Köpråd: Bra och rolig bil 10-20k

Evildan
5 december 2016 ·

Mxrtin skrev:
Saab delar finns det gott om och försäkring är inte speciellt dyrt eftersom den skrivs på en annan. Och jag är ute efter en manuell.

Att skriva bilen på någon annan än den huvudsakliga brukaren kan anses vara ett försäkringsbedrägeri och kan ge upp till 3års fängelse.
Det finns förmodligen någon här som är betydligt bättre på straffskalan än mig, vi får hoppas på ett konkret svar.

Jokabsson
5 december 2016 · 1 179 Inlägg

Försäkra en Saab är inte alls dyrt (nåja) för mig (som är 21). En 2.0t med 175hk ligger på 5500:-/år i en medelstor stad och bor i hyresrätt. Halvförsäkring pratar vi då. Det tycker jag är väldigt bra jämfört med motsvarande 3 serie där man får lägga på ca 2000kr till.

Det är en tillfredsställande känsla att ha bilen skriven på sig själv om inte annat, dessutom börjar du samla på dig bonuspoäng och får billigare premie för varje år.

Kolla upp pris på försäkring själv. Ring aktsam, Länsförsäkringar, Folksam etc så får du det svart på vitt.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mxrtin
5 december 2016 · 176 Inlägg

Cracksoup skrev:
Försäkra en Saab är inte alls dyrt (nåja) för mig (som är 21). En 2.0t med 175hk ligger på 5500:-/år i en medelstor stad och bor i hyresrätt. Halvförsäkring pratar vi då. Det tycker jag är väldigt bra jämfört med motsvarande 3 serie där man får lägga på ca 2000kr till.

Det är en tillfredsställande känsla att ha bilen skriven på sig själv om inte annat, dessutom börjar du samla på dig bonuspoäng och får billigare premie för varje år.

Kolla upp pris på försäkring själv. Ring aktsam, Länsförsäkringar, Folksam etc så får du det svart på vitt.

Försäkring ligger runt 200kr/mån för en halvfördäkring och jag bor i en hyresrätt med bilen på gatan.

Jokabsson
5 december 2016 · 1 179 Inlägg

Mxrtin skrev:

Cracksoup skrev:
Försäkra en Saab är inte alls dyrt (nåja) för mig (som är 21). En 2.0t med 175hk ligger på 5500:-/år i en medelstor stad och bor i hyresrätt. Halvförsäkring pratar vi då. Det tycker jag är väldigt bra jämfört med motsvarande 3 serie där man får lägga på ca 2000kr till.

Det är en tillfredsställande känsla att ha bilen skriven på sig själv om inte annat, dessutom börjar du samla på dig bonuspoäng och får billigare premie för varje år.

Kolla upp pris på försäkring själv. Ring aktsam, Länsförsäkringar, Folksam etc så får du det svart på vitt.

Försäkring ligger runt 200kr/mån för en halvfördäkring och jag bor i en hyresrätt med bilen på gatan.

Med bilen skriven på dig själv eller nån annan?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mxrtin
5 december 2016 · 176 Inlägg

Cracksoup skrev:

Mxrtin skrev:

Cracksoup skrev:
Försäkra en Saab är inte alls dyrt (nåja) för mig (som är 21). En 2.0t med 175hk ligger på 5500:-/år i en medelstor stad och bor i hyresrätt. Halvförsäkring pratar vi då. Det tycker jag är väldigt bra jämfört med motsvarande 3 serie där man får lägga på ca 2000kr till.

Det är en tillfredsställande känsla att ha bilen skriven på sig själv om inte annat, dessutom börjar du samla på dig bonuspoäng och får billigare premie för varje år.

Kolla upp pris på försäkring själv. Ring aktsam, Länsförsäkringar, Folksam etc så får du det svart på vitt.

Försäkring ligger runt 200kr/mån för en halvfördäkring och jag bor i en hyresrätt med bilen på gatan.

Med bilen skriven på dig själv eller nån annan?

På mig skulle det bli lite över 500kr/mån.

Evildan
5 december 2016 ·

Mxrtin skrev:

Cracksoup skrev:

Mxrtin skrev:

Försäkring ligger runt 200kr/mån för en halvfördäkring och jag bor i en hyresrätt med bilen på gatan.

Med bilen skriven på dig själv eller nån annan?

På mig skulle det bli lite över 500kr/mån.

Ring runt till försäkringsbolagen och försök få ned premien.
Är det för dyrt att försäkra på dig så välj en bil du har råd med istället.

viccoA
5 december 2016 · 3 110 Inlägg

Ska du ha en BMW välj absolut inte en 318, större sömnpiller får man leta efter. En BMW ska vara full av körglädje. Välj minst en 323:a, gärna utan styling och med max 25.000 mil. Tittar du på 5-serien så är 530 en väldigt trevlig vagn.

Ägt flera SAABar genom åren och de är relativt hållbara och snåla, tyvärr börjar de flesta runt millenieskiftet bli rejält rostiga på skärmar och hundben.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2016 · 17 486 Inlägg

viccoA skrev:
Ska du ha en BMW välj absolut inte en 318, större sömnpiller får man leta efter. En BMW ska vara full av körglädje. Välj minst en 323:a, gärna utan styling och med max 25.000 mil. Tittar du på 5-serien så är 530 en väldigt trevlig vagn.

Ägt flera SAABar genom åren och de är relativt hållbara och snåla, tyvärr börjar de flesta runt millenieskiftet bli rejält rostiga på skärmar och hundben.

Så? En fin och pålitlig 530 för 20 pannor? Var finns detta lilla guldkorn tro? Disneyland?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
5 december 2016 · 3 110 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

viccoA skrev:
Ska du ha en BMW välj absolut inte en 318, större sömnpiller får man leta efter. En BMW ska vara full av körglädje. Välj minst en 323:a, gärna utan styling och med max 25.000 mil. Tittar du på 5-serien så är 530 en väldigt trevlig vagn.

Ägt flera SAABar genom åren och de är relativt hållbara och snåla, tyvärr börjar de flesta runt millenieskiftet bli rejält rostiga på skärmar och hundben.

Så? En fin och pålitlig 530 för 20 pannor? Var finns detta lilla guldkorn tro? Disneyland?

Ja, givetvis. En kompis köpte en BMW 540 i övre prisklassen (20.000kr dvs 5000 kr mer än vad jag max hade gett, från 2001 dvs med nya styrsystemet och dubbelvanos, i invändigt mintcondition och med några små rostblemmor utanpå vid skärmarna), för ett år sen, han har bytt en plastbit i kylsystemet och en Xenonlampa, kört 4000 mil med den hittills.

Min lillebror ägde sin 540 -97 i 8 år och 10.000 mil (hade gått 25.000 när han sålde den) och på de åren bytte han en abs-matta, lagade en trasig jord under förarsätet och bytte en oljepump, skivor och belägg utöver föreskriven service.

Verkar som att du bara ägt sönderkörda måndagsex.

Senast redigerat av viccoA (5 december 2016)

Mxrtin
5 december 2016 · 176 Inlägg

Evildan skrev:

Mxrtin skrev:

Cracksoup skrev:

Med bilen skriven på dig själv eller nån annan?

På mig skulle det bli lite över 500kr/mån.

Ring runt till försäkringsbolagen och försök få ned premien.
Är det för dyrt att försäkra på dig så välj en bil du har råd med istället.

Har råd med det.

Evildan
5 december 2016 ·

Mxrtin skrev:

Evildan skrev:

Mxrtin skrev:

På mig skulle det bli lite över 500kr/mån.

Ring runt till försäkringsbolagen och försök få ned premien.
Är det för dyrt att försäkra på dig så välj en bil du har råd med istället.

Har råd med det.

Dåså, problemet är löst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2016 · 17 486 Inlägg

Suck. Jag pallar inte mer.

Klart killen ska ha en 530. Kanonbilar. Håller i evighet. Bara köp.
Tack för mig. Jag tar en liten time-out ett tag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mxrtin
7 december 2016 · 176 Inlägg

Hur kan man kolla upp om JCL 224 har några skulder? Han säger att han inte har någon försäkring men den är fortfarande påställd. Så då får han väl böter på 150kr per dag? Om nån kan säga om det finns nån böter eller skuld på bilen så skulle det vara kanon!

SportPilot Ubåtsingenjör
7 december 2016 · 7 232 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Helt seriöst, varför blir det alltid sånt jävla liv om man, gud förbjude, ens nämner BMW eller nåt tillverkat av VAG i en köpråds tråd? Jag, personligen, tycker att de två 530 jag länkat till, verkar vara ytterst prisvärda efter lite sedvanligt prut. Den manuella ser kalasfin ut, på bild iaf.

du vet väl att det endast är godkänt att tycka om toyota och honda ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
8 december 2016 ·

Givetvis väger den partiska ägarens åsikt tyngre än en helt opartiskt genomförd undersök.
Jag menar att om någon köpt sig en dyr designerklocka som årligen behöver service, anser i regel den personen att den dyra designerklockan är bättre än grannens billigare Casio som bara går och går utan en massa besvär mer än byte av kraftkälla, annars framstår köparen av den dyra produkten som lite lätt dum i huvudet om det var endast tidsvisningen som behövdes och detta kunnat ordnas för en mindre summa som gör arbetet mycket bättre.
Byt klockorna mot valfri dyr upmarket produkt kontra något billigare som utför samma arbete till mindre besvär.
Cyklar, tröjor, bilar till och med.

Ergo : Att kunden är nöjd innebär på intet vis att produkten är bra, utan kunden har fått vad den förväntade sig.

Evildan
9 december 2016 ·

JohnMayLives skrev:
Det är bra att du moderar dig själv Evil då jag ser att ditt sista inlägg är raderat, aldrig kul med tråkiga påhopp. Tack.

Jag tyckte det var en god idé istället för att kanske någon i vanlig ordning skulle känna sig kliven på tårna.
Det är något du själv borde ta fasta på istället för att som så ofta vräka ur dig saker för att sedan tjura när responsen ges i samma ton.
Kan man inte ta responsen är det enklast att inte trolla till diskussion.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2016 · 17 486 Inlägg

Åter till ämnet. Bil, 10-20k.

Hur går det Mxrtin?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
9 december 2016 ·

Det förefaller ha införskaffats någon överladdad folkvagn då ny tråd om motorbyte i sådan har skapats.

Senast redigerat av Evildan (9 december 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang