ABS+ESP OFF efter däckbyte

Kribo
20 november 2016 · 2 Inlägg

Hej, behöver verkligen er hjälp här.

Jag har bytt två av mina vinterdäck (175/70r14) till två nya av samma dimension på bakaxeln. När jag började rulla hem från verkstan började ABS och ESP OFF lysa. När jag kommer hem ser jag att däcken fram har dimensionen 175/65r14.

När jag startar bilen så lyser först ABS och ESP OFF, sedan släcks dom när jag börjar rulla och sedan tänds dom igen efter ca 100-200 meter.

Jag åkte alltså innan bytet med 175/70r14 fram och 175/65r14 bak. Nu åker jag med samma dimensioner men i omvänd ordning. Jag har läst att om dimensionerna skiljer för mycket kan ABS och ESP slås ut, men verkstan hävdar att det inte ska slås ut sålänge man åker med samma dimensioner på samma axel.

Behöver verkligen er hjälp om vad ni tror är orsaken till detta? Är det dimensionerna på däcken eller kan de ha kommit åt ABS-givarna vid däckbytet?

FLindgren
20 november 2016 · 5 089 Inlägg

Varför bytte du inte så du hade samma dimensioner runt om medans du ändå bytte?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Kribo
20 november 2016 · 2 Inlägg

FLindgren skrev:
Varför bytte du inte så du hade samma dimensioner runt om medans du ändå bytte?

Jag tittade bara dimensionen på de däck som skulle bytas ut vilket var 175/70 R14. Hade ingen tanke på att det skulle vara annan dimension på dom andra två, men i detta fallet var det ju så.

Men är det mest sannolikt att det är skilnaden i däckdimensionen som gör att ABS och Antisladd slås ut?

Har tänkte ringa verkstan om jag kan byta till ett par 175/65 R14 istället. Brukar man kunna byta däck efter montering? Jag har inte kört mycket alls på dom nya däcken.

Christian S
20 november 2016 · 4 816 Inlägg

Kribo skrev:
Men är det mest sannolikt att det är skilnaden i däckdimensionen som gör att ABS och Antisladd slås ut?

ja

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang