Saab 9-3SS 2003 1.8t, 2ans växel hoppar ur ibland vid nedväxling

Glenn9K Montör
9 december 2016 · 664 Inlägg

(ont om svar på Saabforumet, så jag testar här också)

Hej! Ibland när jag växlar NER till 2an så flyger växelspaken tillbaka till friläge när jag släpper upp kopplingspedalen.

* Innan detta händer så känner man det nästan på sig, för det är oftast då lite trögare att dra ner spaken till 2an än vanligt.

* Det händer alltså aldrig när jag växlar upp till 2an, utan bara ner (t.ex. vid motorbromsning)

* Ganska ofta så hjälper det om man dubbelkopplar när man ska lägga i 2an, men inte alltid.

* Jag har nyligen bytt växellådsoljan, det gjorde hela lådan mycket skönare och det känns som om detta problem inte uppstår lika ofta längre, men det händer. Gamla oljan såg förjävlig ut så jag tänker att jag bör byta igen om ett par veckor, men frågan är om det verkligen kommer avhjälpa detta problem.

* Det hörs aldrig något synkroniseringsskrap eller så, utan spaken bara flyger tillbaka och man får lägga i 2an på nytt.

Någon som har någon idé? Går det kanske att justera in växellänkaget bättre (har aldrig gjort det på SS/SC med vajerlänkage innan)? Eller är det helt enkelt definitivt så att växellådan är kass?

Tacksam för snabba svar, börjar bli gött trött på detta.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang