Manuellkonvertera 960 från 1995

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2016 · 17 491 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Skit samma. Jag tycker det var lite gubbfränt. Fast i läge Drive är att glömma då eller?

Tungstartat i drive då lådan har högsta växeln i.
Körde för evigheter sedan en Dodge Dart -71 med manuellt ventihus, ägaren missade den obetydliga detaljen då han var mer tankad än TT Nanny någonsin varit... Bilfan var lite seg tyckte jag initialt.

Jag tycker det lät kul. Så jag måste köpa en gubbracer i form av en 960 3.0 med högst tvivelaktiga vägegenskaper om jag vill pyssla med det... Tja, vafan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Severin
12 augusti 2016 · 1 587 Inlägg

Jag konverterade om min 854 R 1996 från automat till manuell, det var inga problem, men man behövde avgasintyg och ett godkännande av Volvo för att kunna göra det, sen ska en tekniker kolla så att allt är gjort med volvo delar och så. Regbesiktning och sen var det klart men det tog typ 1 år att få alla papper och så pga att han gubben på Volvo PV som utfärdade detta är jävligt svår att få tag i.

Kraven som var i grunden är att när du bygger om bilen så ska den finnas byggd original i utförandet som du vill göra den i. Så om det inte finns en 3.0 med manuell låda så lär du inte få göra det.
Så innan du gör nåt se till att få alla godkännanden på plats.

Lycka till !

TurbOla Reservdansk
12 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag tycker det lät kul. Så jag måste köpa en gubbracer i form av en 960 3.0 med högst tvivelaktiga vägegenskaper om jag vill pyssla med det... Tja, vafan.

Om jag läste ena länken rätt så skulle det funka på t.ex en Volvo 850 också, då det är samma typ av styrsystem till båda lådorna. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Elving_
12 augusti 2016 · 675 Inlägg

Finns både AW30-40 och AW30-43, beror på årsmodell, Supra-lådan heter A340E för övrigt, nästan samma låda. smile 3.0L gjordes med manuell låda, dock bara S/V90 med 180hk (andra kammar mot 204hk)

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Ainok
13 augusti 2016 · 439 Inlägg

Ojdå! Visste att lådan var från Toyota, skrev även det i bilens "infosida" på min profil, men jag hade ingen aning om att den faktiskt var duglig till något.

Men manuellt ventilhus? Är det dyrt? Delarna jag har hemma (som jag tänkte använda) kan jag utan problem sälja för cirka 5-6000kr. Kan man bygga om lådan för dem pengarna? Vad behöver man för delar? Jag jag har ju bara drive, 3, och L på min låda, hur bygger man om växelväljaren så att man kan välja på 1-2-3-4-R-P?

Senast redigerat av Ainok (13 augusti 2016)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
NR
13 augusti 2016 · 59 Inlägg

Varför ens bry sej om att regbes med man låda
byt och kör vem bryr sej
jag har bytt i många bilar utan problem
jag har byggt om en bil till cab och bara bes i flera år utan problem

TurbOla Reservdansk
14 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

Klart det går bra, ända tills nåt händer och försäkringsbolagen eller polisen börjar kika på bilen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ainok
14 augusti 2016 · 439 Inlägg

NR skrev:
Varför ens bry sej om att regbes med man låda
byt och kör vem bryr sej
jag har bytt i många bilar utan problem
jag har byggt om en bil till cab och bara bes i flera år utan problem

Får man fråga vart du besiktar bilar?

Är ju bara att göra kirunacab, slänga i en v12:a och köra utan bromsar för där verkar ju allt gå igenom..?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Severin
14 augusti 2016 · 1 587 Inlägg

Ainok skrev:

NR skrev:
Varför ens bry sej om att regbes med man låda
byt och kör vem bryr sej
jag har bytt i många bilar utan problem
jag har byggt om en bil till cab och bara bes i flera år utan problem

Får man fråga vart du besiktar bilar?

Är ju bara att göra kirunacab, slänga i en v12:a och köra utan bromsar för där verkar ju allt gå igenom..?

HAHAHAHAHA big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang