
Volvo 744 GL "OOJen" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang