vad säger bil besigtningen om sidepipes?

bmx
21 januari 2007 · 7 100 Inlägg

en kompis till mej tänkte göra det till sin bil,och då vart jag oxå sugen.men va säger bilprovningen om det?får ja en 2:a på det?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
940R
21 januari 2007 · 1 567 Inlägg

Det är förbjudet på personbilar..Man får bara ha sidespipes om bilen har det ifrån fabrik, tex Dodge viper eller större 4X4/pickuper

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
262turbo
21 januari 2007 · 1 004 Inlägg

940R skrev:
Det är förbjudet på personbilar..Man får bara ha sidespipes om bilen har det ifrån fabrik, tex Dodge viper eller större 4X4/pickuper

man får ha det bara röret går ut bakom den sista öppningsbara punkten....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Streckkoden
21 januari 2007 · 2 655 Inlägg

Det går att komma runt det om bilen är lätt LB reggad, då får man ha avgas utblåset framför bakaxeln, annars så är det bakom bakaxeln som gäller.

940R
21 januari 2007 · 1 567 Inlägg

262turbo skrev:

940R skrev:
Det är förbjudet på personbilar..Man får bara ha sidespipes om bilen har det ifrån fabrik, tex Dodge viper eller större 4X4/pickuper

man får ha det bara röret går ut bakom den sista öppningsbara punkten....

Ja men en  riktig sidepipe skall ju gå ut innan  bakhjulen tex nedanför höger eller vänster bakdörr.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
CharlieW
21 januari 2007 · 227 Inlägg

det är inga som helst problem bara du har kvitto från en firma som har gjort det, jag har sidepipes o de går igenom besiktiningen hur fint som helst

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
mpower1
21 januari 2007 · 8 Inlägg

man får visst ha sidepipe ,jag besiktade min Golf etta med sidpipe,de började leta på datorn om vad som gällde ,men hittade inte så mycket ,sen kom det en annan besiktningsman och sa att det var okej med sidepipe,han sa att på endel nya bilar så ser man juh inte vart avgassystemet slutar ,utan det slutar under bilen,det är nog inte lika hårt nu som det var innan.

BMW 325im e30 "KMS Racing" (1988)
940R
21 januari 2007 · 1 567 Inlägg

Nja vad jag har hört och enligt källor så är det förbjudet.Men det är klart man kan komma igenom om man har tur.Konstigt att inte fler kör med det då om det nu är så lagligt.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
falloutboy
21 januari 2007 · 1 723 Inlägg

940R skrev:
Nja vad jag har hört och enligt källor så är det förbjudet.Men det är klart man kan komma igenom om man har tur.Konstigt att inte fler kör med det då om det nu är så lagligt.

lagligt och praktiskt är två olika saker. wink

Kristian_L
21 januari 2007 · 1 893 Inlägg

De gnäller om man gasar gående på gångbanor (Utblås högt till höger.) De gnäller mindre om man drar ut det på väsntersidan. Sedan måste det vara konstruerat så ingen bränner sig på rören. Dvs. riktiga side pipes som på gamla bilar, där rören kom ut bakom främre hjulhusen, gick utefter hela tröskeln för att göra en liten knor och avslutas framför bakhjulet, de accepteras nog inte.
Jag vet dock inte säkert. När jag hade funderingar över motorbyte på min bil så mailade jag till bilprovningen och fick svar innom ett dygn på alla funderingar. Så jag tycker man bör skicka ett mail till SBP. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
falloutboy
21 januari 2007 · 1 723 Inlägg

har sett en bild på en nyare Trans Am med "riktiga" sidepipes. Godkänd av SBP. Hittade inte bilden just nu bara.

Kristian_L
21 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Viper har ju side pipes med, den har dock en skydsplåt, som gör att man inte bränner sig.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
21 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Brorsan har utblåset strax bakom förardörren, innan bakhjulen på sin Cheva Monte Carlo. Blir dock osäker på om han besiktigat den så, men han har i alla fall kört så i sommar och jag är rätt säker på att polisen inte haft synpunkter i alla fall. Han rör sig ute på sådana tider och i racesammanhang så jag tror han har ögonen på sig - hittar de något att slå ner på gör de säkert det... smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Thorssa
21 januari 2007 ·

Utblåset måste som nån skrev vara efter eller iaf lika långt bak som sista öppningsbara punkt. Sedan ska det vara riktat 45 grader nedåt och 45 grader bakåt.

bmx
22 januari 2007 · 7 100 Inlägg

okej,tack för alla svar,men mrpower jag ska ha det på en jetta,samma som golf ettan så då borde den ju gå igenom eftersom din gjorde det.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Jocke_GTi-R
17 februari 2008 · 1 Inlägg

det e lagligt om man har utblåset bakom den sista dörren och på vänster sida, sist jag besiktiga sa gubben att det endast får sitta på kombi/coupe

CharlieW
1 mars 2008 · 227 Inlägg

jag hade på höger sida men de va ingen som sa nått om det

VVS:are Våga Vägra Saab ;)
Errol
1 mars 2008 · 320 Inlägg

ska det inte vara vinklat neråt ochså?

lb-regging borde gå. funderar sj på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang