Död belysning i instrumentpanel och generatorn ger inte laddning - Volvo 240 diesel

burepajkn
21 april 2020 · 7 Inlägg

Tjena har en 240 diesel som generatorn har strulat med. Det började med att jag gick ut till bilen och vred nyckeln i 2ans läge och då lös ingen lampa på instrumentpanelen. Sedan när jag väl började köra så märkte jag att instrumentpanelen var helt död. Och sedan när jag skulle hem från jobbet så startade bilen nästan inte. Då började jag felsöka generatorn.
Den laddade inte har mätt på alla ställen och ger typ samma resultat, bytt kol bytt regulatorn och provat generatorn i en annan bil och den funkar. Kablarna sitter rätt och inget har ärgat. Så frågan är ju varför generatorn inte laddar när instrumentpanelen är död? Känns konstigt.
Ps. Den laddar bara 12.1


Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

uhlin
21 april 2020 · 2 834 Inlägg

Om jag inte missminner mig helt så går det en kabelstam framtill runt motorn, ( under remskivan på veven, tror den går mellan generator och startmotor men var länge sen jag hade med den bilen att göra) men titta i framkant på oljetråget så ska där va nån kabel och dessa brukar bli lite trasiga och då blir alla lampor på instrumentet svart. Tror nästan jag vågar sätta huvudet på detta.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 april 2020 · 4 917 Inlägg

Vad har du för adress, dit vi kan skicka halshuggningsapparaten ifall du har fel..?
Med tanke på att du satsar huvudet alltså..smile

Senast redigerat av axxet (21 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
21 april 2020 · 2 250 Inlägg

Har några byssor, som vilar just nu.

De är effektiva!

uhlin
21 april 2020 · 2 834 Inlägg

axxet skrev:
Vad har du för adress, dit vi kan skicka halshuggningsapparaten ifall du har fel..?

Ganska säker på att jag slipper bli halshuggen, har själv råkat ut för exakt samma problem på en av mina gamla bilar som jag haft samt även andra som inte var i min ägo. Även om det nu var ett antal år sen.

Har du själv nån ide om vad felet kan va, eller tillhandahåller du maskinen bara om jag nu skulle ha fel..... Hahaha!

uhlin
21 april 2020 · 2 834 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Har några byssor, som vilar just nu.

De är effektiva!

Bara det går fort så..... Ut i fall att. Hahahaha......

burepajkn
21 april 2020 · 7 Inlägg

uhlin skrev:
Om jag inte missminner mig helt så går det en kabelstam framtill runt motorn, ( under remskivan på veven, tror den går mellan generator och startmotor men var länge sen jag hade med den bilen att göra) men titta i framkant på oljetråget så ska där va nån kabel och dessa brukar bli lite trasiga och då blir alla lampor på instrumentet svart. Tror nästan jag vågar sätta huvudet på detta.

Kollade nyss och kablarna är helt ok. Den har bara gått 12k mil så.

burepajkn
21 april 2020 · 7 Inlägg

Fick generatorn att ladda genom att dra en kabelstrump mellan D+ och b+ men då blev generatorn glödhet efter 10 min körning

Mew
21 april 2020 · 2 181 Inlägg

Om laddlampan inte fungerar, t ex om den skulle gå sönder eller kopplas ur, så laddar inte generatorn. Så det är förmodligen inget fel på din generator, nej. smile

burepajkn
21 april 2020 · 7 Inlägg

Mew skrev:
Om laddlampan inte fungerar, t ex om den skulle gå sönder eller kopplas ur, så laddar inte generatorn. Så det är förmodligen inget fel på din generator, nej. smile

Jag lämnade kvar orinalkabeln på d+ När jag tjuvkopplade generatorn och då började batterilampan lysa men då lös den hela tiden även när bilen var av.

Mew
21 april 2020 · 2 181 Inlägg

burepajkn skrev:

Mew skrev:
Om laddlampan inte fungerar, t ex om den skulle gå sönder eller kopplas ur, så laddar inte generatorn. Så det är förmodligen inget fel på din generator, nej. smile

Jag lämnade kvar orinalkabeln på d+ När jag tjuvkopplade generatorn och då började batterilampan lysa men då lös den hela tiden även när bilen var av.

Aj då. Så gjorde generatorn i min 245a också efter att d+ kortslutits mot kabeln till oljetryckssensorn pga möss. Med generatorn inkopplad blev den också väldigt varm och började ryka. Då var generatorn kass invändigt, förmodligen kortslutning i diodbryggan. Bytte generator och det funkade igen.

burepajkn
22 april 2020 · 7 Inlägg

Mew skrev:

burepajkn skrev:

Mew skrev:
Om laddlampan inte fungerar, t ex om den skulle gå sönder eller kopplas ur, så laddar inte generatorn. Så det är förmodligen inget fel på din generator, nej. smile

Jag lämnade kvar orinalkabeln på d+ När jag tjuvkopplade generatorn och då började batterilampan lysa men då lös den hela tiden även när bilen var av.

Aj då. Så gjorde generatorn i min 245a också efter att d+ kortslutits mot kabeln till oljetryckssensorn pga möss. Med generatorn inkopplad blev den också väldigt varm och började ryka. Då var generatorn kass invändigt, förmodligen kortslutning i diodbryggan. Bytte generator och det funkade igen.

Men lamporna på instrumentbrädan lyser fortfarande inte och då gissar jag att instrumentpanelen inte får ström från tändlåset. För laddlampan ska ju få ström båda från generator och tändlås och då ska den slockna. Så kan det vara glapp i tändlåset?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 april 2020 · 17 571 Inlägg

Kan vara tändningslåset, ja. Då har inte laddlampan lyst och generatorn har inte börjat ladda. Sen har den snurrat ändå och bränt diodbryggan.

Min tanke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Radare
24 april 2020 · 55 Inlägg

Snä lla, ta bort sär skrivningen i rub rik en.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang