Stor uppdatering då jag inte hann lägga upp nått igår innan servrarna flyttades
Detta skrev jag alltså egentligen den 9 februari:
Monterade spridare samt turbo igår i bilen och startade upp den. Gick bra utan problem! Började sedan löda ihop kabelhärvan till tändningen men gick tyvärr inte överdrivet bra då min lödkolv successivt blev sämre och sämre för att slutligen vara oanvändbar! Smälte man en bit tenn på spetsen stelnade det till och fick ett skinn av stelnat tenn på utsidan av klumpen... Alldeles för låg effekt! Fick värma länge på kablarna mot slutet för att få dem tillräckligt varma. Gav upp när den blev för kall
Kommer sluta tidigt och åka till Mattias i Sävar med bilen och låna hans lödkolv för dem sista kablarna. Under tiden hinner han förhoppningsvis hänga upp bilen i bänken och testa lite för att se hur WG samt portningen av turbon funkar Sen är det snabbt bytt till de nya spolarna! Blir en spännande kväll
Så åter till igår!
Slutade tidigt så jag och min far tog oss ut till Sävar och var på plats kring 17:40. Började hänga upp bilen i bänken och Mattias och jag tittade på det som var kvar att löda. Jag började gör i ordning tändkablarna med de speciella kontakterna som LS-spolarna har, är mindre än vanliga kontakter så fick klippa och göra om på Biltematändkablarna
Min far kom med pizza efter en stund så vi fick en paus i lödandet och kablandet! Efter det monterade vi allt i bilen och vred igång den. Startade direkt! Skönt Detta blev placeringen av spolar samt tändkablar:
Efter lite ändring av dödtid på spridare samt dwell till spolarna så började vi köra lite statiska lastpunkter för att se hur den betedde sig med nya spolar och spridare. Här började det strula en aning igen då bilen ibland gick väldigt fett och ibland gick snålt på samma värden i bränslemappen! Något stämde inte riktigt... Gick igenom loggar och såg lite olika avvikelser som vi misstänkte berodde på misständningar! Kollade igenom tändkablarna och monterade dem igen med lite mer våld. Detta gjorde skillnad då bilen började bete sig igen! Efter att ha stängt av och startat bilen hade vi liknande symptom igen, dock inte lika mycket... Kollade igenom loggarna och såg att batterivolten varierade mellan 12.5 till 13.8! Något funky med generator/kablage. Justerade kompenseringen för dödtid på spridarna till ett bredare intervall på volt och vips, nu funkade det! Hittade även en glapp kontakt till MAP-sensorn (fy på mig!!!) som vi rättade till, gör väl förhoppningsvis saker lite bättre
Äntligen kunde vi testa nya WG-klockan samt portningen. Blev stor skillnad, kring 0.7-0.8 bar vid 6500 rpm och under 0.2 vid 3500 rpm! Skönt Grundladd på ca 0.4 bar på klockan så det var lovande
Efter lite klurande och testande hittade vi en bra kombination av ladd och tändning på högre varv (efter 5000 rpm då restriktorn börjar påverka) som gav bra resultat nedan är effektpapper med maxladd på 1 bar, övre kurvorna är den Nissan Sunny GTI-R med likadan turbo jag jämfört med tidigare
Över 250 Nm vid 2500 rpm med kring 0.8 bar i ladd är inte illa tycker jag WG-klockan ligger och blöder ladd på låga varv då den endast kördes som en enkelports igår, något som ska laboreras mer med ikväll! Hoppas på mer vrid i botten, samt lite mer effekt i mellanregistret! Lite ökat ladd bör skjuta upp min kurva närmare den andra. Siktar inte på att komma så nära då SR20 är en bättre motor i grunden så kommer inte komma i närheten Toppnoteringarna för kvällen var kring 218 hk och 320 Nm! Film från en av kvällens sista repor:
Är nöjd med resultatet, är mer intresserad av vad man kan uppnå med lite mer ladd i botten Vill dock vara försiktig och skona motorn så kommer vara konservativ! Återkommer efter kvällen med en uppdatering!
Äntligen är mappningen "klar"! Nöjde mig med maxladd på 1.5 bar då den inte svarade så mycket över det Detta blev resultatet:
Jämn och fin kurva, ingen dum peak med vrid Har över 320 Nm från 2800 till 5000 rpm så är väldigt nöjd med registret! Även kul att ha över 200 hk efter 6500 rpm, bra att ha lite varv att dra på om man behöver Laddar ca 1.3 bar vid 2800 rpm och sedan peakladd på 1.5 bar upp till ca 4000 rpm då vi drar ner det då det inte gjorde någon större skillnad. Behövde aldrig koppla in andra porten på WG-klockan då jag inte kände att jag behövde mer ladd på låga varv, ville skona motorn från det värsta
Nedan kurva med Nissan Sunny-kurvan inlagd igen bara för jämförelse:
Som synes saknas det en del effekt och vrid. Dock bör det vara skillnad på en grupp-A motor och min som är rätt nära original i toppar och kammar Är väldigt nöjd med resultatet!
Har fått tag i däck som ska läggas på fälgar idag så blir det provkörning imorgon på isen i stugan
Det enda lustiga som vi inte blev kloka på riktigt är att den går väldigt magert på tomgång när den är nystartad. När den är uppe i arbetstemp (ca 88 °C) går den jättefint! Men innan den har tempen uppe är den grinig på tomgång, går bra med lite belastning eller om man varvar upp den lite. Har rätt mycket bränsle tillsatt på kallstarten för att kompensera men verkar inte räcka alla gånger. Någon som haft liknande problem?
Det jag kan tänka mig är att dessa spridare sprider sämre på tomgång och att bränslet hinner kondensera i insuget innan den kommer in i motorn Får se om jag kommer hittar en lösning, ska börja med att byta till en bättre generator i förebyggande syfte
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Har äntligen fått prova bilen Fick tag i 16" vinterdäck som jag la på fälg på lördag. Hade fått en begagnad fälg men tänkte inte så mycket mer på det! Ser rätt kaxiga ut
Lastade den igår förmiddag och åkte till stugan för att prova på isbanan där. När jag kommer upp och ska montera fälgarna är det fel bultmönster på en av fälgarna! Stod rätt på kartongen så nått fel har det blivit... Tur man har bra kompisar så Mattias L fick rycka ut igen, åkte tillbaka till stan och la om däcket till en fälg med rätt bultmönster. Tappade bara 1.5 timme, tur att det är ljust förhållandevis länge nu Monterade det hjulet och plockade bort fronten för att slippa köra sönder den. Här står den på hjul redo:
Hur gick provkörningen då? Utmärkt! Hade lite småsaker som strulade, t.ex. hade jag glömt att dra åt tankarmaturen då det skvalpade ut lite bräsnle när man svängde Var dock enkelt åtgärdat! Tycker även att jag hade lite lågt oljetryck, kring 0.5 bar vid 7-800 rpm... Inga problem alls på varv så ska ställa upptomgången till ca 1200 rpm, då har jag kring 1 bar så det känns bättre Ska även justera dead time på spridarna för att se om jag får bukt på att den går snålt på tomgången, tror det har att göra med att tabellen inte är komplett för låga spänningar
För övrigt tycker jag att bilen kändes bra! Snäll och följsam, betydligt trevligare att köra med svetsad mittdiff än jag hade förväntat mig Styr in bra och har inga dumheter för sig. Är ju dock rätt plant på isen så blir intressant att känna hur den känns till helgen i skogen Nedan länk till två filmer (tyvärr dålig kvalitet då de skickats via facebook... Ska fixa bättre och ladda upp!) från slutet av dagen. Låter som en fiskebåt på tomgången när den är så låg
Under veckan blir det att justera tomgång samt se om jag kan få den att gå mindre snålt där. Även allmän service med olja, filter samt efterdra alla bultar På återseende!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Ja verkligen! Skönt att få sitta lite bakom ratten också
Sannerligen! Är lite avis faktiskt..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Curse skrev: Fan va härligt den låter sku villa prova på lite isköra jag åxå med gtx:en. men inga bra isar på ön iår
Tackar! Ja det är guld värt att få sitta nån minut i bilen utan stress så man hinner upptäcka små fel, t.ex. att tankarmaturen inte sitter fast
Mack skrev:
FAH skrev:
Mack skrev: Härligt!
Ja verkligen! Skönt att få sitta lite bakom ratten också
Sannerligen! Är lite avis faktiskt..
Haha, kändes lite konstigt att sitta i bilen och inte ligga under den
Så, åter till bilen! Har påtat på lite med småsaker, har inte hunnit vara i garaget så mycket under veckan. Har bytt drivaxel höger fram så den inte ska kasta fett på turbo och downpipe. Försökte byta generator men den nya var lite större yttermått på så den tog i oljetrycksgivaren... Åkte igår och pressade en slang så jag kunde flytta den, på bilden just när slangen var monterad!
Givaren monteras mot insuget så den är ur vägen för generatorn, funkade kanon!
Nu när generatorn laddade så gick bilen ännu sämre på tomgång... Justerade dödtiden på spridarna tills den började gå som den ska (följa lambda-target hyfsat) så hoppas att den nu fungerar bättre! Linket visar stadig spänning på 13.7 volt så det tycker jag är ok. Ska nog kosta på ett nytt batteri också då det inte håller laddnigen så bra
Har även köpt en begagnad Asus Tranformer Book, en läsplatta med löstagbart tangentbord (läs en bärbar dator där skärmen går att ta lös och använda som läsplatta) som kör vanligt Windows 10. Vad ska jag ha den till då? Jo, Link G4 stödjer inte ODBII så kan inte få ut data till en Android läsplatta eller nått liknande så loggningen blir låst till det inbyggda minnet som jag anser är alldeles för litet. Med denna platta kan jag installera PCLink (som på min bärbara dator) och få full funktionalitet! Betydligt billigare än en dash, ska bara lista ut hur jag ska montera den på bästa sätt Nedan länk till en liknande lösning:
Hämtar ut den idag, hinner nog inte montera den då jag har en del andra saker att göra innan lördag!
Måste byta olja, linda downpipe samt montera hasplåt. Oljan kräver en resa på ca 3.5 mil enkelväg till Payback men det ska det vara värt! Taggen inför lördag smyger sig på
I helgen kördes första tävlingen med bilen som nollbil (första bil innan tävlingsbilarna, körs för att se så tidtagning fungerar samt att t.ex. skyltningen på sträckan stämmer), gick riktigt bra
Började med att jag i torsdags hämtade motorolja hos Payback och bytte den. Monterade hasplåt samt gick igenom bilen och efterdrog bultar! Lindade även avgasbandaget så allt var redo inför fredag.
På fredag lastade vi och åkte till Vännäs för tävlingsbesiktning av bilen. Gick utan större problem Lastade bilen och åkte till stugan för att sova där, ligger bara 1 mil från Vännäs. Väl där provade jag bilen och kollade så justeringen av dödtiden fungerade, vilket den gjorde! Skönt, följde target lambda bra.
Fredag morgon, lambdan fungerar inte! Startar upp bilen men lambdan smyger iväg mot AFR 22.5 (maxvärde) och stannar där! Starta om men blir ingen skillnad... Tur att jag provade bilen dagen innan så jag visste att den fungerade bra Lastade och åkte till serviceplatsen där vi lastade av bilen igen, samma problem... Här någonstans gav jag upp och sket i att den strulade, bilen gick definitivt som den skulle!
Körde in till HQ för att få en starttid och stannade och tankade på vägen:
Nu började det kännas bra inför start! Vi fick lite instruktioner vad tävlingsledningen ville att vi skulle titta på och sedan gav vi oss iväg Nervös kille inför start...
De 3 första sträckorna kändes lite ringrostigt, hade även problem med att bilen gick varm på transporterna! På sträckorna när jag höll upp varven var det inga problem Hade lite svårt att fokusera då jag inte ville skjuta en toppackning eller liknande...
Åter till servicen så kollades olja och kylvatten, var inte för lite vatten i behållaren
Blev en kort service med smörgåstårta som tjejen gjort
Innan jag åkte ut drog jag temperaturvredet fram och tillbaka några gånger och vips så låg den stabilt på tempen! Gjorde så hela tävlingen. Skönt, måste ha varit luft i värmepaketet
Resten av tävlingen flöt på rätt bra, intercomen gick sönder på sträcka 4 så den byttes till en fungerande på servicen mellan SS5 och SS6
På sista sträckan hade jag blodad tand och det började gå rätt bra, kom in till en vinkel och behövde gå ner på ettan för att ta mig runt. När jag la in 2:an gick något sönder, gissningsvis växelföraren i lådan... Fick i 3:an och där fastande lådan så fick köra resterande 7 km på 3:ans växel Skönt att köra nollbil sådana gånger Lunkade mig i mål, körde till serviceplatsen och lastade bilen på släpvagnen.
Summan av tävlingen är att bilen går som en dröm på vägen, betydligt bättre än jag vågat hoppas Fjädringen ska renoveras så småningom men fungerade väldigt bra under hela helgen Hade lite problem med att bränslepumpen sög luft när det blev guppigt, även om jag hade 3/4 tank så blir att montera en catchtank Angående lambdan fick jag sedemera felkod E8 (är en Innovate lambda) vilket kan vara lite vad som helst (för varm sond, trasig sond, icke kalibrerad sond o.s.v.). Min gissning är att den nu sitter för varmt efter att jag lindade downpipen! Får se om jag måste flytta den längre ner på avgasröret
Ytterst nöjd med helgen, hade även rätt bra (inofficiella) tider på några av sträckorna så var inte ljusår efter Och beslutet om att byta växellåda blev ju rätt enkelt nu, ska göra det så fort som möjligt
Kommer upp lite filmer också från sträckorna så fort jag fått tag i dem i vettig kvalitet...
Hääärligt med ett första rallytillfälle i bagaget!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Rätt pris och har en bekant som är väldigt nöjd med kvalitén De har även en kylvattentank till rätt kurs som jag är sugen på... Har redan dragen ström till en extra pump som satt i skuffen förut så kommer nog köra en Bosch 044 som matarpump till motorn.
Eftersom jag nu ska montera dogboxen gjorde jag igår slag i saken och beställde ett MapDCCD, en styrbox till den elektriska mittdiffen som sitter i dogboxen
Trevlig box med G-sensor och input för olika givar som TPS, fotbroms, handbroms o.s.v. Har ett antal mappar som går att justera om man skulle vilja!
Kommer till att börja med koppla in TPS, fotbroms och handbroms samt mest troligt köra på 100% lock men att den släpper när man drar handbromsen Tror man kommer ha fördel att variera låsningen om man åker på t.ex. asfalt eller hårda underlag Blir spännande att testa!
Curse skrev: Kan bara hålla med föregående talare. Härligt att dom gamla rivjärnen får rulla.
Hej igen!
Kul att det finns folk som uppskattar det
Nu var det ett tag sen jag gjorde en uppdatering, mest för att det inte hänt så mycket Har knappt varit i garaget sen tävlingen i Vännäs då jag prioriterat tid med min sambo samt att jobbet tagit sin beskärda del!
Men nu ska det bli ändring på det, siktar på att köra nästa tävling den 11 juni i Åsele, backtävling! Så har en del att göra innan dess, vissa saker mer akuta än andra Ett axplock av det jag kommer på nu:
- Byta växellåda - Kontrollera/byta koppling (har en extra lamell liggande som förhoppningsvis passar) - Koppla in styrningen till mittdiffen - Plocka ner bakvagn och slipa och lacka den så den blir trevligare att jobba med. Nya bussningar ska pressas i, kommer nog även byta vissa stag då de varit riktade och svetsade en gång i tiden - Plocka ner tank, byta bränsleslangar, kontrollera luftning (för att bli av med bränslelukten i kupen), hänga tillbaka och bygga catchtank - Plocka ner bakdiff och skicka till Encrantz Motorsport för renovering samt byte av utväxling - Plocka lös fjädringen och skicka på renovering - Byta hjullager höger fram - Renovera en lös främre drivaxel så det finns en extra - Bygga avskärmning till luftfiltret under huven - Slipa och måla undersidan på bilen i den mån som jag hinner
Finns som sagt en del att göra men ska nog gå vägen! Vissa saker är inte så hög prio på (t.ex. att lacka bakvagnen) men är saker som ska göras förr eller senare
För att komma igång har jag, min far och min mor (utan vilka jag aldrig hade klarat detta, tack så mycket!) under förra veckan och varit i garaget och städat, verkligen behövligt! Har varit väldigt mycket skrot som har legat överallt då jag hade lite bråttom att få in bilen för att göra iordning den för att hinna köra nån tävling i vinter Såg ut såhär under hela förra veckan:
Bilen fick agera avlastningsplats
Igår blev vi dock nästan klara, det mesta onödiga är borta och det som ska vara kvar är sorterat i hyllor. Kommer säkert behöva göras igen men nu känns det som att det finns en ordning vilket är en bra början
Firade med att putta ut bilen för att kunna rengöra golvet (inte ens tvättad efter tävlingen, stackarn...):
Byggde även ihop motorlyft samt 20 tons press (för att pressa bussningar) som stått i garaget ett tag
Rätt stort blir det när allt onödigt skräp är borta! Puttade in bilen igen och gav den en välbehövlig tvätt:
Kommer fortsätta med utrensningen successivt då det finns förbättringspotential! På onsdag siktar vi på att riva ner låda samt bakdiff, på återseende!
Härligt med en uppdatering, och du har verkligen en diger lista framför dig. Men det kommer det att vara värt!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mack skrev: Härligt med en uppdatering, och du har verkligen en diger lista framför dig. Men det kommer det att vara värt!
Är en del, men det mesta är bara skruvning, behöver inte konstruera så mycket nytt så det känns som det mesta ska hinnas med
Ja det är min tanke, få till ett koncept som fungerar bra så man förhoppningsvis bara behöver underhålla och inte bygga om så mycket på ett tag (vilket jag säkerligen inte kommer kunna hålla mig ifrån )!