Ny på Diesel

Makemehappy
24 december 2016 · 256 Inlägg

Jag nyligen köpt en Diesel bil, har aldrig tidigare ägt en. Jag skulle vilja veta lite vad jag bör tänka på när det gäller att få från Bensin till Diesel ( bortsett från att tanka diesel så klart haha).

En fundering jag har är varvtalen, jag vet att 3000 rpm är 3000 rpm, men 3000 rpm känns mycket hårdare belastning på motorn än en bensinmotor? Eller är det bara mättavlan som lurar mig?

3000 rpm på min dieselbil är var 4.500 rpm skulle vara på min bensinbil.

I min bensinbil visste jag hur jag skulle hålla varvtalen perfekt, jag visste att motorn inte mådde bra av 1500 rpm, men inte heller över 3-4000 rpm.

I diesel bilen hamnar jag ofta på 1500 rpm i sexans växel, kanske normalt eftersom dieselmotorn varvar mindre än bensin. Betyder detta att diesel bilarna inte mår bra av att varva runt 4-5000 rpm?

Alla synpunkter värderas

Evildan
24 december 2016 ·

Makemehappy skrev:
Jag nyligen köpt en Diesel bil, har aldrig tidigare ägt en. Jag skulle vilja veta lite vad jag bör tänka på när det gäller att få från Bensin till Diesel ( bortsett från att tanka diesel så klart haha).

En fundering jag har är varvtalen, jag vet att 3000 rpm är 3000 rpm, men 3000 rpm känns mycket hårdare belastning på motorn än en bensinmotor? Eller är det bara mättavlan som lurar mig?

3000 rpm på min dieselbil är var 4.500 rpm skulle vara på min bensinbil.

I min bensinbil visste jag hur jag skulle hålla varvtalen perfekt, jag visste att motorn inte mådde bra av 1500 rpm, men inte heller över 3-4000 rpm.

I diesel bilen hamnar jag ofta på 1500 rpm i sexans växel, kanske normalt eftersom dieselmotorn varvar mindre än bensin. Betyder detta att diesel bilarna inte mår bra av att varva runt 4-5000 rpm?

Alla synpunkter värderas

1500rpm är ett ganska normalt varvtal att ligga och luffa på med din Mazda.
Höga varvtal sliter givetvis mer på motorn och bränslekontot.
Du känner väl i vilka varvtal motorn trivs bäst? Jag skulle gissningsvis tycka att det är mellan 1500-3000 som den går bäst.

Makemehappy
24 december 2016 · 256 Inlägg

Det är fortfarande ett bekymmer jag har med bilen, det luktar väldigt starkt när jag startar bilen, bränt/ättika och mycket rök. Vet inte vad detta är, ska be verkstad kolla på detta i samband med en kampanj som finns på bilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2016 · 17 486 Inlägg

Makemehappy skrev:
Det är fortfarande ett bekymmer jag har med bilen, det luktar väldigt starkt när jag startar bilen, bränt/ättika och mycket rök. Vet inte vad detta är, ska be verkstad kolla på detta i samband med en kampanj som finns på bilen.

Man hör väl när en maskin "mår bra"? Om den gillar 1500 rpm så gör den det. Jag låg idag på 1400 rpm i cirka 80km/h med en bensinbil. Den låter som en mätt huskatt i den farten på jämn väg. Efter 7000 mil så känns och låter den exakt som den dagen i juni 2009 då jag hämtade ut bilen, ny. Den mår bra. Bensin.

Om din dieselburk luktar så fruktansvärt illa är väl en "luktsak" Fungerar den i övrigt och inte slukar diesel så..? Mycket rök får du utveckla dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang