Znixer
24 januari 2018
· 145 Inlägg
Johan_N skrev:
Finns ju massor av Audiägare i olika forum som har klagat på oljeförbrukningen på framförallt 2.0Tfsi och 1.8Tfsi motorerna. Problemet är en felkonstruktion på kolvringarna som inte underlättas av att serviceintervallerna på oljebytena kan uppgå till 3000 mil eller två år. Dessa motorer har tyvärr fler problem men enligt Audi ska dom vara fixade från årsmodell 2012.
Sedan är ju vissa motorer uppbyggda med mindre intern friktion (ökad tolerans) som då ska ge lägre bränsleförbrukning men som också då ger en oljeförbrukning i varierande grad.
Bra oljekvalitet och byte varje år eller max 1000 mil är väl en bra förebyggande åtgärd. Att låta motoroljan bli varm innan man hårdbelastar motorn är också en bra åtgärd och har man turbo så se till att den är någorlunda sval innan man stänger av motorn så oljan inte "koksar".
Min gamla A4 B5 drar ingen olja trots snart 25.000 mil. Men å andra sidan drar den mer bränsle.
Observera att jag inte är någon motorexpert.
Du får gärna utveckla vad toleranserna har med det hela och göra. Toleranserna är enligt teknisk standard även i lågfriktionsmotorer. Öka på toleranserna leder bara till kraftigt varierande och genomgående lägre kvalitet på motorn.
Men med tanke på sista meningen din så låter vi det passera
Senast redigerat av Znixer (24 januari 2018)