HJÄLP! Ang Plåtskada. Jag vållade... Måste pröjsa.

Miller
5 januari 2007 · 152 Inlägg

Hej alla glada bilägare.

Jag är en mindre glad...tja inte ens en bilägare, men i alla fall son till en bilägare, som precis klantat till det lite gran.

Jag är en fattig student som tog farsans bil till stan för att fixa lite ärenden. I stan råkade jag smälla till en annan bil på en parkering. Olyckligt!!

Jag ringde farsan för att ta lite info om vilket förs.bolag vi har osv. Då ryter han i luren, MEN DEN ÄR JU AVSTÄLLD SEN I MÅNDAGS!!! Fatta vilken tur jag har.

Så nu måste jag betala för hela kalaset själv. Jag har heller inte en aning om hur mycket sånthär kostar. Jag har ringt runt lite men det är ju svårt för plåtslagarna att veta hur mycket det ska kosta, om de inte sett skadan. Det är inte heller min bil som fått bucklan så jag har svårt att visa upp den för dom.

Snubben som äger bilen vill lämna in den "på ett bra ställe" som han känner till. Det måste jag självklart gå med på.... men jag vill först få lite mer kött på benen om hur mkt sånt kostar. Så jag inte blir helt lurad.

Bucklan är stor som en handflata och är precis snett över bakre hjulhus. Alltså på "insidan" om man säger så. Mot mitten av bilen, precis i slutet av listen.

Jag har frågat vissa Plåtverkstäder här i Göteborg redan... och det låter inte billigt sad 
Om det är någon som kan hjälpa på något sätt är det extremt är jag TACKSAM!

Som ni förstår kan jag alltså inte blanda in försäkringsbolagen eftersom bilen var avställd. Detta visste jag då inte om, men det bryr sig inte försäkringsbolagen om. Jag har redan pratat med dom.

Bild på skadan:
http://static.garaget.org/archive/24908/20982/large_20982-340352.jpg

Senast redigerat av Miller (5 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
John87 Stolt Volvoägare
5 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Otur du har. Tycker riktigt synd om dig sad

Hade det varit jag så hade jag fått det för några hundralappar, om skadan bara är "stor som en handflata".

Men då känner jag en som kunde fixa det till "kompispris"...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Miller
5 januari 2007 · 152 Inlägg

Thx for the pity smile    E djupt i skiten å jag har nästan inga kontakter. Jag vet inte ens hur mycket hans plåtverkstad kommer ta för jobbet.

Ingen som kan rekomendera nåt ställe? Eller som kan ge mig ett kompispris eller liknande??

Senast redigerat av Miller (7 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
5 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Du kan lägga upp bilder i ditt galleri och sedan länkar du till dem. Hur man gör det hittar du med hjälp av taggen rakt under rutan som du skriver dina inlägg i...
(img taggen på)
Då öppnas ett nytt fönster och där får du klart för dig hur du kopierar in bilderna. Alla bilder har ju ett namn som du hittar om du vänsterklickar på dem och sedan tar "egenskaper". Det namnet kopierar du in mellan img-taggarna.

Jäkla otur det där. Men skit händer, och det är ju bra om du slipper åka dit på att du använt en avställd bil och sånt också.

Lycka till.

// Ellen

Tillägg: Vill du ha verkstadstips kan det vara bra att veta vart du bor...? smile

Senast redigerat av vulture (5 januari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Miller
5 januari 2007 · 152 Inlägg

vulture skrev:
Du kan lägga upp bilder i ditt galleri och sedan länkar du till dem. Hur man gör det hittar du med hjälp av taggen rakt under rutan som du skriver dina inlägg i...
(img taggen på)
Då öppnas ett nytt fönster och där får du klart för dig hur du kopierar in bilderna. Alla bilder har ju ett namn som du hittar om du vänsterklickar på dem och sedan tar "egenskaper". Det namnet kopierar du in mellan img-taggarna.

Jäkla otur det där. Men skit händer, och det är ju bra om du slipper åka dit på att du använt en avställd bil och sånt också.

Lycka till.

// Ellen

Jo att åka dit för att kört en avställd bil e ju inte så sköjj. Däremot hade dom väl inte tagit så hårt på det eftersom jag var bortrest och inte visste om det. Borde vara ganska vanligt att folk råkar köra bilarna inom veckan som bilen ställdes av. Missförstånd bara =/

Saluhallen i göteborg!
Miller
5 januari 2007 · 152 Inlägg

John87 skrev:
Otur du har. Tycker riktigt synd om dig sad

Hade det varit jag så hade jag fått det för några hundralappar, om skadan bara är "stor som en handflata".

Men då känner jag en som kunde fixa det till "kompispris"...

Kan du inte hjälpa en stackare utan kontakter? Hehe.
Finns ni i Göteborg??

Saluhallen i göteborg!
John87 Stolt Volvoägare
5 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Miller skrev:

John87 skrev:
Otur du har. Tycker riktigt synd om dig sad

Hade det varit jag så hade jag fått det för några hundralappar, om skadan bara är "stor som en handflata".

Men då känner jag en som kunde fixa det till "kompispris"...

Kan du inte hjälpa en stackare utan kontakter? Hehe.
Finns ni i Göteborg??

Inte i Göteborg, tyvärr. Hade det vart i Gbg så hade min far fixat det gratis.
Nu bor jag i Västmanland, så det är en bit från gbg.

Sorry sad

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Miller
5 januari 2007 · 152 Inlägg

John87 skrev:

Miller skrev:

John87 skrev:
Otur du har. Tycker riktigt synd om dig sad

Hade det varit jag så hade jag fått det för några hundralappar, om skadan bara är "stor som en handflata".

Men då känner jag en som kunde fixa det till "kompispris"...

Kan du inte hjälpa en stackare utan kontakter? Hehe.
Finns ni i Göteborg??

Inte i Göteborg, tyvärr. Hade det vart i Gbg så hade min far fixat det gratis.
Nu bor jag i Västmanland, så det är en bit från gbg.

Sorry sad

Damn!!! Min tur asså... sad     Detta året har fan börjat helt skit. Kommer säkert få hosta upp 5000-6000 kr för detta. Bara för att han vägrar göra de på nåt billigt ställe. Bilen är fan inte ens värd de arbetet.

En gammal jävla Toyota Starlet från 97. De e knappt så man lägger ut sånna pengar på nya bilar förfan. Det är bara för att jävlas, och ajg kan inte säga ett skit!!!! Borde hållt mig från att sätta mig i bilen den dagen. gaah =P 


Förresten. Ni känner ingen i Göteborg da? Long shot... men värt att försöka hitta någon.

Senast redigerat av Miller (5 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
T5Robbie
5 januari 2007 · 32 Inlägg

Jag kan höra med några killar på mitt gammla jobb om du e sugna på det jobbet,jag har precis börjat på ett nytt ställe o e inte så jätte sugen på att dra dit svart jobb det första man gör,men jag kan göra så att ja ringer han på måndag o kollar det så hör ja av mig te dig?

Miller
5 januari 2007 · 152 Inlägg

T5Robbie skrev:
Jag kan höra med några killar på mitt gammla jobb om du e sugna på det jobbet,jag har precis börjat på ett nytt ställe o e inte så jätte sugen på att dra dit svart jobb det första man gör,men jag kan göra så att ja ringer han på måndag o kollar det så hör ja av mig te dig?

E så glad att de finns folk som du alltså!! Det vore skitsnällt!

Senast redigerat av Miller (5 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
Hamilton
5 januari 2007 · 8 873 Inlägg

Nu är det så att det är ägaren till den skadade bilen som via sitt försäkringsbolag eller själv bestämmer vilken verkstad som ska anlitas. Kan inte för allt i världen tänka mig att han eller hon skulle acceptera en "kompis" till dig som fixar bilen.
Räkna med att det kostar allt från 3000 och uppåt.

Fotograf på tierpidag.se
Miller
5 januari 2007 · 152 Inlägg

Hamilton skrev:
Nu är det så att det är ägaren till den skadade bilen som via sitt försäkringsbolag eller själv bestämmer vilken verkstad som ska anlitas. Kan inte för allt i världen tänka mig att han eller hon skulle acceptera en "kompis" till dig som fixar bilen.
Räkna med att det kostar allt från 3000 och uppåt.

Är fullt medveten om det du sa.

Jag skulle inte brytt mig om hans 5-åriga son fixat min bil (om den inte va värd över 20K). Så länge det blev fixat.
Men han är inte jag. Och för många människor är som honom. Men visst... jag borde inte klantat till det i första taget. Måste ändå försöka få det fixat så smärtfritt som möjligt. Det är trotsallt inte en splitter ny XC90 som har 40 år kvar att leva.

Jag säger inte att jag vill komma undan gratis heller. Vill bara få tips om en bra verkstad som inte kostar skjortan. Det finns sånna you know. Vissa kostar mer än andra, om du inte vet det? Jag kan ju försöka tips och be honom att ta en som kostar mindre och samtidigt utför samma jobb.

Gör jag fel eller?

Saluhallen i göteborg!
John87 Stolt Volvoägare
5 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Miller skrev:

Hamilton skrev:
Nu är det så att det är ägaren till den skadade bilen som via sitt försäkringsbolag eller själv bestämmer vilken verkstad som ska anlitas. Kan inte för allt i världen tänka mig att han eller hon skulle acceptera en "kompis" till dig som fixar bilen.
Räkna med att det kostar allt från 3000 och uppåt.

Är fullt medveten om det du sa.

Jag skulle inte brytt mig om hans 5-åriga son fixat min bil (om den inte va värd över 20K). Så länge det blev fixat.
Men han är inte jag. Och för många människor är som honom. Men visst... jag borde inte klantat till det i första taget. Måste ändå försöka få det fixat så smärtfritt som möjligt. Det är trotsallt inte en splitter ny XC90 som har 40 år kvar att leva.

Jag säger inte att jag vill komma undan gratis heller. Vill bara få tips om en bra verkstad som inte kostar skjortan. Det finns sånna you know. Vissa kostar mer än andra, om du inte vet det? Jag kan ju försöka tips och be honom att ta en som kostar mindre och samtidigt utför samma jobb.

Gör jag fel eller?

Jag tycker du gör helt rätt. Du ska inte smita från att betala, det var faktiskt du som orsakade skadan. (inget illa menat mot dig nu..).
Om någon rekommenderar en verkstad är det för att den är bra och billig, och då hade jag provat med dom. Att volvo gör det istället för en "lite mindre" verkstad behöver inte betyda att det blir bättre gjort, eller hur?

Hoppas du får nåt bra tips från någon och blir visad till en bra, men billig kille som fixar det åt dig!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Kanelbullen
5 januari 2007 · 1 722 Inlägg

äsch en liten buckla!  gör väl inget ?? big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Miller
5 januari 2007 · 152 Inlägg

Haha smile  Det hela slutar säkert med att jag får gå till hans verkstad i vilket fall. har inget att säga till om!

Aa... En liten buckla!! Det är det jag menar =P  hehe... det är ju ingen ferrari ^^  Tänkte jag bara betalar för det som hänt (alltså ingen full reparation, det skulle jag inte vilja ha på en sån ful bil) och sen va d bara done!

Äsh.. Sånt händer. Pengar växer på träd... Och Jorden är ett fridfullt ställe utan problem! So why worry? Eller hur? big_smile

Saluhallen i göteborg!
Hamilton
5 januari 2007 · 8 873 Inlägg

Miller skrev:

Hamilton skrev:
Nu är det så att det är ägaren till den skadade bilen som via sitt försäkringsbolag eller själv bestämmer vilken verkstad som ska anlitas. Kan inte för allt i världen tänka mig att han eller hon skulle acceptera en "kompis" till dig som fixar bilen.
Räkna med att det kostar allt från 3000 och uppåt.

Är fullt medveten om det du sa.

Jag skulle inte brytt mig om hans 5-åriga son fixat min bil (om den inte va värd över 20K). Så länge det blev fixat.
Men han är inte jag. Och för många människor är som honom. Men visst... jag borde inte klantat till det i första taget. Måste ändå försöka få det fixat så smärtfritt som möjligt. Det är trotsallt inte en splitter ny XC90 som har 40 år kvar att leva.

Jag säger inte att jag vill komma undan gratis heller. Vill bara få tips om en bra verkstad som inte kostar skjortan. Det finns sånna you know. Vissa kostar mer än andra, om du inte vet det? Jag kan ju försöka tips och be honom att ta en som kostar mindre och samtidigt utför samma jobb.

Gör jag fel eller?

Nej du gör inte fel. Prata med  ägaren först om det är OK att du letar upp en lämplig verkstad som kan göra jobbet. Tror inte att det ska vara några större problem att få det fixat snabbt och smidigt.

Lite oftopic så kan jag nämna att jag blev på körd av en splitter ny suv av ett japanskt märke som jag inte vet namnet på. Körde själv en risig bil och tyckte inte det var mycket att bråka om så vi gjorde upp om att han betala min självrik och på så sätt slipper han förlora bonus m.m. Allt går som sagt var att lösa ;-)

Fotograf på tierpidag.se
Miller
5 januari 2007 · 152 Inlägg

mm precis smile   Snackat med honom. Men han är mer eller mindre omöjlig. Inga kompromisser. Olyckan är framme. Det är inte så att jag dödat hans familj... hehe. En buckla mindre än min handflata lixom. Känns bara onödigt att betala så mycket pengar.
Thats where im asking him to be human sad

Jo jag SMS:ade honom det förslaget. Valde SMS istället för att ringa eftersom han i de förra samtalet gjorde det klart för mig att jag INTE fick störa mer.

När farsan ringde så svara han inte i luren. Trevlig en...

Saluhallen i göteborg!
Mäki Långsam Perfektionist
5 januari 2007 · 4 800 Inlägg

Om han inte svarar ska du totalt skita i det tills det "passar honom" enligt mig! Sen säger du att du ska fixa det när han väl tar kontakt med dig, det ligger väl i HANS intresse? Jag tänker åtminstone så. Tänker jag på fel sätt då?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
5 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Den billigaste Starlet -97an jag hittade på Blocket kostar 25 000:-
Så det kanske får kosta några kronor att laga den, annars kunde du ju köpt honom en ny... wink

Verkar vara en riktig tjurmupp, men eftersom det måste ligga i hans intresse så är det väl bättre att du kollar runt lite och sedan väntar tills han kontaktar dig och då ger dina förslag.

I bästa fall lyssnar han, i sämsta fall kontaktar han dig först när jobbet är klart...

Trist situation, hoppas det löser sig på ett någotsånär vettigt sätt.

/ Ellen

Senast redigerat av vulture (5 januari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Hamilton
5 januari 2007 · 8 873 Inlägg

Att han totalt ska skita i det är ingen bra idé. Då kan det dimpa ner en faktura på 10 tusentals kronor. Om han är omöjlig så föreslår jag att ni åker tillsammans till en skadereglerare som dokumenterar och uppskattar vad det kostar att laga bilen.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang