Chippa B230FK, ställa om laddet.

Ainok
22 september 2016 · 439 Inlägg

Hej!

Jag har såklart sökt på det här ämnet men hittar inga bra trådar som besvarar mina frågor.

Kort och koncist.
Jag har en 940 LTT -97.
Jag har inte guldboxar.
Jag vill komma upp i 200 hästkrafter.

Min plan är att chippa tändning och bränslet, samt sätta 5mm brickor bakom wastegate (spänna den) för att få 0,7 bars laddtryck.

Bilen är utrustad med ett sportluftfilter insats, dvs i original luftburk.
Bilen är utrustad med 2,5'' Ferrita sportsystem som en Volvoverkstad monterade kring sekelskiftet.

Kommer jag nå 200 hästkrafter med mitt 2.5'' system, sportluftfiltret i luftburken, chip för både bränsle och tändning samt 0,7 bars laddtryck?

Vilket chip ska jag använda? Verkar ju finnas 20 olika.

Är det värt att investera i en justerbar wastegate för att kunna ladda ännu mer? Klarar delarna i motorn av det?
Vilket chip ska jag ha för att det inte ska spika isåfall?

Hur mycket kan man ladda utean att byta stakar?

Är guldbox nödvändigt?

Mvh.

Senast redigerat av Ainok (22 september 2016)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
CrilleVolvo
23 september 2016 · 9 Inlägg

Hej

Guldbox är ju istort sätt ett måste om du ska chippa bilen, så länge du inte vill löda in chippet i orginal och sånt jobbigt. så bäst är väll att köpa en guld box.

sen om du ex. väljer KL chip så kommer du behöva ladda 0.9 bar med chippet som ger 220hk, så bäst är om du skaffa extern wastegate.

angående hur mycket du kan ladda innan stakar mm ger upp är ca 1.5-2 bar beroende skick på motor men vill man vara på säkra sidan enligt mig borde man hålla sig till max 1-1.2 bar.

Jag skulle även investera i 3" downpipe och sedan bara katt med rakt rör smile

MVH

Senast redigerat av CrilleVolvo (23 september 2016)

Volvo 945LTT "Töööbonn" (1996)
Ainok
23 september 2016 · 439 Inlägg

CrilleVolvo skrev:
Hej

Guldbox är ju istort sätt ett måste om du ska chippa bilen, så länge du inte vill löda in chippet i orginal och sånt jobbigt. så bäst är väll att köpa en guld box.

sen om du ex. väljer KL chip så kommer du behöva ladda 0.9 bar med chippet som ger 220hk, så bäst är om du skaffa extern wastegate.

angående hur mycket du kan ladda innan stakar mm ger upp är ca 1.5-2 bar beroende skick på motor men vill man vara på säkra sidan enligt mig borde man hålla sig till max 1-1.2 bar.

Jag skulle även investera i 3" downpipe och sedan bara katt med rakt rör smile

MVH

Om det du skriver stämmer så lägger jag en beställning.

Kan någon annan forum medlem backa upp det här?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
turbodeath
23 september 2016 · 2 452 Inlägg

finns hur mycket trådar som helst om denna bil med o komma upp i viss hk...sen orginalturbon klarar inte o ge den effekt för den kommer bara pumpa varmluft när du laddar 1, bar.....byt till en 16 g eller 16t så blir det ju lite bättre....finns en guide som nån satte upp här.

döden kommer tillbaka
Mack Forum- och sitemoderator
23 september 2016 · 26 157 Inlägg

Tror det är den absolut vanligaste länken jag delar: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Där står allt man förmodligen behöver veta om ämnet, och lite till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Ainok
23 september 2016 · 439 Inlägg

turbodeath skrev:
finns hur mycket trådar som helst om denna bil med o komma upp i viss hk...sen orginalturbon klarar inte o ge den effekt för den kommer bara pumpa varmluft när du laddar 1, bar.....byt till en 16 g eller 16t så blir det ju lite bättre....finns en guide som nån satte upp här.

Jg siktar på 200- 230hk, då ska väl turbon räcka?

Mack skrev:
Tror det är den absolut vanligaste länken jag delar: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Där står allt man förmodligen behöver veta om ämnet, och lite till.

Jag har läst den där tråden och håller inte med. Det skulle ju vara steg 1 jag skulle göra isåfall. Men det står ju inte med vilket chip 200 hästar uppnås. Inte heller vilket laddtryck. Bara att man kan köpa en justerbar och att vikingchip och bsr säljer.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Mack Forum- och sitemoderator
23 september 2016 · 26 157 Inlägg

Ainok skrev:

turbodeath skrev:
finns hur mycket trådar som helst om denna bil med o komma upp i viss hk...sen orginalturbon klarar inte o ge den effekt för den kommer bara pumpa varmluft när du laddar 1, bar.....byt till en 16 g eller 16t så blir det ju lite bättre....finns en guide som nån satte upp här.

Jg siktar på 200- 230hk, då ska väl turbon räcka?

Mack skrev:
Tror det är den absolut vanligaste länken jag delar: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Där står allt man förmodligen behöver veta om ämnet, och lite till.

Jag har läst den där tråden och håller inte med. Det skulle ju vara steg 1 jag skulle göra isåfall. Men det står ju inte med vilket chip 200 hästar uppnås. Inte heller vilket laddtryck. Bara att man kan köpa en justerbar och att vikingchip och bsr säljer.

Vilket chip man köper är ju individuellt. En del gillar BSR, andra gillar Autotech och så vidare.
Med chippet/chippningen brukar det dessutom komma anvisningar, som tex vilket laddtryck man bör köra på.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Ainok
23 september 2016 · 439 Inlägg

Mack skrev:

Ainok skrev:

turbodeath skrev:
finns hur mycket trådar som helst om denna bil med o komma upp i viss hk...sen orginalturbon klarar inte o ge den effekt för den kommer bara pumpa varmluft när du laddar 1, bar.....byt till en 16 g eller 16t så blir det ju lite bättre....finns en guide som nån satte upp här.

Jg siktar på 200- 230hk, då ska väl turbon räcka?

Mack skrev:
Tror det är den absolut vanligaste länken jag delar: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Där står allt man förmodligen behöver veta om ämnet, och lite till.

Jag har läst den där tråden och håller inte med. Det skulle ju vara steg 1 jag skulle göra isåfall. Men det står ju inte med vilket chip 200 hästar uppnås. Inte heller vilket laddtryck. Bara att man kan köpa en justerbar och att vikingchip och bsr säljer.

Vilket chip man köper är ju individuellt. En del gillar BSR, andra gillar Autotech och så vidare.
Med chippet/chippningen brukar det dessutom komma anvisningar, som tex vilket laddtryck man bör köra på.

Okej då vet jag.

For nyss till skroten och fick tag på en guldbox. Har beställt chip från KL.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo … rbo-3.html

Även beställt tryckklocka.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … turbo.html

Kommer ladda 1 bar då det verkar vara rekommenderat för chippet.

Det, i kombination med att jag har 3'' downpipe, racekatalysator och 3'' helsystem, hoppas jag räcker för 200 hästkrafter.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
CrilleVolvo
23 september 2016 · 9 Inlägg

Ainok skrev:

Mack skrev:

Ainok skrev:

Jg siktar på 200- 230hk, då ska väl turbon räcka?


Jag har läst den där tråden och håller inte med. Det skulle ju vara steg 1 jag skulle göra isåfall. Men det står ju inte med vilket chip 200 hästar uppnås. Inte heller vilket laddtryck. Bara att man kan köpa en justerbar och att vikingchip och bsr säljer.

Vilket chip man köper är ju individuellt. En del gillar BSR, andra gillar Autotech och så vidare.
Med chippet/chippningen brukar det dessutom komma anvisningar, som tex vilket laddtryck man bör köra på.

Okej då vet jag.

For nyss till skroten och fick tag på en guldbox. Har beställt chip från KL.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo … rbo-3.html

Även beställt tryckklocka.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … turbo.html

Kommer ladda 1 bar då det verkar vara rekommenderat för chippet.

Det, i kombination med att jag har 3'' downpipe, racekatalysator och 3'' helsystem, hoppas jag räcker för 200 hästkrafter.

sen om du vill ha bättre respons ifrån motorn kan du ju fundera på att byta kamaxel samt topp till typ 531, 234 smile
sen kostar ju inte en 16t turbo så mycket så slipper du pressa orginal turbon så mycket ev. så köper du en 19t turbo som kommer orginal på T5 motorerna smile

MVH

Senast redigerat av CrilleVolvo (23 september 2016)

Volvo 945LTT "Töööbonn" (1996)
Ainok
23 september 2016 · 439 Inlägg

CrilleVolvo skrev:
sen om du vill ha bättre respons ifrån motorn kan du ju fundera på att byta kamaxel samt topp till typ 531, 234 smile
sen kostar ju inte en 16t turbo så mycket så slipper du pressa orginal turbon så mycket ev. så köper du en 19t turbo som kommer orginal på T5 motorerna smile

MVH

Varför skulle jag byta turbo om den jag har klarar av att leverera laddtryck?
Är det att den blir varmar än en större blir vid samma tryck = varm laddtryck?
Om jag byter till en större, kommer jag inte få laddtryck senare då?

Senast redigerat av Ainok (23 september 2016)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
turbodeath
23 september 2016 · 2 452 Inlägg

alltså du kommer ju inte kunna få 200-230 med dom grejerna även om du laddar 1 bar....när det blir varm så pumpar den bara varmluft......därför byter man turbo med...

döden kommer tillbaka
Ainok
23 september 2016 · 439 Inlägg

turbodeath skrev:
alltså du kommer ju inte kunna få 200-230 med dom grejerna även om du laddar 1 bar....när det blir varm så pumpar den bara varmluft......därför byter man turbo med...

Då går jag byta aggregat med. 19t?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
ajajajdentogilla
13 oktober 2016 · 98 Inlägg

Får jag bara fråga en sak. Kanske hjälper fler. Hur ser jag om jag har en guldbox? Min är silvrig. Men har hört att alla som inte är svarta är guldboxar. Någon som vet:s

turbodeath
14 oktober 2016 · 2 452 Inlägg

du ser om det är en guldbox då den är färgad i guld hela boxen....finns vissa silvriga med som är chipbara,tyvär så får du öppna den o kolla...
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25383/25383-e0d49c04bd284759685109297a77515e.jpg

Senast redigerat av turbodeath (14 oktober 2016)

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang