Eco driving - har alltid undrat en sak..

Makemehappy
11 augusti 2016 · 256 Inlägg

Fått höra lite olika, därför väljer jag att fråga er.

Vi säger att jag kör i 90 km/h och jag närmar en rundel om 100 meter. Vilket drar minst bränsle?

1. Jag släpper bara gasen och låter den vara i den högsta växeln och rullar fram.

2. Jag frikopplar och rullar fram.


Färddatorn säger i alla fall att bilen drar minst bränsle när jag bara släpper gasen utan att frikoppla.

FordRSC Los geht's, Schumacher
11 augusti 2016 · 1 510 Inlägg

Vill du vara ännu smidigare så peta i trean och motorbromsa, noll bränsle går åt och du slipper slits på bromsarna i några extra meter smile

Vid frikoppling så behöver motorn bränsle.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Makemehappy
11 augusti 2016 · 256 Inlägg

Är bara nyfiken och intresserad. Vad är det som gör att det går åt noll bränsle om växeln är i jämfört med när man frikopplar

Evildan
11 augusti 2016 ·

När du motorbromsar stryper ett modernt bränslesystem bränslet och förbrukningen blir därmed 0.
På tomgång förbrukar motorn givetvis bränsle.

Janneutanb
11 augusti 2016 · 7 271 Inlägg

Du rullar längre med lådan i friläge än med motorbroms däremot drar bilen lite grann för att hålla motorn igång i friläge.
Lastbilar tjänar mer på att rulla på friläge än att motorbromsa, hur det ser ut på personbilar vet jag inte.

Evildan
11 augusti 2016 ·

Brains skrev:
Du rullar längre med lådan i friläge än med motorbroms däremot drar bilen lite grann för att hålla motorn igång i friläge.
Lastbilar tjänar mer på att rulla på friläge än att motorbromsa, hur det ser ut på personbilar vet jag inte.

Även lastbilar tjänar på att motorbromsa enligt trafikverket.
http://www.trafikverket.se/resa-och-tra … ga-fordon/

Har du någon pålitlig källa som motbevisar detta skulle jag gärna ta del av den.

Janneutanb
11 augusti 2016 · 7 271 Inlägg

Evildan skrev:

Brains skrev:
Du rullar längre med lådan i friläge än med motorbroms däremot drar bilen lite grann för att hålla motorn igång i friläge.
Lastbilar tjänar mer på att rulla på friläge än att motorbromsa, hur det ser ut på personbilar vet jag inte.

Även lastbilar tjänar på att motorbromsa enligt trafikverket.
http://www.trafikverket.se/resa-och-tra … ga-fordon/

Har du någon pålitlig källa som motbevisar detta skulle jag gärna ta del av den.

Pålitlig källa, jadu. Volvo och mercedes bägge gör detta i ekonomiläge på automatlådan samt att det gås igenom på eco-driving kursen som ingår i ykb.

Din länk talar ingenting om att lägga ut växel. Att motorbromsa jämfört med att bromsa normalt så vinner ju självklart motorbroms.
Men motorbroms mot frihjula så vinner frihjulning.

"Among the interesting features of I-Shift is a operation mode called "Eco-Roll", where the transmission disengages the high-low splitter allowing the truck to coast down grades that do not require brake or power -- with the engine at idle. Volvo says Eco-Roll reduces parasitic drag of about 30 hp making more efficient use of vehicle momentum.

Eco-Roll re-engages the engine as soon as one of the following happens:"

Senast redigerat av Brains (11 augusti 2016)

Evildan
11 augusti 2016 ·

Brains skrev:

Evildan skrev:

Brains skrev:
Du rullar längre med lådan i friläge än med motorbroms däremot drar bilen lite grann för att hålla motorn igång i friläge.
Lastbilar tjänar mer på att rulla på friläge än att motorbromsa, hur det ser ut på personbilar vet jag inte.

Även lastbilar tjänar på att motorbromsa enligt trafikverket.
http://www.trafikverket.se/resa-och-tra … ga-fordon/

Har du någon pålitlig källa som motbevisar detta skulle jag gärna ta del av den.

Pålitlig källa, jadu. Volvo och mercedes bägge gör detta i ekonomiläge på automatlådan samt att det gås igenom på eco-driving kursen som ingår i ykb.

Din länk talar ingenting om att lägga ut växel. Att motorbromsa jämfört med att bromsa normalt så vinner ju självklart motorbroms.
Men motorbroms mot frihjula så vinner frihjulning.

"Among the interesting features of I-Shift is a operation mode called "Eco-Roll", where the transmission disengages the high-low splitter allowing the truck to coast down grades that do not require brake or power -- with the engine at idle. Volvo says Eco-Roll reduces parasitic drag of about 30 hp making more efficient use of vehicle momentum.

Eco-Roll re-engages the engine as soon as one of the following happens:"

Där ser man.
Märkligt att det finns två skolor av detta.
Men kul att du hittade lite text.

Janneutanb
11 augusti 2016 · 7 271 Inlägg

Googlar man vidare på eco-roll finns det texter av scania, mercedes och volvo. Finns även lite youtube videos om man vill sätta sig in i det.
Om samma princip fungerar på personbilar, diesel eller bensin, vet jag däremot inte.

Evildan
11 augusti 2016 ·

Brains skrev:
Googlar man vidare på eco-roll finns det texter av scania, mercedes och volvo. Finns även lite youtube videos om man vill sätta sig in i det.
Om samma princip fungerar på personbilar, diesel eller bensin, vet jag däremot inte.

På personbilar är rörelseenergi för låg och motorbromsar för klen så där ska det aldrig frihjulas enligt kursmaterialet. Jag har två gånger fått obligatorisk utbildning i detta vis tidigare arbetsgivare.

Makemehappy
12 augusti 2016 · 256 Inlägg

Tack för alla era svar!

Alltså, bilen drar mindre bränsle om jag ligger i 90 km/h och släpper gasen än att frihjula?

Evildan
12 augusti 2016 ·

Makemehappy skrev:
Tack för alla era svar!

Alltså, bilen drar mindre bränsle om jag ligger i 90 km/h och släpper gasen än att frihjula?

Ja.

rcy
12 augusti 2016 · 1 705 Inlägg

Om du frihjular helt så måste bilen pumpa in bränsle i motorn för att den inte ska stanna.
Om du däremot motorbromsar så hålls ju motorn snurrande utan att något bränsle tillförs.
Det är väldigt marginellt och det är inga stora mängder bränsle vi pratar om men lite skillnad gör det givetvis.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
TurbOla Reservdansk
12 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

Alltid intressant med eco-driving i min gamla bil. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2016 · 17 486 Inlägg

TurbOla skrev:
Alltid intressant med eco-driving i min gamla bil. wink

Ska vi dra det steg till så ska man tjäna på att dra på rätt hyfsat på 3:an och hoppa rätt till femman sen. En bilmotor har sin mest ekonomiska output runt 2800-3000rpm. Men det är något jag lärt mig. Det var länge sedan. Gick på en ECO-driveingkurs cirka 2003. Men jag är idel öra på kommentarer om detta.

Priusen nitar 3000 rpm ungefär när när bensinmotorn startar, när batteriererna behöver laddas lite så gäller inte det. E-CVT (den datorstyrda variabla automatlådan) bestämmer detta.

Och ja, instämmer. Tomgång så drar den mer än vid motorbroms då den drar 0.

Inte bra för bromsarna men ju mindre du bromsar, ju mindre dra bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang